Frans bedrijf gaat komende jaren Utrechtse trams onderhouden | De Utrechtse Internet Courant Frans bedrijf gaat komende jaren Utrechtse trams onderhouden | De Utrechtse Internet Courant

Frans bedrijf gaat komende jaren Utrechtse trams onderhouden           

Frans bedrijf gaat komende jaren Utrechtse trams onderhouden           
Foto: Robert Oosterbroek
Het onderhoud aan de Utrechtse trams gaat de komende jaren gebeuren door het Franse bedrijf Alstom. Met de komst van de Uithoflijn en heel veel nieuwe aangeschafte trams komt het bedrijf op een belangrijk moment aan boord bij het Utrechtse trambedrijf.

Het onderhoud aan de Utrechtse trams gaat de komende jaren gebeuren door het Franse bedrijf Alstom. Met de komst van de Uithoflijn en heel veel nieuwe aangeschafte trams komt het bedrijf op een belangrijk moment aan boord bij het Utrechtse trambedrijf.

De komende vier jaar moet Alstom het onderhoud en reparaties doen aan de nieuwe trams die als eerste gaan rijden tussen station Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Ook de trams die sinds 1983 rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vallen onder het contract. Het bedrijf is op basis van prijs en kwaliteit als beste partij uit de bus gekomen.

Tramnetwerk

De komende tijd staat er veel te gebeuren; de Uithoflijn gaat rijden en de oude trams gaan vervangen worden.

Aangezien er veel geld geïnvesteerd wordt en er een uitgebreider tramnetwerk komt, met meer trams, wil de provincie zoveel mogelijk de regie op het onderhoudsproces houden. Daarom gaat de provincie zelf het onderhoudsplan, de inkoop, het voorraadbeheer en de werkvoorbereiding verzorgen.

Alstom gaat dan meer werken als uitvoerende partij, en maakt daarvoor gebruik van de informatie die de provincie aanlevert. Verder richt Alstom een dubbele storingsdienst in die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn bij een gestrande tram.

Nieuwe werkplaats

De werkzaamheden bestaan verder uit onderhoud en klein schadeherstel. De trams die onderhouden worden, rijden gemiddeld 70 tot 90 duizend kilometer per jaar. De provincie Utrecht stelt voor het onderhoud een nieuwe werkplaats beschikbaar met extra werksporen, nieuwe installaties en magazijn.

Alstom levert wereldwijd materieel en diensten aan de spoorsector, zoals beveiligingssystemen, treinen, metro’s en trams en heeft al een kantoor in Utrecht. Het bedrijf is in meerdere landen actief als onderhoudspartner en heeft nu ongeveer 1.300 voertuigen en 6.300 km spoor in dagelijks onderhoud. Het is voor het eerst dat het bedrijf met een Nederlandse opdrachtgever een contract heeft afgesloten voor al het onderhoud van trams.

11 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Daar knoopt Alstom zichzelf toch een beetje de strop om eigen nek…Geen enkele controle over het onderhoudsproces en werkvoorbereiding (dat blijft kennelijk in handen van ambtenaren, what could go wrong), maar wel de publieke verantwoordelijkheid als het mis gaat…want drie keer raden natuurlijk in welke richting de ambtelijke vingertjes van de gemeente zullen wijzen bij eigen falen.

    Ik vind het maar een vreemde deal vanuit het oogpunt van Alstom. Je weet dat je vroeg of laat de lul bent in een dergelijke constructie…

  2. Katja

    Zijn de referenties wel gecheckt ?

  3. Herman

    Wat een drama als de provincie zelf veel gaat doen. Dat is vragen om.problemen, de provincie laat al jaren zien dat ze hier niet toe in staat zijn.
    Voorbeelden zijn zelf aangekochte rails die niet lasbaar bleken, beveiliging bij de remise die na een half jaar nog steeds niet veilig is en wissels die ondanks vernieuwing storing hebben.
    Laat dit over aan proffisionals als ProRail of het GVB.

  4. Harry

    @Herman
    GVB bestaat in Utrecht al enige jaren niet meer. Klein dingetje maar.

    Maak me meer zorgen over de incompetentie van de Gemeente.

  5. Koel Hoofd

    Onderhoud met de ‘franse slag’?
    Inderdaad, laat dit over aan de echte experts, het liefste Duitsers.
    Die zijn heel erg goed met techniek, kijk maar naar hun auto’s.

  6. Frank Bosch

    Hierbij komt het volgende hoofdpijn dossier voor de komende jaren,

  7. Frits

    @Harry
    Het GVB is in Amsterdam. Klein dingetje maar.

  8. Marcel 59

    Het blijft een raar idee om de trams bij de ene fabrikant (CAF) aan te schaffen en vervolgens het onderhoud daarvan te gunnen aan een andere fabrikant. Ook al is Alstom op dit gebied een gerenommeerde partij. Dit leidt tot ingewikkelde kwesties als het bijvoorbeeld om garantie gaat, waarbij dan ook nog eens de provincie als tussenpersoon gaat optreden.
    Waarom is er bij de aanschaf niet gekozen voor een onderhoudscontract van tien jaar door de fabrikant? Dan kan je één partij voor alles verantwoordelijk en aansprakelijk houden.
    Dat de provincie zich zo nadrukkelijk nestelt in de regierol, geeft ze dus de gelegenheid om de onderhoudsprogramma’s bij te sturen. Dat kan wel eens heel verkeerd uitpakken, als er weer eens bezuinigd moet worden.

  9. Frits

    @Marcel59
    De provincie is eigenaar van de trams en de partij die de trams dient te onderhouden. Lijkt mij niet gek dat de provincie dan ook de regie naar zich toetrekt en een partij contracteert die het onderhoud gaat verzorgen.

  10. Hetty

    Hopelijk gebeurd het onderhoud niet met de Franse Slag.

  11. Wim

    Wil de provincie nu treintje spelen door aan de knoppen te blijven draaien en uitvoering bij een aannemer neer te leggen
    Die krijgt elk jaar minder te besteden waardoor ze vanzwelf een keer weglopen omdat het niet meer te doen is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).