Mensen die denken snel hun fiets vast te kunnen maken aan de brug bij TivoliVredenburg komen thuis van een koude kermis. Dat blijkt uit een vraag van GroenLinks-raadslid Steven de Vries op Twitter.
Hij tweette bovenstaande foto en vroeg zich af waarom de fiets op de foto werd weggeknipt door de mannen van Toezicht en Handhaving. “Dit levert toch geen gevaarlijke situatie op?”, vroeg de politicus zich af.
Niets is echter minder waar. De gemeente antwoordde enkele tijd later: “De fietsen staan op een blindengeleide-strook. De brugreling maakt hier onderdeel van uit.” Zodoende worden alle fietsen hier weggeknipt en naar het fietsendepot gebracht.
19 Reacties
ReagerenBuiten het feit dat op het Smakkelaarsveld enorm veel fietsen kunnen worden gestald. Als straks de fietsparkeergarage bij Stationsplein Oost word geopend, dan is het toch echt daar parkeren. Op de Oudegracht kun je je fiets weer aan de railing wat hechten. Om dat nieuwe viaduct te ontsieren met fietsen is een gotspe.
Of dit nu echt een gevaarlijk is vind ik een lastige maar de Gemeente meet wel met twee maten! Op andere plekken in het centrum waar het fietsparkeren storend of ontsierend is wordt niet of nauwelijks opgetreden. Maar dit kan wel netjes gehouden worden.
En Steven de Vries en anderen van Groen Links; kom eens praten met de winkeliers in het kernwinkelgebied. Als het jullie tenminste ook maar iets interesseert hoe wij onze boterham verdienen. Er zijn wat factoren die het ondernemen in het centrum minder prettig maken dan zou moeten, een er van is hoe de Gemeente Utrecht omgaat met (handhaven op) hinderlijk fietsparkeren.
Groenlinks zou eens moeten gaan nadenken over de uitwassen van het pro-fiets-beleid. Dit raadslid kan bijzaken niet van hoofdzaken onderscheiden.
Ik ben ook voor fietsen, maar er zijn plekken in Utrecht waar het staal en aluminium zich verzamelt tot een krankzinnige puinhoop. Er staan tienduizenden fietswrakken in Utrecht vastgeklonken aan bomen, lantaarnpalen en vooral fietsenrekken.
Er zouden meer situaties moeten zijn waarop gehandhaafd wordt.
Niet alleen “gevaarlijke situaties”, maar ook “hinderlijke” en “lelijke” situaties.
Er is net verdomme voor een paar miljoen die hele gracht opengegooid. Moeten we nou weer elk fietswrak op een brug accepteren omdat het geen “gevaarlijke situatie” oplevert? Wil Utrecht nou weer scoren als fietsstad met 2 hoog opgetaste fietsenkerkhof zoals dat tot twee jaar geleden nog naast de tramhaltes stond?
Wat mij betreft zou iedereen, die te lam is om de fiets naar de dichtstbijzijnde GRATIS 24-uurs fietsenstalling te brengen (vanaf die plek op de foto slechts 60 meter), niet verbaasd mogen zijn dat de fiets op de bodem van de versgegraven Catharijnesingel eindigt.
@Mia. Goed punt. Fout parkeren van fietsen moet overal streng worden aangepakt. Fietsen verwijderen. Wie zijn fiets komt afhalen krijgt hem mee tegen betaling van een flinke boete, zeg 60 of 70 euro. Zo leren ze het wel af, die mensen die de stad vervuilen en beschadigen met hun asociale gedrag. Te lui om 5 meter te lopen en hun fiets ergens te zetten waar het wel mag.
Dan moet er een bordje komen waarop staat dat de brugleuning een verlengstuk is van het blindengeleide pad. Overigens een logische keuze, maar hoor dit wel voor het eerst. Vind ook wel dat het looppad voor blinde mensen wel erg abrupt wordt beëindigd. Maar dat laatste geldt voor meer van die paden in de stad. Vragen om botsingen en ongelukken.
Prima dat ze hiertegen optreden. We mogen op alle fronten wel even net wat minder relaxed zijn (tegen zowel asociale fietsers en asociale automobilisten). Hang Utrecht maar vol met verkeerscamera’s en laat de boetemachine maar draaien.
Dit is luiheid ten top! Nota bene 20 meter verderop zit de enorme fietsenstalling van het Vredenburg, wat bezielt je dan nog om je fiets daar aan reling te zetten? Kom op zeg… Wat mij betreft wegknippen en in de schredder die fietsen.
Op meerdere tijdstippen op het jaarbeursplein pal voor de fietesenstalling gratis vertoning van een scetch voor 1 fietser , 1 agent + 1 opgehokte fiets. En verder gaat de bezem erdoor en worden er dageljks gemiddeld 15 fietsen opgehaald en afgevoerd. Terecht want je kunt gratis je fiets stallen in de stalling.
Inmiddels is dit beleid erg kinderachtig, in sommige stallingen staan fietsen die zeker 3 jaar als stil staan en daar gebeurd niks mee.
Eerst de troep opruimen voordat je fietsen in gebruik “steelt”.
@Gregor: waarom moet overal een bordje geplaatst worden?? Het fatsoen hebben je fiets in een naburige stalling te zetten ontbreekt! Zodra ergens geen bordje op zit hoef je zelf niet meer na te denke??
De meeste fietsers zijn onfatsoenlijk en gooien hun fiets tegen het dichtstbijzijnde object aan of dit nu een nieuwe brug, mooi stukje gracht of gewoon iemands huis is. Wat mij betreft handhaven, maar dan ook in de rest van de stad.
Het beleid is veel en veel te soft. Er zijnveel fietsenstallingen. Waarom worden overal fietsen neergezet? De stoepen liggen vol met wrakken.
Fietsen in klemmen oke, daarbuiten weg ermee. Langs de prachtige railing van de Catharijnekade worden ze ook al vastgemaakt.
Komop gemeente voer eens strenger en consequent beleid hieromtrent.
Helemaal eens met Erik. Groen Links lijkt te doen alsof fietsers het volste recht hebben hun fiets daar te zetten waar het hun uitkomt. De stad wordt er bepaald niet fraaier van. Er is voldoende fietsstalling in de stad, alleen je moet soms wat verder lopen. Daarbij komt dat wrakken (dus: evident onberijdbare fietsen) niet door de gemeente worden weggehaald. Ik ben ervan overtuigd dat tenminste 15% van de geparkeerde fietsen tot die categorie behoren.
Weghalen dus en vernietigen.
Ook daar heeft Groen Links te weinig aandacht voor.
Overigens ik ben fervent fietser en ga nooit met de auto naar de stad. Maar het is een gotspe te doen alsof er geen auto’s bestaan.
In onze wijk (Voordorp) wordt de toegangsweg voor het winkelcentrum autoluw gemaakt, alsof het niet meer mag om met je auto boodschappen te doen
dat zouden ze meer moeten doen. Overal waar een paal of een hek is hangen er fietsen aan.
Grappig die reactie van het raadslid. Het is klaarblijkelijk ‘not his backyard’.
Ter plekke door een fiets pletter halen, niet de mogelijkheid geven om die ook weer op te halen , zal de mensen afleren om hun fiets overal aan vast te binden.
Mee eens om iets te doen aan de wildgroei van gestalde fietsen in het centrum van Utrecht. En de wijken eromheen. Dan ook maar gelijk de geparkeerde auto’s aangepakt. Dat zijn er te veel voor een Middeleeuwse stad die daar niet op is gebouwd. Want mee eens dat de fietsen de stad ontsieren, maar met auto’s is dat niet minder.
Kortom, om de stad leefbaarder te maken moet de oplossing gevonden worden buiten de belangengroepen om die nu het beleid bepalen. Dus aan de ene kant de Fietsbond en GroenLinks en aan de andere kant de autolobby en de middenstand.
Maar ik vrees dat deze gevestigde belangen niet makkelijk opzij zijn te schuiven.
Dan maar aan cosmetisch handhaven doen en af en toe de gemeentelijke diensten een fiets laten wegknippen in de hoop dat de lokale pers er aandacht aan besteedt?
Beste Gerard, er staan helemaal niet veel auto’s in de binnenstad.
Daarbuiten worden ook meer en meer parkeerplaatsen omgetoverd tot groenbak of fietsenstalling.
Ook vergeet je even dat binnenstad bewoners een godsvermogen voor een parkeer vergunning betalen.
Ook buiten het centrum wordt een vergunning steeds duurder.
Al deze autobezitters betalen daarnaast ook gewoon wegenbelasting.
Voor de fietser worden de rode lopers uitgelegd, bruggen gebouwd en peperdure parkeerplaatsen gecreëerd, de grootste ter wereld binnenkort, en dat zonder enige tegenprestatie.
En dan zijn ze ook nog eens te beroerd om van die faciliteiten gebruik te maken.
Wegknippen dus en dan echt veel drastischer gezien het aantal niet bruikbare fietsen die in enorme getale overal rondslingeren.
@gregor: bordje erbij?
Dus op elke mogelijke plek waar een lamlul zijn fiets pleurt zou een bordje moeten hangen? Dan wordt de ene voorraad hinderlijk metaal door de andere voorraad oud ijzer vervangen. De puinzooi die tot een jaar geleden nog tussen trambaan en het gildenkwartier stond, heeft de gemeente proberen te bestrijden door borden. Er stonden daar palen met anderhalve meter bebording. Hele wetsteksten stonden erop. Hielp geen moer.
Nee, het wordt tijd voor gezond verstand.
Overigens heb ik die foto nog eens bekeken: het achterwiel van die fiets staat 10 cm naast de blindengeleidestrook en het standaard staat er op.
Tegen een bord voor de kop helpt geen enkel verkeersbord.
Ik sta echt perplex van de agressie die dit te wegen brengt. Tevens hoor ik iedereen over boetes en kosten. Meeste fietsen zijn gekocht door studenten voor 5 Euro, die hebben meer geld aan dat slot uitgegeven dan de fiets. Denken jullie dus echt dat die boete gaat helpen?
Ow en trouwens ik ben wel benieuwd hoe vaak de “blindengeleide-strook” wordt gebruikt. Want hoe gevaarlijk is dit echt? Meestal hebben ze een stok of hond, volgens mij zorgen die er wel voor dat de blinde/ slechtziende de fiets wel opmerkt.
@FD: sorry het is een andere discussie, maar als je in de binnenstad een huis koopt kun je wel een beetje bedenken dat parkeren niet heel makkelijk/ goedkoop is en volgens mij kan die groep mensen die kosten ook best dekken. Daarnaast je gaat midden in een stad wonen, waar heb jij dan nog je auto voor nodig? Om naar je werk te gaan? Misschien moet je dan ander werk zoeken want het zit te ver weg, je woont midden in de stad toch? Werk waar je op de fiets naar toe kan, beter voor het milieu, beter voor de conditie, beter voor de portemonnee, geen file en lekker in de buitenlucht! Wat wil je nog meer!?