Geen trams in Utrecht door ijzel; Code geel van kracht | De Utrechtse Internet Courant Geen trams in Utrecht door ijzel; Code geel van kracht | De Utrechtse Internet Courant

Geen trams in Utrecht door ijzel; Code geel van kracht

Geen trams in Utrecht door ijzel; Code geel van kracht
Archiefbeeld van de tram in Utrecht.
Er rijden geen trams in Utrecht donderdagochtend. Dat meldt de vervoerder U-OV. De organisatie adviseert reizigers om met lijnbussen te reizen.

Er rijden geen trams in Utrecht donderdagochtend. Dat meldt de vervoerder U-OV. De organisatie adviseert reizigers om met lijnbussen te reizen.

De trams van U-OV rijden niet vanwege ijzel op de bovenleiding. Het is nog niet duidelijk vanaf welk tijdstip de trams weer zullen rijden.

Het KNMI waarschuwt reizigers voor de gladheid op de weg. Door sneeuw, sneeuwresten en bevriezing van natte weggedeelten kunnen alle verkeersdeelnemers hinder ondervinden.

Er is code geel afgekondigd tot en met 11.00 uur.

9 Reacties

Reageren
  1. Cas

    De NS, en Uov moeten echt eens gaan nadenken over oplossingen. Dit is echt geen bijzonder weer en steeds ligt die zooi van hun plat.

  2. Nlz

    @Cas: Ijzel op bovenleidingen iets niets tegen te doen. Zeker met lage temperaturen en mist slaat het makkelijk aan om ijzel te vormen. Hierdoor is er de stroomtoevoer niet constant, wat tot allerlei storingen in de apparatuur kan leiden.
    Ze kunnen moeilijk de bovenleidingen gaan verwarmen. Of je moet drie keer zo veel voor je OV-ritje willen gaan betalen, misschien dat het dan een optie is…
    Als ze nu gaan rijden en hun materieel slopen is het ook weer niet goed.

  3. Fietsje

    Nou,,,dan ga ik lekker op de fiets naor cityplaza,,,peet utrechtstad

  4. Herman

    De tramlijn wordt steeds onbetrouwbaarder, ooit was de tram HET toonbeeld van betrouwbaarheid, tijdens de beruchte 25 januari 1990 storm was het zo’n beetje het laatste OV middel dat nog functioneerde.
    Inmiddels ligt het beheer bij de grootste amateurs van Nederland, zowel het onderhoud als nieuwbouw is een grote puinhoop geworden.

    Gevolg veel uitval door incompetentie en enorme kostenoverschrijding bij nieuwbouw door amateuristisch opdrachtgeverschap.

    Iedereen weet dat je bij ijzel ‘s nachts moet doorrijden om geen problemen te krijgen!

    Het gehele beheer zo snel mogelijk naar Prorail, GVB of de HTM, dat zijn professionals in railbeheer. De goedbedoelende amateurs in Utrecht kunnen dan hun eigen spoorbaan op zolder gaan behoren.

  5. Jan

    Wat een gezwets hier.

    Ook in koude landen rijden trams niet bij ijzel. Alleen zeuren ze in veel andere landen niet zo als de Nederlander zeurt. De Nederlander zeurt over werkelijk alles,

    Het is winter en het is koud, vrij normaal; en dat heeft gevolgen, ook vrij normaal. Het werkelijke probleem is dat wij weigeren ons gedrag aan te passen aan de natuur en de natuur kun je niet sturen. Simple as that.

    Ga eerder van huis op dit soort dagen of regel alternatieven, ik kan er honderd bedenken. Lukt dat je niet, overleg met je baas. Is je baas een hufter, dan spijbel je maar en meld je jezelf maar ziek.

  6. Utrechter2

    @herman: eens met jou, de spindocters lijken alweer vergeten te zijn dat U-OV vol trots meldde dat een tijdje terug de tram gewoon konden blijven rijden doordat er ‘s nachts heen en weer is gereden.
    En vroeger lag het ook wel eens plat, maar dan had je het over winters waarbij ook nog een elfstedentocht serieus in beeld kwam. Maar nu heb je het gewoon over de eerste sneeuwval of ijzel in een willekeurige wintermaand.

    Er waren centen voor nachtrijden die de overheid oude stijl voor de vermarkting wel kon leveren uit de belastinginkomsten maar nu niet meer. Want of er is getouwtrek over kosten na aanbesteding (bedrijven hakken in het zand, want overheid heeft nachtrijden niet zwart op wit vastgelegd bij uitbesteding). Of Nederland is armer geworden en bijna iedereen draait daar omheen vanwege de sociale druk om “positief te denken” (wat velen verwarren met alles positief zien).

  7. Frits

    IJzel komt vaak voor. De oplossing is eenvoudig: zorg ervoor dat je een voertuig hebt die een tram, met de stroomafnemer omhoog, over de baan kunt trekken. Die tram schraapt dan de bovenleidingen schoon (ProRail doet het precies zo).

    Of zorg ervoor dat er ‘s nachts één of twee trams blijven rijden.

    De oplossingen zijn soms echt niet zo moeilijk.

  8. JdV

    @jan. O, als we de natuur toch niet kunnen sturen k7nnen we gelukkig ook ophouden met al die onzinnige klimaat agenda’s, warmtepompen, electrische auto’s etc etc.
    Heerlijk lijkt me dat. Maar wat gaan al die politici en mensen die er nu riant uit de subsidieruif van eten dan doen?

  9. bee

    @jan
    niets aan toe te voegen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).