De gemeente gaat vanaf 2016 actief handhaven op fout geparkeerde scooters en bromfietsen. Wat al langer gebeurt bij fietsen gaat nu ook gelden voor scooters.
Het college van B&W heeft gisteren aan de gemeenteraad nieuwe regels en tarieven bekend gemaakt rond parkeren in de stad voor 2016. Zo gaan de parkeertarieven voor bewoners rond de Kop van Lombok drastisch omlaag, van 120 euro naar 83 euro per maand, is er besloten om een abonnement voor motoren in een belanghebbendengarage naast een parkeervergunning of abonnement voor het parkeren van een auto toe te staan en gaat de gemeente samen met Qbuzz het P+R gebruik stimuleren.
Scooters
Maar het opvallendst is het besluit om fout geparkeerde scooters en brommers actief te gaan wegslepen. Tot nu toe kwam dit weinig voor en handhaven kan met het huidige materieel niet, hiervoor wordt een speciaal wegsleepbedrijf ingehuurd. “In de stad staan steeds meer brommers/snorfietsen/scooters, waarmee de kans dat ze gevaarlijk staan, en er dus op gehandhaafd moet worden, groter is. Met een wegsleepbedrijf hebben we afspraken gemaakt over het wegslepen van gevaarlijk gestalde brommers/snorfietsers/scooters. Een kostendekkend tarief voor het wegslepen hebben we op basis van deze afspraken bepaald,” laat het college weten.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht verwijderde 20.338 fietsen in 2014
De gemeente Utrecht heeft in 2014 20.338 wees- en verkeerd gestalde fietsen en fietswrakken verwijderd.…
16 Reacties
ReagerenKan iemand mij vertellen waar je überhaupt je scooter mag neerzetten in de stad. De bekende fietsgarages zijn niet geschikt, de pop-up parkeerplaatsen (Neude bijvoorbeeld) staan het parkeren ook niet toe…
Leuk maatregel, maar leg de mensen eerst maar eens uit waar ze WEL officieel terecht kunnen.
Misschien eens tijd om een verbod in te voeren op deze zwaar vervuilende, onveilige en overbodige vervoersmiddelen.
Hiep hiep hoera! Nu nog van het fietspad af die koleredingen!
En waarom gaan, als overal parkeertarieven wel weer omhoog zullen gaan, ze juist in Lombok omlaag???
mijn vespa 4takt is net zo vervuilend als een auto dus alle autos weren dan maar?
Bij een gebrek aan ruimte voor auto’s is de viertakt scooter juist een milieuvriendelijk, ruimtebesparend en retepraktisch vervoermiddel.
Erik maakt een terechte opmerking.
De gemeente gaat erg makkelijk om met dit soort bevoegdheden. Op papier klinkt het logisch dat je gevaarlijke zaken wilt oplossen. Maar als simpelweg parkeren op stoepen als gevaarlijk wordt betiteld, wordt bestuursdwang veel te willekeurig toegepast.
In Beijing zijn alle scooters/tuktuks al elektrisch om de smog tegen te gaan. Waarom zouden we in een ontwikkeld land als Nederland niet (ook) over kunnen stappen op enkel elektrische scooters? Je legt nou eenmaal geen giga afstanden af op zo’n ding (accu is geen probleem, zoals bij auto’s) en iedereen heeft wel een stopcontact in de schuur. Scheelt waarschijnlijk een hoop uitstoot / herrie.
Kunnen we dan ook alsjeblieft actief asociale bezorgscooters gaan aanpakken. Wat mij betreft een veel groter probleem dan de foutgeparkeerde scooters…
Nee, jouw Vespa weren, want die vervoert maar 1 persoon, is 10x zo licht, maar vervuild toch net zo veel als een auto.
@ Rene en Ronald
Waarom een scooter, al dan niet electrisch, als alternatief voor een auto zien?
Utrecht is qua afstanden ideaal befietsbaar. De mensen die scooters gebruiken zijn gewoon luie inwoners in deze stad, die moe worden van fietsen. Fietsen is snel, comfortabel en gezond. Waarom niet? In de regen wordt je op een scooter ook nat.
Erik heeft gelijk.
Trouwens de discussie elektrisch enz is niet relevant:
Waar mag ik mijn scooter/brommer parkeren? Bij navraag weet de politie het trouwens ook niet!
@r.kleingeld,
probleem met ook de 4-takt-scooters is dat ze toch nog steeds meer vervuilen dan een auto. Kijk het nog maar even na in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (paar dagen geleden op DUIC). Brommers (incl. 4 takt) hebben een veel lagere CO2 uitstoot, maar de fijnstof uitstoot (die daadwerkelijk giftig is) is veel groter. Brommers zijn ideaal om uit te rusten met een elektromotor, laten we dat gewoon verplicht stellen!
PS @Rene: Beijjing als stad heeft stiekem een hoger inkomen dan wij als ‘ontwikkeld’ land Nederland hoor 😉 (referentie: Hans Rosling – gapminder.com)
@Tja:
Met de brommer kom ik natuurlijk veel verder. Met de fiets zou ik nooit naar Amersfoort of Vleuten gaan.
8km woon-werk kan ik af en toe eens fietsen voor de lol, maar over het algemeen kom ik liever lekker snel & onbezweet aan.
En het is ook gewoon een leuke hobby.
De brommer als alternatief van de fiets kun je betwisten, maar als alternatief voor de auto kom je een heel milieuvriendelijk eind.
Onze Lot heeft al eens onderzoek gedaan naar het aandeel van uitstoot van de scooters. De uitslag viel haar tegen. En daarmee bedoel ik, het bevestigde niet wat ze wilde horen.
@ Ronald, ik weet niet welke onderzoeken jij aanhaalt……
Merendeel van alle onderzoeken wijzen erop dat 2-takt scooters en brommers vervuilender zijn dan oude bussen en vrachtwagens en dat 4-takt scooters en brommers meer gif uitstoten dan een auto, Daarnaast kunnen auto’s doorgaans meer mensen vervoeren en beschikken ze over katalysators.
Daarnaast, verreweg het merendeel van de scooterrijders gaat niet met het ding naar Amersfoort. Zelfs Zeist zal al betwistbaar zijn.
Conclusie dat het merendeel van de scootterrijders lui is in vergelijking met fietsers blijft wat mij betreft staan. Dit artikel gaat overpakeergelegeheid voor scooters in de stad. Oftwel inwoners van Utrecht die het ding gebruiken om vanuit hun wijk naar het centrum te gaan. Mijn conclusie is dat de fiets hier toerijkend voor is en parkeergelegenheid derhelave overbodig.
Het lijkt mij allemaal reuze prachtig en zo, zolang wij ons maar veilig met onze rolstoel op de stoep kunnen blijven voortbewegen en niet om de haverklap op de weg of het fietspad moeten uitwijken vanwege breeduit geparkeerde tweewielers met of zonder hulpmotor. En H H ondernemers/winkeliers zet uw reclameborden nu eens niet midden op het trottoir, daarvoor dank. .
Er zijn parkeerplekken/garages voor auto’s. Fietsenrekken/kelders. Of je nu van auto’s vervuilend vindt of niet.
Fietsers rijden door rood licht maar ook op de stoep.
Dat maakt niets uit… Brommers bestaan net zo goed als auto’s of fietsen. Accepteer dat.
Maar dan moet je voor alle drie ook parkeerplekken maken.
Of je moet alle privé vervoersmiddelen verbieden in de stad….