Systeemstoring die treinverkeer rond Utrecht Centraal platlegde is opgelost; reizigers ondervinden de rest van de dag hinder Systeemstoring die treinverkeer rond Utrecht Centraal platlegde is opgelost; reizigers ondervinden de rest van de dag hinder

Systeemstoring die treinverkeer rond Utrecht Centraal platlegde is opgelost; reizigers ondervinden de rest van de dag hinder

Systeemstoring die treinverkeer rond Utrecht Centraal platlegde is opgelost; reizigers ondervinden de rest van de dag hinder
Archieffoto
De systeemstoring die ertoe leidde dat er geen treinen rijden van en naar Utrecht Centraal is verholpen. Het treinverkeer wordt rond 16.00 uur weer opgestart, maar reizigers kunnen de rest van de dag last hebben van vertragingen.

De systeemstoring die ertoe leidde dat er geen treinen rijden van en naar Utrecht Centraal is verholpen. Het treinverkeer wordt rond 16.00 uur weer opgestart, maar reizigers kunnen de rest van de dag last hebben van vertragingen.

De storing trad op in een ICT-systeem bij de verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht. Treinverkeer van en naar Utrecht Centraal ligt daardoor sinds 13.30 uur stil. ProRail verwacht dat de treinen rond 16.00 uur weer gaan rijden, maar waarschuwt reizigers dat ze de rest van de dag last kunnen hebben van vertragingen.

“Het treinverkeer opstarten is een ingewikkelde opgave, omdat treinen door het hele land geraakt zijn door de storing”, aldus ProRail. “Gestrande treinen moeten worden weggehaald en nieuwe treinen en personeel moeten opnieuw gepland worden. Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt voor het treinverkeer. Daarom kan de storing ook op andere plekken in het land gevolgen hebben. Reizigers wordt daarom geadviseerd om voorafgaand aan hun reis een reisplanner te raadplegen.”

Volgens ProRail zijn tientallen treinen gestrand door de verstoring. “Onze prioriteit is om deze treinen op een veilige manier op een station te krijgen, zodat de reizigers uit de trein kunnen.”

De oorzaak van de systeemstoring is nog onduidelijk, ProRail doet daar onderzoek naar.

17 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Maar goed dat mijn auto het ook vandaag weer perfect deed.

  2. Rivierenwijker

    Er hoeft hier maar een bericht over een treinstoring gepubliceerd te worden, en de eerste die altijd op dergelijke berichten reageert, is @Scherpschutter. Frappant, zeker omdat zijn woonplaats Stadskanaal helemaal geen treinstation heeft.

  3. Martijn

    Nou, Stadskanaal heeft dus wel een degelijk station, maar daar komen alleen nog museumtreinen haha

    Maar goed, Scherpschutter staat vast ook wel eens in de file, of moet zijn auto naar de garage brengen voor een mankement.

  4. Boogschutter

    En wederom worden wij gewaar hoezeer dhr. ‘SS’ te S. het met zichzelf getroffen heeft. Geen aanleiding laat hij zich ontglippen om voor ieder die het maar horen wil de loftrompet te steken over de eigen voortreffelijkheid. Laat onverlet dat ons spoorwegennet met haar modern rollend materieel een fantastische collectieve voorziening is die ons dagelijks in grote getale op voorbeeldige wijze pleegt te vervoeren naar tal van bestemmingen! Laten we deze voorziening dus vooral koesteren en aan het hart blijven drukken 😀.

  5. Uuu

    Misschutter staat kennelijk niet in de iedere dag honderden kilometers (of meer) aan files van auto’s in Nederland, waardoor auto’s gemiddeld een half uur (of langer) langere reistijd zouden hebben naar werk, dan zonder files. Enkele reis welteverstaan.

    Dit soort storingen komt 2x in de 10 jaar voor (systeemstoring). In tegenstelling tot de DAGELIJKSE files.

    Al mijn autorijdende collega’s komen later op het werk aan, dan ik met OV/ Trein. De auto rijdende collega’s komen ook structureel te laat, of extreem gehaast binnen, bij afspraken (bijv. elders in het land). Ik ben zelden tot nooit te laat. Meestal uiterlijk 15 minuten voor aanvang aanwezig.

  6. Scherpschutter

    @Rivierenwijker 15:55

    Zijn er zoveel treinstoringen dan, dat de regelmaat van mijn posts begint op te vallen?

    Dat is toch vreemd. Volgens Boogschutter is het monopolistische staatsbedrijf genaamd N.S. tenslotte zo ongeveer de beste uitvinding sinds gebakken brood.

    LOL

  7. Koel Hoofd

    Blij dat ik rij…

  8. Alain

    De spoorwegen hebben nog enigszins geluk gehad. De grootste impact van de storing was nog net voor het begin van de spits. En op de woensdag is het een stuk rustiger dan als het op dinsdag of donderdag was geweest.

    Overigens heb ik nog even ramptoerist gespeeld (ik was in de buurt) en de sfeer op het station was rond 15:00 prima. Wel opvallend veel auto’s in het stationsgebied. Om 17:00u reed mijn trein in ieder geval volgens dienstregeling.

    Qua auto’s en betrouwbaarheid. De ANWB is met meer dan 4 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. Heb zo het vermoeden dat dat niet alleen is omdat De Kampioen zo’n leuk blad is.

  9. Harm

    Op dit soort dagen baal ik. Dat ik geen uber mag rijden in Nederland zonder eerst 400 euro aan cursussen vind ik jammer.

  10. Boogschutter

    @ SS

    “Volgens Boogschutter is het monopolistische staatsbedrijf genaamd N.S. tenslotte zo ongeveer de beste uitvinding sinds gebakken brood.”

    Nee, de spoorwegen staan wat mij betreft in de categorie van ingrijpend belangrijke infrastructurele voorzieningen die het algemeen belang voortreffelijk dienen.
    Een hiërarchie aanbrengen in belangrijkheid van uitvindingen is niet zo simpel aangezien het verschijnsel van de onderlinge afhankelijkheid hier een doorslaggevende rol in speelt. Maar laten we, als het over techniek gaat tevens de klassieke telefoon (opbellen, praten) een ereplaats verschaffen. Over de fiets hoeven wee het hopelijk niet te hebben? Hoewel de combinatie elektromotor / rijwiel ook tamelijk rampzalige producten het licht heeft doen zien.
    Versgebakken brood deelt de eerste plaats qua geur met die van vers gemaaid gras zoals u weet.

  11. Theo

    Als je even uitzoomt, wordt duidelijk hoe sneu de situatie eigenlijk is.

    Scherpschutter zegt niet in Utrecht te wonen maar reageert wel steevast onder dit Utrechtse nieuwsmedium. Die reacties zijn in beginsel altijd hetzelfde: ze gaan niet over het nieuwsfeit maar over Scherpschutter zelf. In de trant van: ik gebruik dit artikel als kapstokje om het even over mezelf te hebben. Dat doet hij anoniem, we mogen zijn echte identiteit blijkbaar niet weten. Misschien omdat het in het echt allemaal wel meevalt met zijn succesvolle bestaan? Want bedenk even: wie heeft het nodig om zichzelf op zeer laagdrempelige wijze anoniem op een internetforum vol andere anoniemen heel groot te gaan maken? Iemand die echt succesvol is of iemand die dat eigenlijk helemaal niet is maar dat wel heel graag had willen zijn? Ik denk dat ik het wel weet, LOL!

  12. Scherpschutter

    @Theo

    Dank dat u me zo ontzettend serieus neemt dat u zelfs een hele A4 aan me besteedt om me te besmeuren. Vlijend hoor, maar beslist iets teveel eer voor een nederige en eenvoudige palingontschubber op de Urker visafslag als ik.

  13. Theo

    Maakt je geen zorgen, Scherpschutter. Dit was nog geen vijf minuten werk.

    Wel een gemiste kans dat je gisteren met je auto bent gegaan, trouwens. Was een prima dag voor de motor namelijk. Je rijdt ook motor, toch? Wat voor merk en type motor had je ook al weer? Je bent vast nog niet vergeten welk merk en type je vorig jaar noemde, toch?

  14. Moniek

    Een palingontschubber die wegens smetvrees niet in het uitstekende OV durft.

  15. UTEREGG

    @Scherpschutter
    Ik reageer hier normaal nooit, al kom ik al vele jaren op deze site(en woon in Utrecht). Maar de meeste reageerders hier hebben gelijk. Altijd dat zelfde gezeur, ja we weten inmiddels dat je altijd in de nieuwste autos kan rijden en blablabla.
    Maar zet eens een andere plaat op, we weten inmiddels dat je verruit superieur bent tegen over mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Maar verzin iets nieuws om te trollen, aub.

  16. Scherpschutter

    @Theo

    Ik weet uiteraard wat voor een motor ik vorig jaar had, Theo, al baart het me wel zorgen dat u dat soort details onthoudt. Houd die obsessie wel wat in de gaten…Dat is niet gezond.

    Mijn Japanse ‘valk’ is verkocht intussen, waarbij het wellicht nog interessant is om te vermelden dat Hayabusa ook de naam is van de uitmuntende hogesnelheidstrein van het excellente private spoorbedrijf genaamd Shinkansen, dat op geen enkele wijze te verwarren is met falend staatsbedrijf genaamd de NS.

    @Moniek

    U vat -zoals gebruikelijk- de clou niet helemaal. Palingen hebben geen schubben, Moniek.

    @UTEREGG 17:50

    U heeft in ieder geval geen gelijk. Mijn auto is 4 jaar oud…Bejaard bijna, LOL. Geen best debuut van u. Ik verwacht meer van uw toekomstige bijdragen.

  17. Moniek

    @Scherpschutter
    Urkers met smetvrees en met nul ervaring in het OV vatten de bedoeling vaak niet en reageren dan onnodig geprikkeld en inhoudsloos. Er is verder een aanzienlijk verschil tussen vlijen en vleien. Ik ben het helemaal eens met de laatste zin van UTEREGG

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).