Gaat Utrecht bouwen boven het spoor? De aankomende 20 jaar waarschijnlijk niet Gaat Utrecht bouwen boven het spoor? De aankomende 20 jaar waarschijnlijk niet

Gaat Utrecht bouwen boven het spoor? De aankomende 20 jaar waarschijnlijk niet

Gaat Utrecht bouwen boven het spoor? De aankomende 20 jaar waarschijnlijk niet
Het ziet er niet naar uit dat er de komende 20 jaar bebouwing komt boven het spoor bij station Utrecht Centraal. Wel gaat de gemeente onderzoeken of er nieuwe verbindingen over of onder het spoor gemaakt kunnen worden.

Het ziet er niet naar uit dat er de komende 20 jaar bebouwing komt boven het spoor bij station Utrecht Centraal. Wel gaat de gemeente onderzoeken of er nieuwe verbindingen over of onder het spoor gemaakt kunnen worden.

In 2019 hebben de gemeente Utrecht, NS, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf een verkennend onderzoek laten uitvoeren. Er werd gekeken of de ruimtes boven en rondom het spoor beter benut kunnen worden. “Het prikkelt de fantasie om de ruimte boven de sporen als een soort ‘landwinning’ toe te voegen aan de stad”, is te lezen in een brief aan de raad.

Complex en kostbaar

Uit het onderzoek is echter gebleken dat bouwen boven het spoor uitermate complex en kostbaar is. Zo zegt de gemeente dat kosten ver boven de baten uitgaan. “Het vinden van een acceptabel evenwicht daartussen is, ook op langere termijn, een grote uitdaging, waarbij nog veel onderzocht moet worden.”

Over de complexiteit zegt de gemeente het volgende: “Het plaatst de stad voor grote uitdagingen waarvoor niet zonder meer oplossingen voorhanden zijn. Eén van de grotere uitdagingen is de bereikbaarheid van het centrum van de stad die al tegen de grenzen van het haalbare zit.” Daarnaast spelen er allerlei andere kwesties, waaronder het hoogteverschil.

Lange termijn

De gemeente concludeert op basis van het onderzoek dan ook dat er op korte termijn niet gebouwd gaat worden boven het spoor. Eerst worden de pijlen gericht op het realiseren en afronden van de plannen voor het Beurskwartier, Lombokpleinen en Merwedekanaalzone. Op langere termijn wordt gekeken of de ambitie voor bouwen het spoor weer opgepakt kan worden.

Wel gaat de gemeente nu onderzoeken of er meer verbindingen aangelegd kunnen worden. “Zoals het doortrekken van het Forum in zuidelijke richting naar het Kruisvaartkwartier. En we onderzoeken de mogelijkheden om nieuwe verbindingen te maken over, dan wel onder, de sporen door.”

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    Ik heb altijd begrepen dat er boven treinsporen (niet de tramsporen) nooit gebouwd mocht worden, en zeker geen woningen. Verstandig om dit niet te doen, ook al omdat er blijkbaar nog steeds goederentreinen met gevaarlijke stoffen Utrecht CS passeren. De combinatie woningen en giftreinen kan jaren goed gaan en plotseling is het toch bal.

  2. Cor Nelis

    Het idee alleen al is te belachelijk voor woorden. Dat binnenstedelijk bouwen kost sowieso al veel te veel geld en dat leidt alleen maar tot prijzen van huizen die alleen de happy few zich kunnen veroorloven. Wat is er toch mis met sociale woningbouw (huur én koop) in de polders Rijnenburg en Reyerscop? En kom nou niet aan met de kosten van ontsluiting, want ook die worden opgeklopt om het maar niet te hoeven doen…

  3. Vooruitziende Blik

    Het is misschien wel handig om zo langzamerhand te beginnen met de plannen als het over 20 jaar wel gaat gebeuren.. Die jaarbeurskant van het station komt na 20 jaar lullen nu ook pas een beetje van de grond

  4. F van wegen

    Ga nu eens bouwen in rijnenburg, de stad volbouwen met onbetaalbare woningen gaat het niet worden. Zet die gedachte nu eens aan de kant. We hebben betaalbare woningen nodig PUNT.

  5. Johan

    In de jaren 20 (nee, niet van de 21ste maar van de 20ste eeuw) was er al een verbinding onder het spoor tussen Croeselaan en Nicolaas Beetsstraat gepland. Sommige bijzonder logische dingen duren in Utrecht een beetje lang…

  6. Bill

    Rijnenburg, alsof dit er zo ligt!! Cor Nelis en F van wegen, enig idee wat het kost om alle infrastructuur en bijkomende (voor auto, ov, etc…) ontsluitingen te realiseren?? Er moet een compleet nieuwe wijk onder- en bovengronds worden aangelegd, al met al bizar veel geld. Binnenstedelijk bouwen op de korte en middellange termijn waar al die infrastructuur en ontsluiting al aanwezig is, zal aanmerkelijk goedkoper zijn.

  7. Bakfiets

    Op termijn zeker een optie als elke beschikbare bouwlocatie binnen utrecht is benut om er een flat neer te zetten.

    Idd toch maar eens serieus naar een alternatief kijken voor de polder ipv het klimaat hobbyisme met windmolens en zonnepanelen? Het liefst woningen maar desnoods een kerncentrale.

  8. Fred

    Dat bouwen boven de sporen niet realistisch is kon ik vanaf het begin dat dit ter sprake kwam natuurlijk wel bedenken, daar heb je geen “verkennend onderzoek” voor nodig.
    De sporen liggen al hoger dan het straatniveau er om heen, dan zou het grondniveau boven de sporen nog eens een stuk hoger liggen dan het spoor uiteraard, en in een dichtbebouwd gebied is er niet genoeg ruimte om dat hoogteverschil te overbruggen, de helling zou veel te steil worden.
    Daarnaast krijgt de bestaande omliggende bebouwing te maken met een nieuw soort Berlijnse muur door de stad, wat het aanzicht niet bepaald bevorderd.
    Kortom, doe wat het meest logisch is, en ga bouwen in Rijnenburg, en zorg voor goede OV/tram verbindingen.

  9. Janine

    @f van wegen: betaalbare woningen zijn er genoeg, check anders eens in LR!

  10. VincentZ

    Ik citeer mijzelf maar even “Het onderzoek dient geen enkel maatschappelijk belang, het faciliteert een hobby/pret project voor enkele. Alle vergaderingen, bijeenkomsten, kekke renders, reisjes, onderzoek en voorlichting ten spijt: het verdwijnt gewoon in de archiefkast.” Daarbij stelde meerdere reacties met mij vast (juli 2019) : het zal constructief en financieel niet haalbaar zijn. Het was destijds een gratis advies: doe het niet het is zinloos. Jammer dat Covid het onderzoek enigszins verpest heeft. De leuke bijeenkomsten, presentaties en reisjes naar verre oorden konden helaas niet doorgaan maar reken maar daar er erg veel nutteloze uren aan besteed zijn.. Erg cynisch dat een happy few maatschappelijk kapitaal spendeert aan nutteloos ”verkennend” onderzoek.

  11. Adriano Corneia

    @Janine: is dat sarcastisch? Bedoel je die wijk waar woningen 100 tot 130k boven de vraagprijs verkocht worden?

  12. Utrechter2

    @Bill: wat ik al eens aangaf naar anderen hier: er is al een afslag naar de A12 en een ontsluitingsweg aan de westzijde. En er is al een ongebruikt viaduct onder de A12 ten noorden van Rijnenburg: sluit aan op een ontsluitingsweg die jaren door bussen is gebruikt.
    Het duurste is een viaduct onder de A2 in het verlengde van de Galecopperweg. Vroeger draaiden Rijk en gemeenten hun hand daar niet voor om, maar tegenwoordig is dat ‘onbetaalbaar’? Hoezo? Vraagt de bouw teveel, of hebben we teveel politieke hobby’s waardoor er geen geld meer is voor kerntaken?

  13. Janine

    @adriano: als dat al zo is, waarom zal dat dan niet in Rijnenburg gaan gebeuren? Denk je dat daar de prijzen laag zullen zijn en blijven? Als de huizen onbetaalbaar zijn, zitten er 2 dingen op: meer geld gaan verdienen of ergens anders gaan wonen.

  14. Willem

    Bravo Utrechter2. Stedenbouwkundige ontsluiting ontworpen in minder dan 10 regels. Jij hebt er verstand van, er ligt een glorieuze toekomst voor je in het verschiet.

  15. Utrechter2

    @Willem: het is aan jou om aan te tonen dat het niet genoeg is. Dat alle voorstanders van windmolens zullen beweren dat het ontsluiten van Rijnenburg heel complex en heel duur is weet ik, maar ik geloof het niet op voorhand. Links/progressief/ en wellicht de gemeente beweren iets, en ik wil een stukje onderbouwing: maar ik weet dat transparantie en WOB etc. iets uit de jaren ’00, de zero’s is.

  16. Adriano Corneia

    @Janine, dat is zo 🙂 17-20% wordt er gemiddeld overboden op huizen in deze regio. Reken maar uit wat dat betekent voor een huis waar 550 voor gevraagd wordt.

    En inderdaad, een paar extra huizen in Rijnenburg gaat het gigantische probleem dat steeds groter wordt niet oplossen en de vraagprijzen zullen zeker niet lager worden. Het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar elke druppel is nodig om deze oververhitte woningmarkt af te doen koelen.

    Meer verdienen is makkelijker gezegd dan gedaan en ook ergens anders raken de huizen op of worden ze steeds duurder.

  17. Ruben

    Of het kostendekkend is, is de vraag. Maar bouwen boven het spoor van metro of trein kan wel, kijk bijvoorbeeld naar Londen.
    https://c8.alamy.com/comp/C6FMFT/embankment-place-office-building-built-above-london-charing-cross-C6FMFT.jpg
    https://www.arch2o.com/wp-content/uploads/2015/06/Arch2O-broadgate-exchange-house-som-4-1121×1600.jpg
    https://previews.123rf.com/images/basphoto/basphoto1307/basphoto130700036/21336758-bridge-over-the-river-thames-carrying-railway-tracks-into-cannon-street-station-city-of-london-aeria.jpg
    Het wordt dus vooral met prestigieuze gebouwen met tenminste deels een bedrijfsfunctie gedaan, en ook in duur Londen een uitzondering. Het is op dit moment hooguit als ambitie passend voor Utrecht. Voor een kundig stadsplanner/architect met tijd over en rijke klanten.

  18. Nina

    @ Bill

    Alsof de infrastructuur in de stad berekend is op al die extra woningen.

    Polder Rijnenburg gebruiken voor woningbouw is dé kans om de stad leefbaar te houden.

  19. Kees Metz

    Eind jaren ‘80 was ik lid van de Utrechtse gemeenteraad. Ik heb toen een voorstel ingediend om de sporen te overbouwen. Ik schetste twee mogelijkheden, of een plateau boven de sporen of de sporen verdiept leggen zodat er op maaiveld gebouwd kon worden. Beide modellen zijn bekeken en als onhaalbaar bestempeld. Niet omdat het technisch niet zou kunnen of te duur zou worden, maar omdat het idee van overbouwen van het spoor voor NS absoluut onbespreekbaar was.
    Hadden we het toen maar doorgezet, dan was de overbouwing er nu, na ruim dertig jaar, geweest en hadden we niet nog twintig jaar hoeven wachten. Want dat het uiteindelijk ooit gaat gebeuren, daarvan ben ik overtuigd.
    Kees Metz, oud-raadslid D66.

  20. Jozias

    Kan niet/ mag niet. Vanwege veiligheidsissues en bouwvoorschriften.

    Zolang hier nog tienduizenden giftransporten per jaar blijven rijden is het uit den boze. Geloof maar dat die transporten hier nog minstens 30 jaar blijven rijden.

    Een zinloos plan dus wat hier geopperd wordt, omdat het simpelweg in onze levens zo goed als niet gerealiseerd gaat worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).