Geen oude dieselmachines meer welkom op Utrechtse bouwplaatsen Geen oude dieselmachines meer welkom op Utrechtse bouwplaatsen

Geen oude dieselmachines meer welkom op Utrechtse bouwplaatsen

Geen oude dieselmachines meer welkom op Utrechtse bouwplaatsen
Verouderde dieselmachines zijn vanaf het einde van deze zomer niet langer welkom op bouwplaatsen in Utrecht. De gemeente is daarmee de eerste in Nederland die bij vergunningsaanvragen eisen stelt aan de uitstoot van bouwwerktuigen.

Verouderde dieselmachines zijn vanaf het einde van deze zomer niet langer welkom op bouwplaatsen in Utrecht. De gemeente is daarmee de eerste in Nederland die bij vergunningsaanvragen eisen stelt aan de uitstoot van bouwwerktuigen.

Met deze maatregel wil Utrecht de uitstoot van stikstof en fijnstof terugdringen, wat zorgt voor schonere lucht en minder stank rondom bouwlocaties. Het verbod is een volgende stap in de strijd van de gemeente voor schonere lucht. 

Concreet gaat het om dieselmachines die tussen de 12 en 19 jaar oud zijn. Voor lopende bouwprojecten is er ruimte om in overleg met de gemeente tot maatwerkoplossingen te komen.

Slecht voor de longen

“Met deze maatregel zorgen we voor een stimulans richting de bouwsector om actief afscheid te nemen van de echt verouderde dieselmachines”, zegt wethouder Eva Oosters. “Die zijn het meest vervuilend voor de Utrechtse lucht, en slecht voor de longen van bouwmedewerkers en omwonenden.” 

Volgens de gemeente is de financiële impact van dit verbod op de bouwsector beperkt. Ook kunnen verouderde dieselmachines tot 2028 nog worden aangepast met roetfilters of vervangen door iets jongere alternatieven.  Vanaf 2030 worden alleen nog uitstootvrije kleine en middelgrote bouwmachines toegestaan.

De gemeente waarschuwt de maatregel actief te gaan handhaven, waarbij overtredingen kunnen leiden tot boetes. 

20 Reacties

Reageren
  1. Rottebert Peermans

    “Concreet gaat het om dieselmachines die tussen de 12 en 19 jaar oud zijn.”
    Oh, dus een dikke dieselwalmer van 20 jaar of ouder mag dan wel weer?

  2. Nina

    Oh, wat zijn we toch geweldig bezig in Utrecht. Maakte men zich ook maar zo druk om het begrotingstekort.

  3. Bennie

    Het houdt niet op ,niet van zelf.

  4. Erwin

    Dan gaan die bedrijven toch lekker in andere gemeentes aan de slag. Genoeg te doen

    Graag even de einddatum van de bouw in de Merwedekanaalzone verplaatsen naar 1-1-2075….

  5. W

    @nina: ja precies, zodat we iig met een passende begroting met z’n allen de pijp uit gaan vanwege de gore lucht in Utrecht. Utrecht staat in de top 5 van NL gemeentes met vieze lucht, volgens de who.

  6. H Beelen

    Kan de gemeente garanderen dat de bouwbedrijven tijdens de hele periode over voldoende elektriciteit kan beschikken zonder dat er extra kosten voor de bedrijven of de opdrachtgever ontstaan

  7. Max

    We moeten bouwen, veel en snel bouwen. Dus….. gaan we weer extra regels opleggen, wanneer begrijpen de ambtenaren die dit verzinnen eens wat werkelijk van belang is? Graag wat DOGE in Utrecht.

  8. Alain

    @rottebert Mijn aanname is dat die al langer niet mochten.

    Overigens mooie innovaties in de bouwsector. Gebruiken ze batterijpakketten van 400 kWh: kun je 8 uur mee knetteren en daarna doe je domweg een batterijwissel. Gaat nog sneller dan zo’n kreng volgooien met diesel!

    En serieus stiller.

  9. w

    @H Beelen: je bedoelt analoog aan de regeling dat de gemeente bouwbedrijven garandeert over de hele periode over voldoende diesel te kunnen beschikken?

  10. JdV

    @w: als gevolg van de verplichting om uitsluitend diesel te mogen gebruiken? Ja, exact, die regeling.

  11. Utrechter2

    @W: Nina geeft vooral aan dat het makkelijker is voor een gemeente om anderen wat te verbieden en om boetes uit te delen dan om een eigen begroting rond te krijgen.
    Verder wordt de meeste vervuiling veroorzaakt door de vele (snel)wegen inherent aan de gunstige ligging van Utrecht. En dat is weer een kwestie van een lusten/lasten-afweging.

  12. Adriaan

    Symboolpolitiek.
    De bijdrage van diesels in absolute zin op een bouwplaats zijn uitermate beperkt en hebben daarmee nul meetbare invloed op de overall Utrechtse luchtkwaliteit. Mogelijk stoten de bouwvakkers meer CO2 uit….
    Ben ik benieuwd of er een zwaar genoeg elektrische bouwaansluiting te leveren valt voor oa de kraan. Anders staat er de hele dag een aggregaat te tetteren…..
    Dit oogt een beetje als Utrecht haar wens om de klusbussen van loodgieters, elektriciens en dergelijke uit het centrum te weren. Die hebben werk zat en werken dan wel elders. Gevolg kan een gevaarlijke situatie met brand zijn. We wachten af!

  13. Nina

    @ W

    Feiten uit een artikel hier op DUIC:

    “Toch een opvallend gegeven, gemiddeld wordt ruim 80 procent van de luchtverontreiniging in Utrecht helemaal niet veroorzaakt in de stad. ”

    “Over de gehele linie doet de gemeente het echter niet slecht, afgezet tegen de EU-waarden.”

    Bron: https://www.duic.nl/algemeen/vijf-vragen-over-de-maatregelen-voor-luchtkwaliteit-in-utrecht/

    Het oreren vanuit angst begint inmiddels zeer zorgelijk te worden. Ik ben er wel klaar mee.

  14. Scherpschutter

    En zo gaat het prijskaartje voor bouwen weer verder omhoog (bouwbedrijven rekenen de veel duurdere machines uiteraard door in de prijzen) en wordt de inflatie verder aangejaagd, terwijl er ook nog eens extra regels bijkomen…

    En wat los je er in praktische zin nou werkelijk mee op? Helemaal niets! Het is nog niet het begin van een druppel op een gloeiende plaat.

    Het is kennelijk de bedoeling dat er helemaal niets meer gebouwd gaat worden.

  15. Pee

    Doe dan ook iets tegen die dieselgeneratoren die bij festivals de hele dag staan te draaien.
    Of krijgen die festivals soms weer een uitzondering.

  16. Koel Hoofd

    En toen kwamen de dieselaggregaten om de nieuwbouw van stroom te voorzien omdat de groene politiek moedwillig duurzame netcongestie heeft veroorzaakt vanwege de duurzaamheid van de eigen korte carriere. Nog bedankt daarvoor Robbie, Sofietje, Lot en alle voor de greendeal van timmerfrans werkende gesubsidieerde nepgroene NGOs.
    Gaat Eva 0 die dieselaggregaten ook verbieden?
    Zal je maar gebeuren, ettelijke tonnen voor een nieuw huis zonder stroom moeten ophoesten omdat een lokale wethouder geen diesellucht wil ruiken maar alpenlucht wil opsnuiven.
    Utrecht, the place not to be…

    @W
    WHO, hou toch op.
    De Chinezen komen met vliegtuig hierheen voor onze schone lucht die ze daar niet eens hebben en alleen in zuurstofflesjes kunnen kopen.
    Maar daar hoor je de WHO niet over en onze groene rakkers al helemaal niet want buiten de eigen bubbel bestaat er helemaal niks…

  17. Steve

    Ben benieuwd of die vieze oude vrachtwagens van De Parade caravan straks ook geweerd gaan worden.
    Of worden die weer uit het zicht gezet, van het publiek dmv een groot plastic scherm op de bouwhekken?

  18. Koekoek

    Mooi, ook keurig dat vervolgens de gemeente zelf wél stroom gaat opwekken op lage weide met een gigantisch dieselaggregaat. Niet incidenteel, maar structureel. Het zou de gemeente sieren als ze zichzelf enigszins aan hun eigen beleid houden.

  19. Nina

    @ Koekoek
    Daarmee kun je niet in de krant je imago opvijzelen. Met deze actie wel.

    Het is allemaal buitenkant en profilering, want de basis heeft dit College totaal niet op orde. Er is een mega begrotingstekort en de diensten voor inwoners worden steeds maar weer duurder en minder.

    Misschien maar eens afscheid nemen van imago-coaches en marketing gerelateerde functies bij de gemeente. Als de inhoud goed is en het belang van inwoners voorop staat, hoeft er nl. helemaal niets te worden mooi gepraat.

    Dit is de kern van wat er misgaat overal in Nederland. Het recht kletsen van wat krom is en daarmee eindeloos door blijven gaan i.p.v. erkennen dat je fout zat en het beleid bijsturen.

  20. Don

    @W en weet je ook waar die gore lucht vandaan komt. Misschien is het beter om daar maatregelen te nemen en niet op kosten van de utrechtse gemeente belasting betaler.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).