Op 20 december 2013 publiceerde de gemeente Utrecht een persbericht. Ik citeer daaruit: ‘Wethouder Organisatievernieuwing Jeroen Kreijkamp is trots op wat er de afgelopen paar jaar bereikt is: ‘‘Er staat een slankere en efficiëntere organisatie die meer vraaggericht, wijkgericht en digitaal werkt. We hebben een goede basis gelegd om de dienstverlening aan en de samenwerking met de stad de komende jaren verder te verbeteren.’’
Waar had Kreijkamp het over? Over een ‘gemeentenbrede’ organisatieverandering, uiteraard, die wordt uitgevoerd omdat de vorige organisatie niet deugde, en die de komende jaren zal worden ‘uitgerold’. Het gaat, kortom, om de lelijke en universele taal van managers, directeuren en consultants, deze lansknechten van de grote Satan, die ‘Efficiënt en Doelgericht Werken’ heet. Het resultaat van dit soort acties is altijd dat er een fiks aantal bekwame ambtenaren uit wordt gegooid en dat de kneuzen blijven zitten. Voor de zekerheid worden die aangevuld met nog een paar kneuzen.
Ik zal een bekentenis doen. Ooit was ikzelf ambtenaar, zij het niet lang en op uitzendbasis. De oneindige goedheid die het lot soms kenmerkt, had mij bij een commissie ingedeeld die zich bezig houdt met het geven van straatnamen. Wat ik daar zag, is dat ambtenaren eigenlijk allemáál heel hard werken, maar dat de verschillende geledingen binnen het grote gemeentebedrijf net zo goed op elkaar aansluiten als het hoofd van Robespierre op de romp van Robespierre, nadat hij onder de guillotine had gelegen.
Waar Robespierre, ondanks het schrikbewind dat hij voerde, bekend stond om zijn sobere levenswandel (hij woonde, net als Anne Frank, in een achterhuis), zijn er in het grote gemeentebedrijf helaas altijd een paar ambtenaren die het minder sober aanpakken. Die ambtenaren, die zich voornamelijk per taxi verplaatsen en een jaarsalaris innen waar Robespierre best drie jaar de burgerschrik van had kunnen uithangen, enfin, wat wilde ik zeggen, oh ja, die ambtenaren zijn altijd geïnteresseerd in het veranderen (‘gemeentebreed’) van de organisatie.
Want wat gebeurt er dan? Dan komt er altijd uit naar voren dat nou net zij, de ambtenaren van wie niemand weet wat ze doen, onmisbaar zijn. Daar worden de adviseurs op uitgezocht. In de middenlaag wordt vervolgens geschrapt, en dan is alles weer in orde. Tot de volgende reorganisatie. Tijdens welke hetzelfde gebeurt. Het lijkt wel of ik een populist ben, en op zich is daar niks tegen (al is het niet leuk om op Henk Westbroek te lijken), maar het is toch waar wat ik zeg – en ik daag iedereen binnen de gemeente uit om het tegendeel te bewijzen. Echt te bewijzen dus. met van die dingen die men ‘cijfers’ noemt.
Op 23 december las ik in AD/UN dat de gemiddelde Utrechtse ambtenaar in de stress zit. Het verbaast me niks. Integendeel. Wel verbaast het me dat deze situatie weer eens is vastgelegd in een… rapport. Rapportenschrijvers, ze zijn hardnekkiger dan zwemmerseczeem. En wat weten ze deze keer te melden: ‘Het rapport eindigt, ondanks de problemen bij ambtenaren, positief. ‘‘Gemeente Utrecht heeft zichzelf in de voorhoede gebracht als het gaat om modernisering van grote gemeenten’’, stellen de rapporteurs.’
Mocht ik nog steeds een ambtenaar zijn bij de gemeente Utrecht, wat ik helaas niet meer ben, dan zou ik na het lezen van deze zin meteen óók in de stress schieten. Wat een gotspe. Hier spreekt de kleine teen van Robespierre zich uit over zijn hele lichaam, wat helemaal niet meer kan: want zijn hoofd is eraf. Het zoeken is naar iemand die het hoofd en het lichaam van de gemeente weer aan elkaar kan bevestigen, zodat er – opnieuw – een levend en ademend lichaam kan ontstaan.
Ik wens u, ambtenaren van Utrecht, veel succes. Ook als u op zoek moet naar iets nieuws, in 2014. De hogere ambtenaren wens ik veel wijsheid, althans, meer wijsheid dan waarover ze nu beschikken.
Een hartelijke groet,
Chrétien Breukers
Chrétien Breukers (1965) is dichter en publicist. Sinds 2000 woont hij Utrecht, een stad waar hij een grote liefde voor heeft opgevat. Hij schrijft regelmatig een open brief voor DUIC.
10 Reacties
Reagerenik daag jou uit om jouw gelijk te bewijzen…..zoals je de ambtenaren etc uitnodigt, ik zie graag meer feitelijke onderbouwing…te makkelijk dit….
Een wat wazig stuk, waarbij alleen vooroordelen worden uitgewerkt. Ik ken de gemeentelijke organisatie totaal niet, maar Breukers kent deze duidelijk ook niet. Jemmer hoor.
Jammer dus.
Ik ben niet direkt een vriend van ambtenaren en overheden,en kan wel het een en ander aan kritiek bedenken. Maar bij dit stukje,krijg ik sterk de indruk dat je, je met de kerstdagen behoorlijk hebt zitten vervelen. Probeer eens wat te dichten!
Waar gaat het nu eigenlijk over? Populistische taal, maar zo intellectueel opgesteld dat ik het niet begrijp. Kans gemist.
Beste lezers van DUIC,
Ik ben zelf ambtenaar maar in gemeente Haarlem. Ik ben zelf ook manager. Helaas moet ik jullie teleurstellen, alles wat Chrétien Breukers geschreven heeft, is waar.
Van mij wordt ook verwacht om dergelijke wazige taal gebruiken en veel zinloze rapporten schrijven. De meeste ambtenaren zijn hardwerkende mensen. Wat managers betreft? Wil ik liever geen uitspraken doen…
Ik hoop, dat Jeroen K. als bestuurder, goed werk heeft gedaan. Ik vrees, dat er wordt/werd weer bezuinigd op de verkeerde plaats binnen de gemeente. Overigens dit gebeurd bij andere gemeentelijke organisaties ook. Utrecht is helaas geen uitzondering.
Graag wil ik hier wat voorbeelden van het disfunctioneren van de gemeente in de laatste maanden aan toe voegen:
1. Bevolkingsregistratie
Het werk van 1 wel EU en een niet EU vreemdeling wordt van New York naar Utrecht verplaatst. Als je dan hier bent moet je je als de sodemieter bij bevolking melden. Volgens de website van de gemeente ontvang je dan het BSN nummer. Niet dus. Voor de een duurde het 4 en voor de ander 6 weken. Al die tijd kan de werkgever deze personen niet bij de belastingdienst aanmelden, en is hij in overtreding. De werknemers zelf kunnen geen bankrekening openen, kunnen geen zorgverzekering afsluiten en ook niet de verplichte WAP en andere verzekeringen. Ook zij zijn volop in overtreding.
Na een klacht over de lange behandeltijd die leidt tot gedwongen overtredingen, reageert de gemeente dat de tekst op de website is gewijzigd. Er worden nu geen verkeerde verwachtingen meer gewekt. Met het probleem van de werkgever en de werknemers dat zij ‘gedwongen’ in overtreding zijn wordt niets gedaan.
2. Burgerparticipatie
In het laatste deel van Tuindorp (Oost) wordt betaald parkeren ingevoerd. Dat levert een vloed aan reacties op, zowel via het daarvoor gecreëerde suggestiekanaal van de gemeente zelf, als via de Linkedin discussiegroep TuindorpPro. Er wordt snel een contactavond georganiseerd.
Daar blijkt de kwaliteit van het uitgevoerde onderzoek flink onder de maat te zijn. Bovendien hebben de aanwezige ambtenaren zich in het geheel niet verdiept in de reacties en suggesties die zij op internet hadden kunnen vinden.
Dat is een ernstige fout omdat alle gemeentelijke diensten vanaf 2013 zelf verantwoordelijk zijn voor burgerparticipatie. Tegelijk ontvangt de gemeente een prijs voor haar Twitter communicatie met Utrechters. Een pijnlijker contrast is niet mogelijk.
De wethouder, Frits Lintmeyer doet veel moeite om er nog iets van te maken.
Inmiddels heeft de betrokken afdeling laten merken dat het ook heel anders kan.
3 Fietsoverlast in de binnenstad.
Het besluit om meer overdekte fietsparkeerplaatsen in de Utrechtse binnenstad aan te bieden wordt voortvarend uitgevoerd. Na opening halen de stallingen nog geen 50% bezetting.
De ambtenaren lanceren enkele zwakke losse flodders (NRC), maar durven niet tot een fietsstallingsverbod, over te gaan.
4 Minder vervuilende autobussen
Nu een andere vervoerder de licentie uitvoert, is dat eindelijk ingevuld.
Bij de laatste (gemeentelijke) GVU investering in autobussen, was dat op alle manieren nog een brug te ver, ondanks inzet van de raad om het, ook toen, al anders te doen.
In 2003 organiseerde het debatcentrum Tumult, dat inmiddels ter ziele is omdat de gemeente het maatschappelijk debat niet op prijs stelde, een bijeenkomst over de “vierde macht”. Onder de bezoekers bevond zich echter niet één Utrechtse ambtenaar. De ambtelijke top had de wethouder simpelweg een verbod doen uitvaardigen. Zelfs in hun eigen vrije tijd (‘s avonds) werd het hun verboden aan het debat mee te doen. En daar hielden ze zich aan, want kennelijk zwaaide er wat als ze voor hun eigen mening zouden uitkomen. Ik heb veel met de ambtelijke dienst te maken en volgens mij is het alleen maar erger geworden.
Over het merkwaardige verbod werden door raadsleden overigens geen vragen gesteld.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/705194/2003/09/27/Ambtenaren-niet-welkom-bij-debat-van-Tumult.dhtml
tja, het is triest dat tussen 2006 en 2011 het aantal ambtenaren zonder enig beleid toenam van 3600 naar 4200 ongeveer. Dat aantal gaat er nu, met een wellicht niet zo prettig beleid, weer uit. In die jaren wisselde Utrecht ook enkele malen van Gemeentesecretaris. Het managementteam (directeuren van de grootste diensten) bleef in die periode zo wellicht te machtig tegenover steeds een andere directeur. Ik hoop dat dat nu eindelijk doorbroken is/wordt. Meer over de reorganisatie vind je hier:
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=359651&klikOuder=187523
Als belastingbetaler mag de burger naar mijn inzicht altijd kritisch zijn op alles waar zijn geld naar toe gaat. Ik vind de uiteenzetting van Eva dan ook heel goed. Heel herkenbaar ook hetgeen ik hoor van kennissen die bij de gemeente / overheid werken. Het zijn niet per definitie de ambtenaren, die werken echt wel. In het leven gaat om de juiste dingen goed doen. Nu heb ik persoonlijk nog wel eens mijn twijfels hierover bij gemeente instellingen. Waarom? Nu omdat politieke belangen vaker overheersen dan burgerbelangen. Lees bijvoorbeeld de lofzang over Wolfsen die geinponum is zowat een Messiah terwijl hij toch ook echt grote fouten heeft gemaakt met zijn regenteske vorm van het burgemeesterschap in te vullen.
Ik ken Hans en ik ben het eens wat hij zegt over aantallen ambtenaren dat erbij is gekomen en de manier waarop ze er binnenkort waarschijnlijk weer uit gegooid worden. Er moet gewoon duidelijk beleid zijn mede ingegeven door burgerinitiatieven. De mensen die ergens wonen / werken kennen de buurt immers beter dan veel beleidsmakers.