Foto’s: nieuwe fiets- en wandelroutes zorgen voor chaos op Smakkelaarsveld | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: nieuwe fiets- en wandelroutes zorgen voor chaos op Smakkelaarsveld | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: nieuwe fiets- en wandelroutes zorgen voor chaos op Smakkelaarsveld

Foto’s: nieuwe fiets- en wandelroutes zorgen voor chaos op Smakkelaarsveld
Foto's: Robert Oosterbroek
De fiets- en wandelroutes op het Smakkelaarsveld zijn weer aangepast en dat zorgt voor een flinke chaos. Tijdens de ochtendspits waren er veel frustraties en irritaties bij voetgangers, automobilisten en fietsers te merken. De beperkte ruimte op kruispunten en de paden veroorzaakt opstoppingen en de paden zijn ook niet altijd duidelijk.

De fiets- en wandelroutes op het Smakkelaarsveld zijn weer aangepast en dat zorgt voor een flinke chaos. Tijdens de ochtendspits waren er veel frustraties en irritaties bij voetgangers, automobilisten en fietsers te merken. De beperkte ruimte op kruispunten en de paden veroorzaakt opstoppingen en de paden zijn ook niet altijd duidelijk.

De aangepaste routes blijven voorlopig van kracht om de herinrichting van het kruispunt mogelijk te maken. De fiets- en voetpaden op het kruispunt worden in fases opgehoogd, opnieuw geasfalteerd en belijnd en er komen echte verkeerslichten. Tegelijkertijd starten de voorbereidingen voor het verleggen van de busbaan over het Smakkelaarsveld, want waar nu bussen rijden, moet water komen.

Albert Faber op Twitter over de situatie: “Poeh, chaos voor fietsers Smakkelaarsveld is fenomenaal. Ik zag paniek in de ogen bij verkeersregelaars. Hoe lang gaat dat duren CU2030?” Het antwoord van de projectorganisatie was kort maar krachtig: “Twee maanden.”

Fotoverslag

(Robert Oosterbroek)

23 Reacties

Reageren
  1. Suus

    Ja, vanmorgen ook paniek in mijn ogen, met twee jonge kindjes op de fiets. Reed iemand keihard bij me achterop.
    Gevaarlijke situatie, wachten op ongelukken. Als het hier om autos was gegaan zou gemeente dit nooit toelaten, fietsers moeten het maar zien uit te zoeken!

  2. Sjaak

    Ik zie veel fietsers op de foto’s maar geen chaos…
    Wat zijn overigens “echte verkeerslichten”?

  3. Ricard

    Even een paar dagen wennen en dan gaat het vast wel weer. Gelukkig is het tijdelijk en krijgen we er een mooie weg voor terug. In het echt ziet het er trouwens een stuk minder chaotisch uit dan op de getoonde foto’s.

  4. Harm

    Was gisteren inderdaad een goddeloze bende met een vrij hoog ieder voor zich gehalte. Waarbij bloeddortst in de ogen van medefietssers geconstateerd werd.

  5. hans

    Het drukste fietskruispunt van Nederland en een belangrijk verkeersknooppunt in de stad; dan bereid je herinrichting toch goed voor?

  6. Toine Goossens

    Iedere verandering in de samenleving leidt tot een toename van de complexiteit. De Samenlevingsentropie zoals ik dat noem. Waarom handelen ambtenaren en politici niet vooraf op basis van deze wet.

    Ieder overheidsingrijpen leidt tot een toename van de Samenlevingsentropie´

    Bij ieder besluit, bij iedere wijziging in wet- en regelgeving is dat de belangrijkste randvoorwaarde. Kijk eens naar de chaos die VWS en van Rijn, geholpen door de VNG, de afgelopen regeringsperiode aan chaos over Nederland hebben uitgestrooid.

    Bij het Smakkelaarsveld kunnen snel meer en beter institueerde verkeersregelaars worden ingezet. Tenminste als er een scenario is gemaakt met voldoende variabelen om op de verschillende varianten van de chaos te kunnen inspelen. Als dat scenario niet is gemaakt is dat een een grote fout van de beleidsambtenaren die dit besluit hebben voorbereid.
    Beleid van B&W zou dit soort blunders moeten voorkomen. Dat is er niet, c.q. dat is er onvoldoende, c.q. er zijn gemeentelijke diensten die zich niets van de kwaliteitseisen voor bestuurlijke besluitvorming aantrekken.

    Nu is het aan de raad om de kern van het falen bloot te leggen. Wonderlijk is dat, een stadsbestuur mag het, in het verlengde van het integriteits– en kwaliteitsbeleid zoals door de raad geformuleerd, niet zo ver laten komen.

    Burgers van Utrecht moeten erop kunnen vertrouwen dat het gehele gemeentelijke apparaat functioneert binnen de beleidskaders die de Raad daarvoor hanteert.

  7. Frits Goris

    Twee maanden of tot her eerste ernstige ongeval.

  8. Teunis

    Eigenlijk zouden ze het hele kruispunt twee maanden moeten afsluiten, maar ja, waar moet iedereen dan langs?

  9. Jos Smulders

    In India/China vinden we het charmante folklore. Dat zou het hier ook wat meer moeten kunnen zijn.

  10. herman

    Prachtige foto’s!
    Wat is chaos toch leuk 🙂

  11. Mats

    Bijna onmogelijk om op een normale manier vanaf richting amsterdamsestraatweg bij de noordertunnel van het station te komen lopen, zonder dat je van 3 kanten wordt aangereden… Geen enkele normale oversteekplek

  12. G.H.

    @Jos Smulders: En in China poepen ze gezamenlijk naast elkaar, vol in elkaars zicht. En in India drinkt men hetzelfde water als waar men zich in wast. Ook maar hier invoeren?
    Nogal een drogreden om deze mispeer van de gemeente, want dat is het, te vergoeilijken.

  13. JdV

    Ik snap het helemaal. Als fietser ben je normaal gesproken gewend dat in de stad Utrecht alles voor jou en je medefietsers moet wijken. Dat creeert een groep fietsende egoisten. Problemen ontstaan op het moment dat diezelfde egoisten, niet gehinderd door enige kennis van de verkeersregels want uiteraard niet in het bezit van een rijbewijs, nu van 3 kanten bij elkaar komen. Elk van deze egoistjes is in zijn of haar eigen ogen uiteraard de belangrijkste verkeersdeelnemer van de wereld. En nu zijn er van links en rechts nog groepen met dezelfde mentaliteit. Dat betekent chaos. Oplossing : geheel het kruispunt afsluiten voor fietsverkeer en fietsers via een ringweg op de plaats van bestemming laten aankomen. Het oude stadscentrum is duidelijk niet geschikt voor dergelijke grote hoeveelheden fietsers die met hun grote uitstoot van ego’s ook nog eens slecht zijn voor het humeur van andere weggebruikers. Wethouder van verkeer, neem je verantwoordelijkheid!!!

  14. Geronimo

    @JdV zelf fiets ik veel in Utrecht, en rijd ook regelmatig auto. Het valt ook mij op dat veel jonge fietsers basale zaken als “rechts heeft voorrang” en “haaientanden = geen voorrang” compleet negeren cq hiervan niet op de hoogte zijn. Ik fiets ook wel eens met twee kinderen voorop + achterop, als je even te langzaam rijdt en 20 cm van de stoep, wordt je rechts ingehaald. Als fietsers de voorrangsregels in acht nemen en een beetje om zich heen zouden kijken, zou dat het fietsen in de stad een stuk prettiger maken.

  15. Noortje

    Het is inderdaad wachten op het eerste grote ongeluk. Ook al is het tijdelijk, de situatie is vrij simpel veiliger te maken: zorg ervoor dat fietsers en voetgangers niet tegelijkertijd groen licht krijgen op een weg die kruist. Er staan al stoplichten dus even opnieuw programmeren aub

  16. Marco

    Zou deze ingewikkelde klus met meer uren werken per dag niet in de helft van de tijd geklaard kunnen worden? Ondanks de afsluitingen heb ik nog weinig activiteit gezien. Kostenplaatje misschien?

  17. FD

    @JvD,
    fietsen via ‘t Goylaan schijnt tijd te schelen.

  18. Stephanie

    Met het gezonde motto: als u niet wilt dat u geraakt wordt , raak dan ook een ander niet! Moet het vast goed komen

  19. Utrechter

    Twee maanden? Schandalig. Ik snap best dat bouwwerkzaamheden leiden tot overlast en dat het soms passen en meten is, maar vergeten we niet het 6-jarige jongetje dat ruim 2 jaar geleden precies op die plek kwam te overlijden door een aanrijding veroorzaakt door de chaos en onoverzichtelijkheid?

  20. Gregor

    Pak dan toch ook gewoon de auto mensen!

  21. Dirk

    Geen idee of er iets aan te doen is met verkeerslichten. Het is daar al meer dan twee jaar bijzonder gevaarlijk voor fietsers en met name voetgangers en er komen heel veel verkeersstromen samen.

    Met het risico dat ik oud klink: wat zou helpen is als veel (jonge) fietsers zich wat meer de basale verkeersregels eigen zouden maken rondom haaientanden/voorrgang en dat iedereen wat rustiger zou fietsen. En misschien moet de gemeente wat meer corrigerend optreden daar (door actief te communiceren dat mensen rustig moeten fietsen; als er qua infrastructuur weinig te verbeteren is dan rest soms enkel nog het communicatiemiddel).

  22. JdV

    @Noortje: Ach wat lief. Iemand die denkt dat fietsers in 030 zich ook maar iets aantrekken van de kleur van een verkeerslicht. Schattig naïef.

  23. Michiel

    Wat jammer is, is dat tegelijk met alle andere werkzaamheden op het Smakkelaarsveld, ook het transformatorstation Leidse Veer bij de Daalse Kwint wordt verbouwd, waardoor de Nieuwe Daalstraat nu ook al maanden vrijwel volledig geblokkeerd is. Ik sloeg zelf, komend vanaf de A’damsestraatweg, vaak af van de Catharijnesingel naar de Knipstraat om zo via de Nieuwe Daalstraat het Smakkelaarsveld op te rijden. Dan vermijdt je het chaotische kruispunt bij het Vredenburg. Nu is dat helaas ook onmogelijk geworden omdat de Nieuwe Daalstraat ook open ligt. Het is daar anders een enorm brede, lege weg die vrijwel niet gebruikt wordt, alleen door de kantoren van de Daalse Kwint (Movares etc.) en had een prima omleidingsroute kunnen zijn voor fietsers vanaf het Noorden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).