Gemeente en Lombokkers in gesprek over toekomst Kanaalstraat | De Utrechtse Internet Courant Gemeente en Lombokkers in gesprek over toekomst Kanaalstraat | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente en Lombokkers in gesprek over toekomst Kanaalstraat

Gemeente en Lombokkers in gesprek over toekomst Kanaalstraat
Archieffoto De Kanaalstraat.
De gemeente houdt volgende week dinsdag 13 september een bijeenkomst voor bewoners en ondernemers van de Kanaalstraat en omgeving. De gemeente wil hiermee op de lange termijn de verkeersveiligheid op de Kanaalstraat en Damstraat verbeteren. 

De gemeente houdt volgende week dinsdag 13 september een bijeenkomst voor bewoners en ondernemers van de Kanaalstraat en omgeving. De gemeente wil hiermee op de lange termijn de verkeersveiligheid op de Kanaalstraat en Damstraat verbeteren. 

De gemeente is al langer bezig om de Kanaalstraat en Damstraat verkeersveiliger te maken. Zo heeft de Kanaalstraat in Lombok de afgelopen zomer verkeersdrempels gekregen, zijn er rode fietspaden aangelegd en is de maximumsnelheid naar 30 km/u verlaagd.

Petitie
Afgelopen mei is er alsnog een petitie ingediend die meer dan 2.000 keer was ondertekend. Hierin werd opgeroepen tot het nemen van extra maatregelen omdat auto’s nog steeds veel te hard door de straat rijden. De petitie maakte duidelijk dat bewoners en ondernemers van de karakteristieke Kanaalstraat en zijwegen behoefte hebben aan meer verkeersveiligheid. Het Utrechtse college reageerde positief en stelde direct een klankbordgroep samen om een lange termijn visie te ontwikkelen.

De gemeente wil nu, naast de huidige ontwikkelen, nog meer verbeteringen zien. Op dinsdag 13 september houdt de gemeente daarom van 19:30 tot 22:00 uur een bijeenkomst voor alle bewoners en ondernemers van de Kanaalstraat en omgeving. De gemeente vindt dat de buurt leidend moet zijn over de ontwikkeling van de visie, die in april moet worden voorgelegd aan het gemeentebestuur.

15 Reacties

Reageren
  1. Cico

    Al die maatregelen hebben weinig tot geen zin als die patjepeeërs in hun patserbakken in de Kanaalstraat stomweg niet de vinger geven aan de bewoners in Lombok. Het zijn altijd dezelfde types mannetjes in die auto’s die hun minderwaardige gevoelens compenseren door met een Duitse auto opvallend (irritant) te rijden.
    Fietsers worden genegeerd: niemand kijkt in de binnenspiegel, portieren gaan plotseling open (ben al 2x bijna zo’n Turkenbak ingereden, vent meteen over de rooie). Het verkeer uit de Damstraat moet voorrang verlenen, maar fietsers vanuit de Kanaalstraat moeten geregeld auto’s uit de Damstraat met allerlei capriolen ontwijken. Mensen die op die betreffende kruising gaan keren. Al die vrachtwagentjes die op het drukst van de dag daar gaan laden en lossen helpen ook niet mee.
    Andere ventjes zitten achter het stuur relaxed te appen of heliumballonnetjes naar binnen te werken terwijl ze tergend langzaam rijden en slingeren. Even rustig een praatje maken met iemand op de stoep, iedereen die erachter rijdt moet daar maar op wachten.
    Op het bruggetje van de Kanaalstraat zie je geregeld een Mexican standoff tussen twee supermannelijke mannenmannen die elkaar geen voorrang gunnen. De drempels helpen, maar de straat daartussen is nu een superkorte dragrace.
    Ik kan als Lombokker wel even doorgaan met de dagelijkse voorbeelden hoe de autorijders zich opstellen in de Kanaalstraat. Het rare is dat de gemeente denkt dit probleem door de straat komt en niet door de mensen die er rijden. Je kan 100 aanpassingen doen op de straat, zo lang die aso’s er mogen rijden blijft het probleem. Wat mij betreft mag de Kanaalstraat geheel autovrij, alleen langzaam verkeer toegestaan en laden/lossen in afgezonderde parkeervakken ipv midden op straat.

  2. cas

    Extra maatregelen gaan toch niet helpen… Misschien spijkermatten die omhoog komen bij harder dan 50..
    Het enige wat nu nog gevaarlijk is zijn de personen die de wagens besturen.

  3. Fiets

    Ik fiets regelmatig door de kanaalstraat
    Mijn grootste ergenis
    Dubbel parkeren
    Soms rjien lang
    Parkeerpolitie zie ik zelden of nooit

  4. Ronald

    Misschien is meer handhaving effectiever dan extra regels.
    Wat er nu mis zoals mis gaat, zoals Cico omschrijft, zijn toch zaken die al strafbaar zijn.

  5. Berend

    Probleem is dat er veel te weinig politie is, maar wel een overschot aan aso’s die in hun Golf of Mercedes midden op de weg stoppen om gesprekken te voeren met bekenden, fietsers afsnijden, plotseling hun portier opengooien en werkelijk nergens naar omkijken.

    Zij geven niets om verkeersveiligheid of de leefbaarheid van de buurt en voelen zich onaantastbaar… In feite zijn ze dat ook, omdat er niet gehandhaafd wordt – en die ene boete van een paar tientjes die incidenteel wordt opgelegd zorgt heus niet voor gedragsverandering.

    Daarnaast is er het probleem van verschillende groepen met verschillende belangen. Autochtone tweeverdieners – mensen die hard werken om een huis in de wijk te kunnen betalen – zien Lombok graag opknappen. Meer variatie in het winkelaanbod, geen rondscheurende Duitse auto’s, minder rotzooi op straat. De vele allochtone bezoekers van de Kanaalstraat zien liever de huidige situatie. Een soort klein Marrakech/Istanbul. Veel roering, overal mannen op straat die druk gebarend en luidkeels met elkaar praten, belwinkeltjes, Turkse groentewinkels en een onoverzichtelijke verkeerssituatie die doet denken aan een mierenhoop. Uiteraard ben ik van mening dat enkel stem van de bewoners geldt, als het gaat over de toekomst van de buurt.

  6. Katja

    Help ! bewoners aan de ASW willen dit ook al jaaaaaaaaaren ! Is een RACEBAAN !

  7. MCD

    Ik fiets 4 keer in de week heen en terug op de Kanaalstraat. Als ik dan weer thuis ben zeg ik vaak gekscherend: zo ik heb het weer overleefd. Ben er mee eens dat het vooral ligt aan de bestuurders. Auto’s die zomaar van banen verwisselen (dus spookrijden) omdat ze een bekende zien. Deuren die ineens opengaan, auto’s die elkaar inhaken terwijl jij net een andere auto moet ontwijken. Ik geef les op een school in de buurt en zie ook ouders met hun kinderen daar fietsen. Ben steeds blij dat zij gezond en heel weer op school verschijnen.

  8. Timo

    Sta je 5 minuten te lang geparkeerd heb je een bon van de vriendelijke heren en dames van “toezicht en handhaving”, word je bijna doodgereden als je met je zoontje van 1,5 oversteekt op het zebrapad zijn ze nergens te bekennen.

    Valt best op.

    De bergen lege lachgas capsules in de goot vallen ook op, net als het gebrek aan respect.

  9. FD

    Samengevat gezien de reacties; Meer Blauw op straat en meteen verbaliseren.

  10. Wern

    misschien helpt het de Kanaalstraat onverhard te maken, mul zand waar je alleen nog met je kameel doorheen kan, past meer bij de buurt..

  11. Ben

    Deze straat was gezellig multi culti, nu een beetje mono aan het worden. Laat de diversiteit terug komen! Meer markt, meer evenementen, meer fietspaden, meer haram etc.

  12. Hassan

    GEMEENTE! Zet daar nou eens permanent verkeerswachter shifts neer… of tenminste op basis van drukte. Goudmeintje voor de staatskas hoor. De groeten, een meedenkende Marokkaan.

  13. Rick

    Je zou toch zeggen dat de hoeveelheid aan opmerkingen en anekdotes die hier voorbij komen elke keer als het over de Kanaalstraat en Lombok gaat genoeg zou zijn voor de gemeente om in actie te komen. Hoewel ik zelf niet in Lombok woon, begrijp ik de frustratie bij de bewoners erg goed.

  14. cas

    @Ben, de oude sfeer komt nooit terug in deze wijken en plaatsen die door yuppen worden overgenomen. Waar eerst de gezellige chaos, de oude radio die oosterse muziek over straat blaast en de leuke kleinschalige winkeldiversiteit heerst wordt als leuk ervaren tot ze er wonen. Dan is het ineens storend en luidruchtig, tevens rijzen huizenprijzen de pan uit. Deze gentrification wijken veranderen langzaam in saaie slapende woonwijken (Lombok over 5 jaar).

    Deze sfeer verplaatst zich dan in snel tempo naar andere delen doordat deze niet plaatsgebonden is.
    Veel ontwikkelaars gebruiken ook vaak slogans als creatieve levendige buurt etc. etc. Terwijl ze zelf de panden en plaatsen waar dit zich bevindt plat gooien en een mega complex neerzetten….

  15. Marcopolo

    Ik zou er ook 30 km straat van maken en bij overtredingen direct afrekenen of 2 x de toegestane snelheid auto inleveren en rijbewijs afnemen. Dus een paar maanden op diverse plekken camera’s in de auto en kassa voor de gemeente of de overheid. Auto’s bij opbod verkopen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).