FNV: Utrecht moet openbaar vervoer weer in eigen beheer nemen | De Utrechtse Internet Courant FNV: Utrecht moet openbaar vervoer weer in eigen beheer nemen | De Utrechtse Internet Courant

FNV: Utrecht moet openbaar vervoer weer in eigen beheer nemen

FNV: Utrecht moet openbaar vervoer weer in eigen beheer nemen
Een bus van Connexxion. Foto: busfoto.net
Vakbond FNV Streekvervoer heeft afgelopen dinsdag  in een open brief de Provinciale Staten van Utrecht opgeroepen het openbaar vervoer (OV) in Utrecht weer in eigen beheer te nemen. Volgens de bond hebben de aanbestedingen de afgelopen 20 jaar nauwelijks iets opgeleverd en worden de bussen er op deze manier niet schoner op.

Vakbond FNV Streekvervoer heeft afgelopen dinsdag  in een open brief de Provinciale Staten van Utrecht opgeroepen het openbaar vervoer (OV) in Utrecht weer in eigen beheer te nemen. Volgens de bond hebben de aanbestedingen de afgelopen 20 jaar nauwelijks iets opgeleverd en worden de bussen er op deze manier niet schoner op.

“De aanbesteding in Utrecht heeft een patstelling bereikt waardoor niemand weet waar hij aan toe is”, stelt Lutz Kressin van FNV Streekvervoer. “En de belastingbetaler draait voor de extra kosten op.”

De aanbesteding rond het streekvervoer is in Utrecht al jaren onderwerp van discussie. Vervoerder Syntus won de aanbesteding en sindsdien zit de huidige vervoerder, Connexxion, bezwaar te maken. Hier komt pas in het eerste kwartaal van 2017 een antwoord op van het College van Beroep bedrijfsleven (CBp), terwijl Syntus volgens afspraak met de provincie al 11 december 2016 moet starten met haar eigen streekvervoer in de regio.

Kressin: “Nu worden oudere (viezere) bussen aangeschaft omdat niemand garant wil staan voor de investeringen mocht Connexxion alsnog gelijk krijgen van het CBp. De reizigers, de chauffeurs en de belastingbetalers zijn de dupe van marktwerking.”

FNV Streekvervoer stelt dat 20 jaar marktwerking in Utrecht niet heeft geleid tot goedkoper OV, toename van het aantal reizigers en/of een daling van het autogebruik. De bond roept de Provinciale Staten van Utrecht op het OV weer in eigen beheer te nemen.

11 Reacties

Reageren
  1. Atilla Vigh

    Het verbaast me nog steeds dat overheden (met name politici) geloven dat marktwerking kosteneffectiviteit en kwaliteitsverhogend werkend.

    Voor de dames en heren politici: marktwerking werkt alleen in een echte markt. Dat is een ecosysteem waarin aanbieders en vragers zijn die vrije keus hebben. Een van de belangrijkste eigenschappen binnen dat ecosysteem is: de vrije keus om een produkt of dienst wel of niet te kopen of te produceren/bieden. En daar zit voor de vragers in deze OV-markt het probleem: er zijn nou eenmaal altijd mensen die van het OV gebruik moeten maken (auto is geen keus, want te duur of geen parkeerplek en lopen/fiets is te ver). Domme opmerkingen dat mensen dan maar moeten verhuizen getuigd van nog minder inzicht in onze samenleving. Buiten het feit dat wij in Nederland niet in communes leven (dicht bij je broodheer).

    Het OV (en overigens ook de zorg, onderwijs, woonmarkt, voedsel en veiligheid) zijn geen markten. Daarom zie je ook dat in die markten dat er van alles door verregaande marktwerking kapot is gemaakt. Ik ben het niet vaak eens met vakbonden, maar in deze wel. OV is een nutsvoorziening en het enige wat ik zie is de race naar bodem (voor de prijs). Praat eens met een buschaffeur (zonder camera en microfoon).

  2. Paul

    Sind Qbus het ov in de stad herft, is de punctualiteit en de vriendelijke benadering van de passagiers er flink op vooruitgegaan. Voorheen werd je als vee behandeld. Leve de aanbesteding met prestatieverplichtingen!

  3. Ester

    Ik ga inderdaad al jaren niet meer met de bus, tenzij echt noodzakelijk, omdat ik de buschauffeurs in Utrecht stuitend onbeleefd vond. Goed te horen dat daar in ieder geval vooruitgang in zit. Hoe hebben ze dat dan voor elkaar gekregen? Ze hebben met de aanbesteding het personeel toch over moeten nemen?

  4. Ronald

    Ik merkte een grote sprong voorwaarts toen we van het GVU af waren.
    Dus gemeentelijk werkte de aanbesteding best.

  5. Dennis

    Eens met Atilla vigh en met het voorstel van het FNV. Vrije markt werkt niet in een nutsvoorziening.
    Daarnaast is de dienstregeling wel behoorlijk uitgekleed de afgelopen jaren, om het winstgevend te houden en dat is nou net niet de bedoeling van een nutsvoorziening. Daar mag iets bijgelegd worden of probeer het kostendekkend te houden om service aan de inwoners van de stad te verlenen.
    Overigens rijdt de RET in Rotterdam sinds december zonder subsidie omdat het bedrijf door het aanpakken van zwartrijders kostendekkend rijdt.
    En bovenal is het ook best wel raar dat Connexxion toentertijd het GVU voor 27miljoen overnam, maar het geld daarvoor leende van het GVU. Iets met een sigaar uit eigen doos?

  6. Rob H.

    Het GVU personeel zal nu wel bij Connexxion zitten. Daar valt nog wel een verbeterslag te maken…

  7. Sander

    Ik hoop dat Connexxion het beroep tegen Syntus zal verliezen. En dat Syntus gewoon in provincie Utrecht zal rijden. Bij Connexxion wordt gewoon als vee behandeld als reiziger. En al vieze oude bussen van Connexxion moet gewoon eens afgelopen zijn, en tijd voor schone bussen van Syntus.

  8. WP

    @dennis dat zonder subsidie sloeg in Rotterdam op de tram. En dat was ook niet zonder subsidie, maar zonder EXTRA subsidie. Maar eerlijk is eerlijk ze doen het best goed. OV in Nederland zonder subsidie is echter een illusie, zeker de bussen… Misschien een paar goed renderende lijnen maar niet het hele netwerk.

    @Atilla even voor de goede orde. Het ov in Nederland is in eerste instantie privaat opgezet. Het is daarna na faillissementen door de diverse overheden overgenomen. Wellicht goed voor het historisch besef.

  9. herman

    Ondertussen levert aanbesteden ook werk op, advocaten zijn druk met rechtszaken iedere aanbesteding levert rechtszaken op, daarnaast zijn er vele adviesbureau’s die tijdens het traject hun diensten verlenen in het aanbestedingstraject.

    Al dit geld komt dus niet ten goede aan het OV……

  10. Co van Hemert

    Kijk eens hoe Nederland functioneerde toen het nog veertig jaar terug was. De treinen reden op tijd. De stad Utrecht had de G.E.V.U . De Welzijns en zorgsectosector functioneerde goed. Een paar voorbeelden van mij. Marktwerking is goed voor het grote bedrijfsleven, maar voor busbedrijven en zorgsector is het voor mij een groot vraagteken.

  11. Klaas

    Wanneer de gemeente de dienst weer gaat uitvoeren krijgen Wittevrouwen en Tuindorp misschien weer een bus door de wijk en niet langs de wijk, zodat de loopafstanden ook voor ouderen weer overbrugbaar worden

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).