FNV roept buschauffeurs in Utrecht op om zaterdag werk neer te leggen; gevolgen voor busverkeer in de stad FNV roept buschauffeurs in Utrecht op om zaterdag werk neer te leggen; gevolgen voor busverkeer in de stad

FNV roept buschauffeurs in Utrecht op om zaterdag werk neer te leggen; gevolgen voor busverkeer in de stad

FNV roept buschauffeurs in Utrecht op om zaterdag werk neer te leggen; gevolgen voor busverkeer in de stad
Archieffoto
Vakbond FNV heeft buschauffeurs in Utrecht opgeroepen om zaterdag 18 juni het werk neer te leggen. Dat betekent dat er zaterdag minder bussen rijden in en om Utrecht.

Vakbond FNV heeft buschauffeurs in Utrecht opgeroepen om zaterdag 18 juni het werk neer te leggen. Dat betekent dat er zaterdag minder bussen rijden in en om Utrecht.

De stakingen die FNV heeft aangekondigd zijn landelijk en verplaatsen zich elke 24 uur naar andere delen van het land. Op zaterdag 18 juni wordt er dus gestaakt door een deel van de buschauffeurs van U-OV. De bussen van Syntus rijden wel volgens de normale dienstregeling.

U-OV zegt pas kort van tevoren te weten welke busritten er door de staking vervallen. “We doen ons uiterste best om alle ritten die vervallen uit de reisplanners te halen. Raadpleeg de reisplanner om te zien of jouw bus rijdt. Plan je reis zo kort mogelijk voor vertrek.”

De vervoersmaatschappij kan al wel een aantal lijnen noemen waarbij reizigers in ieder geval rekening moeten houden met uitval van ritten. Het gaat om: lijn 1 Hoograven – Utrecht CS – Overvecht-Noord, lijn 2 Ringlijn Museumkwartier, lijn 3 Utrecht CS – Zuilen / Overvecht, lijn 4 Terwijde – Utrecht CS – Voordorp, lijn 7 P+R Westraven – Utrecht CS – Zuilen-Noord, lijn 8 Lunetten – Utrecht CS – Wilhelminapark, lijn 12 Utrecht CS – Maarssen, lijn 28 Vleuten – Utrecht CS – Science Park, lijn 65 Utrecht CS – Vianen en U-link 77 Nieuwegein – Utrecht CS – Bilthoven.

15 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Wat lullig nou voor die mevrouw die slecht ter been is en spontaan zaterdag even bij haar vriendin elders in de stad langs had willen gaan.

  2. Esrin W.

    Mooi! Lekker rustig in de stad ook met veel minder mensen die daar helemaal niet moeten zijn.

  3. Dennis

    Fijn dat ze het aankondigen, gaat een goede dag worden voor alle taxichauffeurs!

  4. Steve

    @Dennis,
    Moeten ze eerst de Leidseveertunnel op Zaterdag eens open doen voor taxichauffeurs.
    En zoveel taxi’s rijden er op Zaterdag niet overdag.

  5. Hans

    De reacties van JdV, Esrin W. en Dennis gaan voorbij aan waar het bij deze staking om gaat: de chauffeurs strijden samen met hun vakbond voor hun CAO. Het gaat hier om de arbeidsomstandigheden, voorwaarden en beloning van dit verantwoordelijke werk.

  6. Scherpschutter

    Gestaakt…voor wat? Toch niet voor een loonsverhoging neem ik aan, nu hun werkgevers al jaren verliezen op verliezen stapelen en geen klant meer over hebben? Dat zou schaamteloos, bloed-egoïstisch, asociaal en doldwaas zijn…

    Ondertussen zullen ook de laatste paar OV reizigers die nog over zijn het wel spuugzat zijn. Wat een onthutsende dienstverlening…

  7. Fred

    Fijn dat er in het artikel ook staat waaròm er gestaakt gaat worden.
    @dennis: denk niet dat veel busreizigers ff 20 euro neerleggen om met de taxi naar HC te worden gebracht.

  8. Lexus

    Wanneer dit leidt tot betere werkomstandigheden voor de buschauffeurs heeft iedere regelmatige busgebruiker dit er graag voor over. Helaas zal het zaterdag leiden tot wat meer hinderlijk vervuilend autoverkeer in de stad. Maar dat moet dan maar een keer voor de goede zaak.

  9. JdV

    @Fred: Dat zou ik ook vreemd vinden.
    “Voor een stadsrit in Utrecht betaal je bij de UTC standaard € 14,50 (op vertoon van een keycard). Geen gedoe dus met meters, maar gewoon een scherpe prijs die van tevoren vaststaat. Voor ritjes naar gemeenten in de omgeving van Utrecht gelden ook vaste tarieven die je hier bekijkt. Het voordeel dat dit oplevert kan flink oplopen, zo vertelt Harold Agtenberg, directeur van de UTC: “Als je op de meter naar Nieuwegein rijdt, kan de prijs soms oplopen tot € 50,-. Nu hebben we voor de rit van of naar Nieuwegein een vaste prijs van maximaal € 22,50 vastgesteld.”

  10. Utrechter2

    @Fred: eens, ik snap dat redacties onderbezet zijn, maar dit is een kwestie van 1 seconde googlen. Parafrase: FNV wil naast loonsverhoging om meer personeel te werven ook de werkdruk verminderen zodat het hoge ziektverzuim omlaag gaat en daarmee ook het personeelstekort. Of je het er mee eens bent of niet. Het lijkt me ook voor de busreiziger zeer relevante informatie. En er kan altijd gelegeheid gegeven worden aan U-OV om meer info vrij te geven dan ze nu doet. Kwestie van een paar uur in het social-mediatijdperk.

    Ik snap ook dat de redactie misschien even niet meer wilde dan de reizigers tijdig waarschuwen voor busuitval en dat ze daarom eigenljk alleen maar de informatie op de U-ov-site gekopieerd heeft als snelle service voor de klant. Maar het komt wel ongelukkig over.

  11. Lexus

    @JdV: u vergeet de terugreis erbij te noemen; dan komen we op een bedrag van € 28,50. U geeft er blijk van geen flauwe notie te hebben van wat dit betekent voor een gezin dat voor noodzakelijke voeding van een bedrag van € 50 in de week moet rondkomen. En die gezinnen komen er door toename van de armoede helaas steeds meer in Nederland. Dit nog los van het vastgestelde feit dat er op het taxivervoer om diverse redenen heel wat aan te merken valt.

  12. Steve

    @Lexus , kom eens een keer op het CS ( op de taxistandplaats) eens precies uitleggen wat Jr bedoeld.
    @JdV de prijzen die jij noemt zijn onlangs verhoogd.
    Dus jou informatie klopt niet

  13. JdV

    @lexus: met 4 personen van deur tot deur heen en weer binnen Utrecht voor minder dan 30 euro? Geen parkeerkosten. Geen kosten voor het OV. Ik zeg een koopje! En voor die “grote” groep mensen die van 50 euro per week rond moeten komen zijn via de u-pas gratis fietsen beschikbaar. Kortom u fantaseert weer van alles bij elkaar.

  14. Lexus

    @Steve: dat uitleggen ga ik beslist niet doen, daarvoor zijn mijn ervaringen met taxichauffeurs te negatief. @JdV: een probleem is je vrijwel nooit met vier personen bent en dus de kosten ook niet kunt verdelen. De meeste auto’s rijden ook rond met één enkel mannetje of vrouwtje, soms hooguit twee, erin. Verder heb ik het in mijn reacties met name ook over de mensen die niet kunnen fietsen. Kort gezegd, de taxi is zeker geen goed alternatief voor het bus-, tram- en metrovervoer. Dat het hiermee een stuk beter moet, is een andere zaak. Het zou ook het milieu en hiermee ook het klimaat, en niet te vergeten de rust in het verkeer, zeer ten goede komen.

  15. Steve

    @Lexus , jou naam is ook niet milieuvriendelijk.
    Lexus zijn Aziatische benzineslurpers.
    En een Metro hebben we toch echt niet in Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).