Foto’s: Muntbrug in Lombok weggetakeld voor restauratie | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: Muntbrug in Lombok weggetakeld voor restauratie | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: Muntbrug in Lombok weggetakeld voor restauratie

Foto’s: Muntbrug in Lombok weggetakeld voor restauratie
De brug bij De Munt in Lombok is begin van de middag van zijn plaats gehesen. De werkzaamheden duurden de hele ochtend, de brug wordt nu vervoerd naar Moerdijk waar het een opknapbeurt gaat krijgen.

De brug bij De Munt in Lombok is begin van de middag van zijn plaats gehesen. De werkzaamheden duurden de hele ochtend, de brug wordt nu vervoerd naar Moerdijk waar het een opknapbeurt gaat krijgen.

Het verplaatsen van de brug naar een zogenoemde ponton waarmee het over het water vervoerd kan worden, trok de gehele ochtend veel bekijks. De monumentale ophaalbrug Leidsche Rijn stamt uit 1886, is van ijzer en hoort bij het Muntsluiscomplex in het Merwedekanaal.

dsc_0007 dsc_0020 dsc_0024 dsc_0033 dsc_0045 dsc_0048 dsc_0050 dsc_0056 dsc_0065

18 Reacties

Reageren
  1. HH

    Hier weet men hoe het moet: met een drijvende bok en niet met kraanwagens op een ponton.

  2. Geenstijl@Utrecht

    Goede foto reportage DUIC, leuk om te zien.

  3. Bram de Goede

    Gek dat de restauratie plaats vindt voor dat de discussie over bevaarbaarheid van het Merwedekanaal, contra de roeisport is afgerond. Nu is de kans om de brug iets meer doorvaarthoogte te geven zonder hoge extra kosten, waardoor later de rondvaartboot er onderdoor kan varen, of wordt de doorvaart hoogte verhoogt naar singelmaat? Ik heb daar niets over gelezen.

  4. Sjaak

    Lekker hoor

  5. TP

    @Bram de Goede, de brug, kan op handkracht open (draaibrug).

  6. Bram de Goede

    1. De brug kan open, maar is voor de belangrijke fietsroute over de brug dus is niet handig.
    2. een vergelijkbare monumentale draaibrug in de binnenstad van Haarlem, heeft een doorvaarthoogte van 2.10 meter, dus het kan wel.
    2. de woningbouw ontwikkelingen aan het Merwedekanaal hebben belang bij een levendig bevaarbaar kanaal.
    3. De investering van het bevaarbaar maken vanuit de binnenstad is weggegooid geld, als je geen rondje kunt varen, Leidscherijn, Merwedekanaal, Vaartserijn en de Catharijnesingel.
    4. Een roeibaan kan naar de wijk Leidsche Rijn, daar is veel roeiwater.

  7. Details...

    Ter verduidelijking: de in het artikel genoemde monumentale ophaalbrug Leidsche Rijn is de ophaalbrug op die de achtergrond van de meeste foto’s te zien is. Die is inmiddels gerenoveerd. De muntbrug (ook een rijksmonument) is een draaibrug en wordt nu gerenoveerd.

  8. Stefan Marbus

    Time Lapse filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=8ufPQNQuzuc

  9. maarten

    roeiboten kunnen gewoon onder de brug door, dat konden ze altijd al.
    en een rondvaartboot heeft richting jaarbeurs niks te zoeken.
    beetje onzin om een antieke brug te gaan verhogen voor niets.

  10. 3500

    @maarten
    Helemaal geen onzin, ik heb toevallig afgelopen weekend op het Merwedekanaal gevaren op een klein kajuitbootje. En kon niet verder bij de brug die nu dus weg getakeld is. Voor de pleziervaart zou een kleine verhoging al afdoende zijn. Waarbij je dan in de toekomst vanaf de Munt over de Leidsche rijn zo de binnenstad in vaart. Utrecht heeft goud in handen.

  11. maarten

    @3500: op het merwedekanaal trainen wedstrijdroeiers. het lijkt me zelfs behoorlijk gevaarlijk als er pleziervaart komt op dat stuk, en het zou het kanaal voor de roeiers waardeloos maken. die moeten gewoon voluit kunnen gaan, en eenmansboten hebben geen enkel zicht, die kijken naar achteren.

  12. Herman

    Mocht de Leidsche Rijn (hoogst onzeker, vooralsnog is er geen fianciele dekking) van het Westplein naar de Singel voor Tivoli/Vredenburg dan wordt dat een water waar alleen kleine schepen kunnen varen.

    Een hogere doorvaarhoogte voor de Muntbrug voegt dus niets toe, juist een wat lagere brug past veel mooier in het plaatje. En dat is dat stukje zeker, met alle ophaalbruggen en de Munt.

  13. Bram de Goede

    Wedstrijd boten hebben niks te zoeken op openbaar vaarwater, het circuit van Zandvoort is ook geen openbare weg. Recreatief roeien kan wel natuurlijk, maar moeten zich aan het vaarreglement houden, je je kunt geen voorrang nemen, maar moet dit krijgen.

  14. Rick

    @Bram de Goede
    Wedstrijdroeiers hebben juist alles te zoeken op het water daar (er is ook geen andere aangewezen plek om te roeien) en daar is de gemeenteraad het gelukkig mee eens. Zij willen het merwedekanaal beschermd roeigebied maken: http://www.nu.nl/utrecht/4128496/merwedekanaal-moet-beschermde-roeilocatie-worden.html

  15. Bram de Goede

    ik kan niet geloven dat de gemeenteraad voor het onttrekken van een waterweg is aan de scheepvaart, het is net of de singelloop de hele week de stad kan blokkeren, kan mij niet voorstellen dat een stad een waterweg exclusief weg geeft aan wedstrijd roeiboten.

  16. Maarten

    die waterweg is al zo lang als ik me kan herinneren, dus meer dan 40 jaar, het domein van de roeiers, Bram. de enige goede reden om hen daar weg te halen zou zijn, als er een nieuwe plek voor ze kwam; een echte roeibaan, bijvoorbeeld zoals amsterdam heeft in het amsterdamse bos.

    en waarom is het zo moeilijk voor te stellen? wil jij ook je hond per se uitlaten op het trainingsveld van FC Utrecht?

  17. 3500

    En die waterweg is al zo lang als die er ligt het domein van de scheepvaart, dus?

  18. Bertus

    Die waterweg is al sinds het Amsterdam-Rijnkanaal in 1952 werd geopend economisch overbodig en dus perfect voor roeiers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).