Forse toename schone recreatieboten in Utrecht | Forse toename schone recreatieboten in Utrecht – De Utrechtse Internet Courant

Forse toename schone recreatieboten in Utrecht

Forse toename schone recreatieboten in Utrecht
Er varen steeds meer recreatieboten elektrisch of zonder motor in Utrecht. Het aantal schone recreatieboten in Utrecht is dit jaar zelfs ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt de gemeente.

Er varen steeds meer recreatieboten elektrisch of zonder motor in Utrecht. Het aantal schone recreatieboten in Utrecht is dit jaar zelfs ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt de gemeente.

Ruim 35 procent van de Utrechtse recreatieboten vaart nu schoon. De gemeente stimuleert het gebruik van schone recreatieboten door een ‘vergroening’ van de ligplaatskosten vanaf 1 januari 2019.

Voor 2019 zijn de ligplaatskosten voor boten met een brandstofmotor vastgesteld op 315 euro per jaar en dat tarief stijgt naar ruim 500 euro in 2021. Voor emissievrije boten is het liggeld 110 euro in 2019 en wordt voor de komende jaren een trendmatige verhoging toegepast.

Voorwaarts

Wethouder Kees Diepeveen is blij met de forse toename van het aantal schone recreatieboten in Utrecht: “Het is een mooie stap voorwaarts in onze ambities voor schoon vervoer over het water, maar we zijn er nog niet. In 2021 willen we dat alle recreatieboten in Utrecht schoon zijn.”

Er komen ook nieuwe, elektrische laadpalen voor de bootjes om op te laden bij de Weerdsingel (ten westen van de Vaaltbrug) en de Vaartse Rijn. Op dit moment kunnen bootjes overdag opladen bij de Monicabrug (Weerdsingel Westzijde), rond de Bartholomeusbrug (Catharijnesingel) en de Oosterkade.

19 Reacties

Reageren
  1. bee

    van die dieselboten kan ik het begrijpen ,dat ze die liever kwijt dan rijk zijn.
    maar men mag tegenwoordig nergens plezier meer in hebben of je moet een smak geld hebben dan kan je je plezier kopen.

  2. Geologic

    @bee 7/8/2019 – 14:43:
    Voor een grijpstuiver heb je tegenwoordig een kleine elektromotor; ik heb ze op marktplaats voor 200 euro gezien. Accu erbij (ongeveer zelfde bedrag heb je er een genoeg voor 4 uur vol vermogen verbruik) en je bent klaar.

  3. Dorine

    Het is vies en zal voor sommige mensen overlast zijn, maar ik vind het geluid van een rustig tuffend dieselsloepje over de singel in de avond prachtig.

  4. MJPD

    @Bee
    Aan de ene kant begrijpt het u het, maar aan de andere kant mag het de burger niet teveel geld kosten? Tja…… Plezier hebben hoeft niet perse geld te kosten. Wellicht moeilijk bevatbaat voor Millennials.

  5. EricW

    Want de pleziervaart is natuurlijk het grootste milieuprobleem van Utrecht! Ik ben benieuwd of dhr Diepeveen / GroenLinks ook het politieke lef heeft om voor te stellen bij de gewenste “vergroening van de autovloot” dezelfde procentuele verhogingen op parkeervergunningen door te gaan voeren binnen 2 jaar…. Nog 65% van de pleziervaart te gaan, die allemaal voor 2021 hun diesel- / benzinemotor in de gracht moeten gaan dumpen en electromotoren en accupakketten moeten gaan aanschaffen, daar zitten verder ook geen milieugevolgen aan hoor dhr Diepeveen… En hoe lang gaan accu’s eigenlijk mee en hoe lang een (buitenboord-)motor?
    En @Geologic: waar vaar je mee: een opblaasboot? Vervanging van een 15 Pk-benzine-buitenboordmotor door een elektrische buitenboordmotor met accupakket met hetzelfde vermogen kost ca euro 10.000,-. En als ik daar nou nog een verbetering van het milieu mee kocht….
    Wat een mooie dingen voor het milieu zouden we kunnen doen van al dat geld dat die 65% nu van dhr Diepeveen in de ombouw van zijn/haar boot zou moeten stoppen, om dan nu een paar keer per jaar elektrisch plezier te kunnen hebben….

  6. Arjan Verhoeven

    Ik ken iemand met een dieselboot. Die tankt maximaal 1 keer per jaar 30 liter. Het valt wel mee met die luchtvervuiling door bootjes volgens mij.

  7. Scherpschutter

    @ErikW 16:14

    Minimaal 10.000 euro voor een klein bootje. En dat is alleen nog maar voor de hardware. Dan moet het spul ook nog eens veilig ingebouwd worden door een professional, want water en elektriciteit zijn niet de meest gelukkige combinatie natuurlijk. De kosten voor het ombouwen van een klein motorschip van een meter of 10 zijn al een veelvoud van het genoemde bedrag en zullen in 8 van de 10 gevallen de werkelijke restwaarde van de boot met een veelvoud overtreffen.

    En dat -inderdaad zoals u zegt- voor die paar keer per jaar dat mensen momenteel er met hun bootje op uit trekken. De milieuwinst is werkelijk 0, als ze al niet volstrekt negatief is als je de aanslag op het milieu die de volledige levenscyclus van die berg accu’s en motor op het milieu vormen meerekent.

    Maar goed. De klimaatgod dient tevreden gesteld te worden door de gelovigen, en dan zijn wetenschap, feiten en zorgvuldigheid de factoren die doorgaans als eerste sneuvelen.

  8. Stadsie

    Het effect valt gelukkig enorm tegen. De burger onnodig op kosten jagen en langzaam onze stad vaar klaar maken voor de elite. Het nieuwe varen is net als het nieuwe inzamelen; uiteindelijk gaat het ergens stinken.

  9. Koel Hoofd

    35% van de hoeveel bootjes?
    De gemeente schermt altijd met hoge percentages wat dan in werkelijkheid om een piepklein aantal blijkt te gaan.

  10. Simon

    @Eric, je schiet volledig voorbij aan het doel. Het gaat hier om het lokale leefmilieu dat verbeterd wordt, in de vorm van luchtkwaliteit. We hebben het dan over de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof. Dit zelfde geldt voor de milieuzone voor auto’s. Die gaat ook om het (terecht) weren vieze diesels, niet om benzine slurpende V8’s.
    Dus ja, het zo snel mogelijk elektrificeren van de Utrechtse scheepjes heeft wel degelijk direct een positief effect op het milieu en – in minder directe mate – op het klimaat.

  11. Karla

    Het milieu (en dan bedoel ik het hele leefmilieu) heeft meer baat bij het verbieden van bootjes met brallend en lallend volk aan boord en versterkte muziek, dan bij schone motoren. Geluidshinder (en geluid klinkt extra hard op het water) is ook een vorm van milieuvervuiling. Wat doet de wethouder daar aan?

  12. Niet Zo Breed

    Ik voelde me noodgedwongen mijn ligplaats vergunning op te zeggen. De vergunning is voor 12 maanden, echter 8 maanden per jaar ligt ons bootje met 5PK tweetaktmotor in de (winter) stalling.

    Van de 4 maanden per jaar maak ik hooguit 7-8x een ritje door de grachten, en daarvoor moet ik nu boeten.

    Mijn mening is dat de (groenlinks) gemeente totaal de weg kwijt is. Varen is voor de welgestelden.

  13. Jaap van den Burg

    Als actief lid van de Kleine Boten Club Utrecht en initiatiefnemer van het Blauwe Diesel project in Utrecht voor milieuvriendelijk varen voor dieselmotorschepen, plaats ik toch graag een kanttekening bij dit artikel.

    Het artikel roept bij mij de gedachte aan windowdressing op. In de praktijk merken we (KBC) nog weinig van een actieve houding van de gemeente om schoner varen te promoten en overleggen zijn helaas weinig frequent.

    De liggeldtarieven voor niet emissievrije schepen zijn inderdaad fors omhoog gegaan, maar het is onduidelijk wat er met de gelden verkregen uit deze verhoging wordt gedaan. Van een laadpaal-infrastructuur voor elektrische bootjes is nog geen sprake en het lijkt er op dat dit geld niet ten goede komt aan het milieuvriendelijk varen, maar op andere manier in de begroting terechtkomt.

    Voor eigenaren van diesel-schepen is sinds begin van dit seizoen blauwe diesel in Utrecht beschikbaar. Bij de opening van de pomp waren oa wethouder Marijn de Pagter (VVD) aanwezig en André van Schie (Provinciale staten). Zonder aanpassingen aan de motor geeft het gebruik van deze fossielvrije brandstof een CO2 reductie van 89%.
    Op het verzoek van eigenaren van bootjes die op blauwe diesel varen, voor vermindering van het liggeld komt tot op heden geen reactie. Dit zou wél een logische stap zijn als Gemeente Utrecht vergroening echt serieus neemt.

    Utrecht kent ca 400 ligplaatsen voor kleine bootjes. Jaarlijks doen echter 8 a 10.000 passanten de stad aan per boot. Er is geen beleid om deze schepen te stimuleren om ook blauwe diesel te gebruiken. Sterker nog: de sluiswachters kennen de brandstof niet. KBC zou graag zien dat deze booteigenaren actief wordt gewezen op de schone brandstof met bijvoorbeeld een flyer en hen bijvoorbeeld korting wordt aangeboden op het schut- en liggeld bij het gebruik van deze brandstof.

    Er wordt al jaren dagelijks gewerkt aan het in stand houden van de kademuren. Die vragen continue aandacht en onderhoud. De kranen, pompen en generatoren die daarvoor gebruikt worden draaien lange dagen op vervuilende (diesel)brandstof, midden in de binnenstad op vrijwel steeds dezelfde plek. Ook deze partijen zijn onvoldoende op de hoogte van het gebruik van blauwe diesel. Hier ligt een enorme kans om te vergroenen.

    Promotie van elektrisch varen is een goede stap en zeker geschikt voor de allerkleinste bootjes met buitenboordmotor. Als kanttekening moet echter geplaatst worden dat kleine bootjes in de stad zeer weinig varen. Lokaal neemt de weinige uitstoot inderdaad af. De productie en de verwerking van lood-accu’s die maar enkele jaren meegaan, zorgt echter voor veel afval en gebruik van fossiele grondstoffen elders in de wereld. Lithium accu’s die langer meegaan zijn erg kostbaar en lang niet voor elke booteigenaar weggelegd.

  14. Simon

    @Jaap, Blauwe diesel is een mooi product en een fatsoenlijke overgangsbrandstof. Ik kan echter wel begrijpen dat de gemeente niet van plan is haar beleid ten aanzien van dieselschepen te veranderen, ookal belooft de eigenaar plechtig altijd op blauwe diesel te varen.
    Zoals ik al eerder schreef, in milieuzones gaat het niet om CO2-uitstoot maar om NOx en fijnstof. Hoewel blauwe diesel op deze twee punten ook emissiearm is, wordt in het meest gunstige geval slechts een vermindering van 20% behaald (website van Future Fuels). Je hebt dan dus schepen die op blauwe diesel rustig door de gracht puffen en nog steeds veel bijdragen aan de luchtverontreiniging. De winst op het gebied van luchtkwaliteit is dus niet noemenswaardig en ik zie daarom ook niet waarom Blauwe diesel-gebruikers recht zouden hebben op liggeldreductie.

  15. Koel Hoofd

    @Jaap Bedankt voor deze informatie. Het maakt weer eens pijnlijk duidelijk dat het milieu en klimaat niets anders is dan propaganda materiaal voor een bepaalde groep mensen.

    Zo jammer want het is weer een gemiste kans….

  16. HD

    Hoog tijd dat de gemeente eens wat ligplaatsen erbij gaat aanleggen zodat Utrechters van hun eigen stad op het water kunnen genieten.
    De wachtlijst voor een plek is nu veel te lang

  17. Kadoendra

    Veel Europese steden zijn wat betreft luchtvervuiling zeer slecht voor de gezondheid.
    B.v voor Amsterdam geldt dat de mensen daar dagelijks de lucht inhaleren die gelijkstaat voor het roken van + – 6 a 7 sigaretten.
    De uitlaatgassen en fijnstofuitstoot van het gemotoriseerd verkeer zorgt jaarlijks niet alleen in Nederland voor veel doden, maar ook in de andere landen van Europa.
    Dat gemeentebesturen alle mogelijkheden zoeken om deze uitstoot terug te draaien geeft niet alleen blijk van het handhaven van de Europese milieuwetgeving, maar geeft ook blijk van betrokkenheid met de gezondheid van hun burgers.

  18. Arjan Verhoeven

    @Kadoendra,

    Er moet wel een begin van een aanwijzing zijn dat een (vrij drakonische) maatregel zin heeft. Als botenbezitters voor in totaal een paar miljoen hun boot moeten ombouwen naar elektrisch dan moet er ook een flink effect tegenover staan.

    Als aannemers een draadje zouden kunnen leggen naar een woonhuis en daarmee een eerder genoemde 24u/dag draaiende dieselgenerator kunnen vervangen dan is het effect waarschijnlijk al groter dan deze exercitie.

  19. Simon

    Arjan, niemand moet iets ombouwen. Je krijgt alleen fikse korting op je liggeld als je wel een elektrisch scheepje hebt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).