Gemeente begint op 4 januari met herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat Gemeente begint op 4 januari met herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat

Gemeente begint op 4 januari met herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat

Gemeente begint op 4 januari met herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat
De herinrichting van de Nachtegaalstraat in Utrecht gaat op 4 januari van start. In de nieuwe inrichting komt er meer ruimte voor voetgangers en worden fietsers de hoofdgebruikers van de straat. Ook komen er meer bomen en groen in de straat.

De herinrichting van de Nachtegaalstraat in Utrecht gaat op 4 januari van start. In de nieuwe inrichting komt er meer ruimte voor voetgangers en worden fietsers de hoofdgebruikers van de straat. Ook komen er meer bomen en groen in de straat.

De werkzaamheden duren, volgens plan, tot in mei. Tot die tijd kunnen voetgangers en fietsers de Nachtegaalstraat blijven gebruiken. Auto’s kunnen tijdens de werkzaamheden niet door de Nachtegaalstraat; die worden omgeleid.

Het doel van de herinrichting is om de straat prettiger te maken voor bewoners en winkelend publiek. Ook moet de straat een betere doorgaande route worden voor fietsers, omdat het aantal fietsers naar verwachting verder blijft groeien.

Het afgelopen jaar waren er ook al werkzaamheden in de Nachtegaalstraat, maar toen ging het om werkzaamheden aan nutsvoorzieningen.

Afvoer van regenwater

Behalve meer bomen en groen, komen er ook meer geschikte plekken voor geveltuintjes, grotere boomvakken en klinkers. Deze maatregelen helpen met het afvoeren van regenwater in de grond, in plaats van in het riool. Dat moet wateroverlast helpen tegengaan.

Daarbij moeten er betere oversteekplaatsen komen en groeit het aantal fietsparkeervakken van 200 naar 300. Alle vernieuwingen zijn in samenwerking met de bewoners en ondernemers aan en rond de Nachtegaal tot stand gekomen.

Na de afronding van de herinrichting van de Nachtegaalstraat is ook de aangrenzende Burgemeester Reigerstraat aan de beurt. Daar beginnen de werkzaamheden naar verwachting in november 2021.

25 Reacties

Reageren
  1. wollie

    jamaar jamaar, ik mot daar met de auto mijn wekelijkse boodschappen doen, ook al woon ik op twee minuten fietsen! onacceptabel!

  2. Antoniushof

    Het was vanaf de terrasjes altijd wel goed kijken hoe roekeloze fietsers op de smalle fietspaden (net niet) tegen voetgangers en auto’s aan knalden.

  3. Katja

    Die was van de zomer en najaar al helemaal opengelegd. Vanwege kabels of zo ?
    Had het dan gepland tegelijk met de herinrichting.

  4. herman

    Mooi!
    Deze straat en vele anderen kunnen ze er zoveel mooier uitzien as ze niet zo specifiek op auto’s zijn ingericht

  5. Joris

    @ Katja
    Er is een reden waarom die planningen vaak niet anders gedaan lunnen worden. Als het zo makkelijk zou zijn hadden ze het vast anders gedaan.

  6. Anne E. Otto

    Hopelijk komt die boom-met-boomvak niet waar ‘ie in deze impressie is ingetekend: wel heel lastig voor het bevoorraden van de drie grote winkels die daar naast elkaar liggen.
    En hopelijk komen er wel weer afvalbakken langs de straat aan de noordkant: die staan niet op het plaatje en staan er ook in werkelijkheid op dit moment niet.
    Én hopelijk worden er nu echte stratenmakers ingehuurd en hoef je straks niet meer na elke regenbui te zigzaggen langs bijna onzichtbare valkuilen waaruit een golf water komt als je er per ongeluk toch op stapt.

  7. Koel Hoofd

    Mooie rooie racebaan.
    Komen er ook van die vlakke geasfalteerde drempels in?

  8. Mark

    @ Katja
    Meestal wordt eerst het ondergrondse werk uitgevoerd (zoals leidingen, riolering etc) (is dit jaar gebeurd) en volgt daarna het inrichten van de straat (start in januari). Is logische volgorde.

    Wordt vast beter dan het was. Wel vraagteken of het ook veiliger wordt, aangezien auto’s en bussen gemengd worden met fietsers.

  9. Erwin

    Katja gaat bij de gemeente de planning doen… succes Kat!

  10. Michiel

    Leuk! Ziet er uit als een verbetering. Misschien moeten ze bij de AH een laad/losplek maken in plaats van een bloemenperkje.

  11. Inez

    Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden. Het liefste zou ik geen een auto meer toelaten , alleen wandelaars en fietsers. Dan is het al druk genoeg. Sorry automobilisten. En oja de bevoorrading van winkels niet met grote vrachtwagens maar met kleine electrische busjes.
    En veel groen en dieren (vlinders). Dat zou mijn ideaal zijn.

  12. Katja

    Deze herinrichting komt niet uit de lucht vallen, daar gaat zeker een jaar overheen, dus wat mij betreft had de planning best beter gekund. Maar ik ben ook maar een stuurvrouwtje aan de wal 🙂

  13. Wim Vreeswijk

    In hoeverre heeft de gemeente Utrecht al gereserveerd voor de economische schade vanwege de enorme overlast die er was en wordt veroorzaakt voor de winkeliers ? Daar hoor je immers niemand over !

  14. Niels Bokhove

    Je kunt niet tegelijk gas- en verwarmingsbuizen in de grond vervangen en tegelijk de straat herinrichten. Dat moet na elkaar en dat was ook van meet af aan zo gepland.
    Over bevoorrading van AH e.d. is veel overlegd, dus ik snap dat perkje op dat plaatje ook niet. (Het is een “artist impression”, en artiesten zijn niet verplicht de werkelijkheid weer te geven! Dus aan zo’n plaatje heb je niet zoveel.)
    En hoe gaat die bevoorrading tijdens de herinrichting? Er kunnen geen auto’s door de straat en vanaf 4 jan. geldt er een algeheel parkeerverbod. En als de bewoners zelf zware spullen te vervoeren hebben: hoe gaat dat dan?

  15. Uuutje

    Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat niet gewoon 1 richtingsverkeer worden voor autovoertuigen en 2 richtingen zijn voor fietsen en brommers. Dan is het “te smal” probleem opgelost.

    De bussen zouden heen over beide straten kunnen rijden en terug een andere route kunnen kiezen, de Maliebaan had daar een belangrijke rol in kunnen spelen; of bussen hadden een uitzonderring kunnen krijgen. Ook zouden er smallere of kleinere bussen aangeschaft kunnen worden voor lijn 8. Allemaal opties die niet echt goed doordacht zijn.

  16. Hetty

    Katja, je hebt groot gelijk. In het groot zie je het nu gebeuren met de start van de vaccinaties in Nederland. Heel Europa is al aan het vaccineren, en wie komt er weer achteraan? Nederland, dat kleine landje met zijn vaak grote mond. Omdat de GGD nog lang niet klaar is voor deze vaccinatie-campagne. Terwijl al heel lang bekend is, dat er vaccins zitten aan te komen. Alle domme-belgen-moppen ten spijt, zij zijn maandag al begonnen met inenten. Vermoedelijk gaan zij nu allemaal trage-nederlander-moppen doen rondgaan, LOL.

  17. Teringjantje

    @ Inez Ik snap überhaupt niet wat vrachtwagens in de stad doen, die dingen horen op de snelweg. Creëer om een stad heen wat punten waar die krengen hun spullen kunnen droppen en laat vervolgens in kleinere busjes de boel rondbrengen.

  18. Uuutje

    @ Hetty

    De vraag is of je wel als eerste wil beginnen met vaccineren. In landen die nu te snel beginnen, zijn en worden vele fouten gemaakt. Misschien is Nederland wel te langzaam, maar daar heb ik geen verstand van.

    Ook snap ik je vergelijk met dit artikel compleet niet.

    In meerdere reacties hier wordt al uitgelegd waarom de planning is zoals hij is en het kan dus helemaal niet anders. Je bent weer makkelijk als beste stuurvrouw aan de kant ergens commentaar op aan het hebben, terwijl je echt geen die hebt waar je over praat. Op infoavonden van de gemeente is duidelijk uitgelegd waarom alles zo uitgevoerd wordt en er zijn er velen van geweest waarbij de hele buurt uitgenodigd is. Dat heel veel mensen niet naar deze infoavonden komen is meer hun eigen probleem.

  19. Gerard

    Wel vreemd de reacties van de auto-bezitters.
    Door het linkse stadsbestuur mogen we blij zijn dat er nog af en toe een auto doormag.
    De vooruitzichten met een linkse burgermoeder zijn ook niet goed.

  20. BW

    @Niels Bokhove
    Oprechte vraag: waarom kan dat niet direct na elkaar? Waarom moet daar een half jaar tussen zitten?

    @Uuutje
    In welke reactie is uitgelegd waarom dit niet anders kan?

  21. Uuutje

    @Gerard

    Christen Unie en D’66 zijn niet links. Verre van en de PvdA is sinds het zijn ideologische veren heeft afgeschud in de nineties ook geen linkse partik. Meer een midden partij.

    De burgermoeder maakt geen beleid. Dat doen college en raad.

  22. Mia

    Mss maar beter eerst geld reserveren voor de gevolgen van de pandemie. Lees vandaag in de krant dat er honger heerst in tienduizenden gezinnen in het rijke New York. Denken dat ons dat niet overkomt, lijkt voorbarig.

  23. Henk

    Gaaf, mooi, terug bij af zoals in de jaren 50, alleen dan nu met rood asfalt!
    Zie http://fotos.serc.nl/utrecht/utrecht/utrecht-66845/
    70 Jaar lang steeds veranderde gemeentelijke ‘inzichten’ heeft dus aleen maar een enorme berg belastinggeld voor herinrichtingen verbrand. Zonde!

  24. Pee

    Uuutje
    Zijn d66 , christen unie en pvda niet links ?
    De beleidsmakers zijn ook allemaal links.

  25. Uuutje

    @ Pee

    Nee, D’66 is nooit links geweest. Een liberale partij in het midden. Opgericht door een aantal ex-VVD’ers/ Jovd’ers zelfs. Op economisch gebied zelfs rechts van het midden. Noemt zich sociaal liberaal om zich te onderscheiden van VVD en om zijn humanistische standpunten kracht bij te zetten. Dat maakt de partij niet links. De VVD is dan weer eerder rechts conservatief dan liberaal. D’66 us een libeealecpartij die lijkt op VLD en de liberalen in Duitsland en de liberal-dems in Engeland. Komt wel op voor milieu. Groen-liberaal dus.

    Christen Unie is een conservatieve christelijke partij met soms een humaan sausje. Conservatief staat haaks op progressief. Links is progressief. Christen Unie is conservatief, dus niet links.

    De PvdA heeft in de jaren negentig vrij openlijk afstand genomen van zijn sociaal democratisch gedachtengoed. Dat is toen veelvuldig in het nieuws geweest. Men was er trots op dat het zijn ideologische veren had afgeschud. Heeft de PvdA zelf zelfs grote persmomenten van gemaakt om dit aan de wereld te verkondigen. Zelfde lijn als “New Labour” in Engeland. Vandaar ook het woordje new. Vandaar ook dat de PvdA het neo-liberale paars kabinet (niet rood) heeft geformeerd. De PvdA is een machts-/ midden partij geworden daarna. Vandaar ook de vele corpsballen op belangrijke positie. De PvdA is sinds 92/ 93 niet meer links. Opvallend dat je dat gemist hebt.

    En dan over die beleidsmakers? Links? Jij noemt de fraudejacht op onschuldige burgers bij Belastingdienst/ UWV/ gemeentes links? Koekoek? Jij noemt marktwerking en privatisering van de overheid vanaf de jaren tachtig/ negentig links? DE BV Nederland? De naam zegt het al zelfs….het 3e gunstigste belastingklimaat ter wereld voor multinationals links? Volgens mij ben je echt een beetje de weg kwijt. Alles in Nederland is zelfs zo voor naar rechts opgeschoven, de linkse partijen ook, dat beleid dat altijd rechts is geweest ineens links wordt genoemd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).