Foto’s: Ode aan de 596 bomen van Amelisweerd

Foto’s: Ode aan de 596 bomen van Amelisweerd
Foto's: Bas van Setten
Precies 35 jaar geleden, op 24 september 1982, sneuvelden 596 bomen voor de aanleg van de A27 door Amelisweerd. Nu dreigen opnieuw circa 800 bomen gekapt te worden voor de verbreding van diezelfde snelweg. De Kerngroep Ring Utrecht organiseerde daarom een korte manifestatie in Amelisweerd en brengt een ode aan de bomen en het geliefde bos. Honderden mensen kwamen hierop af.

Precies 35 jaar geleden, op 24 september 1982, sneuvelden 596 bomen voor de aanleg van de A27 door Amelisweerd. Nu dreigen opnieuw circa 800 bomen gekapt te worden voor de verbreding van diezelfde snelweg. De Kerngroep Ring Utrecht organiseerde daarom een korte manifestatie in Amelisweerd en brengt een ode aan de bomen en het geliefde bos. Honderden mensen kwamen hierop af.

Er werden kransen gelegd.
Sommige kransen, zoals deze gemaakt van een fietswiel, gingen de boom in.

Vincent Bijlo was één van de sprekers.
Net zoals Cees Grimbergen.

Fotoverslag

14 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Ik hoor vooral: Stop de overkapping van de snelweg. Handhaaf de barrièrewerking. Stop de uitbreiding van oppervlakte Amelisweerd. Voorkom herstel van de oude lanenstructuur.

  2. henk

    idd Angelique, dat hoor ik ook. Waarom niet ingaan op kansen die dit project bied!

    ik ben zelf enorm fan van Amelisweerd & Rhijnauwen ik kom er graag, ik zou vanuit natuur & milieuoogpunt maar wat blij zijn met een flinke overkapping. De komst van extra natuur etc, dat je daar eerst wat bomen voor moet kappen is niet meer dan normaal, kijk in de rest van de Utrechtse Heuvelrug, voor een beetje hei kappen ze zo 200 bomen.

    Kortom waarom niet de lobby om de overkapping groter te krijgen ipv het symbolische gedoe…

  3. R

    Beste Angelique,
    – wist je dat de bouwkosten van de uitbreiding van de bak nú al op meer dan een miljard euro zijn geschat?
    – De Amelisweerdbak is een zogenaamde vliesconstructie. Een met zand verzwaarde folie houdt de grondwater buiten de bak zodat auto’s droog kunnen rondrijden. Wist je dat nog nooit in de wereld een vliesconstructie succesvol is uitgebreid?
    – wist je dat álle instanties, van Planbureau tot de ambtenaren op de ministerie van mevrouw Schulz Verhagen aan toe tégen dit doelloze plan hebben geadviseerd? Wist je dat Melanie de enige in haar ministerie is die eigenwijs wetenschappelijk onderzoek opzijschuift en verouderde cijfers aanprijst alszijnde ‘werkelijke cijfers’? Dat ze met haar alternative facts alles bij elkaar verzint om maar niet te hoeven bekennen dat dit een dom project is?
    – wist je dat álle grote projecten waarin grote onderzoeksopdrachten zitten – zoals hoe een vliesconstructie uit te breiden zónder dat we de snelweg blank zetten – financieel helemaal uit de hand liepen? Dit project gaat niet 1, maar eerder 2,5 miljard euro kosten!
    – nog los van de noodzaak (autobezit neemt af, zelfrijdende auto komt er aan, deze uitbreiding is dus zinloos), met 2,5 miljard kun je zó ongelovelijk veel meer doen dan het zinloos verbreden en zinloos kappen van 800 bomen. 2,5 miljard, da’s alsof je aan élke inwoner van Utrecht 8000 euro kado geeft! Hoeveel scholen zijn daarvan op te knappen, hoeveel elektrische bussen kunnen we aanschaffen waarmee de luchtkwaliteit omhoog gaat, hoeveel problemen in de lokale zorg zijn met dit geld wel niet op te lossen?! Maar nee, mevrouw Schulz Verhagen verbrand het liever aan een zinlose verbreding. Als over 10 jaar de kosten gruwelijk uit de hand zijn gelopen, mag een andere minister namens haar excuses aan gaan bieden, net zoals dat ging bij de giga-kostenoverschrijdingen van de NoordZuidlijn, Betuweroute en HSL.

    U als automobilist gaat niéts merken van de verbreding van deze bak, daar de werkelijke knelpunten in het gebied er omheen liggen. Niet gek dus dat zoveel mensen vechten vóór behoud van Amelisweerd en tégen de kortzichtigheid van mevrouw Schulz.

  4. JdV

    +1 voor Angelique

  5. cas

    @ R, Je moet niet kijken naar het autobezit, maar naar de mobiliteitsbehoefte, Neemt deze ook af?

  6. JdV

    @R. De bevolking groeit nog door tot 2050. Ook het aantal auto’s zal in absolute aantallen toenemen. Het feit dat dit project niet alle congestieproblemen oplost is geen reden om het niet te doen maar eerder om andere knelpunten ook versneld aan te pakken.
    Voor wat betreft de vliesconstructie, in 1953 had geen enkel land ter wereld een innovatieve zeewering gebouwd als de Deltawerken. In plaats van het ontwikkelen van nieuwe zaken pleit jij dus voor het vooral stil blijven staan of teruggrijpen naar het verleden. Voor een kenniseconomie als NL echt heel erg dom.

  7. Erwin K

    @”R”, wellicht gied eerst even de feiten en cijfers op een rij te zetten, en dan nog eens te kijken naar de situatie.

    Bijvoorbeeld je mening over autobezit, deze is niet afgenomen, maar alleen maar toegenomen. Zie het recente CBS onderzoek hier: https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2017/08/nederlanders-en-hun-auto.pdf
    En ook voor de toekomst zal dit niet veranderen, volgens het CBS neemt autobezit onder jongeren iets af, maar wordt volledig gecompenseerd doordat de groep jongeren groter wordt. En onder 30ers neemt autobezit in de toekomst ook alleen maar toe.

    Verder is in onderzoeken van het KIM (Ministerie van I&M) te lezen dat voor Utrecht geldt dat woonwerk verkeer met de auto alleen maar toeneemt.
    Kortom, de uitbreiding is meer dan noodzakelijk.

    Utrecht is een knooppunt, er komen 4 snelwegen samen. Een goede doorstroming is van levensbelang voor de economie, niet alleen voor Utrecht maar voor een groot deel van Nederland.

  8. Toine Goossens

    Je ziet ze wel eens in de krant staan. Rouwadvertenties voor iemand die al tien jaar geleden overleden is, maar waar de achterblijvers nog steeds aan herinnerd willen worden. Daar scharen de Huize Amelisweerd adepten zich nu ook bij. Ook zij kunnen zich niet neerleggen bij veranderingen. Oer conservatisme heet dat. Zij zullen zich wel thuis voelen bij het nieuwe kabinet waar conservatieveling Buma een flinke stempel op gaat zetten.

  9. I told you so

    Ok, nog maar een keer, aangezien mijn reactie niet geplaatst wordt.

    “Nu zal het wel weer reacties gaan regenen vanuit de gefrustreerd rechtse hoek hier.

    Je weet wel, van die vinex-mannetjes van 45+ jaar oud, die anderen, die anders denken dan zijzelf, het licht in de ogen niet gunnen.

    Van die mannetjes, die opvallend vaak van maandag t/m vrijdag reageren hier, onder de baas zijn tijd. Hun weerwoord is dan vaak dat ze ZZP’er zijn of pauze hebben. Waarschijnlijk zijn ze zelfstandig op zoek naar werk ja, of gewoon werkloos, of anders hebben ze wel erg vaak pauze. In ieder geval is het grappig om te zien van (vaak) mannen die anderen nogal de maat moeten nemen.

    Gefrustreerde mannen, die waarschijnlijk zelf niet (meer) aan de bak komen, met een reden. Bedrijven willen dit soort zure en gure types gewoon niet op de werkvloer hebben rondlopen. Logisch. En dan maar anderen de schuld geven (buitenlanders vaak), terwijl het probleem toch echt bij “hun” zelf ligt. Of van die mannen (met bierpens) waarvan de vrouw vreemd gaat (of man; al komen ze waarschijnlijk niet openlijk voor hun homoseksualiteit uit, maar doe ze het stiekem op homo-ontmoetingsplaatsen). Als ze al een partner hebben, want wie wil nu met die zure, gure en grauwe mannen samen wonen?

    Ze zijn ook altijd zogenaamd erg succesvol, dit soort reaguurders. Dat moeten ze dan zelf net iets te vaak benadrukken. Terwijl mensen die echt succes hebben, natuurlijk gewoon vaak complimenten uit hun omgeving krijgen en zichzelf niet op de borst hoeven slaan.

    Nu zal het verwijt wel weer worden dat ik zelf anderen de maat neem, of dat ik links ben, of dat ik onzin praat dit dan wel (zonder onderbouwing vaak ook)., of wordt er op de man gespeeld. Allemaal voorspellingen die uit gaan komen.

    Want het grauwe rechtse mannetje kan zich vaak niet inhouden of beheersen en moet zijn taaldiarree vaak uitstorten over anderen.

    Begrijpend lezen kunnen ze ook vaak niet en zelfspot kennen ze al helemaal niet.

    Vandaar dat ik ook niet verder inga op de loze reacties die gaan volgen.

    I told you so.

  10. Frans

    Een stuk meer mensen dan bij elke Pegida-demonstratie, om één of andere reden vind ik dat geruststellend.

  11. Martin

    Toch wel opvallend dat de tekst “Handen af van de bomen” op een houten lat vastgemaakt is.

  12. Wim

    Die 596 bomen zijn allang alweer vervangen door andere bomen, dus waar zeuren deze mensen toch over.
    Kijk eens naar de oude fotos van Utrecht hoe weinig bomen er stonden en hoe weelderig het er nu uitziet,

  13. Hans

    +1.000.000 voor Frans

  14. Cico

    Een korte termijn oplossing is dus enorm complex. Eeuwenoude bomen vervang je niet met wat nieuwe aanplant. Bovendien is het een zeer populair wandelgebied. Een bos in de stad is nogal wat, daar moeten we ook zuinig op zijn. Maar anderzijds moet de doorvoer worden verbeterd en is de overkapping zeer duur en heeft het technische onzekerheden. Waarschijnlijk is een dubbele snelweg (bovenop elkaar) nog duurder en heb geen idee of dat al bestaat.
    Op langer termijn moet je wel ergens een grens trekken: moet je snelwegen blijven uitbreiden als autobezit blijft groeien? Tot hoe ver gaan we daarin? Ik mis vaak de lange termijn visies in de politieke discussies.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).