Gemeente gaat zich verzetten tegen 130 km/h op A12 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Gemeente gaat zich verzetten tegen 130 km/h op A12 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente gaat zich verzetten tegen 130 km/h op A12 bij Utrecht

Gemeente gaat zich verzetten tegen 130 km/h op A12 bij Utrecht
De gemeente Utrecht gaat zich zo nodig verzetten tegen het plan om de maximumsnelheid op de A12 tussen Reeuwijk en De Meern te verhogen. Dit voornemen staat beschreven in een ontwerpbesluit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De gemeente Utrecht gaat zich zo nodig verzetten tegen het plan om de maximumsnelheid op de A12 tussen Reeuwijk en De Meern te verhogen. Dit voornemen staat beschreven in een ontwerpbesluit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De Utrechtse fractie van D66 riep de gemeente in april op om zicht te verzetten tegen het plan. De partij liet weten dat de verhoogde snelheid zal gaan leiden tot een verhoging van geluids- en milieueffecten. Zowel de waardes fijnstof als stikstofoxiden zullen iets stijgen. De fractie van D66 Utrecht maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen.

De gemeente benadrukt nu dat een verhoging van de maximumsnelheid inderdaad zal leiden tot negatief effect op de leefomgeving, de luchtkwaliteit, de geluidsbelasting en de gezondheid. “De verhoging van de snelheid heeft niet alleen effect op De Meern, maar ook op de achtergrondconcentraties in de stad.” Het college laat aan D66 weten dat ze zich zo nodig gaan verzetten tegen het plan en dat ze bereid zijn om hierin samen op te trekken met andere betrokken gemeenten.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. BozeWolf

    Dat is alleen maar het bordje aan de huidige gemiddelde snelheid op de linkerbaan toevoegen. In praktijk rijdt de linkerbaan toch al 130. Geen trajectcontroles of flitsers daar.

    Op 130 wegen rijdt ook alleen de linkerbaan vaak 130. De rest tussen de 90 en 120.

    Het hele nut van 130 ontgaat mij ook. Totdat 130 ingevoerd werd had ik nooit het idee dat ik bij 120 langzaam reed. Nu is het gevoel bij 120 toch jammer. Leuker als er 130 staat.

    130: leuk, maar niet nuttig. Mooie slogan 🙂

  2. Toine Goossens

    Het valt mij op dat op de huidige 130 km stukken het merendeel van de automobilisten 120 of minder rijden.
    De Charlie Aptroot snelheid van 130 is er louter voor de VVD aanhang.

  3. A12rijder

    BozeWolf heeft gelijk mbt de snelheid van de linkerbaan (linkerplakbaan). Die is voornamelijk al 130 wanneer mogelijk.

    Dat er 130 gereden wordt, geeft aan dat er al vraag naar is (even terzijde of dit juist is of niet). Gezien het al gereden wordt, is de vraag hoeveel extra of minder uitstoot dit besluit gaat geven.

    Wel zijn er verkeersharmonica’s (remmen-optrekken) door de verschillen tussen de banen.

    Het gemiddelde in de ochtend van baan 2 en 3 lijkt richting de 85-100km/h te zitten. Het zou maar zo kunnen dat deze opstoppingen daar opgelost worden door de snelheidsverhoging, doordat sommige bestuurders minder krampachtig links blijven rijden. Dat zou dus wellicht kunnen resulteren tot een verlaging van de uitstoot – en verbetering van de verkeersveiligheid – waar D66 naar op zoek is.

    Een eventueel inhaalverbod voor vrachtwagens tussen A12 galekopperbrug tot afslag de Meern zou veiligheid en doorstroming ook ten goede komen. Bij het invoegen vanaf ring Utrecht -> parallelbaan naar A12 zie je veel auto’s direct van baan 1 naar baan 4 schuiven door vrachtwagens op baan 2 en 3. Veel automobilisten blijven door de vrachtwagens hierna vrij lang op deze lagere snelheid hangen op baan 2 en 3 waardoor baan 4 een vrij onrustige rijstijl krijgt.

    Het grote probleem qua mileuvervuiling zal waarschijnlijk dus ook niet zitten in de verhoging van de snelheid, maar in de huidige onderbreking van de doorstroming.

    De combinatie van inhaalverbod + 130km/h zou dus voor D66 de beoogde vermindering van milieuvervuiling teweeg kunnen brengen waar men naar opzoek is en tegelijkertijd de wens van de 130km/h autobestuurders vervullen.

  4. Jiri

    D66 Utrecht kan zich beter druk maken om de mobiliteit in de stad, in plaats van erbuiten. Collegevriendjes van GroenLinks zijn bezig Utrecht mobiel de nek om te draaien! Overigens is 130km/u een prima snelheid voor dit stuk snelweg. Is het trouwens niet: 130km/u, tenzij…. Dat tenzij zie ik op de A12 niet. Woont geen kip tussen Reeuwijk en De Meern.

  5. Veldhuizer

    Wat geweldig dat iedereen het zo goed weet terwijl ze er zelf niet wonen. Ik dus wel en geloof me…..nu bij 120km/u is een normaal gesprek in de achtertuin onmogelijk door het verkeerslawaai. De kozijnen zijn door het roet behoorlijk zwart geworden. Misschien nog een weetje……de beloofde verlenging van de geluidswal toen deze wijk gebouwd werd is er nooit gekomen. Ik vraag me af hoe iedereen er over zou denken als men er woont zoals ik.

  6. M. Schultz

    Dan moet je er niet gaan wonen Veldhuizer. Wie was er eerder, jij of die snelweg?

  7. Herman

    Wanneer gaat de gemeente snappen dat ze er voor de burger zijn?
    Vrijwel iedereen vindt het leuk om hard te rijden. Die groep is veel groter dan de bomenknuffelaars met hun milieugezeur.

    Lekker blazen over een brede weg is leuk!

  8. Ronald

    Hup, Melanie!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).