Geen trams tussen Utrecht en Nieuwegein, IJsselstein vanwege ‘warmte’ Geen trams tussen Utrecht en Nieuwegein, IJsselstein vanwege ‘warmte’

Geen trams tussen Utrecht en Nieuwegein, IJsselstein vanwege ‘warmte’

Geen trams tussen Utrecht en Nieuwegein, IJsselstein vanwege ‘warmte’
Archieffoto. Foto: Bas van Setten
Het tramverkeer tussen de halte P+R Westraven en de haltes in Nieuwegein en IJsselstein ligt stil. Volgens vervoerder U-OV ondervinden zowel de tram als het spoor ‘veel hinder van de warmte’. Eerder werd nog gemeld dat er sprake was van een zogenoemde sectiestoring.

Het tramverkeer tussen de halte P+R Westraven en de haltes in Nieuwegein en IJsselstein ligt stil. Volgens vervoerder U-OV ondervinden zowel de tram als het spoor ‘veel hinder van de warmte’. Eerder werd nog gemeld dat er sprake was van een zogenoemde sectiestoring.

De vervoerder adviseert reizigers vanwege het probleem gebruik te maken van de reguliere buslijnen.

Hoe lang het defect gaat duren is nog niet bekend. Het tramverkeer in de stad zelf, van P+R Westraven tot aan P+R Utrecht Science Park, rijdt wel.

32 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Even langlopende soap, sinds de vervoeregio dit organiseert een groot drama.

  2. Koel Hoofd

    @Herman
    Nee, deze keer is het echt gevalletje overmacht van het weer.
    Te heet voor de sporen en leidingen…

  3. JdV

    Woehahahah. Geen trams wegens….
    – technische problemen
    – warmte
    – kou
    – ongevallen
    – personeelsproblemen
    – vult u hier zelf maar iets in 🙂

    Maar het is heerlijk fietsweer. En ook de van airco en alle gemakken voorziene bussen brengen u van en naar uw bestemming.
    Of u pakt de auto uit de garage, zet de airco aan en geniet van de rit.

  4. Katja

    Duidelijk niet klimaatbestendig. Maak er maar trolleybussen van, die hebben geen last van rails.

  5. Herman

    @Koel hoofd, waarom rijden treinen en trams in diverse steden en Nederdan wel. Is het extra warm rond Utrecht?

  6. Ellen Verspeek

    Hij rijd alweer ruim 1 week nu al weer problemen lekkere vervoerder en uitvoerders

  7. Koel Hoofd

    @Herman
    Geen idee?
    Weet alleen dat het al decennia lang een probleem is met hete zomerdagen in Amsterdam, dan worden bruggen en tramsporen/wissels met water gekoeld.
    Met de trein naar Zandvoort? Moet je ook zorgen dat je voor 10u de brug na Haarlem over bent, die is van ijzer en en kan zoveel uitzetten dat de trein niet meer kan rijden tot dat het 19u is. Metaal (sporen en leidingen) zet gewoon uit bij hitte, dat gaat echt om hele dikke centimeters raar maar waar..

  8. Robbie

    Ik zeg het al jaren: asfalteren en electrisch dubbel gelede bussen erop. Die *§¶¥©¿ tram Heeft AL genoeg ellende gekost. Piepen, knarsen, vierkante wielen, vorst, hitte, uit de rails, niet optijd tot stilstand komen… Bah!

  9. Simo

    Wel apart dat er in Utrecht wel de tram rijdt zijn de rails daar zo anders

  10. Chaib

    Wat mij betreft mogen ze die tram en de organisatie afschaffen. Dan wordt het tijd dat ik niet op de tram hoeft te rekenen een ander mensen ook niet. kunnen wij een eigen structurele oplossing verzinnen voor ons vervoer probleem Dan ben je tenminste overal op tijd.

  11. Piet Viezee

    Hij rijd alweer zo lang. Ik ben benieuwd wat de volgende smoes of verkeerde inschatting of vergeten vergunning . De hoge heren drinken een glas en doen een plas en laten de zaak zoals hij was

  12. Fred

    @herman: wederom nepnieuws. De NS ondervindt ook problemen.
    Metaal zet uit met warmte, weet je nog? Vast wel bij natuurkunde gehad…

  13. Rina van Ewijk

    Lekker weer veel lawaai van die trams in de bocht en bij het afremmen in Ijsselstein kost ons weer onze nacht rust het zou toch verholpen zijn?????Nou mooi niet.
    Is dit zo moeilijk om dit op te lossen ????

  14. Wil

    Ik heb hier geen woorden voor rijd hij eindelijk nu dit weer is het in nieuwegein warmer als in utrecht komop daar geloof ik niets van

  15. Pee

    @JdV
    Blaadjes op de rails.

  16. JdV

    @Fred: Jazeker, natuurkunde. India heeft een van de drukste sporen ter wereld. Ook in andere landen met hoge temperaturen (Australie bijvoorbeeld) rijden treinen. Waarschijnlijk geven ze daar op school ander natuurkunde-onderwijs dan hier.
    Idem dito voor kou. Hele andere natuurkunde in Zwitserland of Zweden inderdaad. Proest.

  17. Rob H.

    @JdV: Neehoor, geen andere natuurkunde, alleen een spoornet dat gebouwd is op omstandigheden die er regelmatig voorkomen. Deze hitte is niet normaal , in Nederland. Daar is het spoorwegnetwerk dus niet op gebouwd.

    Verder is het spoornet van India bij lange na niet het drukste van de wereld.

  18. Scherpschutter

    Rob H

    Deze hitte niet normaal? Hoe bedoelt? Er zijn vrijwel iedere zomer dagen van rond de 35 graden en uitschieters naar temperaturen erboven worden al sinds het begin van de temperatuurmeting in Nederland geregistreerd.

    Dit heeft niets met warmte te maken, maar alles met onkunde. Wat weet een overheid nu immers van sporen en treinen?

  19. JdV

    @RobH: Wat zeg je nu? Dus die verhalen dat het in NL als maar heter wordt kloppen niet? Gelukkig maar zeg. En in de winter is het ook heel ongebruikelijk dat het koud is dus ook daar ben ik heel blij mee. Dan hebben we ook geen problemen met de gas aanvoer. Dubbel winst !!! Goed dat ik nu dankzij jou weet dat het in NL eigenlijk altijd zo rond de 15 graden is en dat we daar het spoor op hebben gebouwd. Dank !

  20. JdV

    @RobH: bron: wikipedia “De trein is het meest gebruikte transportmiddel voor de lange afstand in India. Het treinverkeer wordt door het hele land verzorgd door het overheidsbedrijf de Indian Railways. Het spoorwegennet doorsnijdt het hele land en heeft een totale lengte van 67.368 km (2017[1]). Het is een van de grootste en drukste spoorwegennetten ter wereld met jaarlijks zo’n 9,116 miljard passagiers (2018) en meer dan 1,1 miljard ton vracht (2017).” Zucht.

  21. Jeroen

    En dan ondertussen nieuwe inwoners dwingen om met dat fijne ov te gaan, wat een mop. Met dit soort temperaturen wil je toch niet eens in dat ov komen?

  22. Uuutje

    @ SS en ander rechts reaguurvolk (je verwacht het niet)

    Er zijn slechts 9 dagen sinds begin 1900 geweest dat de temperatuur in delen van het land zo tussen 37 en 40 graden in delen van het land was, waarvan 4 in de afgelopen 3 a 4 jaar. Dus nee, dit is niet wat we gewend zijn en was dus ook niet eerder normaal.

    En dat het in de buurt van Utrecht 35 graden was (in het versteende Utrecht vast heter), neemt niet weg dat het in Maastricht in de schaduw 39,1 graden was en ik weet van plekken in Maastricht waar het in de schaduw 41 graden was gisteren. In het zuiden en oosten gisteren was dat de norm. Uitgestorven straten tot gevolg overigens. Straten en terrassen waren verlaten, dus ook voor de horeca zijn dit soort temperaturen zeker nier lonend.

    Ook in Spanje en Portugal vinden ze 40 graden heet en te heet. En het aantal bosbranden en extreme droogte nemen ieder jaar toe.

  23. Rob H.

    @Scherpschutter: deze hitte is niet normaal.

    @JdV: De spoornet is niet van gisteren, maar van langer geleden.

    (maar waarom ging ik ook alweer in discussie met mensen die geen enkele intentie hebben om een discussie te voeren)

  24. Moniek

    Deze hitte is “niet normaal”, want de klimaatverandering is (bewezen feit) door de mens veroorzaakt. Sinds het begin van de metingen neemt het aantal extreem warme dagen per jaar significant toe. En voordat een klimaatontkenner begint dat weer en klimaat van elkaar verschillende begrippen zijn: een en ander houdt ten nauwste met elkaar samen.

  25. Koel Hoofd

    @Rob H. @JdV
    Jullie vergeten iets, in India worden diesellocs gebruikt. In Nederland is alles elektrisch en dat is weergevoelig. Dus in Rusland (plus/min 40C) of India (plus 40 met veel regen) rijden de treinen altijd vanwege die milieuvervuilende diesels waar wij al lang geleden afscheid van hebben genomen vanwege de herrie en milieu. Zelfs Frankrijk en Italie gebruiken nog steeds graag diesellocs vanwege het weer en omdat het goedkoper is dan tienduizenden kilometers bovenleidingen onderhouden.

  26. JdV

    @robh: waarom ga ik ook al weer in discussie met mensen die het hebben over DE spoornet. Geen idee. Zeker als ze ook nog eens beweren dat India helemaal niet een van de drukste ter wereld is.

  27. Koel Hoofd

    Thalys had er ook last van, overmacht van het weer.
    het weer 1 -menselijke techniek 0 –

  28. Pieter

    Het blijfeen soap
    In heel nederland rojden trams en treinen
    In heet bv india ook
    Rails zetten uit…..dat is natuurkunde
    De ellende is dat railtegenwoirdig vaak vastgelast worden er was altijd pakweg een centimeter tussenin

  29. Utrechter2

    For the sake of the argument: klimaatverandering was nog een onbekend fenomeen toen er besloten werd tot de aanleg…?

    NS grossiert ook in excuses, voor elk jaargetijde wel een.

  30. Confusius

    @ Koel Hoofd

    Wat een onzin weet jij toch altijd weer te poneren.

    In zowel het zuiden, oosten en noorden van Nederland worden de passagiersdiensten (trein) met dieselsprinters gereden. Arriva, Connexion, Syntus etc.. In het verleden de NS dus ook, voordat ze deze lijnen van de provincies en het rijk moest afstaan.

    Dus hoezo heeft men daar in Nederland lang geleden afstand van genomen?

  31. Charles

    Ik heb het vermoeden dat we mede vanwege de hogere snelheden en metaal keuzes nu langere lengtes rails gebruiken en dat speelt nu op met deze extreme temperaturen.

  32. Joep Kilkens

    Nog één keer, gooi dat ding onder de grond !!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).