De nieuwe fietsenstalling onder het Stationsplein wordt maandagochtend om 05.00 uur in gebruik genomen. In de parkeergarage tussen Utrecht Centraal en Hoog Catharijne is dan plek voor 6.000 fietsen. Wanneer het tweede deel van de stalling eind 2018 opent kunnen er 12.500 fietsen gestald worden, en daarmee is de ondergrondse fietsparkeergarage de grootste ter wereld.
Foto’s: Nog twee dagen en dan gaat de nieuwe Stationspleinstalling open
Foto's: Bas van Setten









17 Reacties
ReagerenHet ziet er veelbelovend uit. Mooie afwerking.
@ G.H.
Hahahaha. Hilarisch. Het is gewoon een deprimerende jaren zeventig parkeergarage, maar dan voor fietsen.
Het is een bak ellende. Dat is wat het is. Nauwelijks sociale veiligheid. Mensen boelen zich unheimlich in dit soort ruimtes. Zo werkt dar nu eenmaal. Is al decennia lang bekend.
@Heimlich: fijn dat u dankzij mijn reaguursel toch 1 keer heeft kunnen lachen vandaag.
Benieuwd wie hier 4 verdiepingen diep ‘s avonds laat z’n fiets gaat stallen. Iemand die levensmoe is..?
Benieuwd of je met een handicap ook goed je fiets kan stallen? en of je mag fietsen om op je plekkie te komen.
Heimlich heeft helemaal gelijk, het is hier bere-ongezellig. Waarom geen lekker tapijtje op de vloer? En zou een leuk behangetje niet veel leuker staan dan al dat beton? Ik word helemaal naar van al die fietsenrekken en alle fietsen die daarin komen. Kunnen die niet weg, dan komt er ruimte voor wat bankstellen en plantenbakken. Misschien nog een fijne grote koffiepot in het midden.
Huiselijk is gezellig en fietsen zijn niet huiselijk. Dat is al decennialang bekend en je vraagt je af waarom de gemeente dan toch zo’n garage neerzet. Alsof er een parkeerprobleem voor fietsen is. Alsof mensen in een fietsenstalling enkel maar bezig zijn met hun fiets neerzetten of ophalen. Alsof fietsers überhaupt iets op het station te zoeken hebben, het station is voor treinreizigers, niet voor fietsers!
Willem, het zijn 3 verdiepingen. Waarvan de middelste begane grond is .Met straks als de stalling af is de doorgaande fietsroute van noord naar zuid. Bovendien is op elke verdieping een 24 per dag bemande beheerders ruimte met cameratoezicht. De boel is goed verlicht. Denk dat men hier alles heeft gedaan om het juist veilig te laten zijn.
Succes met de opening morgen!
Haha! Fantastische @ Unheimliche reactie.
Wat een prachtige stalling ! Ik ben er heeel blij mee. Mooie strakke vormgeving. Super !!!
Een voorbeeld voor alle reaguurders hier Unheimlich, klasse š
Zullen we eerst maar eens gaan kijken voordat we weer gaan klagen?
Waar is de ingang van deze fietsenstalling? Het is mij onduidelijk waar je in en uitrijdt? Ter hoogte van het Smakkelaarsveld of Moreelsepark of echt óp het Stationsplein? Weet iemand dat?
@ Unhiemlich
Tourlijk joh, maak vooral mijn reactie belachelijk.
Er is nogal een groot verschil tussen slechts een praktisch ontwerp, en een EN mooi En praktisch ontwerp.
In dit ontwerp is de focus volledig op de GROOTSTE stalling komen te liggen.
Een goede architect had natuurlijk wel degelijk veel met licht kunnen doen en het is onzinnig om een duister hol van 3 verdiepingen te creperen. Het ontwerp is te grootschalig.
Men had wellicht beter 4 kleinere ondergrondse stallingen kunnen bouwen op 4 hoeken rondom het station, waardoor de capaciteit exact hetzelfde was geweest als nu het geval is. Echter zou je dan als gebruiker niet verzuipen in een veel te groot duister en sociaal onveilig ontwerp.
Dat van die controlekamers en videobewaking heb ik eerder gehoord. Zo werd Hoog Catherijne 1 ook ooit opgeleverd . Toch ging het slechts enkele jaren volledig mis daar en werd het winkelcentrum onder de voet gelopen door hordes junks en daklozen. Zo’n beetje ieder donker hoekje werd bezet. Zoals bekend is Utrecht langzaam aan weer een epidemie aan het krijgen van daklozen met psychische problemen en junks. Iedereen kan dat waarnemen in het straatbeeld. Komt door de bezuinigen op de zorg o.a.
Raar dat sommige mensen hypernthousisast raken van foto’s waar overduidelijk een betonnen jungle op te zien is. Wat daar dan mooi aan is?
Dom trouwens om het beton tussen de stallingen lichtgrijs te verven. Dat is na een week al een vieze vloer natuurlijk waar je alles op ziet en geloof maar niet dat er in deze stalling vaak gepoetst gaat worden.
@Bert: alleen aan de kant van het Smakkelaarsveld is er een ingang. Iedereen die pakweg ten zuiden van de Dom woont, moet het nog een ruim jaar doen zonder fietsenstalling. De rekken die er waren worden stap voor stap verwijderd dus dat wordt een jaar afzien.
@Gregor: ik hoef niet te kijken om te gaan klagen. Ook zonder te kijken weet je dat de nieuwe fietsenstalling niet bepaald een vooruitgang is ten opzichte van de oude situatie. Ja het ziet er gelikt uit, en met die sociale veiligheid zit het aan de Jaarbeurszijde wel goed en dat gaat tegenwoordig aan de HC-kant ook stukken beter.
Maar het probleem is o.a. de enorme hoeveelheid extra tijd die gemoeid is met het stallen door de bureaucratische rompslomp van het in- en uitchecken (in Amsterdam-Zuid heb je matten met chip-controle waar je met je fiets overheen rijdt, naar voorbeeld van bijv. hardloopwedstrijden!). Er is ook een hele verdieping waarvoor je moet afstappen en met de trap moet gaan. Uh ja, dat ga je echt doen als je je trein moet halen. En daar bovenop de kosten voor het stallen van je fiets. Kost je bijna ā¬70 per jaar. Een gratis alternatief wordt niet geboden, want alle fietsenrekken worden/zijn stelselmatig verwijderd. Utrecht fietsstad? Wat een lacher.
Je mag fietsen in de stalling. Zie de fietspaden op de grond.
@Heimlich
Maar wat is mooi, dat is verschillend voor iedereen. Maar een hol is het niet, als de middelste verdieping op de begane grond is? Er is maar 1-laags kelder.
Praktisch, tja dat kunt u niet oordelen aan de foto’s. Het is immers sinds vandaag geopend. Tenzij u onderdeel bent geweest van het testpaneel. Bent u dat?
Fietsenstallingen op de hoeken van het CS, daar is geen plek voor door prioriteit. Laat je daar meer treinen rijden of plaats moeten maken voor fietsenstallingen? Wat zou u kiezen voor de 35 miljoen treinreizigers per jaar?
Ik heb het idee dat u geen onderdeel bent van het doelgroep. Hoofdzakelijk regelmatige treinreiziger die tijdens de spitsuren zich moeten verplaatsen. Het is alleen in deze situatie alleen maar logisch dat u klaagt. Het is immers niet voor u bedoeld.
ben er inmiddels in geweest. het is voor een fietsenstalling gewoon heel mooi. maar LEVENSGEVAARLIJK, want zonder begeleiding kom je er NIET meer uit. Er staan GEEN borden hoe je naar het station komt (via een obscure deur en trap voor mensen zonder hoogtevrees) en de uitgang met de fiets kan alleen door de mensen die het uitchecken verzorgen worden gewezen. Maar dan moet je die mensen wel eerst zien te vinden…
Heeft men er ook rekening mee gehouden dat veel mensen met een elektrische fiets naar de stad komen en hun fiets dan ergens willen stallen waar ze hem meteen op kunnen laden. Niet doordat de gemeente de stroom subsidieerde maar de gemeente faciliteit het opladen van de fiets. Zij zorgt ervoor dat de fiets opgeladen kan wordenals men dan ook ervoor zorgt dat er voldoende zonnepaneel in de buurt zijn zodat de fietsen met schone stroom opgeladen kunnen worden dan vangt men 2 vliegen in een klap afrekenen gebeurd Door contactloos te betalen voordat de stroom geleverd wordt