Fouten in eerste én tweede brief aan erfpachters; gemeente Utrecht probeert het nogmaals met derde brief | De Utrechtse Internet Courant Fouten in eerste én tweede brief aan erfpachters; gemeente Utrecht probeert het nogmaals met derde brief | De Utrechtse Internet Courant

Fouten in eerste én tweede brief aan erfpachters; gemeente Utrecht probeert het nogmaals met derde brief

Fouten in eerste én tweede brief aan erfpachters; gemeente Utrecht probeert het nogmaals met derde brief
Archieffoto Stadskantoor
De gemeente Utrecht gaat voor de derde keer brieven versturen naar erfpachters nadat er in de eerste en tweede brief fouten stonden. Omdat het de gemeente in de twee eerdere brieven niet gelukt is om foutloos te werken, is er een extern bureau ingehuurd om derde reeks brieven te controleren.

De gemeente Utrecht gaat voor de derde keer brieven versturen naar erfpachters nadat er in de eerste en tweede brief fouten stonden. Omdat het de gemeente in de twee eerdere brieven niet gelukt is om foutloos te werken, is er een extern bureau ingehuurd om derde reeks brieven te controleren.

De gemeente Utrecht heeft begin april per brief een aanbod gedaan aan ruim 2.800 erfpachters voor de afkoop van hun erfpachtcontract, als onderdeel van de ‘Conversieregeling Erfpacht 2017’. Het bleek echter dat er gerekend was met foute WOZ-waardes. De gemeente besloot daarom een nieuwe reeks brieven te versturen. De fout koste zo’n 30.000 euro.

Na de tweede brief trok Platform Erfpacht Utrecht aan de bel, er zouden opnieuw fouten in de brieven staan. De gemeente Utrecht laat nu weten dat er een derde ronde van brieven komt omdat er inderdaad weer dingen mis zijn gegaan.

Datumnotering

Deze keer is er iets misgegaan met de datumnotering, maar de gemeente benadrukt wel dat de berekening klopt. “Desalniettemin besef ik ten volle dat juist nu we het vertrouwen bij erfpachters proberen te herstellen, onduidelijkheid over de datum niet had mogen plaatsvinden”, aldus wethouder Kees Geldof in een brief aan de gemeenteraad.

Ook waren er vanuit de erfpachters vragen over jaarlijkse 11,34 administratiekosten die wel bij sommige mensen in de eerste brief werden vermeld, maar niet in de tweede brief. De gemeente laat nu weten dat dit komt doordat deze jaarlijkse kosten geen invloed hebben op de afkoopsom van de erfpacht. Maar de gemeente laat ook weten dat het duidelijker was geweest als ze dit had uitgelegd in de tweede brief.

Derde brief

De gemeente gaat vanwege deze onduidelijkheden voor de derde keer een brief sturen. Omdat het de eerste twee keer mis is gegaan heeft de gemeente nu het bedrijf Deloitte gevraagd om via een steekproef de derde zending van brieven te controleren.

Wethouder Geldof sluit zijn schrijven af: “We doen er alles aan om de erfpachters zo snel mogelijk duidelijkheid te geven en ik ben en blijf, met u, van mening dat dit uiteraard direct goed had gemoeten.”

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Rietje

    Wat een gepruts

  2. blm

    Hoop dat de eindafrekening bij passeren akte bij de notaris wel klopt… zeker als er reeds betaalde canons verrekend gaan worden. Controleren waard. Verlenging van de looptijd aanbod lijkt me wel op zn plaats.

  3. Graagzelfs

    Amateurisme ten top in dit dossier waarmee de gemeente, over de ruggen van haar burgers, even snel geld wil maken.

  4. Katja

    En wat kost nou weer een extern bureau ? Waardeloos gepruts !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).