Gemeente geeft subsidie voor waterstoftankstation op bedrijventerrein Lage Weide Gemeente geeft subsidie voor waterstoftankstation op bedrijventerrein Lage Weide

Gemeente geeft subsidie voor waterstoftankstation op bedrijventerrein Lage Weide

Gemeente geeft subsidie voor waterstoftankstation op bedrijventerrein Lage Weide
V.l.n.r.: Ruben Vrijhoef, Bert Strijker, Cor bij de Weg, Henk Stamhuis en Berend Schols.
Op bedrijventerrein Lage Weide komt een zelfvoorzienend tankstation voor groene waterstof. Ondernemers op het bedrijventerrein namen het initiatief hiervoor en de gemeente Utrecht heeft de benodigde subsidie nu ook toegekend.

Op bedrijventerrein Lage Weide komt een zelfvoorzienend tankstation voor groene waterstof. Ondernemers op het bedrijventerrein namen het initiatief hiervoor en de gemeente Utrecht heeft de benodigde subsidie nu ook toegekend.

Het wordt een waterstoftankstation met een electrolyzer, apparatuur waarmee met groene stof waterstof wordt geproduceerd. De ondernemers willen ook een of meerdere waterstofvoertuigen aanschaffen.

Het station krijgt twee tankvoorzieningen, één met 350 bar en één met 700 bar. Hierdoor kunnen zowel lichte als zwaardere voertuigen tanken. De geproduceerde waterstof wordt opgeslagen in mobiele containers, waardoor het ook vervoerd kan worden naar bijvoorbeeld andere afnemers zoals de scheepvaart en heftrucks.

De gemeente heeft 848.000 euro subsidie toegekend aan het project. De subsidie komt uit een regeling van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Ondernemers

De betrokken ondernemers zijn Henk Stamhuis (Stamhuis Groep), Berend Schols (ProfiNRG BV), Cor bij de Weg (EJP Accountants). Zij vormen samen met Ruben Vrijhoef (Hogeschool Utrecht) en Bert Strijker (EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven) de ‘H2 Pioniers’.

Zij worden samen eigenaar van het waterstoftankstation. De ondernemers willen met het project een oplossing bieden voor het dilemma rond waterstofprojecten: zonder waterstoftankstation geen waterstofvoertuigen, maar dat geldt andersom ook.

Het waterstoftankstation moet uiterlijk begin 2022 in gebruik worden genomen.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. wollie

    weggegooid geld; waterstof is veeel te duur per gereden kilometer om ooit interessant te worden.

  2. Harry

    Prima initiatief. Waterstof is een opslagmiddel voor overtallige energie in lente, zomer en herfst van al die zonnepanelen die er zijn en nog komen. Voorsprong door proberen.

  3. AJee

    Ruim veertig jaar te laat, maar goed… https://www.youtube.com/watch?v=TjfONpsFvyM

  4. Mark

    @wollie. Het is nu nog erg duur, maar in de toekomst zal het goedkoper gaan worden. Voordeel van waterstof is dat het tanken een stuk sneller gaat dan het opladen van een batterij.

  5. Lombokker

    Fijn om te lezen dat mijn belastinggeld nu eens een keer goed besteed wordt.

    Waterstof is mijns inziens een veel betere keuze voor het opslaan en transporteren van energie dan batterijen en een elektriciteitsnet.

    Batterijen hebben een flinke ecologische voetafdruk, en er zijn zeldzame grondstoffen voor nodig die onder mensonterende omstandigheden worden gewonnen. Ook maken batterijen een auto zwaarder waardoor het verbruik hoger wordt, en wegen banden harder slijten, wat weer meer fijnstof geeft.

    Ons huidige elektriciteitsnet is volstrekt ontoereikend om in al onze energiebehoefte te voorzien. Gelukkig ligt er (nog) een prima infrastructuur om gas tot aan de voordeur te transporteren, en dat kan worden aangepast naar gebruik van waterstofgas in plaats van aardgas.

  6. Scherpschutter

    Ik zal u een geheimpje verklappen. Ik koop vrijwel alleen duurzame schoenen. Allbirds uit Nieuw Zeeland. Zeer duurzaam en gemaakt van natuurlijke materialen zoals merinowol.

    De reden dat ik deze schoenen koop (heb nu een paar of 5) is simpel. Ze zijn werkelijk extreem comfortabel (echt, alsof je op wolken loopt!), zien er lekker vlot uit, je kunt ze wassen, geen zweetpoten en gaan lang mee. Blijven maar mooi! Allbirds zijn niet alleen duurzaam, het zijn daadwerkelijk betere(!) schoenen dan alle andere schoenen. Superieur zelfs. Omdat de prijs dan ook nog eens heel acceptabel is, is kiezen voor een duurzaam product ineens heel erg logisch.

    Waarom vertel ik u dit? Waterstof is geen Allbird. Het is geen beter product dan een benzine auto. Het is duurder en werkelijk volkomen onpraktisch. Waterstofauto’s moet je eerst doorontwikkelen totdat het Allbirds zijn: beter EN goedkoper dan benzineauto’s, zodat overstappen logisch wordt.

    Dit is met belastinggeld een totaal flutproduct op de markt brengen waar niet eens vraag naar is! Logisch dat er geen investeerders staan te trappelen natuurlijk. Laat de markt nou gewoon eens haar ding doen en superieure producten ontwikkelen zodat overstappen logisch is.

    Wie wil er nou geen waterstofauto….als die goedkoper, sneller, comfortabeler, praktischer en ronduit beter is dan een benzineauto? En dan ook nog duurzaam?

  7. Koel Hoofd

    EJP accountants, die zijn heel goed in facturen schrijven voor niet gedane arbeid.

  8. Massegast

    Lachen de heren ons toe of uit? Even lachen voor het kiekje. Zou ik ook doen als ik €848.000 toegeschoven krijg.

  9. HArry

    Geld wat naar de daklozenopvang had kunnen gaan. Maar ja, klimaat is veeeel belangrijker voor dit college.

  10. jan

    Super! Je kan wel een mooi verhaal zoals scherpschutter schrijven. Maar als je zo denkt dan zou de benzinemotor ook nooit doorontwikkeld zijn. Ontwikkeling van nieuwe technieken moet ergens beginnen en zijn in het begin nooit zo bruikbaar als het alternatief.

  11. WvR

    @Scherpschutter:
    Maar da’s geinig.
    Als je onderzoek doet naar hoe Allbirds begon, kom je er achter dat het begon te rollen toen ze $200.000 subsidie kregen van een bedrijf in eigendom van de overheid.

  12. Scherpschutter

    @WvR

    Bezoedelt u mijn geliefde all-private Allbirds alsublieft niet met dit soort apekool. Ik ben er bijzonder trots op dat ik nog nooit iets bij een gesubsidieerd ‘bedrijf’ heb gekocht en ben bijzonder zorgvuldig in mijn onderzoeken om dit vooral zo te houden:

    February 2014: $119,000 crowdfunding round
    March 2016: $2.7 million seed round led by Lerer Hippeau | $7.3 million valuation
    September 2016: $7.3 million round led by Maveron | $32.3 million valuation
    September 2017: $17.5 million round led by Tiger Global | $385 million valuation

    Koop die schoenen mensen! Beloon kapitalisme, milieu…en uw voeten op de meest comfortbale schoenen ter wereld.

  13. WvR

    @Scherpschutter:
    Niks tegen het schoeisel, sterker nog ben zeer ginteresseerd, anders was ik niet eens verder gaan kijken.

    Het bedrijf Allbirds begon pas NA dat het materiaal middels een subsidie ontwikkeld was. Daarna kwam de kickstarter campange en de rest
    En daar is niks mee. Zeker niet als je kijkt hoe ze het doen inderdaad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).