Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar mogen er bij de uitgang van de grote fietsenstalling bij het Moreelsepark geen fietsen meer geparkeerd worden. Dat liet wethouder Lot van Hooijdonk weten na vragen van verschillende Utrechtse fracties over de fietsenzee die zich daar de afgelopen tijd heeft gevormd.
“Deze zomer zijn er werkzaamheden geweest aan de grote stationsfietsenstalling aan de centrumzijde”, schrijven het CDA, Stadsbelang Utrecht, de PvdA, ChristenUnie en VVD. “Beide ingangen zijn toen afwisselend dicht geweest. Sinds die tijd is er een enorme fietsenzee ontstaan bij de uitgang Moreelsepark, die een fatsoenlijke doorgang belemmert.”
Ze maken zich zorgen over mensen die gebruikmaken van hulpmiddelen, zoals een blindegeleidestok, die daar langs moeten. Ook vragen ze zich af of grote groepen mensen in het geval van een calamiteit er goed langs kunnen.
Gevaarlijk gestald
De situatie is wethouder Van Hooijdonk “zeker niet ontgaan”. Ze legde tijdens het vragenuur uit dat het beleid net voor de zomer is veranderd en dat een fietsparkeerverbod nu een mogelijkheid is als er problemen zijn.
“Toen heeft de raad er mee ingestemd dat als er genoeg stallingscapaciteit in de buurt is, en het aantal fietsen daar ook echt in past, we dan een fietsparkeerverbod in kunnen stellen. Dat kan sinds een paar maanden. Dat gaan we hier dus ook doen.”
In de tussentijd wordt er volgens de wethouder gewoon gehandhaafd op gevaarlijk gestalde fietsen. “Zolang wij die dagelijkse handhaving doen, is er geen vraagstuk rondom de veiligheid”, zegt Van Hooijdonk. “De blindegeleidestroken worden vrijgehouden, net zoals de trappen, liften en loopstromen.”
‘Niet wat je wil’
Ze is het met de fracties eens dat ‘het er niet uitziet’. “Het is rommelig en het is vervelend. Het is niet toegankelijk en niet wat je wil. Er zit gewoon een grote stalling naast.”
Als het fietsparkeerverbod wordt ingevoerd, is het nog wel de vraag of er genoeg personeel is om het te handhaven. De wethouder zegt dat ze het eerst nog op halve kracht moeten doen. Ook werd er over zo’n parkeerverbod al een tijdje nagedacht, maar wordt er dus ‘enorm gewoekerd’ met de personeelsinzet.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
Gekoppelde berichten

Fietsers kunnen weer gebruikmaken van beide ingangen van Stationspleinstalling in Utrecht
Fietsers kunnen sinds woensdag weer gebruikmaken van beide ingangen van de stalling onder het Stationsplein…

Ingangen Stationspleinstalling in Utrecht nog niet fietsvriendelijk genoeg; om beurten dicht in de zomer
De ingangen van de Stationspleinstalling krijgen na drie jaar een opknapbeurt. De werkzaamheden, die in…
19 Reacties
ReagerenDat kan helemaal niet. Het is 30 september vandaag. Dit bericht moet je eind april plaatsen.
On topic: wil er iemand een weddenschap afsluiten over de handhaving ? Ik zet in op het feit dat er niet gehandhaafd gaat worden want…..
excuus, ik bedoelde eind maart.
De wethouder stuurt divisies aan die er niet zijn. Er zijn niet genoeg medewerkers om zo’n besluit te handhaven. Zegt de wethouder zelf! Geen wonder dat menigeen denkt: eerst zien en dan pas geloven. Intussen blijven wij (nood)lotgenoot. (Ik probeer hier een leuke woordspeling te fabriceren, zoals jullie zien… maar ik ben er nog niet tevreden over)
Kansloos, mevrouw Van Hooijdonk. Overigens moet gezegd worden dat de meeste fietsen helemaal niet in de weg staan. Gelukkig is het aantal asocialen nog altijd in de minderheid. Ik zou zeggen: laat fietsen die niet de weg staan met rust en ruim de hinderlijk gestalde op. Maar eerlijk gezegd: gezien de mogelijkheden van de gemeente: even kansloos.
Er zijn volgens mij minstens vier stallingen in de directe omgeving; aan alle kanten van het station. Ook tijdens de werkzaamheden waren die open (de hoofdstalling ook, maar je moest nou eenmaal even omfietsen). Er had dus gewoon moeten worden gehandhaafd.
“Zolang wij die dagelijkse handhaving doen, is er geen vraagstuk rondom de veiligheid”, zegt Van Hooijdonk. “De blindegeleidestroken worden vrijgehouden, net zoals de trappen, liften en loopstromen.”
Dat is echter alleen in die zone, de rest van de stad is onbegaanbaar vanwege de wildgeparkeerde fietsen.
“Het is rommelig en het is vervelend. Het is niet toegankelijk en niet wat je wil. ”
Dat vind inderdaad intussen de hele stad: Utrecht onbereikbaar en onleefbaar omdat Lot’s wil is god’s wil…
Lot! Als je even naar de toko wil met je fiets kun je alleen parkeren met je ov kaart in de stalling. Niet openbaar dus. Regel dat dit ook zonder ov kan. Tot die tijd is tegen een boom dr beste optie als je even iets wilt kopen in hoog catherijne.
Op de foto zien we niet de stalling waar het om gaat, deze is om de hoek.
Het ontgaat me volstrekt waarom het verbod pas volgend jaar kan worden ingevoerd. Je bent er toch met een paar borden en met… handhaving?
1 april soms ?? 🤣
zo jammer dat je alleen mag parkeren als je een ov kaart heb door aan deze regel vast te houden blijft er een groot gedeelte van de fietsen buiten gestald .
Grote vraag is natuurlijk waarom mensen blijkbaar liever hun fiets buiten in de regen zetten in plaats van in de fietsenstalling. Heeft misschien te maken met de incheckfiles door de slecht ontworpen inritten, de onlogische rijroutes en de kosten die je maakt bij een overnachting van je fiets?
De fietsenzee was er voor de zomer en voor de verbouwing van de fietsenstalling ook al. Was alleen even netjes opgeruimd tijdens de Vuelta voor de buitenlandse pers: het kan dus wel degelijk! Nu aankondigen dat er pas in 2023 een verbod wordt doorgevoerd betekent zoveel als: het komende halfjaar doen we niets. De looproute is nu een slalomparcours van soms niet meer dan 60 centimeter breed. Ik deed vandaag nog een poging om de roltrap daar te bereiken. Er is dagelijkse handhaving? En geen vraagstuk rondom veiligheid? Hahaha. Een hele behendige slechtziende die hier doorheenkomt!
@fietsjunk
herkenbaar, tip: als je direct doorloopt in t midden over de hobbels kun je m zonder inchecken kwijt bij de abonnementhouders, ik kom ook wekelijks bij toko, en ik heb geen ovkaart 😉
Er is ook een stalling van de gemeente aan de centrum kant. Dan heb je geen ov kaart nodig. Kom er nooit dus weet het niet zeker.
Over fietsenchaos gesproken
Op de Ganzenmarkt Stadhuisplein is de fietsenchaos zo groot
Dat ambulances politiewagens gehandicapten blinden er niet door kunnen
Dat is het vervolg van de door de gemeente vergeven openbaar gebied aan horecaterrassen
Moeten er eerst ongelukken gebeuren??
@fietsenchaos
Ja, want pas als het schattige kalfje met de bambi oogjes is verdronken wordt put gedempt… Bij de politiek gebeurt preventie altijd achteraf…
Utrecht aan zee, maar dan met fietsen.
Over fietsoverlast gesproken, ga eens kijken bij het Jaarbeursplein/Croeselaanzijde bij de SKATEBAAN tegenover het Beatrixgebouw, een ‘zee’ aan fietsen.en een paar meter verderop een grote fietsstalling!, maar dat is te tijdrovend, je moet erin en ook weer eruit, dan mis ik mijn trein. he!