Oosterspoorbaanpark krijgt langzaam vorm | De Utrechtse Internet Courant Oosterspoorbaanpark krijgt langzaam vorm | De Utrechtse Internet Courant

Oosterspoorbaanpark krijgt langzaam vorm

Oosterspoorbaanpark krijgt langzaam vorm
Bron: Twitter @utrechtfietst
Utrecht is druk bezig de Oosterspoorbaan om te bouwen. De oude spoorlijn wordt langzaam getransformeerd tot een groen fiets- en wandelgebied. 

Utrecht is druk bezig de Oosterspoorbaan om te bouwen. De oude spoorlijn wordt langzaam getransformeerd tot een groen fiets- en wandelgebied. 

Begin 2015 kocht de gemeente de Oosterspoorbaan, dat grofweg van het Spoorwegmuseum tot aan de Gansstraat loopt, over van ProRail. Samen met bewoners is er vervolgens gekeken naar een nieuwe bestemming. Eind 2015 was het definitieve ontwerp voor het Oosterspoorbaanpark rond. Het park wordt onder andere een nieuwe en belangrijke doorfietsroute in Utrecht oost.

Het park moet blijven refereren aan een spoorverleden. In de nieuwe inrichting worden daarom de oude spoorstaven gebruikt als herinnering aan het verleden. Verder blijven er nog een aantal spoorbogen overeind staan in het nieuwe park.

De Oosterspoorbaan kent een mooi doorkijkje over de Kromme Rijn
De Oosterspoorbaan loopt over de Kromme Rijn

Vanaf juni is het grootste deel van het oude spoor tussen de Gansstraat en Abstederdijk verwijderd. Alleen de spoorstaven en spoorbogen zijn nog over.

Tot november is de gemeente nog druk met wandel- en fietspaden aan te leggen. Ook komt er nog een nieuwe groeninrichting in het gebied. In november hoopt Utrecht het fiets- en wandelgebied te kunnen openen.

De spoorstaven en bogen refereren aan het spoorverleden
De spoorstaven en spoorbogen refereren aan het verleden

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Bart

    “Vanaf juni is het grootste deel van het oude spoor tussen de Gansstraat en Abstederdijk verwijderd. Alleen de spoorstaven en spoorbogen zijn nog over.” Wat is er dan verwijderd? (Spoorlijn is toch spoorstaven en bogen?)

  2. Kees Truijens

    Het wordt nu tijd voor de noordelijke tak. Onzinnig om zo’n mooi stuk stad enkel te bestemmen voor dat museumtreintje. Bezoekers van het museum zouden per stadsbus vervoerd kunnen worden. Krijgen bewoners van Malie- en Tolsteegsingel, de Zuidelijke binnenstad en Abstede eindelijk een busverbinding. Kwade tongen beweren dat de NS die altijd hebben tegengehouden ten gunste van de museumlijn.
    Aanvullingen van de collectie van het museum? Die kunnen echt wel als het een keer nodig is over de weg of over de singel vervoerd worden.

  3. Tyche

    Check ook:
    http://oosterspoorbaan.nl/
    http://www.marktomdehoek.nl/

  4. Erwin

    Beste Kees, ik geef je weinig kans. Wel eens bij spoorweg museum geweest? Die treinen vervoer je niet even in een dieplader op de singel (handig met al die lage bruggen) of over de weg. Het moment dat de noordelijke tak qua spoor wordt afgesloten is de dag dat het spoorweg museum sluit vermoed ik zo.

  5. Katja

    Probeer maar eens een loc over singel te vervoeren. Past nooit onder een bruggetje.

  6. Herman

    @Bart
    Een spoorbaan bestaat uit de onderbouw, aarde, zand, ballast (grind), spoorstaven, dwarsliggers (bielzen) en een bovenbouw, bovenleiding (masten en draden).

  7. U-W toekomst

    Historische vergissing… dit deel had in het toekomstige metro net en Randstad rail net opgenomen kunnen worden….We hebben al veel groen in Utrecht, maar missen snelle metro rail verbindingen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).