Met twee flinke wegverbredingen op de A27 en A1 ten noorden van Utrecht moet de bereikbaarheid van de stad flink toenemen. Dat laat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten.
In het genomen Tracébesluit is vastgelegd dat de A27 tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes in beide richtingen een extra rijstrook krijgt. Op een deel van het traject wordt bovendien een vierde (spits)rijstrook aangelegd. De A1 tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg gaat in allebei de richtingen van twee naar vier rijstroken.
Minister Schultz van Haegen: “Met de verbreding pakken we zes fileknelpunten uit de File Top-50 aan. Hiermee geven we een forse impuls aan de bereikbaarheid van de regio’s Utrecht en Amersfoort. We zorgen er ook voor dat het verkeer op een belangrijke hoofdverbinding tussen de Randstad, Twente en Duitsland beter doorstroomt. Dit is goed voor onze economie.”
Rijkswaterstaat laat weten dat de wegen rond Utrecht de draaischijf vormen van Nederland, waar verkeer vanuit de Randstad naar de rest van Nederland en de andere landen rijdt. Ook wordt benadrukt dat er veel mensen werken en wonen in Utrecht. Volgens verkeersprognoses verslechtert de verkeerssituatie in de toekomst als er niets gedaan wordt, aldus Rijkswaterstaat. Voor de regio Utrecht staan er daarom verschillende projecten op stapel
10 Reacties
ReagerenFijn. Je kunt in Noordoost ‘s ochtends nu al de snelwegstank van de A27 opsnuiven. Maar ik heb niet de illusie dat dat minder wordt als ze die stroken d’r aan gaan plakken.
80 km per uur schijnt met de huidige stand van de techniek optimaal te zijn, terwijl hoge snelheden en files meer luchtverontreiniging veroorzaken.
Dus deze maatregelen zouden op zich een gunstige invloed op het milieu kunnen hebben.
de minister wil kennelijk graag zoveel mogelijk auto’s tegelijk aan de rand van de stads- en dorpscentra, waar ze toch niet allemaal tegelijk naar binnen kunnen. het wordt tijd dat de filemeldingen niet alleen de lengte, maar ook de breedte geven!
De laatste keren dat ik daar was, liep het verkeer op de A27 in noordelijke richting vast op de afslag richting de A1. Dit werd weer veroorzaakt doordat het verkeer dat in oostelijke richting de A1 op wilde moest kruisen met het afslaand verkeer van de A1 richting Baarn dat op haar beurt moest wachten op de stoplichten aan het eind van de afrit.
Voor dit soort situaties heb je in mijn ogen veel meer aan een ongelijkvloerse kruising dan aan meer rijstroken. Daarmee pak je het onderliggend probleem aan in plaats van de symptomen te bestrijden.
Waar zou het deze minister eigenlijk om gaan?
Kost wat kost haar zin krijgen..??
@katy Nee, ik denk dat het deze minister gaat om onze welvaart.
Waar jouw pensioen/ kinderbijslag/ uitkering/ vul zelf maar in/ haal door wat niet van toepassing/ is van betaald wordt.
Uitstekende maatregelen. Er kan niet genoeg asfalt bij worden gelegd. Na jaren tegenhouden door linkse politiek, is er nu behoefte aan een achterstand. Meer mensen in Nederland = meer behoefte aan asfalt.
Dit is een belangrijke uitbreiding van de snelwegcapaciteit waar Nederland behoefte aan heeft.
De minderheden die via procedures en acties onze politici afleiden zijn zeer contraproductief.
Onze politici moeten zich nu concentreren op geopolitiek en de bedreigingen die op dat gebied van Rusland en China uitgaan. Dat betekent dat veiligheidsdiscussie nu niet meer over licht groen, natuur, maar over donkergroen, leger, moeten gaan.
De veiligheid in de landen rondom Europa staat onder bijzonder sterke druk. Wie niet aan die druk wil toegeven en er een halt aan toe wil roepen moet meer in militaire macht en minder in humanitaire hulp investeren.
Prima. Files zijn ontzettend vervuilend!
Alweer een opstapje om haar parade paard De Bak bij Amelisweerd er door te krijgen.