Gedicht Slachtofferhulp weer verwijderd van muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht na vergunningsmisser Gedicht Slachtofferhulp weer verwijderd van muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht na vergunningsmisser

Gedicht Slachtofferhulp weer verwijderd van muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht na vergunningsmisser

Gedicht Slachtofferhulp weer verwijderd van muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht na vergunningsmisser
Foto's: Tamar Huijbregts
Het gedicht van Ingmar Heytze dat een paar maanden geleden namens Slachtofferhulp is aangebracht op een muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht, wordt weer verwijderd op verzoek van ProRail. De vergunning voor de schildering is volgens het bedrijf niet op orde, en het ontwerp past niet in de vormgeving van het station. Slachtofferhulp is er niet over te spreken. “Een uiterst teleurstellende en pijnlijke ontwikkeling.”

Het gedicht van Ingmar Heytze dat een paar maanden geleden namens Slachtofferhulp is aangebracht op een muur bij station Vaartsche Rijn in Utrecht, wordt weer verwijderd op verzoek van ProRail. De vergunning voor de schildering is volgens het bedrijf niet op orde, en het ontwerp past niet in de vormgeving van het station. Slachtofferhulp is er niet over te spreken. “Een uiterst teleurstellende en pijnlijke ontwikkeling.”

Dichter Ingmar Heytze schreef het gedicht in opdracht van Slachtofferhulp Nederland. Het aanbrengen van de schildering is gebeurd onder leiding van de gemeente Utrecht. “Daar hebben we contact over gehad”, zegt Martijn de Graaf, woordvoerder van ProRail. “Maar we hebben er nooit een vergunning voor afgegeven. Ook hebben we het ontwerp van tevoren niet gezien.”

Afgelopen oktober werd het gedicht toch op de muur bij station Vaartsche Rijn geschilderd. De Graaf noemt het een ‘mineur ontwerp’, dat niet past bij de omgeving van het station. In combinatie met de afwezigheid van de vergunning, was dat reden voor ProRail om aan de gemeente te vragen het gedicht weer weg te halen. “We snappen dat dit vervelend is voor wie er troost uit haalt”, vertelt De Graaf. “Slachtofferhulp doet mooi en belangrijk werk. Het is goed dat daar aandacht voor is, maar het moet wel volgens de regels gaan.”

Woorden op een muur

Slachtofferhulp reageert ontzet op het verwijderen van het gedicht.“Het vertegenwoordigde veel meer dan woorden op een muur. Dat dit gedicht nu is verwijderd vanwege een administratieve fout, maakt de situatie des te schrijnender”, laat de organisatie weten. “Het voelt als een symbolische afspiegeling van hoe er soms tegen slachtoffers wordt aangekeken: een gebrek aan prioriteit en respect.”

Ingmar Heytze, de schrijver van het gedicht, vindt het knullig dat het zo is gelopen. “Jammer dat het door een verguningsdingetje zo gaat. Het is bedoeld als een hart onder de riem voor slachtoffers”, zegt Heytze. “Maar laten we het ook niet groter maken dan het is. Het komt vast goed.” ProRail zegt samen met de betrokken partijen te kijken naar een nieuwe plek voor het werk.

Tekst loopt door onder afbeelding

Anderhalf jaar

Het werk van Heytze is op veel muren in de stad te zien. “Met muurgedichten komt het nog weleens voor dat het mis gaat. Het is altijd ingewikkeld voordat een tekst op een muur staat. Een vrouw die een paar regels van Heytze op haar huis wilde, was daar anderhalf jaar mee bezig.”

Er is eerder een gedicht van Heytze weggehaald, toen zonder opzet, door de graffiti opruimingsdienst. Dat het gedicht bij het station nu weg wordt gehaald, doet Heytze ook iets beseffen. “Als je iets op een muur laat zetten, is dat niet perse voor de eeuwigheid. Daar moet je vanuit gaan. Het is ook leuk als de gedichten in de stad een levende collectie zijn.”

29 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Nou, dit is er wel weer eentje voor de introductiecursus public relations en maatschappelijke betrokkenheid. Gelukkig werkt zelf ProRail altijd wel ‘volgens de regels’…

  2. Wim

    Er is sinds kort ook ontsierende graffiti op die muur, iets verderop gekliederd. Hoog tijd dat die ook verwijderd wordt.

  3. Ptr

    Reactie Slachtofferhulp:

    .“Het vertegenwoordigde veel meer dan woorden op een muur. Dat dit gedicht nu is verwijderd vanwege een administratieve fout, maakt de situatie des te schrijnender”, laat de organisatie weten. “Het voelt als een symbolische afspiegeling van hoe er soms tegen slachtoffers wordt aangekeken: een gebrek aan prioriteit en respect.”

    Nou, echt zeer treffend verwoord door Slachtofferhulp.
    Met deze bewoordingen is een groot van de problematiek gekarakteriseerd.
    Ook voor een flink deel van de hulpverlening zelf overigens, waarbij ik het nu niet heb over Slachtofferhulp.

  4. Sj

    @bk: wat impliceer je met die opmerking richting Prorail..? Snap ‘m niet

  5. Peter Utreg

    De graffiti die overal op de wanden van Vaartse Rijn staan en die ProRail niet verwijdert past volgens ProRail wel bij de uitstraling van het station? Als omwonende kies ik dan toch voor het gedicht. Schandelijk!

  6. M.

    ProRail: is dat niet het bedrijf dat al het geklieder op en langs het spoor meestal gewoon laat zitten? Beschamend.

  7. HenQie

    Welke boomer heeft dit geklodder dan ook goedgekeurd? Goedkoop font, paars en oranje kleuren.. Het lijkt wel een fysieke ode aan Hyves en iets wat ik in het winkelcentrum van Almere of Nieuwegein zou verwachten. Tikt alle boxjes wel aan. Hopelijk komt er een veel mooier en strakker monument wat recht doet aan het initiële idee.

  8. Sien

    Zou ProRail weten dat verdriet en troost niet altijd volgens de regeltjes verloopt? Dit is echt zó bureaucratisch en Pro Rail op zijn smalst. Ze moeten zich daar schamen. Regels zijn richtlijnen en geen ketenen.

  9. Rutger

    Altijd als je denkt dat je alles met de gemeente Utrecht nu wel gehad hebt weten ze je toch altijd weer te verbazen….

  10. Berk

    Als je het artikel leest Henqie is het dus niet goedgekeurd. Daar gaat de hele kwestie om

  11. Nina

    Je kunt maar druk zijn als gemeente die een begrotingstekort heeft van 100 miljoen euro. Zucht.

  12. Van Puffelen

    ProRail is slachtoffer geworden, door Slachtofferhulp!

  13. Klaasjan

    @m: want dat zijn gebouwen van prorail?

  14. BdV

    Extra aandacht voor het gedicht, iedereen blij.

  15. Geklieder

    En die grove graffiti blijft zitten? Is daar wel een vergunning voor afgegeven? Past dat wel bij het ontwerp van het station?

  16. Harm

    Ze hebben wel een punt want het resultaat is inderdaad niet mooi. Toegegeven, het is ook lastig combineren met al zo’n warrige achtergrond van stenen, maar om dan ook expres woorden weg te laten maakt het dan nog warriger. Op een witte achtergrond was het misschien beter op z’n recht gekomen. Verder mogen de letters wel wat groter?

    En verder nodig ik iedereen uit om graffiti locaties exact te melden bij de gemeente utrecht of prorail.

  17. M.

    @Klaasjan: ProRail gaat beslist niet klagen over infrastructuur waar ze niet eigenaar van zijn. Maar eigenlijk kan het me helemaal niet schelen of het om geklieder gaat op overheidsgebouwen, NS-gebouwen en treinen, ProRail-gebouwen, geluidsschermen langs het spoor, enzovoorts. Als bedrijf zou ik me schamen om in zulke smerige infrastructurele troep te moeten werken en (laten) rijden. Maar de meeste mensen vinden dat kennelijk inmiddels gewoon. Ik niet.

  18. Henny

    Regels zijn regels, wat een bekrompen Nederland, gezond verstand lijkt zoek te zijn. Het station ontsieren..wiens smaak voert de boventoon? Ik weet het al, Kees van Kooten heeft er veel uitgevoerd o.a. smen met burgemeester Hekking..

  19. Harmless

    Die graffiti maakt het station alleen maar mooier. Verder is het heel bijzonder hoe Harm het woord exact gebruikt

  20. JVA

    Lijkt me volstrekt logisch dat je andermans eigendommen niet onderkliedert. Alleen dan weer wel jammer dat ProRail die graffiti laat zitten. Dat ontsiert veel meer dan dit gedicht.

  21. Ronald

    @ Harm

    Helaas doet ProRail niks met die meldingen. Die graffiti pieces aan de bovenkant op de Betonnen rand zitten er al lang zonder dat ze verwijderd worden.

    En overigens vind ik die ‘warrige achtergrond van stenen’ niet warrig maar fraai. Geeft reliëf en toch een rustige uitstraling. En met HenQie ben ik het helemaal eens. Kinderachtige uitvoering met misplaatste kleurtjes en onleesbare tekst. Dat kan beter. Op een andere plek.

  22. Klaasjan

    Ter plaatse in het verkeer heb ik noch de behoefte noch de gelegenheid het te lezen. Wat is het beoogde doel van zo’n opschrift. De nutteloze omlijsting mag ook weg. Gedichten op muren hoeven voor mij niet. Men kan zich beter richten op verwijdering van het alom aanwezige geklieder, de zgn. graffity.

  23. Katja

    @Klaasjan, het is “graffiti” In NL vaak uitgesproken als “gravity” (= zwaartekracht)

  24. Massegast

    Het kan aan de foto liggen. Het kan ook aan mij liggen. Maar ik vind de leesbaarheid van het gedicht binnen dit ontwerp niet optimaal. Je komt er langs en moet het eigenlijk snel kunnen lezen. Anders raak je in een ongeluk verzeild en heb je… justum…. Slachtofferhulp nodig….

  25. Stella

    De tekst is mooi. De vormgeving was dat helaas niet. Nieuwe ronde nieuwe kansen.

  26. Stella

    Het doet me opeens denken aan de muurkranten en de posters van Loesje. Die hadden ook inhoud en werden zomaar geplaatst.

  27. Ester

    Boos!

    Dat word je er van.

    boos@bnnvara.nl

  28. Klaasjan

    @Katja,
    Hoe je het ook spelt, het is vreselijk storend gekladder. Ik spreek het anglicisme niet eens uit.
    En dat alles nog afgezien van ongelooflijk lelijk ontworpen straatlantaarns, prullebakken, electriciteitskastjes en alle plaksels die daardoor weer lijken te worden aangetrokken. Het schijnt design te heten maar het is van een botte lelijkheid, alsof men het er om doet.

  29. Koel Hoofd

    De wereld heeft een Simplistisch Verbond 2.0 nodig.
    Wat een geneuzel.

    Zeuren over de volgespoten treinen heeft hier helemaal niets mee te maken omdat de treinen van de NS zijn en niet van ProRail die weer eigenaar is van dat station wat de NS weer niet is.

    Het is een foeilelijk ‘kunstwerk’ wat zonder toestemming op andermans’ bezit is aangebracht, dat ProRail pissig is is dan ook volkomen terecht.

    Slachofferhulp heeft ook volkomen gelijk met de stelling “Het voelt als een symbolische afspiegeling van hoe er soms tegen slachtoffers wordt aangekeken: een gebrek aan prioriteit en respect.”

    Gemeente en procedures, we weten allemaal hoe genant disfuntioneel en volkomen willekeurig dat gaat. Die tik op de neus van ProRail was dan ook echt verdiend.
    Niet dat het helpt of zo, maar zal ze bij ProRail ongetwijfeld opluchten.

    Maar linksom of rechtsom, dit is wel zwelgen in emoties van zowel gemeente als de stichting als duic want een ‘symbolisch kunstwerk in de openbare ruimte’ heeft nog nooit tot een gedragsverandering geleid. Het leidt hooguit tot een momentje van bezinning voor die enkeling die heel even de tijd neemt om het op zich in te laten werken… terwijl egenwoordig de oogjes aan het eigen beeldschermpje zijn vastgelijmd. En…

    5 minuten later zijn ze het alweer vergeten want dan zijn er al 100 tiktokfilmjes langs geweest.
    Gen Z heeft zelfs een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden, zo snel kunnen ze niet eens die paar zinnen lezen. De 45plussers die wel zo snel kunnen lezen zijn in Utrecht een officiele minderheidsgroepering…
    Dat is de wrange en keiharde realiteit.

    Stappenplan voor dummies:
    1 Haal het weg
    2 Vraag een vergunning aan en
    3 Maak gebruik van de wachttijd om met een beter ontwerp te komen.
    4 zorg voor consensus ontwerp voordat het op de muur wordt gekwakt
    5 everybody happy

    Slachtoffers zijn namelijk altijd slachtoffer totdat deze besluit om geen slachtoffer meer te zijn. Klinkt heel erg krom, maar zo werkt het wel.
    Slachtoffers zijn nu door de stichting, de gemeente, duic, prorail en reaguurders nogmaals tot slachtoffer gemaakt.
    Is dat fair voor de slachtoffers?
    Heeft iemand hun eigenlijk iets gevraagd?
    Zou daar éérst maar eens mee beginnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).