Gemeente geeft toe: Verkeerssituatie ‘t Goylaan is onduidelijk en wordt aangepast | De Utrechtse Internet Courant Gemeente geeft toe: Verkeerssituatie ‘t Goylaan is onduidelijk en wordt aangepast | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente geeft toe: Verkeerssituatie ‘t Goylaan is onduidelijk en wordt aangepast

Gemeente geeft toe: Verkeerssituatie ‘t Goylaan is onduidelijk en wordt aangepast
De situatie op het verkeersplein bij ’t Goylaan is onduidelijk. Dat geeft de gemeente nu ook toe na een onderzoek bij het verkeersplein. De belangrijkste conclusie is dat de verkeerssituatie op het voorrangsplein niet voor alle gebruikers helder is. Dit komt overeen met de signalen van bewoners en weggebruikers sinds het begin van de herinrichting.

De situatie op het verkeersplein bij ’t Goylaan is onduidelijk. Dat geeft de gemeente nu ook toe na een onderzoek bij het verkeersplein. De belangrijkste conclusie is dat de verkeerssituatie op het voorrangsplein niet voor alle gebruikers helder is. Dit komt overeen met de signalen van bewoners en weggebruikers sinds het begin van de herinrichting.

Er is sinds de herinrichting van de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat discussie over het plein. Het veelbesproken verkeersplein wordt een voorrangsplein genoemd, dit is een relatief nieuw verkeerskundig verschijnsel dat met de herinrichting van de straat naar stadsboulevard werd geïntroduceerd.

De gemeente heeft al meerdere keren bevestigd dat de communicatie over het verkeersplein niet altijd even goed is gegaan en dat er onduidelijkheid is over de situatie. Er werd daarom op voorspraak van bewoners besloten dat er een verkeersmonitoring met camera’s uitgevoerd moest worden. De 2 camera’s bleven 2 weken staan in december.

Maatregelen onvoldoende

Uit het onderzoek blijkt dat de verkeerssituatie op het voorrangsplein niet voor alle gebruikers helder is, zoals bewoners en weggebruikers al vanaf het begin zeiden. De gemeente stelt nu dat drie jaar na de oplevering niet meer gesproken kan worden van een gewenningsperiode.

De gemeente stelt: “De maatregelen die we in de tussentijd genomen hebben blijken niet voldoende. We nemen daarom op korte termijn maatregelen die snel uit te voeren zijn.”

Aanbevelingen

In het rapport is de meest voor de hand liggende oplossing om het kruispunt opnieuw in te richten. Het zou een enkelstrooksrotonde kunnen worden of de keerlussen moeten verder naar buiten komen te liggen, waardoor de kans op misinterpretatie van de voorrangssituatie een stuk kleiner wordt.

Daarnaast moet worden onderzocht of er minder verkeer naar ‘t Goylaan kan zijn door het anders inrichten van omliggende verkeerspleinen. Verder blijkt dat het doseerlicht niet goed werkt en moet worden aangepast.

De laatste aanbeveling is om de verkeersveiligheid van overstekende fietsers te verbeteren. Er wordt geadviseerd om pijlmarkering op de fietsoversteken aan te brengen. “Daarnaast kan worden overwogen om de fietsoversteken verhoogd aan te leggen, zodat de snelheid van het autoverkeer verder omlaag gaat, en bestuurders meer tijd hebben om goed uit te kijken.”

Korte en lange termijn aanpassingen

Op korte termijn komen er extra markeringen om voor meer duidelijkheid te zorgen. Op lange termijn moet de gemeente kijken wat mogelijk is en daarover met bewoners in gesprek.

De pijlmarkeringen op de fietsoversteken worden nu snel aangebracht. De verhoging van de fietsoversteken is volgens de gemeente goed te realiseren, maar zal tegelijk met de andere aanpassingen aan het plein worden gerealiseerd.

Op lange termijn wordt nu bekeken of het plein kan worden aangepast. De mogelijke effecten op de openbare ruimte moeten opnieuw worden bekeken. “Om ervoor te zorgen dat het voorrangsplein minder de uitstraling van een rotonde heeft, brengen we op de korte termijn extra markeringen aan. In de huidige situatie gelden immers andere voorrangsregels dan op een rotonde.”

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. joop gerritse

    Tsjonge, al na drie jaar actie!

  2. paul

    goh dat kostte maar 2 jaar of zo om dat toe te geven. kunnen ze nu ook een aantal van dit soort situaties aanpakken (bv kapteijnlaan, kruising romero/sartre, kard. de jongplein)? want daar ontkennen ze ook glashard dat er iets aan de hand is, terwijl de remmen blijven piepen op deze punten….

  3. Tim

    Fijn dat ze toch eindelijk over de brug komen met aanpassingen. Gezien de koppigheid die de gemeente had getoond, had ik niet verwacht dat ze dit ooit zouden toegeven.
    Jammer dat ondertussen wel een vergelijkbare rotonde wordt aangelegd bij de kruising Kon. Wilhelminalaan/Lomanlaan, waar straks ook nog eens een busbaan doorheen snijdt. Als dit al gevaarlijk is, hoe moet dat daar straks?

  4. JdV

    Uiteraard is de wethouder al door het stof gegaan en heeft ze ruiterlijk toegegeven dat er inderdaad een verkeerd plein is aangelegd en dat er vervolgens niet is geluisterd naar de kritiek. Ze zal het nooit meer doen. Toch ?

  5. Piet

    Blijkbaar moeten heel wat mensen opnieuw op rijles. Afgelopen weekend voor het eerst overheen gereden maar volgens mij is het duidelijk. Waar haaientanden staan daar wacht je op het overige verkeer waar deze niet staan heb je voorrang mag je doorrijden. Ik zie de onduidelijkheid niet. Het is dat mensen deze voorrangregels volledig negeren. Niet dat ze deze niet begrijpen.

  6. Bill

    Ah, iets uit de koker van de zeer succesvolle Lot van Hooydonk? Deze problemen werden jaren geleden al aangekondigd, ben benieuwd welk plan van haar uiteindelijk wel slaagt zonder miljoenenverlies voor de betalende Utrechtse burger.

  7. Tostelli

    @ Piet

    Bedankt voor uw reactie, die het hele probleem van dit verkeersplein haarfijn illustreert.

    Als u anderen aanraadt om opnieuw op rijles te gaan dan kunt u waarschijnlijk zelf uit uw hoofd de definitie van haaientanden wel geven. Inderdaad: “verleen voorrang aan bestuurders op de KRUISENDE weg”. Dus als je als automobilist uit de Hooft Graaflandstraat komt en een auto uit de Constant Erzeijstraat wil voor je linksaf slaan, moet je die dan voorrang verlenen volgens die haaientanden? Het correcte antwoord is dus: nee, die komt namelijk niet vanaf de kruisende weg. Haaientanden betekenen dus NIET dat je alle bestuurders die jouw pad kruisen klakkeloos voorrang moet verlenen.

    Die haaientanden zijn ontzettend verraderlijk, omdat ze niet automatisch betekenen dat de CE-straat en HG-straat nooit voorrang hebben op alle andere bestuurders op dit plein, terwijl de inrichting van dit plein dat wel suggereert. Consequent toepassen van verkeersregels levert dus brokken op, terwijl het nu juist het doel is om brokken te voorkomen.

    Er wordt inderdaad net zo’n verkeersplein plein aangelegd in Transwijk, op de kruising Wilhelminalaan-Lomanlaan-Van Bijnershoeklaan. Ik hou m’n hart vast over hoeveel ongelukken daar gaan gebeuren, vooral door de buslijn die ook nog eens recht door dat plein gaat.

  8. Barend

    Zoveelste fiasco van onze wethouder van verkeer. Herbestrating die keer op keer opnieuw gedaan moet worden. Tramlijntje dat uit de klauwen loopt. Ovondes die niemand snapt. Milieuzone borden die niet kloppen. De fantasie is oneindig, de werkelijkheid bittere ernst.

  9. Rustig Aan

    >>Er wordt inderdaad net zo’n verkeersplein plein aangelegd in Transwijk<<
    Gelukkig wordt er in Kanaleneiland meestal heel rustig gereden!

  10. Willem

    Maak daar maar weer een normale kruising met verkeerslichten en de veiligheid is dan weer terug . En de file,s zijn weer verleden tijd .
    En het ov is hier ook dankbaar voor, rijden zij ook weer op tijd.

  11. hjebbers

    op zich werkt eea goed en snel.
    lijkt me geen fijn punt als je rijles hebt.
    ik houd wel altijd mijn hart vast voor de fietsers die dan voorrang hebben.
    kan me voorstellen dat dat nog wel eens mis gaat.

  12. Nico

    Nu snel de Marco Polo-laan op orde brengen. Voor fietsers is het daar levensgevaarlijk.

  13. Toine Goossens

    Er zijn drie jaar verstreken sinds de aanleg. De ambtenaren die dit hebben bedacht hebben inmiddels een andere functie. Nu zij weg zijn kunnen hun opvolgers een streep door deze onzin zetten. De wethouder zit erbij en kijkt ernaar, o nee, wacht, zij heeft een dure consultant ingeschakeld om het besluit ongedaan te maken. Interne tegenspraak functioneert niet bij de afdeling verkeer, en tegenspraak van burgers evenmin. Luisteren heeft bij hen geen prioriteit. Het is hoog tijd om de bezem door deze afdeling te halen.

  14. roland

    Nogal vernietigend, voor mensen die het rapport hebben gelezen (hoeveel van deze reageerders?):
    – het doseerlicht funktioneert niet, soms overbodig, soms te laat, soms is het rode licht te kort
    – de Goylaan heeft teveel autoverkeer terwijl het ontwerp bedoeld was om de aantallen te verminderen.
    – de autosnelheid op de Goylaan is te hoog, het ontwerp zorgt nauwelijks voor een lagere snelheid
    – de vorm van het plein is verwarrend en te krap, wie voorrang moet krijgen / heeft is onduidelijk.
    Worden de ontwerpers hierop aangesproken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).