Een 100 procent CO2-neutrale organisatie is voor de gemeente Utrecht niet haalbaar, ook niet na de verhuizing naar het nieuwe stadskantoor. Dat meldt Milieuwethouder Mirjam de Rijk in een brief aan de gemeenteraad. Het is op dit moment niet mogelijk om concreet aan te geven hoeveel ton CO2 de gemeente ten tijde van de verhuizing naar het stadskantoor nog uitstoot. Daarom zal er in het voorjaar van 2014 een tussentijdse beleidsevaluatie komen van het programma ‘Utrechtse Energie’, waarin dat inzicht wel zal worden gegeven.
Bij de bespreking van het ‘Uitvoeringsprogramma Utrechtse Energie! 2013-2014′ eind november in de raadscommissie Stad en Ruimte deed wethouder De Rijk de toezegging in kaart te brengen hoe ver de gemeentelijke organisatie CO2-neutraal is bij de verhuizing naar het Stadskantoor. Hoewel een beleidsevaluatie op dat gebied pas begin 2014 valt te verwachten meldt De Rijk in haar brief al wel vast wat cijfers rond het energieverbruik van de gemeente. Daarin blijken de gemeentelijke gebouwen de grootste energieverbruikers (51 procent), naast het wagenpark (22 procent) en de openbare verlichting (21 procent). Het gaat bij de gebouwen om elektra, gas en warmteverbruik. Het betreft niet alleen de gemeentelijke kantoren, maar ook de zwembaden, de bibliotheken, de Stadsschouwburg en het Centraal Museum. Scholen en buurthuizen zijn hierin niet opgenomen. Om de CO2 uitstoot van de gemeentelijke gebouwen en de openbare verlichting terug te brengen is de ingekochte elektra inmiddels 100 procent groen en is een groot aantal van die gebouwen aangesloten op stadsverwarming.
Ook binnen het wagenpark wordt gewerkt aan vermindering van de CO2 uitstoot. Ten opzichte van 2011 is het aantal kilometers voor dienstreizen met ruim 10 procent gedaald tot 2.538.537. En vreemd genoeg niet door de wethouder vermeldt, maar wel bekend is dat ook de aanschaf van de nieuwe dienstauto’s past binnen de ambities uit het ‘Actieplan Schoon Vervoer 2010-2014′ voor het eigen wagenpark. Tot 2014 wil de gemeente minimaal 60 auto’s uit het wagenpark vervangen door elektrische voertuigen. De gemeente Utrecht heeft inmiddels verschillende elektrische veegwagens en tien elektrische scooters en dat aantal wordt nog uitgebreid. Andere voorbeelden van elektrisch vervoer zijn de bierboot en de ecoboot.
De beleidsevaluatie van het programma ‘Utrechtse Energie!’ zal voorjaar 2014 aan de gemeenteraad worden voorgelegd, gelijktijdig met de verantwoording en de bestuursrapportage Daarin zal worden opgenomen de CO2-voetafdruk, de duurzame opwekking, de maatschappelijke kostenbesparing, financiële multiplier én het werkgelegenheidseffect van het uitvoeringsprogramma.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.