Enkele weken geleden maakte de projectorganisatie al bekend dat de opening van het eerste gedeelte van de ‘grootste fietsenstalling ter wereld’ een jaar werd uitgesteld. Niet alleen de veiligheid maar ook het comfort van de gebruikers zou hieraan ten grondslag liggen. Vandaag kreeg DUIC een rondleiding door het in aanbouw zijnde complex.
Het eerste gedeelte van de fietsenstalling moet nu in 2017 opengaan. Er zullen dan meer dan 7000 fietsparkeerplekken gebruikt kunnen worden. De bouw is nu nog volop bezig. Niet alleen de fietsenstalling moet hier straks staan, bovenop de stalling komt een groot stationsplein dat als schakel moet gaan dienen tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de binnenstad. In 2018 moet de volledige stalling klaar zijn en is er plaats voor 12.500 fietsen.
Foto’s Robert Oosterbroek











11 Reacties
ReagerenSchitterende foto reportage, maar de tekst kan wel wat kritischer. De verklaring voor de vertraging is wel heel makkelijk, eigenlijk onacceptabel. Ik ben helemaal klaar met de puinzooi op Smakkelaarsveld, en qua veiligheid zijn er andere prioriteiten – als je kijkt naar de talloze bijna-aanrijdingen tussen fietsers, voetgangers en bussen.
Meteen met een jaar uitgesteld ook. Niet een maand. Of 2 maanden, maar een heel jaar.
Net als station Vaartsche Rijn bijvoorbeeld.
Wordt het slechte nieuws dan zo lang onder de pet gehouden?
Mooie foto’s.
Jammer dat er geen onderschrift bij staat met wat we waar zien.
De randstad en met name Utrecht raken steeds overvoller, dus onleefbaarder, vandaar dat steeds meer ouderen overwegen te vluchten naar buiten de randstad, waar fietsen nog een plezier is. Zo bevestigde ook de media recent nog.
Mooi toch, Wim?
@Ronald: station vaartsche Rijn is allang opgeleverd. Dat is nog niet open vanwege zeikende buurtbewoners.
Waar ik moe van word is dat iedereen continu zegt “lekker toch Utrecht autovrij”, lekker toch dit en lekker toch dat. Onze centen maken ze op en als ze willen dat alles en iedereen weggaat dan doen ze dat maar. Maar bespaar me die onzin over milieu en leefbaar Utrecht.
Ik ben er geboren en getogen maar sinds de zomer heb ik me uit de voeten gemaakt. Continu in de file en dan praten ze over het milieu en milieuzones. Ze wilden sommige groepen weg hebben om zo van Utrecht een juppenstad te maken. Alleen mensen met geld en studenten mogen er komen. Tja want de student betaald toch we minimaal 400€ voor een kamer.
Ik moet zeggen wat een rust waar ik nu woon.
Maar gewoon blijven steunen de partijen en niet zeuren daarna dat je vast staat etc.
Soms moest ik door Utrecht heen wat een drama. Woonde bij de Twijnstraat in de buurt. Nu gaan ze die straat autovrij maken, binnenkort een vliegbrevet halen en daarna een heli kopen.
@Antonioo: prima toch, iedereen blij. Jij in Almere lekker met de auto de stad in, wij in Utrecht een heerlijke fietsstad én schone lucht.
@Antonioo
Goed dat je inmiddels bent verhuisd naar een plek waar wel rust is en waar je nog voluit met de auto kan sjeezen. In Utrecht is dat natuurlijk lastiger, want het is gebleken dat een bijzonder groot percentage van de mensen die in en rond Utrecht wonen en werken zich verplaatsen met de fiets en door fietsers heen rijden met een auto is vervelend. Het is wel zo – zoals je zal begrijpen – dat wanneer een bepaald vervoersmiddel steeds belangrijker wordt, dat de gemeente dan zal moeten ingrijpen om dat vervoersmiddel enigzins te faciliteren. Daarom zijn er miljarden geïnvesteerd in een sluitend wegennet en is vrijwel de gehele openbare ruimte ingericht op het stallen van auto’s. Het lijkt dan toch wat oneerlijk om – als de auto minder gebruikt wordt door bewoners – die auto nog steeds als het primaire uitgangspunt voor personenvervoer te beschouwen en andere vervoersmiddelen vervolgens te benadelen voor dit autovervoer.
Of nee, jij rijdt auto, dus iedereen moet wijken voor jouw persoonlijke belangen.
Gelukkig krijgt de fiets eindelijk eens wat ruimte. De stad is al lang genoeg een groot parkeerterrein met brede asfaltwegen om auto’s onnodig in en uit te laden rijden, omdat mensen graag “dicht bij huis” willen staan.
Leuke fotoreportage.
@Lambertwm
Helemaal eens.
Een fiets parking waar heel veel internationale bezoekers naar zullen willen kijken…