FNV reageert op fataal ongeluk maaltijdbezorger: ‘Ongeschikt werk voor kinderen’ | De Utrechtse Internet Courant FNV reageert op fataal ongeluk maaltijdbezorger: ‘Ongeschikt werk voor kinderen’ | De Utrechtse Internet Courant

FNV reageert op fataal ongeluk maaltijdbezorger: ‘Ongeschikt werk voor kinderen’

FNV reageert op fataal ongeluk maaltijdbezorger: ‘Ongeschikt werk voor kinderen’
Vakbond FNV heeft gereageerd op het ongeluk op de Amsterdamsestraatweg, waarbij een 15-jarige maaltijdbezorger om het leven kwam. Volgens de vakbond is maaltijden bezorgen ongeschikt werk voor minderjarigen.

Vakbond FNV heeft gereageerd op het ongeluk op de Amsterdamsestraatweg, waarbij een 15-jarige maaltijdbezorger om het leven kwam. Volgens de vakbond is maaltijden bezorgen ongeschikt werk voor minderjarigen.

Een 15-jarige jongen werd woensdagavond aangereden op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht, toen hij een maaltijd aan het bezorgen was. De jongen stak met de fiets over en werd geschept door een auto. De maaltijdbezorger overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. De 21-jarige automobilist is aangehouden.

In een reactie op het ongeluk laat vakbond FNV middels een woordvoerder weten dat maaltijden bezorgen te gevaarlijk werk is voor kinderen, meldt de NOS. “Wij scharen dit onder gevaarlijk werk”, laat de woordvoerder weten. “Je hebt te maken met verkeerssituaties, met werkdruk en je krijgt vaak maar per levering betaald. Dat leidt tot situaties waardoor wij het als gevaarlijk werk beschouwen.”

Tevens noemt FNV het feit dat maaltijdbezorgers vaak in het donker werken en het risico lopen om overvallen te worden een gevaarlijk onderdeel van de werkzaamheden. Volgens de regelgeving mogen 15-jarigen maximaal twee uur werken op schooldagen en enkel tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Daarbij is volgens de arbo-regels alleen licht arbeid toegestaan. Gevaarlijk werk is voor hen verboden.

10 Reacties

Reageren
  1. Michiel

    Dit gaat niet helpen en is niet te handhaven. Ik denk dat men beter een fietshelm kan verplichten voor bezorgers. Net zoals je werkkleding verplicht draagt in de bouw. Dat valt voor politie ook veel beter te controleren.

  2. WS

    Nou kan ik niet zeggen dat het autorijden op de Straatweg de schoonheidsprijs verdient, vaak wordt er te hard gereden, maar als ik soms zie hoe het gedrag is van de maaltijdbezorger (elektrische scooter of elektrische fiets), verbaast me dit ook niet.

    En daar heeft leeftijd van de bezorger volgens mij niets mee te maken

  3. G.H.

    @Michiel: Dit is juist heel makkelijk te handhaven. Een uitdraaitje maken van wie er op de payroll staan en klaar. Leeftijd is immers bekend bij betreffende instanties (UWV, belastingdienst).
    Komt een vervolgens gecontroleerde bezorger niet op het lijstje voor, b.v. omdat ie zwart wordt betaald? 10K boete voor de eigenaar (de natuurlijke persoon, niet de zaak) en onmiddelijke sluiting van de tent, met verbeurdverklaring van de inventaris.

  4. bee

    ze moeten wel risico”s nemen met de fiets of brommer om de boel op tijd af te leveren en gauw weer door naar het volgende adres.
    de tijdsdruk is te groot voor sommige bezorgers.
    en dan maakt men fouten die,in het verkeer, fataal kunnen aflopen.

  5. Arjan Verhoeven

    @Michiel, hoezo is een minimumleeftijd niet te handhaven?

    3.000 euro boete als je iemand jonger dan 18 laat bezorgen en morgen fietst er geen kind meer rond. 10 keer bezorgen op een avond is 10 keer kans dat iemand de politie belt. Dat risico neemt geen enkele pizzabakker.

    Een fietshelm had denk ik weinig geholpen bij dit tragische ongeluk. Zelfs zijn fiets ging doormidden door de klap.

  6. MJPD

    @Michiel
    Het ongeluk gebeurde rond 21:00 uur, dus er is een regel overtreden waarop wel degelijk valt te handhaven. Met een fietshelm verander je niet het roekeloze rijgedrag van bezorgers, wat ik dagelijks aantref op de Utrechtse fietspaden.

  7. JdV

    Kalf, put

  8. Zakkkkaaa

    Is het al ingegaan of is het nog een suggestie

  9. Gas

    Eens met @JdV, de vakbond had al veel eerder aan de bel moeten trekken, er rijden al een aantal jaren jonge bezorgers rond, nu met een tragisch ongeval laten ze zich pas horen. Dit gebeurd helaas vaker, een vakbond of andere organisatie zou juist bij elk nieuw idee gelijk moet toetsten en eventueel niet toestaan voor er slachtoffers vallen.

  10. Cas

    Ik weet niet hoe het werkt bij de dienst van deze bezorger, maar zo’n platform kan toch zorgen dat iemand van 15 geen bestellingen kan oppakken na de wettelijke arbeidstijd. En anders die platformen bestraffen als ze dat wel toestaan moet boetes die wel afschrikken… 100.00. per overtreding.
    Dan leren ze het wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).