De gemeente heeft een voorstel gemaakt voor een permanente invulling van het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad. Er is een aantal straten toegevoegd en ook wordt voorgesteld om de venstertijden voor het hele gebied gelijk te trekken.
Sinds 1966 kent het centrum van Utrecht een voetgangersgebied. Begin 2018 is dat gebied groter geworden en in juli 2020 is er tijdelijk nog een aantal straten aan toegevoegd. Dit werd destijds gedaan om meer ruimte te creëren zodat mensen makkelijker anderhalve meter afstand konden houden.
Nu werkt de gemeente aan een definitief besluit over het voetgangersgebied. Zo staat in het plan dat de Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade, Rijnkade en Buurkerkhof worden toegevoegd aan het gebied. Ook een gedeelte van de uitbreiding die vanwege corona werd gedaan, zoals de Zadelstraat en de Servetstraat moeten dan definitief voetgangersgebied worden.
Venstertijden
Daarnaast is het voetgangersgebied opgedeeld in een rode en gele zone. In het gele gebied mag tussen bepaalde tijden, ook wel venstertijden genoemd, gefietst worden en mogen voertuigen winkels bevoorraden. In het rode gebied mag altijd gefietst worden.
De gemeente stelt voor dat de gele zone tussen 12.00 en 18.00 uur uitsluitend door voetgangers gebruikt mag worden en in de overige uren ook door het andere verkeer. Bekijk in de afbeelding hieronder de verdeling die de gemeente heeft gemaakt.
Tekst loopt door onder afbeelding
Uitzonderingen
De straten waar geen venstertijden gaan gelden zijn Oudkerkhof, Annastraat, Korte Minderbroederstraat, Ganzenmarkt, Schoutenstraat en Neude westzijde en oostzijde. “In ons voorstel mag daar altijd gefietst worden. Het Oudkerkhof en de Annastraat voegen we alleen toe aan het voetgangersgebied als we de autoparkeerplaatsen in deze straten kunnen opheffen”, is te lezen op de website van de gemeente.
Utrechters die graag meebeslissen kunnen via dit formulier hun mening geven. In de video hieronder worden de plannen nog een keer uitgelegd.
Gekoppelde berichten
Hoe gaat het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad eruitzien nu de 1,5-meterregel vervalt?
Nu de anderhalvemetersamenleving komt te vervallen kan de gemeente Utrecht werken aan een permanente invulling…
Foto’s: Laatste weekend fietsen over de Vismarkt
Het voetgangersgebied in het centrum van Utrecht wordt vanaf dinsdag uitgebreid en dat gaat ten…
Voetgangersgebied in Utrecht wordt tijdelijk flink groter
Het voetgangersgebied in Utrecht wordt tijdelijk een flink stuk groter. Het college nam een motie…
17 Reacties
ReagerenFietsers zijn de nieuwe auto’s…
Kan niet wachten tot Utrecht voetgangers gaat verbieden, die zijn ook maar lastig…
Prima, maar dan wel graag in het hele gebied uitsluitend toegang voor voetgangers. Geen uitzonderingen en moeilijke regels, gewpon geen fietsers toestaan. Eenvoudiger te handhaven ( alsof dat gebeurd) en veel prettiger voor mensen die graag rustig willen lopen in het centrum.
Alles om autorijden onmogelijk te maken.
Ben benieuwd of die honderdduizend mensen die er nog bij gaan komen allemaal autoloos zijn.
Die fietsen gaan steeds harder. Als voetganger moet je abnormaal goed uitkijken met lopen.
Ze moeten die elektrische fietsen verbieden.
Voetgangersgebied vergroten leidt tot slechtere bereikbaarheid voor fietsers, juist als je in de binnenstad werkt en per fiets komt, of als je per fiets naar een winkel in het voetgangersgebied wil is het superlastig, een omweg maken zorgt voor meer fietskilometers, dus meer verkeer. Misschien moet er begonnen worden met een beter alternatief voor auto’s in de binnenstad, fijnmazig OV in kleine voertuigjes die voor je deur stoppen, de gemeente Houten heeft daar bijvoorbeeld golfkarretjes voor, ziet er niet uit, maar werkt wel, ouderen kunnen dan afstand doen van hun autootje voor de deur, zoiets is ook leuk voor toeristen, handig bij het vervoer naar verderopgelegen attracties, bv spoorwegmuseum, meer spreiden van toeristen over de stad, en met regen attracties aantrekkelijker. Vrijwilligers vinden zoiets ook leuk om te doen. Er zijn ook mooiweerfietsers die het 10 maanden per jaar prima vinden om met de fiets naar het werk te gaan, maar in december en januari opgeven, daar zou een soort fijnmazig OV dat voor de deur stopt ook een uitkomst voor zijn.
Ook heeft de gemeente Houten zoiets als een deel-bakfiets ( gratis ) zodat grofvuil en een IKEAbankstel vervoerd kunnen worden zonder auto. Ook zijn er diensten als Kubox, een grote wagen brengt dan op een rustig tijdstip een palletbox voor je deur, bij bv een verhuizing kan je die dan zelf rustig vullen, dus dat er niet continu een bakwagen in de weg staat.
Ook bezorgverkeer neemt veel ruimte in, of dat nu per fiets gaat of per bakwagen van de Albert Heijn of pakketbus van PostNL. Een winkeltje her en der in de binnenstad waar je bestelde boodschappen en pakketjes van alle aanbieders op zou kunnen halen zou daar helpen, dan hoeft de auto van AH of PostNL niet de hele stad rond maar slechts naar een beperkt aantal locaties op goed bereikbare plekken, en beleid voor bezorgfietsen.
Het is raar dat winkels als Bakker Bart of Potaé vanuit voetgangersgebied mogen bezorgen
Natuurlijk is het jammer dat sommige straten voor fietsers niet of minder begaanbaar zullen zijn. Maar we moeten natuurlijk ook wel met onze tijd meegaan. Er wordt ook niet meer met auto’s gereden op de Oude Gracht voor de Hema zoals in de 60er jaren!
Wat ik wel op prijs zou stellen is een flinke compensatie: Maak alsjeblieft de fietsroute Station, Vredenburg, Viestraat, Potterstraat, Janskerkhof, Nobelstraat veiliger en breder. Geen taxiparkeren, geen geparkeerde fietsen (handhaven graag) en mogelijk zelfs een hekwerk tussen voetgangers en fietsers. Dat zal de doorstroming én de veiligheid van het fietsverkeer bevorderen.
@Pee
Natuurlijk zullen die autoloos zijn. Het enige dat de gemeente bouwt zijn infrastructuurloze autowijken en (disfunctionele) OV systemen. Het enige dat de gemeente afbreekt is autoinfrastructuur…Het is een kwestie van tijd.
Utrecht is over 15 jaar een infrastructuurloze openluchtgevangenis. Een stad die onbereikbaar is per ieder autonoom voertuig, anders dan een fiets. Zonder overheidstoestemming (een groen vinkje wellicht?) komt u er niet in….of uit. Over uw carbon credits heen? Geen vlees of verwarming voor u mijnheer.
Autorijden onmogelijk maken is het doel niet. Het is het middel. Het doel is uw bewegingsvrijheid afnemen/voorwaardelijk maken. Links wil u onder de knoet hebben. Zoals altijd en overal.
Zot dat het trottoir tussen de zadelstraat en de mariastraat niet geel is gekleurd.
Wat een amateurs zijn het toch.
@ Ronald: het is niet meer dan logisch dat fietsers meer uit het winkelgebied in de binnenstad worden geweerd dan nu het geval is. Het is nu al heel druk en wordt door o.m. alle woningbouw aan de Jaarbeurskant in de nabije toekomst nog veel drukker. Op een gemiddelde zaterdagmiddag kun je nu al over de hoofden lopen. Ook met name op donderdagmiddag/ – avond en vrijdagmiddag/ – avond grote druktes. Met feestdagen en evenementen – en dat zijn er nogal wat – is het dan superdruk.
Het is niet zo dat fietsers helemaal worden geweerd. Voor 12:00 en na 18:00 kun je nog wel fietsen.
Ik vind het een nalatigheid dat de gemeente niet aangegeven heeft wat de fietsroutes zijn door de binnen stad tussen 12-18 u.
Haha , die zijn niet meer mogelijk met dit plan.
Ik woon in de binnenstad. Ik wil gewoon met mijn fiets en mijn zware boodschappentassen naar huis kunnen fietsen. Ja, inderdaad, gewoon naar huis zonder eindeloos te moeten omfietsen.
Alles voor de horeca, niets voor de bewoners van Utrecht-centrum! Na een fietsverbod volgt automatisch een uitbreiding van de horecastoeltjes. Mark my words.
Ach ja ouderen en gehandicapten kunnen al niet met de trein vanwege slecht bereikbare NS station.Weer ze nu maar ook maar uit de stad
Helemaal eens met JdV. Dat worden dus gewoon fietsgebieden, fietsers letten niet op verkeersborden, kijken alleen naar mobieltje. In de (nota bene) *fietsstraat* Nachtegaalstraat is het prachtige verbrede trottoir ook gewoon fiets- en zelfs scooterpad geworden. Als je er wat van zegt – er zijn enkele (bijna)ongelukken gebeurd door racende scooters -, kijken ze je aan of je van Mars komt of niet goed snik bent. Nog steeds ikke ikke in Nederland. Corona zal zo nog jaren blijven.
Typisch Nederland, uitzonderingen met daarop weer uitzonderingen. Het onderbord met uitzonderingen wordt weer groter dan het verkeersbord zelf. Het onderbord op de foto bijvoorbeeld bevat zoveel tekst dat het onduidelijk is. Maw, maak keuzes en wees duidelijk.
JdV Hoe moet het dan met mensen die niet heel goed ter been zijn en toch de stad in willen. Ik kan geen grote afstanden lopen dus wil ik graag rustig aan kunnen fietsen. Dat kan dus niet. Hoe wordt dit opgelost??? Ik ben vast niet de enige.
De binnenstad is al jaren niet bereikbaar voor fietsers, heb me daar bij neergelegd. Doorgaande fietsroutes zijn echter nog steeds niet optimaal, daar valt nog een slag te slaan. Het is bizar wat voor opstoppingen en chaos je tijdens de spits tegenkomt. Elektrische fietsen, ouders met kinderen, bezorgers, alles door elkaar op smalle fietspaden of een fietsstraat waar ook nog auto’s rijden
Met betrekking tot het Gemeentevoorstel voetgangersgebied.van 25 nov. 2021 heb ik GEM. Utrecht geschreven als volgt:
Ik wijs het hele voorstel af. Tijdelijk is tijdelijk en niet een beetje tijdelijk. Zakelijk gezien lijkt deze vraagstelling teveel op een onrechtmatig ingediend referendum zonder telling van de stemmen. Ook mensen uit andere wijken willen op de fiets naar de Binnenstad. Ook daar aan het verkeer deelnemen.
Ik wijs ook het voorstel uurtijden regeling voor fietsers af. Omdat dit ongelijkheid en onvrijheid in de hand werkt. Zie de Nederlandse Grondwet Art. 1. Zie ook de Nederlandse APV’s: Fietsers fietsen op de weg en voetgangers lopen op de stoep.
Omdat er niet gehandhaafd kan worden moeten de fietsers inleveren ten gunste van de voetgangers? Ik dacht van niet! Dat je in het voetgangersgebied van Hoog-Catharijne of in het Julianapark niet mag fietsen is redelijk. Dat je in de openbare Binnenstad niet mag fietsen als je naar de super wil is onredelijk. Dat de Gemeenteraad dit soort keuzes in een referendumvorm aan de burgers voorlegt is een vorm van onrechtmatig en discriminerend besturen.
De Gemeenteraad is er voor iedereen in de Stad Utrecht en niet alleen voor de voetgangers. De stoep moet voetgangersgebied blijven en de straat moet voor de fietsers blijven als er geen fietspad is aangelegd.
Het bovenstaande kunt u opvatten als een formeel ingediend bezwaarschrift tegen uw planbesluiten voetgangersgebied van 25-11-2021.
Mijn voorstel is: Definitief terugbesluiten naar de straatinrichting dat je nog in de Choorstraat, de Lijnmarkt, de Elisabethstraat etc. etc. kon fietsen en stallen om bij de winkels te komen. Terug naar de ruimtes voor voetgangers en fietsers die ondanks het megaverzet tegen eerdere besluiten toch zijn weggegeven ten gunste van horecaterrassen, (winkel)uitstallingen, bloemenkramen en stoeptuinen.