Het nieuwe digitale systeem voor parkeerkorting in Utrecht kent ook een hoop voordelen, zo laat het college van B&W weten op kritische vragen vanuit de gemeenteraad. Waar Utrechters nu nog de parkeerkorting voor bezoekers via de automaat kunnen regelen, kan dat vanaf 1 november alleen nog maar via een app of via een telefoonnummer. Deze nieuwe methode wierp een hoop vragen en zorgen op.
Elk systeem kent voor- en nadelen, schrijft het college van B&W op de vragen. Een van de voornaamste reden om het systeem aan te passen is echter niet een specifiek voor- of nadeel, maar er zou geen bedrijf meer zijn dat de kortingsregeling nog via de parkeerautomaat aanbiedt.
Waar gaat het precies om?
Inwoners van Utrecht kunnen gratis een code aanvragen waarmee ze zorgverleners en visite met fikse korting kunnen laten parkeren bij hen in de straat. De inwoner kan de kortingscode die voor visite bedoeld is ook zelf gebruiken. De korting varieert tussen de 50 en 75 procent en geldt voor een maximumaantal uur per jaar. Nu is het dus nog zo dat de kortingscode bij de parkeerautomaat ingevuld moet worden. Dit gaat stoppen. Het betalen, inclusief korting, moet straks met een app of telefonisch gebeuren.
Het nieuwe systeem krijgt echter kritiek te verduren en ook verschillende politieke partijen vroegen om opheldering. Vragen gingen onder meer over de noodzaak van het nieuwe systeem en er waren zorgen voor mensen die minder digitaalvaardig zijn en daardoor moeilijker met een app kunnen werken.
Een ander vaak genoemd nadeel is dat bewoners de parkeerkosten altijd zelf moet betalen. Via de automaat was het mogelijk om de kortingscode door te geven aan visite en dan kon de visite zelf ook afrekenen bij de automaat. Dat is met de app niet meer mogelijk.
Ontwikkeling
De gemeente is nu uitgebreid ingegaan op de vragen die er leven. De aanleiding om het systeem aan te passen was dat het huidige contract van de gemeente met de aanbieder afloopt. Er moest dus een nieuw contract afgesloten. De gemeente ging zich oriënteren op aanbieders en daaruit bleek dat de kortingsregeling via parkeerautomaten niet meer aangeboden wordt.
Verder wordt benadrukt dat er sowieso meer gebruikt wordt gemaakt van digitale parkeerapps en dat deze ontwikkeling steeds verder doorzet. Daardoor zijn er in de toekomst ook minder parkeerautomaten nodig, wat weer geld scheelt.
De app biedt volgens de gemeente ook meerdere voordelen. Zo hoeven mensen niet meer naar de parkeerautomaat te lopen om te betalen, bewoners kunnen kentekens opslaan en de parkeertijd hoeft niet van tevoren ingeschat te worden. Via de app kan dit snel verlengd worden. De parkeersessie kan ook tussentijds gewoon gestopt worden, daardoor wordt er dus alleen betaald voor de daadwerkelijke parkeerduur.
Minder digitaalvaardig
Dan rest ook nog de vraag hoe het zit met mensen die minder digitaalvaardig zijn of gewoonweg geen gebruik willen maken van de app. “Wij begrijpen dat de nieuwe webapp voor sommige bewoners een drempel kan zijn om de bezoekersvergunning te gebruiken”, laat de gemeente weten. Er is dan ook een alternatief voor bewoners die de app niet willen of kunnen gebruiken. Zij kunnen de parkeerkorting namelijk regelen via het stadskantoor. Als zij hun bezoek met korting willen laten parkeren, moeten ze het kenteken en de begin- en eindtijd van het parkeren telefonisch doorgeven.
Tot 1 november kan dat alleen tijdens kantoortijden (maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur en op donderdag tot 20.00 uur). Na 1 november verandert dat. De tijden worden ruimer en er kan ook in het weekend gebeld worden. Op maandag tot en met zaterdag kan het doorgeven dan tussen 6.00 en 1.00 uur en op zondag van 11.00 tot 19.00 uur. Bewoners kunnen ook iemand machtigen om namens hen de app te gebruiken om een parkeersessie te starten. Het saldo opwaarderen kan echter weer niet op die manier.
Meer hulp
De gemeente wil tot slot bewoners ondersteunen bij het gebruiken van de app en komt daarom met een aantal mogelijkheden om meer uitleg te krijgen. Er komen bijvoorbeeld handleidingen en instructiefilmpjes en de gemeente organiseert inloopavonden in meerdere wijken, waar medewerkers van de gemeente laten zien hoe de app werkt. Utrechters die meer hulp nodig hebben, kunnen terecht bij medewerkers van de wijkbureaus, bibliotheken en bij het servicepunt op het Stadskantoor.
Gekoppelde berichten
Alternatief voor parkeerkorting via app is bellen met de gemeente Utrecht en aangeven wanneer het bezoek komt
Utrechters die minder goed hun weg weten te vinden in de digitale wereld en wel…
Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting
Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1…
Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?
De parkeerkorting in Utrecht blijft bestaan, maar het is straks niet meer te gebruiken via…
Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app
Het is straks niet meer mogelijk om parkeerkorting te krijgen via parkeerautomaten in Utrecht. Op…
39 Reacties
ReagerenWat ik niet begrijp is dat de gemeente niet samenwerkt met de grote aanbieders van Parkeer Apps, zodat bezoek + familie etc. zelf de korting in een van de apps kan activeren. Zo kan iedereen gewoon zijn/ haar eigen app gebruiken (en zou ik nog steeds in mijn app de parkeerkosten van een ander kunnen betalen, evt met korting). Dat was altijd mijn grootste ergernis maar dat wordt nu nog steeds niet opgelost, terwijl er gewoon contact is tussen deze partijen en de gemeente om alle parkeer acties af te stemmen.
Ja ja. De gemeente is dus vastbesloten dit onsympathieke systeem door te zetten.
De gemeente utrecht is kampioen in het doordrukken van zinloze, falende systemen die niet bestaande problemen moeten oplossen maar in werkelijkheid alleen maar problemen creëren. Zie ook het “nieuwe inzamelen” waardoor vrijwel de hele stad is veranderd in een permanente dumpplaats van grofvuil en ander afval.
Ik ben eerst 4 uur zelf bezig geweest, toen naar de bibliotheek, daar lukte het ook niet, vervolgens naar het servicepunt op het stadskantoor. Het werkt nog steeds niet!
Beste,
Het gaat voor de meeste inwoners niet werken te ingewikkeld. Waarom het veranderd het scheelt kosten voor de Gemeente, en dat is Waarom. Dus gewoon zoals het was simpel en niet te ingewikkeld.
Er was een prima werkend, simpel systeem wat iedereen begreep. Een kind kon de was doen heet dat.
En nu:
De bewoners moeten ‘ondersteund’ worden bij het gebruiken van de app.
Er moeten handleidingen en instructiefilmpjes komen.
De gemeente moet inloopavonden in meerdere wijken organiseren, waar medewerkers van de gemeente laten zien hoe de app werkt.
Utrechters die meer hulp nodig hebben moeten bij medewerkers van de wijkbureaus, bibliotheken en bij het servicepunt op het Stadskantoor binnenlopen voor uitleg en hulp.
De conclusie is eenduidig: er is voor gekozen om de zaak te veringewikkelden (als dat een werkwoordsvorm mocht zijn).
Bezoekerskorting regelen zou even simpel moeten zijn als het licht aandoen.
De Gemeente Utrecht doet het licht uit.
Zulks zou je niet moeten willen.
De gemeente refereert bij vragen vanuit de pers en op de website vaak aan andere steden waar dezelfde webapp gebruikt wordt zonder problemen. Steden die tot nu toe zijn genoemd zijn: Zeist, Amersfoort, Amsterdam en Gouda. Echter wat betreft de kortingsregeling zijn er in die steden wel verschillen met de Parkeerkortingsregeling in Utrecht . Er zijn in deze steden aparte kortingsregelingen voor Mantelzorgers, Hulpverleners en bedrijven. Deze parkeerkosten lopen dan niet via de bewoner of worden met een jaarbedrag afgekocht. Daarmee is een deel van het probleem voor bewoners opgelost. In Amsterdam kunnen bewoners hun saldo behalve via IDEAL ook betalen via papieren overschrijfformulieren en internet betalen. Amsterdam biedt daarnaast de mogelijkheid aan bezoekers om zelf hun bezoektijd aan te melden en ook zelf online ook direct af te rekenen. Verder zijn er alternatieven voor het vooraf betalen via saldo. De meeste bekende Parkeerapps bieden de mogelijkheid om op basis van een betaalmachtiging te betalen na gebruik. Ouderen zijn vaak ook gewend aan betalen via machtiging. Het aangeboden telefonische alternatief door de gemeente blijft voor veel vooral oudere mensen en mensen met een migratieachtergrond een probleem. Dit vanwege beperkte telefonische- en of taalvaardigheden, automatische telefoonsystemen en mobiliteitsproblemen bij het reizen naar het Stadskantoor. Directe telefoonnummers naar een medewerker, decentralisatie van de servicedesk in het Stadskantoor naar de wijken kan een deel van de oplossing vormen. Deze alternatieven en suggesties zijn al vanaf begin juli door organisaties in de stad bij de gemeente onder de aandacht gebracht.
Ben mantelzorg van mijn 98 jarige moeder kom vanuit Twente
Mijn moeder heeft geen internet is afhankelijk van ons kinderen
Heeft tocht op U pas gebruikt dit Al jaren niet zit niets bij vraag van ons om hier parkeerkosten van te betalen ook afgewezen
Mijn moeder zal nu nog minder bezoek krijgen
@Henk, Helemaal mee eens. Niemand heeft behoeft aan een extra app, speciaal voor Utrechts parkeerkorting. Werk samen met de huidige parkeerapp aanbieders zodat je via hun systeem een kortingscode kunt gebruiken. Code is toch gelimiteerd tot aantal uur en locatie. Misbruik risico weegt daardoor niet op tegen gebruikersgemak. Zet aub 1 stap voorwaards ipv 3 stappen terug in gebruiksgemak.
De aanbieders bepalen dus wat de gemeente dient af te nemen.
Moeten we dat willen?
Een principiële vraag, die beantwoord moet worden.
Wat zou het fijn zijn als de gemeente de politieke moed toont om van dit onzalige plan af te zien.
Utrecht is een grote gemeente en zo moeilijk is het niet om de software aan te passen van een parkeerautomaat. Elke automaat is verbonden met het internet. Als gemeente geef je gewoon in de aanbesteding als voorwaarde aan dat bezoekers zelf moeten kunnen betalen en vervolgens doen de producenten van parkeerautomaten een bod. Voor zo een dikke potentiële order als die van Utrecht (met straks OVERAL betaald parkeren) pas je als producent de software wel aan.
Dit college blijft de burger en gemeenteraad om de tuin leiden met als doel om hun snode plannetjes door te drukken. Volksverlakkerij.
Misschien was de insteek wel om het zo ingewikkeld mogelijk te maken dat minder mensen de moeite nemen en volle pond betalen….
@ cas
‘
Misschien was de insteek wel om het zo ingewikkeld mogelijk te maken dat minder mensen de moeite nemen en volle pond betalen’
Een begrijpelijke gedachte. Maar zo wantrouwend zou ik deze kwestie niet tegemoet treden. Wel weet ik bijna zeker dat de uitkomst van dit nog in te voeren onzalige systeem zal zijn dat veel mensen, afgeschrikt door de gebruiksvijandigheid ervan, dan maar het volle pond gaan betalen. Een gemeente die dit weten kan zou dit niet moeten willen. De burger is er niet om de gemeente te dienen, de dienstbaarheid ennserviceverlening dient van de zijde der gemeente te komen. Als deze zaken omgedraaid worden schort er wat aan.
Voor welk probleem is de app een oplossing?
Waarom doet de gemeente Utrecht nou is een keer niet wat bewoners willen. Mijn schoonmoeder is 75 en is al blij dat ze met een mobile telefoon kan bellen.
Zij is 75 en dus ook de bijbehorende gebreken. Moet dit mens nu naar stadskantoor? Moet dit mens nu ergens in de wijk leren hoe of wat? En als ze het dan nog niet snapt of snapt tot volgende ochtend komt er dan iemand langs van de gemeente? Voorlichtings filmpje ook leuk en ik neem aan dat ze die op tv kan bekijken als ze even niet weet hoe het moet want pc heeft ze niet.
Afijn gemeente Utrecht namens haar en ik denk veel meer ouderen bedankt dat u ons nog verder isoleert met dit in UW voordeel goede systeem.
De gemeente negeert het belangrijkste tegenargument voor de app: de bewoner gaat betalen voor de parkeerkosten van het bezoek. Met de code hoeft dat helemaal niet, want die geef je gewoon aan je bezoek. Vooraf, dus niemand hoeft naar de automaat te lopen.
Het is al gemeld op dit medium: veel mensen willen geen financiële transacties met hun bezoek. En het alternatief: dan maar dokken voor je visite, is idioot.
Geen fraaie beurt voor onze gemeente!
Utrecht legt graag nog 1 x uit waarom u een domme nukubu bent die niks snapt van de prachtige it-oplossing die ze van de leverancier hebben gekocht.
En dan iets anders maar wel verwant.
De huidige parkeerautomaten zijn op afstand herkenbaar doordat ze een hoge blauwe verlichte P hebben. Deze automaten worden vervangen door lagere automaten. I.p.v. die hoge verlichte P zit er nu een klein zonnepaneeltje op gemonteerd.
Is weer zo’n typisch ambtelijk idee waar niet over nagedacht is. Want die nieuwe automaten zijn met geen mogelijkheid te vinden tussen de hoge SUV’s waar het wagenpark tegenwoordig uit bestaat en waar ze tussen verstopt staan.
Er is toch een begrotingstekort van 6-7 miljoen? Waarom dan een werkend systeem wijzigen?
Vraag me af hoe het moet met mensen die geld krijgen via stadsgeldbeheer of via bewindvoering.
Deze mensen bezitten een pinpas en geen bankapp op mee te betalen.
De meesten hebben wel een tablet met internet, maar komen niet verder dan YouTube en facebook, dat zijn de ”truukjes” die ze kunnen met het internet.
Alle andere ”truukjes” met het internet zijn te ingewikkeld.
Bellen kan alleen wanneer er beltegoed op de telefoon staat.
Deze groep krijgt over het algemeen meer hulp op bezoek dan Yoshua met de pet.
Naar mijn mening heeft Cas gelijk, de gemeente rekent er op dat veel mensen de volle pond gaan betalen, hetgeen zeer waarschijnlijk gaat gebeuren.
Ik heb hetzelfde bezwaar als Gitte en vele anderen: moet ik nu steeds mijn bezoek achteraf een tikkie gaan sturen voor hun parkeerkosten, die uit mijn saldo zijn betaald?
Ik behoor tot de gelukkigen die best met apps kunnen omgaan. Maar ik vind het erg ongelukkig geregeld dat ik gedwongen wordt om voor mijn bezoek te betalen (en daarna gedwongen tot de extra actie van terugbetaling vragen).
Ik zie nergens een reactie van de gemeente op dat bezwaar, of de ervaringen elders.
Alle klager hier weer: hoe komt het dat diegenen die dit soort beslissingen op dié posities zitten? Preciés. Het zijn jullie eigen All Stars. Leuk toch die politieke kleur en voorkeur? Ophouden met klagen dus.
Wat te denken indd van ouderen die dit niet snappen…en kom nu niet aan met, vraag het de kinderen..wat wordt alles ingewikkeld gemaakt..waarvoor..?wat was het toch veel simpeler.Nou hoezo eenzaam!!! zo maken juliie dat ouderen niet eens de deur meer uit gaan!!
Wij zijn er voor álle Utrechters!!!
Dream on!
Met een qua leeftijd zo jonge college zijn deze besluiten te verwachten!
We zijn een studentenstad/yuppenstad en dat zien we helaas altijd terug bij de gemeenteraadsverkiezingen!
Ha ja @ Johan. Herkenbaar. Mijn bezoek kon de automaat niet vinden….
Zijn van die kleine onzichtbare zuiltjes tegenwoordig…
Bellen met de gemeente in het weekend, tussen bepaalde tijden?? “Er zijn nog X wachtenden voor u.” Mijn bezoek denkt intussen: ik ga weer naar huis, dat duurt me te lang.
Je woont in utrecht en haal het niet in je hoofd om bezoek met de auto naar je toe te laten komen. Het interesseert de gemeente utrecht geen zak dat je 95 en hulpbehoevend bent. Je bezoek komt maar met het ov en sleept alles maar mee wat je al mantel zorgend nodig hebt. Het zal de gemeente utrecht worst wezen dat je oudere bent die de kosten van het bezoek niet kan betalen en niet weet hoe je een tikkie moet sturen. Het interesseert de gemeente utrecht geen zak dat je vereenzaamt in dit progressieve k.t dorp.
@Johan @ Ronald K.
Wat dat betreft is de overgang naar apps weer een uitkomst. Dan kunnen alle parkeerzuilen uitgefaseerd worden en hoef je hier niet naar op zoek.
Beter voorbeeld van de afstand tussen de gemeente en haar burgers kan ik niet bedenken.
Heerlijk dat gezeur van mijn mama is 75 en kan niet met een telefoon omgaan. De smartphone bestaat al 25 jaar en je hoeft dus geen early-adaptor te zijn om hier in afgelopen jaren weten hoe hier mee om te gaan. Behalve als >100 jaar bent snap ik dat het toen je 8o was niet je interesse had.
@Piet,
‘Heerlijk’ dat onbegrip naar oudere mensen. Lekker inclusief..
Zoals je misschien zal gaan merken, ouderdom komt met gebreken.
Daarnaast is het een van vele argumenten tegen dit onzinnig, duur en slecht plan.
Al gaan we naakt hand in hand het Wilhelmus staan zingen dan nog veranderen ze dit onwenselijk gedrocht niet.
Wie gaat aan zijn bezoek het parkeergeld vragen?
De gemeente bepaalt en niet de leveranciers laat dat even duidelijk wezen .
Ze verzinnen het dus gewoon weer en denken dat wij allemaal achterlijk zijn of zo.
@ Piet
Wat een nonsens. De Iphone was de eerste echte smartphone en die is pas in 2008 op de markt gekomen. Net 15 jaar geleden dus. Dus mensen die nu 75 zijn, waren toen 60 en mensen van boven de 50 zijn nooit de early adapters. Sterker nog, mijn moeder van 75 was de eerste die op haar werk met een PC werkte en de eerste die e-mailde. Het gros van haar administratieve collega’s heeft tot in de jaren negentig op elektrische typmachines gewerkt. Over die leeftijd hebben we het. Een groot deel van deze mensen is op een aantal vlakken we degelijk digibeet.
Zelfs mensen van mijn leeftijd, ik ben nu 42, hadden vaak pas in hun studententijd (rond het jaar 2000) hun eerste mobieltje, op de early adapters na, dat waren er vaak 5 a 6 per klas in het vo.
Verdiep je eens even in de feiten voordat je lukraak aan het posten gaat.
@Uuu inderdaad wat je zegt rond het jaar 2000 kwam het op maar dat is al wel 23 jaar geleden en ik weet ook dat je toen nog niet op je 10de verjaardag van je ouders een smartphone kreeg.
Ten eerste vind ik het nogal generaliserend dat iedereen van boven de 50 NOOIT early adaptors zijn.
Daarbij heb je al wel heel lang onder een steen geleefd ook als je geen early adaptor bent om als je nu 75 bent nog niet een beetje overweg te kunnen met een smartphone.
Ook al heb je in de jaren 90 met een electrisch typemachine gewerkt(ik ook nog ben nog geen 50) dan zit daar nog zo’n 30 jaar tussen wat heb je in de tussentijd gedaan?
@Rob ouderdom komt met gebreken inderdaad maar hopelijk dan wel lichamelijke en dat staat het gebruik van een smartphone/Ipad niet uit.
@ betweter
Mss moet de raad maar eens vragen stellen waarom die nieuwe zuiltjes geen lichtbak meer hebben. Ze zijn gewoon onvindbaar in her donker.
@ Wim
Overigens doet een groot aantal van de lichtbakken op die oude zuilen het niet. Zal ook wel beleid zijn. Of bezuiniging. Of weet ik veel.
Wie heeft dit in godsnaam kunnen verzinnen… te gek voor woorden!