Treinverkeer rond Utrecht Centraal lag maandag plat na grote landelijke storing Treinverkeer rond Utrecht Centraal lag maandag plat na grote landelijke storing

Treinverkeer rond Utrecht Centraal lag maandag plat na grote landelijke storing

Treinverkeer rond Utrecht Centraal lag maandag plat na grote landelijke storing
Het treinverkeer rondom Utrecht Centraal lag maandag een groot deel van de dag plat. Door een storing in het telefoniesysteem van ProRail werd het treinverkeer in grote delen van het land stilgelegd. Reizigers ondervonden volgens ProRail lange tijd hinder van de storing.

Het treinverkeer rondom Utrecht Centraal lag maandag een groot deel van de dag plat. Door een storing in het telefoniesysteem van ProRail werd het treinverkeer in grote delen van het land stilgelegd. Reizigers ondervonden volgens ProRail lange tijd hinder van de storing.

Het ging om een storing in de telefonie van de verkeersleiding van ProRail. Dat systeem is nodig voor de bediening van seinen en wissels en de communicatie tussen de verkeersleiding en de treinen. NS legde het treinverkeer in grote delen van het land stil.

Sinds 16.00 uur kon NS weer stapsgewijs treinen laten rijden. “Het streven is om op elk traject minimaal één trein per uur te laten rijden”, zei ProRail.

Tekst loopt door onder de foto

Reizigers op Utrecht Centraal kijken of ze met andere vervoermiddelen hun bestemmingen kunnen bereiken.

Op station Utrecht Centraal wachtte de meeste mensen de storing niet in de stationshal af, maar bijvoorbeeld op het Stationsplein. Een groepje reizigers was naar het terras geweest en kwam er op het station achter dat hun trein niet meer reed. Zij besloten te wachten in de zon en maakten er maar het beste van. “Als we langer moeten wachten, halen we nog een fles wijn”, zegt een van hen.

Reizigers ondervonden volgens ProRail de hele avond hinder van de storing. Ze werden dan ook geadviseerd kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen, te kiezen voor alternatief vervoer of de reis uit te stellen.

13 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    De NS is en blijft een onbetrouwbare reispartner wat het file probleem nooit zal kunnen oplossen.

  2. André

    @KoelHoofd:
    Dit is (was?) een probleem bij het communicatie-systeem van ProRail waar de NS ook niets aan kan doen. Ook Arriva had problemen…

  3. Jozias

    Ik heb op jaarbasis als ns reiziger toch echt veel en veel en veel minder vertraging dan de gemiddelde automobilist in de file. Dit was pas mijn eerste vertraging in heel 2021 bijv.. De trein rijden nu alweer normaal.

  4. Scherpschutter

    @Koel Hoofd

    In Japan waren ze zo verstandig om het treinstsel 100% te privatiseren. Shikansen is ongeevenaard in termen van prijs, betrouwbaarheid, frequentie en ongekende precisie. Totale schaamte als een trein 1x per jaar 10 seconde te laat is. Dat is wat je krijgt zonder overheidsgeklungel…

  5. erwin

    @SS: in het Verenigd Koninkrijk is eea ook geprivatiseerd . Werkt idd stukken beter! Oh nee…

  6. Esrin W.

    “Waar zouden we zijn zonder de trein?” … nou gewoon comfortabel in de auto natuurlijk, muziekje en koffie erbij.

  7. Wim

    Niet gehinderd door kennis van zaken wordt er alweer gekeken naar het buitenland waar ook daar problemen kunnen optreden.
    Helaas leven we in een wereld van techniek waar wel eens wat fout kan gaan maar wel met een enorme capaciteit niet meer in de tyd van een trein per dag of zelfs de paard en wagen

  8. Klungel

    @Scherpschutter
    Ja dat is wat je krijgt in Japan misschien, die schaamte (en keihard werken) zit in die cultuur ingebakken, hier zal dat heel anders gaan vrees ik.
    Bedrijven klungelen ook heel wat af en dan zijn de gevolgen in veel gevallen alsnog voor de belastingbetaler is wel gebleken. Zeker als het zoiets essentieels als de infrastructuur betreft. Dus of privatiseren nu een oplossing is?

    Daarbij kan de NS niks doen aan een storing in het GSM-R netwerk lijkt me? Dus wat dat met overheidsgeklungel van doen heeft is me een raadsel.

  9. Scherpschutter

    Klungel

    Schaamte is natuurlijk niet de drijvende kracht achter Shikansen. De kracht achter deze perfectie is niets anders dan zuiver kapitalisme. Een groep nobele helden van ondernemers die zich door niets of niemand laten tegenhouden in hun niet aflatende jacht op winst. Iedereen profiteert ervan. Van de armste Japanner tot de rijkste: treinreizen in Japan is goedkoop en dodelijk effectief….dankzij niets anders dan ruthless winstbejag door de groep ondernemers die bovendien ook fantastisch verdienen aan dit topproduct.

    In Nederland doet de trein het niet als er blaadjes op het spoor leggen. Het boeit de ongeinteresseerde, luie en ongemotiveerde overheid geen moer. Het geld komt toch wel binnen. Zuivere onderkant middelmatigheid tot in lengte van jaren is het resultaat..Triest. Ook wij kunnen onze eigen Shikansen hebben. Met 100% privatisering.

    Denkt u overigens werkelijk dat Shikansen ooit met het excuus zou komen dat het aan externe factoren ligt? Slap gelul. Onaacceptabel voor de eigenaren van Shikansen.

  10. Cohen

    @Scherpschutter
    Zoals altijd ligt het hele verhaal een stuk complexer dan “privatiseer alles en de komt het wel goed”:
    https://www.tokyoreview.net/2018/10/japan-railway-privatization/

    Privatisering alleen leidt niet per se tot een efficiënt systeem, zie bijvoorbeeld ook het gesteggel rondom Amtrak in de VS.

    Je moet beseffen dat een railnetwerk geen vrije markt is, de enige concurrentie is met andere vervoersmiddelen: auto en vliegtuig. Of privatiseren uit kan hangt af van de situatie, ook in Japan kunnen alleen de lijnen in dichtbevolkte gebieden uit. In de praktijk zou er buiten de Randstad waarschijnlijk niks rijden als het puur op marktwerking aankomt.

  11. Koel Hoofd

    @Jozias
    Ik moet verplicht 2 dagen per jaar met de trein, willekeurige dagen.
    Wat is de kans op vertraging?
    Ik heb sinds 2003 elke keer op die 2 dagen grove vertraging gehad.
    Dat ‘toeval’ over 14 jaar bestaat niet, dit is structureel het probleem reizen met de trein.
    Dus doe mij maar die auto in de file, dan weet ik zeker dat ik met slechts een klein beetje vertraging en uiterst comfortabel op mijn bestemming kom.

  12. Uuutje

    @koel hoofd

    Compleet ongeloofwaardige anekdote.

    Ik reis dagelijks, al 15 jaar volgens niet vsste patronen. Van Maastricht naar Groningen en van Rotterdam naar Winterswijk. Ik heb 3 a 4 stremmingen per jaar met vertragingen van rond de 15 minuten. 1 stremming per jaar waarbij er echt treinen uitvallen. Meestal een zelfmoord of ongeluk. 96% van de treinen rijdt en rijdt op tijd. Als een trein al vertraging geeft is dat 1-3 minuten. Dat is officieel geen vertraging en dat met 6-8 IC’s per uur tussen Eindhoven-Amsterdam/Schiphol en Nijmegen-Amsterdam/ Schiphol. En nog een hoop sprinters. De stomste vertragingen zijn er vooral op enkelsporige diesselspoorlijnen in de periferie van het land.

    Er is op de drukke lijnen gelet op de intensiteit zelden iets aan de hand. En ja, gecompliceerde techniek heeft wel eens problemen. Vergelijk dit met de auto en vliegtuigen en er is zelden iets aan de hand.

    Reis je op drukke trajecten met de auto in de spits heb je 2x per dag file en vaak een half uur vertraging. Iedere dag ipv 4x per jaar. Auto’s hebben vaak meerdere reperaties per jaar nodig als ze ouder worden en qua kosten: apk, verzekering, brandstof, parkeren, lease, afschrijving, verzekeren, banden en regulier en niet regulier onderhoud. Over vliegtuigvertragingen en gedoe ga ik het niet eens hebben.

    Hou je leugens maar voor je.

    Ik moet in jouw beleving wel heeel erg veel toeval hebben.

  13. WvR

    @Koel Hoofd:
    Koninginnedag en 5 mei richting Amsterdam of zo?

    Ik ben tussen 1996 en 2006 iedere dag met de trein naar m’n werk gegaan.
    Ik gok gemiddeld 2 tot 3 per maand vertraging van ergens tussen de 5 en 10 minuten, en wellicht 2 keer per jaar een groot probleem (door een storing, een springer, van alles).
    Was het perfect? Nee.
    Was het 99% van de tijd in orde of op z’n minst goed genoeg? Ja.

    Dat zijn grofweg 230 reisdagen per jaar, 2300 in 10 jaar, waarvan zo’n 700 overlappend met jouw periode.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).