Tramverkeer tussen Utrecht en Nieuwegein hervat na aanrijding Tramverkeer tussen Utrecht en Nieuwegein hervat na aanrijding

Tramverkeer tussen Utrecht en Nieuwegein hervat na aanrijding

Tramverkeer tussen Utrecht en Nieuwegein hervat na aanrijding
Archieffoto
Tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein reden dinsdag lange tijd geen trams vanwege een ongeval. Bij de halte Wijkersloot in Nieuwegein ontspoorde een tram na een aanrijding.

Tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein reden dinsdag lange tijd geen trams vanwege een ongeval. Bij de halte Wijkersloot in Nieuwegein ontspoorde een tram na een aanrijding.

Rond 07.30 uur vond er in Nieuwegein een aanrijding plaats tussen een tram en een bestelbus. Hierdoor raakte een deel van de tram uit de rails. Vanaf station Utrecht Centraal reden de trams niet verder dan P+R Westraven. Daar konden reizigers overstappen op bussen die verder reden richting Nieuwegein en IJsselstein.

Op de plek van het ongeval is onderzoek gedaan naar de oorzaak. In eerste instantie was niet duidelijk hoe lang het oponthoud zou gaan duren, maar rond 14.30 uur meldde U-OV dat de trams weer zouden gaan rijden.

16 Reacties

Reageren
  1. herman

    Elders is op foto’s te zien dat deel tram weer overdwars staat.

    Niet de eerste keer. Helaas blijkt dus dat deze trams te snel ontsporen, combi rails/draaistellen “spoort” niet.
    De oude trams ontspoorden vrijwel nooit, waren stuk zwaarder en hadden andere wielen.. Ook niet heel eenvoudig te herstellen

  2. Een toevallige voorbijganger

    @Herman: denk je niet dat oude, veel zwaardere trams andere nadelen hebben? We kunnen ook tanks laten rijden tussen Utrecht en Nieuwegein, maar ik vermoed dat er redenen zijn waarom een lichte tram beter is.

    Het rijgedrag van mensen in bestelbusjes die trams uit de rails knallen lijkt me nou iets wat geen voordelen heeft en mag wat mij betreft op de lijst van verbeterpunten.

  3. Ron

    Voor mensen roepen dat het aan de trams ligt; dat blijkt uit onderzoek niet zo te zijn, het ligt tot nu toe steeds aan de automobilisten. Waar het nu aan ligt moet natuurlijk nog blijken. Van de NOS geleend:

    “Het is niet de eerste keer dat er tram uit de rails is gereden na een botsing op het traject. In het voorjaar gebeurde dat drie keer op verschillende punten, meldt RTV Utrecht.

    De provincie Utrecht liet daarop onderzoek doen door een extern bureau, dat concludeerde dat de verantwoordelijkheid bij alle drie de ongelukken bij de automobilisten lag.

    Bovendien functioneerden de verkeerslichten en de seinen rond de kruisingen volgens de onderzoekers goed. Ook reden de trambestuurders niet te hard en zou het volgens experts niet aan het type trams liggen.”

  4. Herman

    Dus in de bijna 40 jaar met oude trams hielden we ons wel aan de regels, toen ontspoorde vrijwel nooit een tram………

  5. Lombokker

    Onze sneltram is formeel een lightrail. Die rijd in tegenstelling tot een tram op spoorrails in plaats van tramrails. Hij is echter lichter dan een gewone trein.
    Dankzij het lagere gewicht kan een lightrail sneller optrekken en afremmen, en daardoor in dezelfde tijd meer haltes aandoen. Minder gewicht geeft ook een lager energieverbruik.
    Een nadeel van het lagere gewicht is dat de rijtuigen bij een botsing makkelijker uit de rails worden gedrukt, met name als die botsing haaks op de rijrichting plaats vind. En dat is bij overwegen vrijwel altijd het geval.

  6. Koel Hoofd

    Ongeacht wiens “schuld” het nou eingelijk is volgens de verkeerswet,
    het is en blijft volkomen belachelijk dat een auto/busje een tram uit de rails kan rijden.
    Dat lukte gewoon niet met die ouwe bakken, dat lukt niet eens met die antieke trams in Amsterdam!

    @Een toevallige voorbijganger
    De reden voor die vederlichte trammetjes: comfort en design.
    Niet veiligheid, betrouwbaarheid of ‘onder alle omstandigheden in de rails blijven’, nee comfort en design…. Daar moesten zelfs de perrons voor worden aangepast.

    Dankzij die politieke keuze moeten tramreizigers toch wel verdacht vaak gaan lopen, fietsen, op de bus wachten of gewoon de auto pakken.
    Als je afhankelijk van de tram, dan bereik je nu toch wel langzaam een kookpunt…. en ga je omzien naar een woon/werk/studieplek die beter bereikbaar is.

  7. cOEN

    @ Koel Hoofd
    @ Lombokker
    @Andere reaguurders

    Lees even de reactie van Ron, de onderbuik heeft weinig met feiten van doen.

    Misschien is de conclusie bijvoorbeeld wel dat er te veel idioten op de weg rijden die hun rijbewijs niet waard zijn en dat bijv. professionele chauffeurs te veel onder druk/ tijdsdruk staan in ons fantastische neo-liberale systeem, waarin arbeid niks mag kosten en je het personeel onder grote druk mag zetten.

    Het zou zomaar een factor kunnen zijn,

    Sowieso zitten er veel te veel mensen op de app tijdens het rijden en is de gemiddelde chauffeur veel te afgeleid tijdens het autorijden. Lang leven de moderne tijden.

  8. Ron

    @Lombokker; deze trams wegen 40 ton per stuk, en aslast is vergelijkbaar met vorige tram. Deze tramwielen duw je dus net zo makkelijk/moeilijk uit het rails als bij de vorige tram. Gewicht speelt daardoor bij ongelukken geen andere rol als bij de eerdere trams. In diverse andere Europese steden, waaronder Amsterdam, rijdt dit tramstel al jaren naar tevredenheid rondt. Tijd dus om te erkennen dat automobilisten misschien ook een rol spelen, zoals bij de vorige 3 ongelukken het geval bleek, en niet altijd maar die trams aan te wijzen. De term lightrail slaat enkel op dat het geen trein is. Treinen vallen in de groep heavy rail.

  9. Een toevallige voorbijganger

    @Koel Hoofd: nee, onder alle omstandigheden in de rails blijven is toch ook een onzinnige ambitie. Mijn auto vliegt ook van de weg als je met een bestelbus tegen de zijkant knalt.

    Ik vraag me bovendien af of een tram die wordt aangereden/een bestelbus aanrijdt gewoon na 10 minuutjes weer verder rijdt, als deze in de rails blijft staan. Ik schat in dat een loeizware tram, met alle herrie voor omwonenden, verminderd reiscomfort, hogere onderhoudskosten aan tram en rails en andere nadelen, niet opweegt tegen een paar uurtjes winst als er weer een halve zool tegenaan klapt.

  10. P-trus

    @Koel Hoofd:

    Dat mensen gaan omzien naar een andere woon-/werk-/studieplek, is alleen maar goed. Nutteloos, tijd verspillend, file vormend, ov- bezettend verkeer is op allerlei manieren belastend.
    Verder zouden gespreide werk-/lestijden een hoop drukte, en ongelukken voorkomen.

    De oorzaak van de ongelukken ligt niet bij de trams, maar bij de autobestuurders die zich niet aan de verkeersregels houden! Daar moet wat mij betreft veel harder tegen worden opgetreden (hoger(e) boetes!), grotere pakkans.

  11. Rob Verheijden

    Om de geluidsoverlast te verlagen, met name in bochten, zijn deze trams uitgerust met veel lagere flenzen op de wielen. Maken minder herrie, maar springen wel veel sneller van de rails!

  12. Scherpschutter

    Bon. Tot overmaat van ramp in dit dramadossier van Bijbelse proporties, blijken de loeidure nieuwe trams dus tóch niet van goud gemaakt te zijn, maar van papier maché… Ze vliegen je om de oren als je er ook maar iets te hard naar kijkt. Dit is wachten op gewonden en doden.

    Aangezien de veiligheid van de tramreizigers niet langer gegarandeerd kan worden (het is nu al de derde tram-Fyra met vliegtuigambities na een spreekwoordelijk zuchtje wind), lijkt het me verstandig om het tramstelsel voor onbepaalde tijd helemaal plat te leggen.

    Dit vraag dringend om het intensieve veiligheidsonderzoek dat een capabele partij op voorhand wel verricht zou hebben.

  13. Steve

    Die trams horen op een verhoogd spoor te rijden met ongelijkvloerse kruisingen.
    Kijk maar in Almere of Zoetermeer hoe dat moet.
    Daar hoor je nooit iets over aanrijdingen ofzo.
    Simpel weg omdat dat dan niet meer kan.

  14. wollie

    @p#trus deze bestuurder is goed ‘gepakt’ lijkt mij

  15. Koel Hoofd

    @cOEN
    @Een toevallige voorbijganger
    @P-trus

    Om de rake woorden van @Herman hier te herhalen:
    “Dus in de bijna 40 jaar met oude trams hielden we ons wel aan de regels, toen ontspoorde vrijwel nooit een tram………”

  16. Een toevallige voorbijganger

    @Koel Hoofd: je romantiseert het OV en het verkeer in het algemeen van de jaren ’80 nogal. Ik geloof dat Herman en jij in de emotie zitten en heel graag naar die tijd terug willen. Ik heb daar niets tegenin te brengen, behalve dat ik niet denk dat alles vroeger beter was, zéker niet de veiligheid in het verkeer.

    Nu ontsporen er trams wanneer er een gek tegenaan knalt met z’n busje, vroeger waren ze misschien alleen ingedeukt. In beide gevallen vliegen volgens mij de passagiers door de cabine, en dat lijkt me in het algemeen onwenselijk. Dus kunnen we het eens zijn dat mafkezen met busjes zich moeten inspannen niet tegen een tram aan te knallen, ontsporing of niet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).