De grootste frustratie van fietsers onder Utrecht? Onnodig wachten voor een rood stoplicht. Daar gaat Flo nu een einde aanmaken.
Vandaag werd de eerste ‘Flo’ in gebruik genomen: een zuil met led-scherm die fietsers persoonlijk advies geeft. Een haas betekent sneller fietsen om het groene licht te halen, bij een duim fiets je de goede snelheid en een schildpad moet je attenderen op een langzamer tempo. Zie je de koe, dan heb je pech en ga je het groene licht helaas niet halen.
Flo is ontwikkeld door het Utrechtse innovatiebureau Springlab. Het doel is om fietsen leuker te maken door de grootste fietsfrustratie weg te halen. Dankzij Flo halen meer fietsers het groene licht, wat ook zorgt voor een betere doorstroom in het verkeer.
Hoe werkt het?
Flo detecteert iedere fietser op ongeveer twintig meter afstand. Flo is gekoppeld met de verkeersregelinstallatie (VRI) en weet zo wanneer en hoe lang het verkeerslicht op groen staat. Je snelheid wordt dan gemeten, waarna je persoonlijke advies wordt bepaald.
De eerste zuil is vandaag geopend door wethouder Verkeer en Mobiliteit, Lot van Hooijdonk, aan de Amsterdamsestraatweg richting de kruising met de Marnixlaan ter hoogte van het Julianapark.
14 Reacties
ReagerenWat een leuk initiatief die Flo. En wat lief dat Springlab deze geheel belangeloos beschikbaar stelt aan de gemeente. Want ik mag toch echt hopen dat er geen gemeenschapsgeld is betrokken bij dit initiatief. Overigens weet ik ook nog wel een leuke variant die fietsers informeert of ze een regenpak moeten aantrekken, of juist een petje moeten opzetten omdat het iets verderop regent of juist erg zonnig is. Want laten we eerlijk zijn, de gemiddelde fietser was ooit te dom om een rijbewijs te kunnen halen en moet dus op alle mogelijke manieren worden geholpen bij zelfs de meest simpele taken.
Tuurlijk joh, daar gooien we gewoon wat gemeenschapsgeld tegenaan. De burger trekt de portemonnee wel weer. Bah.
“wachten voor een rood stoplicht”? Is een stoplicht niet altijd rood?
Typisch geval verkeerd interpreteren van marktonderzoek. Men heeft gevonden dat fietsers niet graag voor een rood licht wachten als ze door kunnen rijden. De oplossing is vervolgens niet om te zorgen dat fietsers niet meer onnodig hoeven te wachten voor verkeerslichten, maar ze voor te lichten dat ze moeten wachten. Ik fiets altijd hetzelfde temo en ga dit niet aanpassen als er een haas of schildpad ergens op een scherm verschijnt. Wie wordt hier beter van? Zonde van het gemeentegeld. Pak het kernprobleem aan (het effectiever maken van de verkeersstroom) om daadwerkelijke frustraties weg te nemen bij mensen.
@JdV, wat een ellendig, naar mens ben jij.
Even los van alle mogelijke voordelen van fietsers: als dit plan zou doorgaan, betekent dat dan dat de halve stad volgezet wordt met van die foeilelijke smurfblauwe units? Sorry hoor, ben zelf een fietser en heb een bloedhekel aan rode lichten, maar er staan al zo veel borden, schermen en andere dingen langs de weg dat je bijna de mooie gebouwen van onze stad niet meer kunt zien.
@Jan: Dank je. Hetzelfde.
Leuk initiatief, verwachtingsmanagement werkt altijd, kijk maar naar die stoplichten waar met lampjes of cijfers wordt aangegeven hoe lang het nog duurt eer ie groen wordt.
Raar dat veel mensen over de kosten beginnen. Er worden enorme bedragen aan infra tbv auto’s uitgegeven. Als er dan iets voor fietsers wordt gedaan dan is dat opeens gemeenschapsgeld dat besteed wordt. Al die infra projecten worden ook met gemeenschapsgeld betaald en dat is heel veel meer dan de uitgaven tbv fietsers.
Wat een onzin. Als we leren geduld te hebben dan hoeven dit soort onzinpalen niet in de stad te verschijnen. Later we nog minder oog hebben voor de omgeving en om onze telefoons en smurfpalen kijken.
@ Ferdi, of je begrijpt de functie van een verkeerslicht en wacht keurig totdat het weer groen is.
Rode verkeerslichten horen bij het leven. Dat begrijpt iedereen, behalve een grote groep fietsers in Utrecht. Ze rijden er bovendien vaak doorheen op momenten dat het niet kan en daadwerkelijk onveilig is. Hoe erg is het om even stil te staan, met je voet aan de grond. Wachten moeten alle weggebruikers af en toe. Of vind je dat auto’s ook door rood mogen als ze voor de k.tse k.t staan te wachten?
Dwars getekend; een fietser.
Beste Herman, autorijders leveren op vele wijzen een bijdrage aan de kosten. Bpm, btw, accijns op brandstof, wegenbelasting etc. etc.
Fietsers betalen als het meezit 1x btw en mogen daarna gratis hun voertuig stallen en gebruiken. Dus ja, er gaat meer geld naar wegen voor auto’s. En dat is geheel terecht.
@herman,
iets voor fietsers ?
U maakt een grap.
Daphne Schippersbrug, Rode lopers All Over, Fietsstraten, Gratis stallingen, Smurfenpaal en Ga.Zo.Maar.Door.
Dit alles betaald door de automobilist middels BPM, Accijnzen, Wegenbelasting, Parkeervergunningen etc.
Wat betaald de fietser ?
Als het mee zit zijn eigen fiets.
ToDo: fietsplaatje terug en houderschapbelasting.
Kunnen we ook van de weesfietsen afkomen.
Zonde van het geld, persoonlijk vind ik dit onnodig en nutteloos. Reed er vandaag langs en dat ding deed het nieteens. Alsjeblieft niet meer van die dingen in de stad.
@JdV inderdaad levert autobezit en gebruik heel wat belastinggeld op.
Maar de kosten vanwege autobezit zijn enorm hoog, niet alleen euro’s voor alle infra, maar wat denk je van de gevolgen van de herrie die auto’s uitstoten, enorm vele geluidsschermen, wat denk je van de uitstoot van schadelijke stoffen die veel gezondheidskosten veroorzaakt en wat denk je van het ruimtebeslag, al die schaarse dure vierkante meters voor parkeerplaatsen en infra. En wat denk je van de maatregelen om de veiligheid te vergroten middels stoplichten, ongelijkvloerse kruisingen.
Auto’s leveren inderdaad belastinggeld op, maar de (maatschappelijke) kosten van auto’s zijn zoveel hoger!