In augustus zal het eerste gedeelte van de grootste fietsenstalling ter wereld opengaan in Utrecht. 7500 fietsers kunnen dan hun rijwiel plaatsen in de gloednieuwe rekken. Wanneer de volledige stalling opgeleverd wordt zal er plaats zijn voor ruim 12.500 fietsen.
De bouw van de stalling en de omliggende projecten zit in een intensiefe fase. “Overal in dit gebied wordt nu gebouwd”, vertelt wethouder Victor Everhardt. Vandaag is de Dag van de Bouw en kunnen geïnteresseerden een kijkje nemen op de bouwplaats. Ook de in aanbouw zijnde grootste fietsenstalling ter wereld is open voor geïnteresseerden. DUIC kreeg gisteren al een rondleiding door het gangenstelsel.
Hoog Catharijne en Utrecht Centraal gaan nu nog vrijwel ongemerkt in elkaar over, maar worden in de toekomst ‘losgeknipt’. De stationstraverse is aan het verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt een groot verhoogd plein met daaronder de fietsenstalling voor 12.500 fietsen. In augustus opent het eerste gedeelte van de stalling waar plaats is voor zo’n 7500 fietsen. In 2018 is de hele Stationspleinstalling klaar: met plek voor zo’n 12.500 fietsen.
24 uur gratis
De stalling heeft 3 verdiepingen; op de middelste is ruimte voor 1800 abonnementhouders de andere verdiepingen zijn voor gebruikers zonder abonnement. De eerste 24 uur stallen is gratis. Het station is te bereiken via tunnels of via het Stationsplein. Dit plein ligt bovenop de stalling en wordt de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad.
Na de opening van het eerste gedeelte van de stalling in augustus wordt de fietsloods op het Smakkelaarsveld verwijderd, en ook een groot deel van de fietsenrekken worden weggehaald. Op het Smakkelaarsveld kan dan begonnen worden met de aanleg van de definitieve busbaan.
6 Reacties
Reagerenfraaie architectuur voor de stalling van je fietsie, uitgevoerd in energie- neutraal beton.
Hopelijk krijgen we geen junks daar beneden, verder ziet er goed uit.
En hoe gaat men voorkomen dat het een junken- en zwervers- (en diefstal-) paradijs wordt, met vrij fietspaden (zo lijkt het) en vrije openingen, die naar binnen gaan.
Zeker aangezien de daklozen en junken problematiek enorm aan het aanzwellen is (mede veroorzaakt door het aantal psychisch hulpbehoevenden die geen hulp krijgen) .
Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar. Dergelijke, aan te rekenen, ontwerpfouten zijn al eerder gemaakt.
Begint er goed uit te zien! Wat ik me altijd afvraag bij het zien van de foto’s en plannen is of de (smalle) trap met de ronde glazen koepel naar het Stationsplein de enige toegang van het stationsplein naar de nieuwe fietsenstalling is. Het lijkt mij dat dat wel dringen wordt op die trap namelijk. Misschien dat iemand hier antwoord weet?
@Richard Er komen meerdere klazen koepels met trappen, twee of die. Daarnaast kan je ook via de middentunnel direct de stalling in. Dat ontlast ook het plein.
Zijn er dan echt zoveel fietsers in Utrecht. De laatste keer dat ik fietste In Utrecht was 1953 en toen stapte ik al af bij de tunnel ik dorst niet verder te fietsen