Het college van burgemeester en wethouders heeft na vragen van de Utrechtse CDA een tweede evaluatie van de veiligheid op de Oudwijkerdwarsstraat aangekondigd. Ook met de huidige maatregelen zou de verkeerssituatie in de straat ‘niet ideaal’ zijn.
“Met de aanvullende verkeersveiligheidsmaatregelen hebben wij de best mogelijke situatie gecreëerd, waarin wij tegemoetkomen aan de belangen van de busmaatschappij, nood- en hulpdiensten, bewoners en de fietsersbond, maar het is wat verkeersveiligheid betreft niet de ideale situatie”, schrijft het college in antwoord op de vragen van het CDA.
Gevaarlijk
Hoewel de straat in een gebied ligt waar je 30 kilometer per uur mag rijden, ontstaan er toch vaak gevaarlijke situaties. De werkzaamheden die begin 2021 werden afgerond zouden de straat niet veiliger hebben gemaakt. De gemeente liet in juni van dat jaar daarom opnieuw de veiligheid onderzoeken. In november werden er al extra veiligheidsmaatregelen genomen.
De extra maatregelen bestaan uit voornamelijk visuele aanduidingen op en rond de weg; een stippenpatroon op het wegdek, een zebrapad, en rode en gele paaltjes die de schoolroute naar basisschool De Odyssee aangeven.
Afwachten
En bij die maatregelen blijft het voorlopig even, laat het college weten. “We maken af waar wij al mee bezig zijn. Het aanbrengen van een stippenpatroon op de weg en het plaatsen van paaltjes bij het zebrapad is het laatste dat we nog moeten doen.”
In juni zal er een tweede evaluatie van de verkeersveiligheid in de Oudwijkerdwarsstraat volgen. De gemeente zegt de resultaten van die evaluatie af te willen wachten, voordat er nieuwe maatregelen worden genomen.
Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.
Gekoppelde berichten

Aanvullende verkeersmaatregelen voor Oudwijkerdwarsstraat na ontevredenheid bewoners
De gemeente Utrecht heeft een aantal nieuwe verkeersmaatregelen gepresenteerd voor de Oudwijkerdwarsstraat. Bewoners lieten eerder…

Nieuw onderzoek naar verkeersveiligheid van onlangs vernieuwde Oudwijkerdwarsstraat
De gemeente Utrecht laat opnieuw onderzoek doen naar de verkeerssituatie van de onlangs heringerichte Oudwijkerdwarsstraat.…

Werkzaamheden Oudwijkerdwarsstraat deze maand van start
De werkzaamheden in de Oudwijkerdwarsstraat in Utrecht gaan halverwege deze maand van start. Het doel…
20 Reacties
ReagerenOp basis waarvan is de conclusie dat deze straat onveilig(er) is? Meer ongelukken? Zwaardere ongelukken? Of is dit weer een gevalletje “een vriend van een kennis heeft een maatje die ooit bijna eens is aangereden in de Oudwijkerdwarsstraat”.
Ik denk dat er genoeg reaguurders zijn hier op DUIC die wel straten kunnen noemen waar grotere problemen zijn qua snelheid. Half Overvecht bijvoorbeeld.
Maar ja, dat is geen Utrecht Oost, het thuishonk van D66 en GL.
Terwijl er in vrijwel heel Utrecht maatregelen terecht zijn genomen tegen het hardrijden zoals chicanes, drempels en klinkerbestrating, is hier juist een strake racebaan van asfalt gecreëerd. Ik kan het niet volgen.
Handhaven is het wondermiddel. Snap niet dat de gemeente dat nog steeds niet ziet. Als je 2x een pv daar hebt opgelopen omdat je plusminus 20km te hard hebt gereden is het snel afgelopen met dat soort bedragen.
Hou eens op!
Ik kwam deze week nog door die straat: ik heb geen stippenpatroon e.d. gezien. Wel twee inspringende plantenbakken aan het begin en het eind, met daartussen een lang stuk waarop inderdaad flink opgetrokken kan worden.
En nou ik toch bezig ben: ook de Nachtegaalstr. is er niet op vooruitgegaan. Het mooi ogende (dat wel) brede trottoir – langs nota bene een FIETSstraat! – dient ook als racebaan voor fietsers en – altijd weer – die rotscooters van bestellers of anderen. Je bent je leven niet zeker, al enkele malen op een haar na niet aangereden. Sommige fietsers blijken te denken dat het trottoir formeel ook voor hen is!! Heb je ooit?!
De nieuwe laag asfalt is misschien ook bij hoge snelheden nog zeer comfortabel. Veel te weinig gaten, putten, kuilen en hobbels.
Asverschuivingen, drempels, verschillende kleuren bestrating en belijning!
Een plak asfalt nodigt uit tot hard rijden. Met fietsstroken en een middellijn gedraagt verkeer zich anders. Als fietsers meer ruimte innemen, blijven auto’s ook makkelijker erachter hangen, vergelijkbaar met groot deel van de singel.
Ik snap de (politieke en media) aandacht voor deze straat niet zo. Is dat omdat de straat in oost ligt?
Er zijn talloze racebanen in Utrecht en talloze bewoners die zich inspannen maar continu tegen de gemeentelijke muur aanlopen.
Wanneer gebeurt er iets aan de racebaan Adelaarstraat/ Willem van Noortstraat bijv?!?! Al plannen sinds 1995, maar nog nooit iets gebeurd!!
@ lexus
De reden dat hier strak asfalt ligt is, omdat dit een hoofdbusroute is met 6 bussen per uur (was zelfs 8) allebei de richtingen op. Als er chicanes en drempels zouden liggen kan de bus er niet meer rijden, ook gelet op de smalle straat.
@JdV
Deze vragen komen niet van GL en D’66, maar zijn juist kritiek op hun beleid en komen van het CDA. Wel even lezen graag.
Ik zou ook graag weten waarom deze weg onveilig is, want ik ervaar dat niet zo. Ik heb er 10 jaar aan gewoond zelfs. 80% van de tijd is de straat zelfs gewoon leeg (zonder verkeer) en ik heb nooit ervaren dat er geraced werd; ja door mij, op mijn racefiets, haha 😉
@Henk: alsof bussen alleen maar kaarsrecht over strak asfalt kunnen rijden. Als dat zo was, had Nederland geen busvervoer.
Pak eerst maar de ASW aan, dát is pas een racebaan.
Woon er niet. Maar die keren dat ik er langs kwam als hardloper vond ik het er vrij gemoedelijk. Kan zo 10 wegen aanwijzen in Utrecht waar de gemeente beter de focus op kan hebben. Met name in Utrecht noordwest en Overvecht zoals hiervoor al benoemd is.
Om deze straat word nogal ophef over gemaakt zal met elite te maken hebben heel Utrecht 30km per uur en handhaven 2x in de fout rijbewijs inleveren
Blijkbaar denken ze bij de gemeente dat er geld over is, terwijl lasten minderen ook prettig zou zijn. Werkverschaffing om dit roze te schilderen zonder dat iemand er beter van wordt.
Waar een wil is, is een weg.
Maak van deze leuke straat een straatje met kasseien en hobbelstenen. Voorbeeld: Jeruzalemstraat. Met hier en daar nog een drempeltje en met nog meer groen, links en rechts. Je zult zien: dat haalt de vaart er pas goed uit. Een hardnekkig probleem vraagt om schilderachtige en radicale oplossingen. Asfalt is per definitie immers het recept voor hard rijden.
@Hans: Ja, want in staten met kasseien en hobbelstenen kunnen minder-validen en fietsers prima functioneren. Ook scooters rijden dan opeens netjes 25 kilometer per uur. Proest.
De straat lijkt al aangepast op het verwerken van meer verkeer als binnenkort de Maliebaan afgesloten wordt. Verkeer naar het Spoorwegmuseum zal dan een andere weg door de buurt moeten zoeken waardoor de Oudwijkerdwarsstraat en Oosterstraat maar ook de nieuw ingerichte Reiger en Nachtegaalstraat drukker zullen worden.
Grappig dat iedereen ineens denkt dat de Oudwijkerdwarsstraat de elite behuist.
Begin jaren tweeduizend was dit nog een buurtje waar wijkteams op afgestuurd werden wegens sociaal maatschappelijke problemen.
De oude vaak piepkleine arbeidershuisjes worden tegenwoordig door de middenklasse bewoond, niet de elite. De sterrenwijk, aan het eind van de oudwijkerdwarsstraat, is nog steeds een volksbuurt. De meeste mensen wonen er al vaak al 10 jaar of langer. Toen waren deze huisjes nog gewoon betaalbaar voor tweeverdieners.
Ook is er nog gewoon sociale huur (nog wel) te vinden in de nabije omgeving.
De bussen in de straat drukken de prijs van de huizen trouwens behoorlijk.
@JdV
Wat valt er te proesten?
Het is een serieus idee.
Minder validen kunnen op het (brede) trottoir.
Fietsers netjes op een stukje rood asfalt.
En het gemotoriseerde verkeer hobbelt en bobbelt er lustig en vooral heel langzaam op los. Velen zullen het, nadat ze een keertje flink hun kop gestoten hebben wel laten om er nog eens als een gek op af te stormen. Dat zal ze leren, die onverlaten!
Gebruik je voorstellingsvermogen!