Foto’s: Brug bij Vredenburgknoop in gebruik en weer nieuwe fietsroutes | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: Brug bij Vredenburgknoop in gebruik en weer nieuwe fietsroutes | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: Brug bij Vredenburgknoop in gebruik en weer nieuwe fietsroutes

Foto’s: Brug bij Vredenburgknoop in gebruik en weer nieuwe fietsroutes
Alle routes bij de Vredenburgknoop zijn weer gewijzigd. Het verkeersplein neemt steeds meer zijn toekomstige vorm aan. Auto’s, fietsers en bussen rijden sinds vandaag weer allemaal nieuwe routes, soms gaat het nog mis.

Alle routes bij de Vredenburgknoop zijn weer gewijzigd. Het verkeersplein neemt steeds meer zijn toekomstige vorm aan. Auto’s, fietsers en bussen rijden sinds vandaag weer allemaal nieuwe routes, soms gaat het nog mis.

Daar waar de Leidsche Rijn en de Catharijnesingel straks samenkomen wordt een nieuw stelsel van bruggen en wegen gebouwd: de Vredenburgknoop. Om alle bouwwerkzaamheden in goede banen te leiden moeten de routes voor alle weggebruikers regelmatig aangepast worden, dit is gisteren en vandaag weer gedaan. Ook de route tussen Paardenveld en de Vredenburgknoop is flink gewijzigd.

De Paardenveldbrug is zo goed als af en de brug voor bussen, fietsers en voetgangers over de toekomstige Catharijnesingel voor TivoliVredenburg is in gebruik genomen. Duizenden bussen en fietsers rijden hier dagelijks overheen.

Omdat het een geheel nieuwe situatie betreft is nog niet iedereen gewend. Zo rijden fietsers nog regelmatig tegen het verkeer in en ook de ambulance met zwaailichten en sirenes rijdt over hetzelfde fietspad omdat er op de autoweg geen ruimte is. Maar nog enkele maanden en dan moet het water van de singel hier weer stromen en moeten alle wegen voor de komende jaren vast liggen.

Vredenburgknooppunt 005 Vredenburgknooppunt 006 Vredenburgknooppunt 002 Vredenburgknooppunt 007 Vredenburgknooppunt 003 Vredenburgknooppunt 004 Vredenburgknooppunt 008 Vredenburgknooppunt 009(Foto’s: Robert Oosterbroek)

10 Reacties

Reageren
  1. Bram

    Komen er nog wat meer voorzieningen tbv de voetganger. Bijvoorbeeld bij de uitgang bij de MediaMarkt is het erg onoverzichtelijk. Het voetgangerslicht daar staat tegelijk met dat voor de fietsers op groen…

  2. Ronald

    Vast wel, Bram

  3. tom

    ja goed dat de brug komt bij Vredenburgknoop

  4. Ben

    Waarom rijdt de bus op de eerste fot niet op de baan voor lijnbussen?

  5. Luuk Upuuk

    @ Ben, misschien omdat die bus de andere kant oprijdt??

  6. Van Vliet

    Dan staat heel het centrumplan bol van de ‘architectuur’ waarom wordt er dan gekozen voor een een ‘standaard brug / kunstwerk’ om zo’n prominente plek.

  7. Design voor Utrecht !

    Eens met Van Vliet, zo’n prominente brug….waarschijn een van de drukste van heel Utrecht,en betreft design niet bepaald een wonderkind …of komt er nog mooie verlichting aan ?

  8. Frank

    @van Vliet @design voor Utrecht: Vinden jullie echt dat het centrumplan bol staat van de ‘architectuur’ in de zin van ‘architectonische hoogstandjes’?

    Persoonlijk vrees ik dat het enige in het oog springende ontwerp de zijwand van Tivoli-Vredenburg is, waarvan utrechters zich nog decennialang zullen afvragen of die nou niet toch vooral bedoeld was om Burgemeester en Wethouders daar vier-op-een-rij te laten spelen…

  9. Van Vliet

    @Frank ‘architectuur’ tussen aanhalingstekens, daar mag iedereen dus iets van vinden gelukkig maar. Maar bruggen met dit ontwerpniveau zijn natuurlijk ‘sexloos’ het werkplezier van de ontwerper straalt hier niet echt van af of de opdrachtgever was even ‘afwezig’. Standaardisering is oké, maar weet dan wel waar je dit wil toepassen en waar je ervan af zou moeten wijken. Het hoeven geen Calatrava bruggen te zijn, maar dit doet toch echt pijn aan je ogen. Gemiste kans!

  10. Frank

    @Van Vliet: Mijn comment was er een in de vorm van een vraag waarop ik voor mezelf in ieder geval het antwoord: ‘nee’ op zou geven.
    Van architectuur mag inderdaad iedereen wat vinden. Maar waar het mij maar om gaat is dat het op zich geen grote verbazing hoeft te wekken dat het hier om een weinig inspirerend ontwerp gaat. Persoonlijk vind ik 80% van wat er in het Utrecht Centrumplan aan architectuur neergezet is/wordt qua uitstraling van een vrij hoog lulligheidsniveau.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).