Ondanks dat er nog veel onduidelijk is over de herinrichting van het Jaarbeursgebied in Utrecht, is wel bekend dat er geen dakpark meer komt en ook geen ondergrondse verbinding. De zogenoemde Jaarbeursboulevard, een verbinding tussen Transwijk en het centrum, komt er hoogstwaarschijnlijk wel.
In december 2019 presenteerde de Jaarbeurs het zogenoemde Masterplan. Er zou een nieuwe wijk komen met beurshallen, kantoren, woningen, horeca en een stadspark. Ook lagen er plannen voor een theater- en concertzaal en een hotel. In 2019 werd gezegd dat in 2023 de bouw zou beginnen.
In de zomer van 2021 werd echter al bekend dat de plannen terug naar de tekentafel moesten. De Jaarbeurs heeft namelijk vanwege de beperkende coronamaatrelen verlies geleden, waardoor de liquide middelen, die gereserveerd waren voor de nieuwbouwplannen, deels gebruikt zijn voor het dekken van deze verliezen. Daarnaast is nu ook bekend geworden dat de hoge inflatie en de stijgende bouw- en financieringskosten invloed hebben op het Masterplan.
Grondige herijking
Het college schrijft nu in een brief aan de raad dat er het afgelopen jaar met de Jaarbeurs is gesproken om te zoeken naar mogelijkheden om de plannen uit 2019 te realiseren. “Jaarbeurs concludeert nu dat een grondige herijking van het masterplan noodzakelijk is. […] Jaarbeurs zal de komende periode de mogelijkheden van de realisatie van een meer flexibel en stapsgewijs te ontwikkelen plan verder onderzoeken”, is te lezen in de brief.
De komende periode vinden er daarom weer gesprekken plaats tussen de gemeente en de Jaarbeurs om tot een ‘haalbaar herijkt’ plan te komen. Vooruitlopend hierop heeft de Jaarbeurs wel al laten weten dat het groene dakpark en de deels verdiepte logistieke verbinding door het complex geschrapt zijn. “Het creëren van een doorlopende Jaarbeursboulevard als verbinding voor langzaam verkeer tussen Transwijk en het Centrum blijft als uitgangspunt overeind staan.”
Prins van Oranjehal
Wat daarnaast belangrijk is voor de Jaarbeurs is het vinden van alternatieven voor de Prins van Oranjehal. Deze wordt op 1 januari volgend jaar namelijk eigendom van de gemeente en het idee is om deze hal te slopen zodat er plek komt voor het nieuwe Beurskwartier. De jaarbeurs heeft het college echter verzocht om nog een half jaar gebruik te kunnen maken van deze hal, om een deel van de beurzen en evenementen die in de coronaperiode niet konden plaatsvinden alsnog te huisvesten.
“Aangezien verlengd gebruik mogelijk is binnen de fasering van Beurskwartier 1, zal de gemeente eenmalig een huurovereenkomst met Jaarbeurs aangaan. In de tweede helft van 2023 zal de hal worden ontmanteld”, schrijft de gemeente. Daarna wordt het terrein, net als parkeerterrein P1 en delen van P3, klaargemaakt voor de bouw van een deel van het Beurskwartier.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
Gekoppelde berichten
Jaarbeurs presenteert toekomstplannen: Compleet nieuwe wijk met stadspark, woningen en hallen
Jaarbeurs heeft het ontwerp gepresenteerd voor het toekomstige beurscentrum in Utrecht. Het plan moet van…
Plannen ontwikkeling Jaarbeursgebied in Utrecht moeten terug naar de tekentafel
Het zogenoemde Masterplan dat de Jaarbeurs eind 2019 heeft gepresenteerd voor het toekomstige beurscentrum in…
25 Reacties
ReagerenWeten we meteen waarom de panden/woningen tegenover de Rabobank gesloopt moeten worden. kijk maar eens goed naar de afbeelding.
mensen die er al jaren tevreden wonen moeten wijken voor een megalomaan hoogbouw plan dat uiteraard veel geld in het laatje brengt bij de projectontwikkelaars zonder dat de stad er van profiteert.
Op de “artist render” lijkt het nog een beetje groen allemaal (zo schuin van boven), maar vanaf straatniveau ga je toch echt tegen een betonnen jungle aankijken. Canyons. Schaduwen. Tocht- en windgangen. Kortom veel wat onprettig is.
@ikke — Goed gezien. En die panden aan de Croeselaan moesten toch voor een park worden gesloopt? Of ben ik nou gek? Top of flop vroeg Herman Stok altijd in de sixties. Flop dus. Wat een verzameling torens en geen dakpark, waar op diverse informatieavonden enthousiast over verteld werd. Was dus ook zonde van de tijd om daar naar toe te gaan.
@ikke. Helemaal terecht dat die woningen worden gesloopt. De woningnood is huge. Wachtrijen voor sociale huur zijn meer dan 10 jaar. Jongeren kunnen geen huis vinden. Jonge gezinnen kunnen niet doorstromen omdat ouderen, bij gebrek aan een goed alternatief, in een rijtjeswoning blijven zitten. Met alle respect, maar laagbouw in een stad als Utrecht zo dicht bij een station is gewoon niet meer van deze tijd. We moeten de hoogte in. Heel vervelend voor de mensen die er wonen, maar honderden anderen krijgen hierdoor nu wel een woning.
@ikke: huh? Verklaar u nader.
O mijn God, wat een betonterreur. ik wil weg hier…………… DEZE GLAS- EN BETONTERREUR HOORT HIER NIET PUNT UIT ! Stelletje cultuurbarbaren !
@ikke het is inmiddels decennia bekend dat die huizen gesloopt gaan worden. Time to move on..
Gaan aardig wat bouwen daar he!
Gezien het feit dat Winy Maas zich ermee zou gaan bemoeien had ik gehoopt op een verrijking voor Utrecht’s centrum: Groener, aangenamer en menselijker. Doodzonde dat het waarschijnlijk toch weer een zeer middelmatig, saai en dus typisch Utrechts project gaat zijn. Heb de hoop opgegeven dat Utrecht ooit de middelmaat zal ontstijgen. Aangezien de schuldenbubbel op het punt staat om leeg te lopen en de westerse wereld op zeer korte termijn gigantisch zal verarmen dankzij de macht van de banken en het neoliberale marionettenbeleid, snap ik die ceo ook wel weer. Ik voorzie sowieso weinig toekomst voor de Jaarbeurs an sich, maar een slechter moment voor dit project is nauwelijks denkbaar.
Anno 2022 heeft zo’n enorm Jaarbeursterrein nauwelijks bestaansrecht meer. Beurzen verdwijnen in hoog tempo.
Je Jaarbeurs wil maximaal cashen met haar grondpositie, dus volplempen die handel. Wat goed of slecht voor de stad is zal de Jaarbeurs een worst wezen.
Het nuchtere Nederland heeft inderdaad een woord voor dit soort projecten: “Megalomaan”. Begin inderdaad maar met een paar torens, en kijk of die opgevuld worden. Tot nu toe is dat zeker wel zo. Door de vergrijzing komt er ook een huizencrash zou je denken.
Ik vraag me ook af – het was een industrie terrein – waar uiteindelijk al die mensen in die flats komen te werken. Want er is geen ‘industrie’ meer. De enige garantie is elk jaar stijgende gemeentelijke lasten.
Al die neppe bomen en groen op dat plaatje klopt natuurlijk niets van.
@ikke, de stad gaat hier volop van profiteren: veel van haar inwoners die centraal kunnen wonen, naast een van de grootste en drukste OV-hubs van het land, veel voorzieningen bij elkaar op diezelfde centrale plek. Dit is het nieuwe centrum waar we als stad nog heel lang profijt en plezier van zullen hebben. Als de mensheid het mag meemaken mogelijk eeuwen. Zoals Utrecht ook al eeuwen plezier en profijt heeft van het oude centrum.
@Pieter ga jij lekker in dat afschuwelijke beton wonen…….. Ik wil graag menselijk blijven. Misschien is het beter anticonceptie uit te delen … want er wonen teveel mensen in dit land: ongeveer 5 miljoen téveel.
Iets met een flink aantal projectontwikkelaars in een lift En die lift die dan bezwijkt. dát zou ik leuk vinden . Leuke film voor Dick Maas. Hoop dat ze een keer naar beneden storten. De fout ligt ergens anders. er is genoeg plek rondom de steden. Als je boeren hun boerderij behoudt, en wat ruimte er omheen en je koopt ze met een FATSOENLIJK bedrag uit, maar met de nadruk op FATSOENLIJK. Dan willen ze echt wel……. Maar dat doet men niet, want dan is er geen geld meer over ………. En een ander groot probleem: téveel expats téveel studenten (die horen op een campus en niet in de stad) Die campus bouw je aan de uithof !! paar torenflats van 300 meter hoog: en 60 meter x 60 meter met alles erop en eraan (uitgaansgelegenheid basement/1e verdieping, winkelcentra 2e/3e verdieping én onderwijs in een gebouw en : klaar. Je moet met je handen afblijven van de ontstaansgeschiedenis van een stad. telkens blijkt weer hoeveel spijt mensen krijgen en volgende generaties de oudere generaties het kwalijk nemen dat ze de schoonheid van een stad kapotmaakten. Is overvecht zo mooi? kanaleneiland? Hoograven? nee en hoe komt dat :eenheidsworst aan huizen, afschuwelijke flats, en afgrijselijke appartementen zoals op Lunetten, smakeloos, inhoudsloos etc. En waar wonen die projectonwikkelaars? Precies in de mooie, oude lage huizen, een pied a terre erbij, en nog wat vakantiehuizen: rupsjes nooit genoeg slopen onze stad al 50, 60 jaar. Laat ze gerust bouwen.. Op het terrein van hun eigen perceel.. genoeg ruimte, geloof me… Studenten, Expats, Yuppen en asielzoekers dát is het probleem en dat moet je bij de wortels aanpakken !
Manhattan aan de Merwede
lijkt op een Legopark, altijd weer die laffe maximale 90 mtr pff, t is geen gezicht, net als die Amrath, t lijkt alsof ie niet af is gemaakt omdat t geld op was
@Pieter
dream on
alles wat tegenwoordig wordt gebouwd overleeft geen eeuwen, hooguit een halve
@buurtbewoner: Niet zo overdreven, gewoon een stad met groeistuipen, niets ongewoons aan.
Dat het dakpark niet doorgaat is denk ik niet zo’n probleem, succes ervan op 8 meter boven het maaiveld zou sowieso een gok zijn. Maar kunnen ze die hallen niet verdiept aanleggen, zodat er in een latere fase alsnog een park kan worden aangelegd. Die wanden hebben geen licht nodig en het is een flinke ruimtebesparing.
HKB Stedenbouwkundigen hebben er in 2012 een interessant onderzoek naar gedaan, en DUIC heeft er destijds over geschreven…:
https://www.duic.nl/algemeen/kansen-voor-prestigieus-jaarbeursbeurspark-mogelijk-van-de-baan/
Zorg nou dat er een basis wordt gelegd waardoor er in de toekomst alsnog een kwaliteitsinjectie kan worden gemaakt. Hallen op 0-niveau is zo jaren ’90 en verkwisting van de schaarse ruimte in de binnenstad.
@buurtbewoner; ik zeg ook helemaal niet dat de individuele gebouwen het (allemaal) eeuwen zullen overleven. Mijn pleidooi is dat de gekozen richting van stedelijke ontwikkeling het eeuwen kan overleven. Uiteraard zullen er door de tijd heen gebouwen worden gerenoveerd, gesloopt etc. Zoals ook het huidige oude centrum in de eeuwen is gevormd maar in hoofdlijnen ook hetzelfde is gebleven.
Zonder jaarbeurs kan het foeilelijke Beatrixgebouw ook verdwijnen. Maar nee, dat staat helaas nog wel ingetekend.
@Pieter
in wat voor droomwereld leef jij met je plezier en profijt haha, het gaat over een stad, niet een pretpark hoor
@passalacqua: ik leg het je graag uit, maar gezien je flauwe reactie verwacht ik er niet veel van. Maar vooruit: plezier van het bezoeken van de vele (toekomstige) voorzieningen in het gebied, zoals: bioscoop, winkels, horeca, de geplande nachtclub, evenementen van de jaarbeurs. Maar ook plezier van het hebben van een woning of een baan in het gebied.
@profijt: idem. Het feit dat er in een stad voorzieningen en bedrijvigheid is levert banen op en is dus profijtelijk voor de inwoners.
Kritisch zijn is goed, maar veel reacties op Duic zijn vooral cynisch, vaak erg onwetend en niet onderbouwd met argumenten. Probeer meer van je leven te maken dan zo door het leven te gaan zou ik zeggen!
Kortom, het wordt een kale versie van Kanaleneiland 2.0 met gestapelde hokjes van 30m2.
Pure kapitaal vernietiging om er een hokje te kopen want 10-15 jaar na oplevering is het een compleet verpauperd blok.
En al deze mensen gaan gebruik maken van de bestaande nu al te smalle en onveilige fietspaden het zeldzame openbare groen. Dit is geen verdichting meer maar verstikking. utrecht onleefbaar, onbereikbaar en onbetaalbaar
Het is zaak om dit bouwplan in een breder perspectief te plaatsen. Nederland is qua oppervlakte een klein land. Deze “schaarse” oppervlakte wordt ingericht voor allerlei doeleinden zoals landbouw, veeteelt, industrie, recreatie, wegen etc. maar ook woningbouw.
Met name de behoefte aan woningbouw zal de komende jaren enorm toenemen mede als gevolg van de instroom van mensen vanuit andere landen.
Ook de stad Utrecht zal op den duur tegen haar grenzen van de groei aanlopen.
Vooral heel benieuwd naar het plan voor de fietspaden en stallingen in en rond het station. Met zo veel nieuwe bewoners op deze kleine plek lijkt dit me een grote uitdaging. Ik hoop dat ze het goed aanpakken vóórdat de bouw begint, anders wordt lastig om het centrum nog goed te bereiken.