Gemeente gaat fietsen van invalidenparkeerplaatsen verwijderen | De Utrechtse Internet Courant Gemeente gaat fietsen van invalidenparkeerplaatsen verwijderen | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente gaat fietsen van invalidenparkeerplaatsen verwijderen

Gemeente gaat fietsen van invalidenparkeerplaatsen verwijderen
Archieffoto van fietsen in Utrecht
De gemeente Utrecht gaat een proef doen met het verwijderen van fietsen die op invalidenparkeerplaatsen, laad- en losplaatsen en taxistandplaatsen in de binnenstad staan. Eerder werd alleen opgetreden als de fietsen gevaarlijk geparkeerd stonden. De proef duurt een half jaar en moet op 1 mei beginnen.

De gemeente Utrecht gaat een proef doen met het verwijderen van fietsen die op invalidenparkeerplaatsen, laad- en losplaatsen en taxistandplaatsen in de binnenstad staan. Eerder werd alleen opgetreden als de fietsen gevaarlijk geparkeerd stonden. De proef duurt een half jaar en moet op 1 mei beginnen.

De gereserveerde parkeerplaatsen zijn vaak niet bruikbaar omdat er fietsen en bromfietsen op geparkeerd staan. Als de plekken niet op de goede manier gebruikt worden door automobilisten, wordt al opgetreden. De gemeente gaat dat nu dus ook tegen verkeerd geparkeerde fietsen en bromfietsen doen.

Als de eigenaar van de fiets toevallig aanwezig is, krijgt die de gelegenheid om de fiets te verplaatsen. Als dat niet het geval is, wordt de fiets weggehaald en naar het depot gebracht.

Aanvragen fietsenrek

Naast deze maatregelen komt er ook een nieuwe procedure voor het aanvragen van fietsenrekken. Op dit moment kan elke inwoners voor een willekeurige locatie een fietsenrek aanvragen, wat ertoe leidt dat mensen ineens een fietsenrek voor hun huis kregen zonder dat ze daar om hadden gevraagd.

Een aanvrager moet volgens de nieuwe regeling toestemming hebben van direct aanwonenden als hij een fietsenrek aanvraagt dat niet direct voor de eigen woning komt.

11 Reacties

Reageren
  1. Joris

    Ze moeten ook fietsen en andere obstakels verwijderen als ze de doorgang (voor rolstoelers) versperren. En niet als proef, maar consequent.

  2. benenwagen

    Ook van de stoep graag, zodat rolstoelers, rollators duwers, duwers van kinderwagens enz. ook over stoepen kunnen

  3. Rietje

    Proef ?!?!?
    Ga nou gewoon eens handhaven.

  4. Jolanda

    Ik begrijp niet waarom dit een proefperiode is. Handhaving zou dag en nacht moeten optreden tegen verkeerd geplaatste fietsen, maar ook tegen bloempotten, bankjes, reclameborden etc om mensen die slecht ter been zijn met een rolstoel, rollator of krukken doorgang te kunnen verlenen.

  5. W

    Helemaal eens met Joris, benenwagen en Rietje!
    Als die fietsers die nu maar overal hun fiets stallen en die TE LUI zijn om ook maar even een klein stukje te lopen, ook de handicaps, zoals MS of BLINDHEID willen overnemen, héél graag!!!
    Gemeente neem die proef serieus en blijf consequent handhaven svp!
    Verplaats uzelf svp in de mensen met zo’n handicap!

  6. Koel Hoofd

    Inderdaad, consequent handhaven op wild geparkeerde fietsen is heel hard nodig in deze hele stad! Het begint werkelijk bizarre vormen aan te nemen.
    Stoepen zijn veranderd in gevaarlijke hindernisbanen vanwege het achteloze en asociale gedrag van fietseigenaren. Want ook in straten waar mensen voortuinen hebben, of met fiets bereikbare achtertuinen, staat de fiets op de stoep omdat mensen hun tuintjes fietsvrij willen hebben. Dus andere mensen moeten maar overlast hebben van hun eigendom omdat ze er zelf geen last van willen hebben.

    Er zijn van die zeurpieten die aanstoot nemen aan vuilniszakken op de ophaaldag, fietsen op de stoep zijn elke dag een gevaarlijk probleem voor de leefbaarheid.

    Het is tijd voor een kenteken systeem voor fietsen zodat de eigenaar direct te vinden is en beboet kan worden voor wangedrag, net zoals automobilisten.

  7. Joas

    Wat iedereen vergeet is dat er een juridisch probleem is met verwijderen van fietsen.

    Als een fiets namelijk hinderlijk in de weg staat, dan is het probleem dat iemand anders dan de eigenaar later (na plaatsing van de fiets) zonder medeweten van de eigenaar, de fiets verplaatst zou kunnen hebben. Daarmee staat de gemeente nooit sterk bij rechtszaken en kan iedereen de zaak van een verwijderde fiets (die naar depot is gebracht)(tegen hoge kosten) succesvol aanvechten bij de rechtbank (tegen de gemeente), daar is de gemeente huiverig voor.

    Als alle reaguurders hier even een oplossing voor aandragen kan de gemeente ook daadwerkelijk effectief optreden. Iets wat nu (ook terecht) juridisch gezien niet mogelijk is).

  8. JdV

    @joas. Bij deze. Fietsen uitsluiten stallen in stallingen. Overige gestalde fietsen zijn dan per definitie in overtreding. Veel mooier voor het straatbeeld, veiliger voor voetgangers en mensen met een handicap.
    Stalling vol? Helaas, dan verder zoeken. Of afzien van het stallen. Als de bus vol is mag je er niet meer in. Idem voor de trein. Als er geen plek voor je auto is mag je hem ook niet zomaar ergens neerzetten. Fietsers, het worden dan net gewone verkeersdeelnemers.

  9. streepje

    Vorige week was er heibel om de reclame van AH aan de nieuwe gevel aan de Neude. Deze is toen weggehaald en wat staat er nu?
    De hele stoep word gebruikt als fietsenstalling waardoor de voetgangers op het fietspad moeten lopen.
    Ook bij de mcdonalds in de Viestraat is het net zo’n zooitje. hele stoep verspert met fietsen van de bezorgers van Uber en van klanten

  10. wollie

    wanneer krijgen fietsen nu eens nummerbordjes? ik betaal liever een paar tientjes boete dan dat ik in zo’n depot naar mijn fiets moet speuren. lijkt me ook lucratiever voor de gemeente.

  11. krelis

    fietsbelasting opnieuw invoeren.
    nummerplaatje op de fiets bevestigen en klaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).