Gemeente gaat zienswijze indienen tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Gemeente gaat zienswijze indienen tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente gaat zienswijze indienen tegen verbreding A27

Gemeente gaat zienswijze indienen tegen verbreding A27
De A27 bij Amelisweerd
De gemeente Utrecht is niet voornemens om de Ring Utrecht zomaar te laten verbreden door Rijkswaterstaat. Het college van B&W heeft aangekondigd een zienswijze in te dienen tegen de plannen zoals die er nu liggen.

De gemeente Utrecht is niet voornemens om de Ring Utrecht zomaar te laten verbreden door Rijkswaterstaat. Het college van B&W heeft aangekondigd een zienswijze in te dienen tegen de plannen zoals die er nu liggen.

De zienswijze komt er omdat de gemeente van mening is dat er een diepgaande weerstand in de stad is tegen de voorgenomen verbreding van de A27 en dan met name ter hoogte van landgoed Amelisweerd.

In de concept versie, die nu al in te zien is, legt de gemeente uit dat ze nog veel verbeterpunten zien in de plannen van Rijkswaterstaat. “Op basis van de meest recente toekomstscenario’s zijn wij niet overtuigd van de verkeerskundige noodzaak om het aantal
rijstroken op de A27 uit te breiden naar 2×7 rijstroken. Ook niet na lezing van alle rapporten.”

Ook kijkt de gemeente twintig jaar vooruit. “Wij wijzen ook op het feit dat minister Schultz de verwachting heeft uitgesproken dat binnen 20 jaar alle auto’s op de Nederlandse wegen zelfrijdend zijn. Uit studies blijkt dat de filedruk met 30 procent afneemt als 10 procent van de automobilisten automatisch rijdt. Als de verwachting van de minister uitkomt, dan kan de ruim 1 miljard euro beter aan andere doeleinden worden besteed.”

 

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Daar is Linke Lotje weer. Het verkeer de stad uit de buitenring opduwen. En vervolgens verbredng van de buitenring saboteren. #utrechtonbereikbaar

  2. TP

    De ene overheid die een zienswijze gaat indienen bij de andere….wat een ongelofelijke geldverspilling. Dat zou ook verboden moeten worden. Utrecht heeft er helaas vaker een handje van om Den Haag tegen te werken.

  3. Jansen

    Hou toch eens op Barend met dat gekrakeel dat nergens op gebaseerd is.

    Het is een afdeling ambtenaren die dit soort dingen daadwerkelijk onderzoekt en onderbouwd met rapporten en in dit geval hebben ze gewoon gelijk. Lot, zo heet ze namelijk en in jouw geval misschien mevr van Hooydonk, ongeacht of je het met haar eens bent, houdt zich niet bezig met het dagelijks werk van haar ambtenaren. Zij stuurt op hoofdlijnen. Ambtenaren met expertise hebben enige mate van vrijheid in hun werk. Daarnaast hebben veel ambtenaren, ook diegene die dit nu zeggen, een hele andere politieke kleur dan Lot van Hooydonk heeft, dar hoort namelijk niet uit te maken wanneer je gewoon je werk doet waar je voor bent aangenomen. Links of rechts bestaan dan slechts summier. Ook heeft de wethouder wat minder 1 politieke kleur aangezien ze het college vertegenwoordig waar 4 partijen in zitting hebben. Van VVD tot SP. Het college is het over de huidge bestuursperiode gewoon eens over de koers en aanpak, dat hebben ze namelijk vooraf besproken en afgesproken.

  4. Suus

    Haha wat een spitsvondigheid: “linke lotje”… Hoe verzin je het @Barend..?! Enorm grappig!

  5. FD

    Knettergek.
    Eerst het wijkverkeer de rijkswegen opduwen en dan mopperen over capaciteit en het verbreden van die wegen tegen gaan.
    Je moet maar durven.

  6. Bernard Tomlow

    Dit is opmerkelijk.De fietswethouder weet opeens,dat auto,s in de nabije toekomst zelfrijdend ( en schoon ) worden,als het om de ring gaat, maar past deze kennis niet toe als het om de mobiliteit in de stad gaat.

  7. Sander

    Besef je wel, dat het indienen van zienswijzen niet gelijk staat en sabotering etc. Het indienen van zienswijzen is ook een procedurele zet in de totstandkoming van dergelijke plannen. Dien je in deze fase geen zienswijzen in, dan kun je in een later stadium de totstandkoming van het plan niet aanvechten bij de rechter. Het is dus gewoon dom om het niet te doen. Bijkomendheid is, dat het ook gewoon houtsnijdende zienswijzen zijn, die de mening van een deel van de burgers weergeeft (die ook te lezen is op deze website)

  8. Patrick

    Met het huidige aantal voertuigen zal de filedrukte met 30% afnemen. Correct. Rijden er over 20 jaar niet meer auto’s gezien ook de groei ambities van Utrecht zelf?
    En of Lotje link is of niet, Barend heeft gelijk, want je wordt steeds meer gedwongen de rijkswegen te nemen. Van de week moest ik vanaf Leidsche Rijn richting mereveld, en de enige normale optie was via de rijkswegen.

  9. Nieuwe eeuw Nieuwe kansen

    Huilie huilie VVD’ers, opgesloten in het ‘ik moet autorijden want altijd zo geweescht’, ga in godsnaam weg uit Utrecht! We willen jullie en jullie vervoermiddelen niet meer! Wake up and smell the coffee, dit is niet meer het Utrecht van de jaren ’70 met Hoog Catharijne, beton en asfalt.

    Houten wil jullie denk ik nog wel, dat is speciaal aangelegd voor auto’s. Bye!

  10. Sander

    @Patrcik, ik neem aan dat je met Mereveld de locatie bij Amelisweerd bedoelt..? Hoe wilde je er dan heen vanuit Leidsche Rijn? Dóór de stad?

  11. Godfried de Graaff

    Wel of geen VVD standpunt, wel of geen milieu standpunt. Verbreding van de A27 is gewoon economisch gezien een verliesgevende investering.
    Waarom? Omdat het een enorme dure ingreep is, meer dan 800 miljoen. Dit investering in bijvoorbeeld onderwijs levert meer op.
    En misschien wel de belangrijkste reden om deze investering in het wegennet niet te doen is, dat binnen enkele jaren dit plan achterhaald is. De auto is in een rap tempo slimmer aan het worden. Ze gaan met elkaar communiceren en worden zelfs, zeker op snelwegen, zelfrijdend. Hierdoor neemt de capaciteit enorm toe en kunnen veel snelwegen van 4 terug naar misschien wel 2 banen.
    Is dit toekomst muziek? Nou nee, deze ontwikkelen gaan nu erg snel. Waarom nu dan 800 miljoen investeren voor 10 jaar! Economisch zeer onverantwoordelijk .
    Dus minimaal deze verbreding voor 10 jaar uitstellen en dan als nog dit plan van de snelweg baan af.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).