Geen extra geld voor onderdoorgangen Noordelijke Randweg | De Utrechtse Internet Courant Geen extra geld voor onderdoorgangen Noordelijke Randweg | De Utrechtse Internet Courant

Geen extra geld voor onderdoorgangen Noordelijke Randweg

Geen extra geld voor onderdoorgangen Noordelijke Randweg
Artist impression NRU
Utrecht krijgt niet meer dan de afgesproken 168 miljoen euro voor de aanpassing van de Noordelijke Randweg (NRU). Dit betekent dat er niet genoeg geld is om de gewenste onderdoorgangen aan te leggen.

Utrecht krijgt niet meer dan de afgesproken 168 miljoen euro voor de aanpassing van de Noordelijke Randweg (NRU). Dit betekent dat er niet genoeg geld is om de gewenste onderdoorgangen aan te leggen.

Dat schrijft minister van Cora van Nieuwenhuizen in antwoorden op vragen van het CDA en D66. “Aangezien Infrastructuur en Waterstaat al substantieel bijdraagt (€168 mln) aan dit gemeentelijk project, heb ik aangegeven geen verdere mogelijkheid te zien om dit bedrag verder aan te vullen. […] Ik heb de middelen niet voorhanden”, aldus de minister.

Zowel de gemeente als omwonenden maken zich al langer hard voor drie onderdoorgangen. Dit zorgt er namelijk voor dat er minder geluidsoverlast is, dat er vanuit Overvecht beter zicht is op het Noorderpark en kunnen er aantrekkelijkere oversteekplaatsen komen voor fietsers en voetgangers. Op dit moment is er alleen maar geld voor één onderdoorgang.

Voor de twee andere onderdoorgangen zou nog eens 90 miljoen euro nodig zijn. Van Nieuwenhuizen heeft aangeboden om de gemeente te ondersteunen bij de zoektocht naar alternatieve mogelijkheden.

Doorstroom
Door de aanpassing van de NRU moet onder andere de doorstroom tussen de A27 en de A2 beter worden. De minister zegt dat de geplande onderdoorgangen bij het Robert Kochplein, het Gandhiplein en het Dunantplein niet per se bijdragen aan een betere doorstroom. Een aanpassing van de A27 zou hier volgens de minister veel meer aan bijdragen.

22 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Eerste bijdrage aan die 90 mln: de 30 mln die de gemeente uittrekt voor de bizarre versmalling van de Westelijke binnenring heralloceren naar de Noordelijke randweg. Kwestie van prioriteiten stellen.

  2. Toine Goossens

    De Kracht van Utrecht en de Fietsersbond wisten het toch zo goed? Alleen nog maar fietsen in de stad. Geen A27, geen wandelaars op de Vismarkt, Utrecht voor de fietsers.

    Dan heb je ook geen geld nodig voor de Noordelijke rondweg. Capito? De KVU zou nu de groene overdekking van de A27 kunnen ruilen voor verdiepte kruispunten bij Overvecht. Zie ik hen niet doen, dan zijn zij het groene uitzicht vanaf huis Amelisweerd kwijt.

    Er is iets ernstig mis in Utrecht. De Kracht van Utrecht en de Fietsersbond, beide Groen Links bolwerken bepalen het mobiliteitsbeleid. De wethouder voert dat braaf uit. We verspillen het geld liever aan fraaie Stadsboulevards, dat mag wat kosten lieve Overvrechters.

    De nitwitten van Groen Links zijn het contact met de werkelijkheid kwijt. Dus geeft het Rijk nul op het request. Wie niet horen wil, moet voelen.

    Utrecht is de klos.

  3. JdV

    Ja, keuzes keuzes. Of je geeft geld uit aan stadsboulevards en hobbyprojecten, of aan bestendige infrastructuur waar je decennia plezier van hebt. De gemmente kiest voor het eerste, de bewoners krijgen de rekening.

  4. Raijmond

    Het is allemaal leuk bedacht dat ze weer 168 Miljoenen gaan besteden aan een aanpassing van de NRU. Ze willen dat de doorstroom van het verkeer vanaf Snelweg Maarssen makkelijker gaan maken naar de andere snelwegen rond Utrecht. Als ik s’morgens de NRU afkom bij het Tuincentrum Overvecht, dan staat de snelweg vanaf Hilversum helemaal vast. Wat heeft het dan voor zin dat de NRU een makkelijker doorstroming krijgt als je daar vast komt te staan. Laat ze eerst proberen die hoofdwegen een goede doorstroom te geven en zorgen dat de mensen eens de volle vluchtstrook gaan gebruiken voor invoegen bij een file. Dat zal pas schelen. Als de situatie met die snelweg zo blijft vanaf Hilversum dan is het weer jammer dat er zoveel miljoenen besteed gaan worden.

  5. Anlies

    Autorijden is zóóóó 1974….

  6. Johannes

    Tsja. Maliesingel voor de derde keer bestraten. Onbegrijpelijke Ovonde op de Goylaan. Oudegracht zinloos en slecht herbestraten. Cartesiusweg afknijpen. Het geld is er wel, maar gaat naar hobbyprojectjes van onze fietsende wethouder. En helaas niet naar zinnige infrastructuur.

  7. mees kees

    Als ‘Den Haag’ nou eens wat beter zou luisteren naar alle deskundigen die, vrijwel zonder uitzondering, het erover eens zijn dat 2X 6 rijstroken (+snelheidsbeperking) binnen de bestaande bak van Amelisweerd afdoende is (lees:
    https://www.snelwegen-utrecht.nl/2-x-6-is-dik-voldoende-voor-onze-heilige-koe/?fbclid=IwAR0859jRDeGpfW0RlAbXH_ss32yhwRgIJbwqBHlH4Uh1z5Aat-oSPmZnYVs ) , dan blijven er zo veel €uries over dat de gehele NRU de grond in kan! Oh, Oh, Den Haag, mooie stad achtuu du duinuuu……………

  8. Elly

    Dan maar geen aanpassing van de NRU!! De bewoners van Overvecht kunnen niet opgezadeld worden met nog meer verkeersherrie, overlast en stank van auto’s. Onderdoorgangen of niets, een fatsoenlijke woonomgeving is veel belangrijker dan 3 minuten tijdswinst voor auto’s!

  9. Ger

    Als je binnen de bak bij Amelisweerd 2×6 banen aanlegt en niet verbreed hou je 1,2 miljard over en zijn de files van Hilversum naar Houten opgelost.
    Bij 90 miljoen naar de NRU hou je nog 1,1 miljard over, daarvan bijvoorbeeld de A27 van Houten naar Breda verbreden of de A20 tussen Gouda en Rotterdam. Dat zijn haast nog boerenlandweggetjes.
    Een goede NRU helpt het verkeer rondom Utrecht beter te verdelen.

  10. Joep

    Wat een beschuldigingen en grote laster slinger jij toch de wereld in heer Goosens. Pas maar op dat je geen rechtszaken aan je broek krijgt, want het slaat vaak nergens op wat je hier allemaal roept.

    En maar weer lekker olie op het vuur gooien wat betreft het links bashen, wat voornamelijk vanuit de rechtse en extreem rechtse hoek komt. Lekker links demoniseren. Lekker dingen roepen die niet gestaafd zijn op feiten. Lekker de onderbuik voeden, lekker afgeven op links.

  11. Ties

    Infra neerleggen voor blikken omhulsels waar maar 1 persoon in zit voor alleen tijdens de spits…..! Waarom asfalteren we heel Nederland dan niet, kunnen we allemaal in slurpende monster-trucks rondcrossen…….?

  12. BbdV

    @ Ger

    Het is weliswaar volstrekt off topic, maar daarom heb je niet minder gelijk betreffende die boerenkarrepaden die je noemt. Overigens meen ik dat verbreding van de A27 Houten- Gorkum wel degelijk op de planning staat. Blijft dat bizarre stukje A20 Moordrecht – Nieuwerkerk a/d IJssel over als laatste restant van een vorige eeuwse wegenstructuur. Spitsstrookje van 2 km aanleggen daar en de hele randstad stroomt weer door.

  13. Herman

    Dan moet de gemeente zich maar hard op gaan stellen. Alleen upgrading noordelijke rondweg en verbreding van Amelusweerd als er voldoende geld ter beschikking wordt gesteld om de stad te beschermen.

    Geen geld, dan geen andere intra.

  14. Harry

    De logica lijkt me vrij simpel. Gemeente Utrecht dondert hun geld in Uithoflijnen en fietsstraten zodat er niets meer overblijft voor auto gerelateerde inversteringen. Iedereen moet en zal op de fiets of elektrisch. Nog even en een liter diesel of benzine gaan na wat flinke accijnsverhoging (zoals de sigaretten) op de bon en wordt je paria als je met je auto ergens naar toe moet. Zelfredzaamheid of zelfbeschikking doen er onder het mom van je verantwoordelijkheid nemen, niet meer toe. Sterk populistische communistische trekjes dus. Alles voor het zogenaamde planeetje redden. En ondertussen betaal je je krom aan extra toeslagen heffingen en tarievenwordt bijgehouden wat je eet waar je rijdt wat je koopt. Tijd voor wat laagcalorisch tegengas.

  15. Harry

    @ Joep
    Beseft u dat uw reactie exact datgene doet waar u de ander van beticht. Polarisatie heet zoiets.

  16. Toine Goossens

    Oeps, weer zo’n fijnzinnige reactie op z’n Joeps.
    Al vergeten Joep dat ik het op DUIC als enige voor Lot van Hooijdonk heb opgenomen toen zij in openbare brieven werd gebasht? Zal ik in uw ogen toen wel ultra links zijn geweest.

  17. Cico

    Ik heb geen enkele medelijden met de hobbyprojecten van autorijdend Nederland die per se met vier lege stoelen stationair draaiend in de file wilt staan. Je kan gewoon met de trein naar het werk, doe nou niet alsof je in Oost Groningen woont met 1x per uur een bus.

  18. Luuk Upuuk

    Ties, in dit land heeft iedereen er gelukkig recht op om alleen in zijn/haar stukje blik te zitten tijdens het spitsuur. Daar betaalt men wegenbelasting voor. Jammer voor jou als je zo’n ding niet hebt, maar van jouw azijnpis zou ie gauw gaan roesten.

  19. Willem

    GL rules! Maak de borst maar nat automobilistjes!!

  20. Yoshua

    NRU dat cmoeten we toch niet willen met zijn allen.
    Gewoon een leuke groenstrook van maken.
    Utrecht heeft altijd gefunctioneerd zonder auto’s.
    De stad heeft geen auto en fiets verkeer nodig, we zijn het ov knooppunt van de wereld.

  21. Pietersen

    @ Toine

    Daar was hij weer joh, je grote vriend Jansen

  22. ACRK

    Cora doet een klein leugentje. Er was geld, maar dat werd opgeofferd aan de dividendbelasting. Toen ging de dividendbelasting niet door, maar werd het geld doorgeschoven naar ‘het bedrijfsleven’.
    De oplossing is simpel. Geeft die paar miljoen aan Utrecht, dan besteden wij het aan het bedrijfsleven dat dan de bruggetjes mag bouwen. Iedereen blij…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).