234 fietsen bij de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld verwijderd - De Utrechtse Internet Courant 234 fietsen bij de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld verwijderd - De Utrechtse Internet Courant

234 fietsen bij de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld verwijderd

234 fietsen bij de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld verwijderd
Archieffoto fietsen in Utrecht
De gemeente heeft woensdag langs de gevel van de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld 234 fietsen verwijderd. De fietsen stonden in de looproute van bezoekers tijdens Koningsdag en moesten ook weg door werkzaamheden. Eerder was al bekend dat er geen fietsen meer mochten staan vanaf 26 april.

De gemeente heeft woensdag langs de gevel van de Mediamarkt op het Smakkelaarsveld 234 fietsen verwijderd. De fietsen stonden in de looproute van bezoekers tijdens Koningsdag en moesten ook weg door werkzaamheden. Eerder was al bekend dat er geen fietsen meer mochten staan vanaf 26 april.

Het gaat om het gebied tussen de Noordertunnel en de Catharijnesingel. De fietsen zijn verwijderd omdat hier gestart gaat worden met de voorbereidende werkzaamheden voor de facelift van de plint – het onderste deel – van gebouw Gildeveste in de zomer van 2018.

Op deze plek kunnen in de toekomst ook geen fietsen meer gestald worden. Volgens een woordvoerder van de gemeente ‘is het natuurlijk ook fijn dat mensen die op Koningsdag via deze route richting de stad lopen nu meer loopruimte hebben’.

Bijna 20.000 fietsen verwijderd

Het weghalen van fietsen doet de gemeente veel. In 2017 werden er 19.385 fietsen verwijderd door de gemeente. In 2016 waren dit er 23.464. De gemeente wijdt de afname van vorig jaar vooral aan het feit dat er minder (5700) ‘gevaarlijk gestalde’ fietsen zijn verwijderd. Toch stelt de gemeente Utrecht in het handhavingsverslag van 2017 dat de aanwas van nieuwe weesfietsen en wrakken in wijken problematisch blijft.

Stond je fiets op deze plek bij het Smakkelaarsveld? Dan kun je hem ophalen bij het fietsdepot aan de Koningin Wilhelminalaan. De fietsenstalling op het Smakkelaarsveld zelf blijft voorlopig wel staan.

13 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Prima. Zouden ze elke week moeten doen. In de hele stad.

  2. Angelique

    20.000x bestuurlijke dwang met spoed toegepast.
    Dat was ooit bedoeld als een heel zwaar uiterst middel.
    Maar ja, zo lekker praktisch hè

  3. Henk

    @ jvd

    U kunt deze info terugvinden in hetzelfde artikel

  4. Herman

    Als alle fietsenstallingen gereed zijn dan wordt dit hopelijk een dagelijkse actie in het gehele gebied.

    Als we dan allemaal gewend aan de gratis stallingen dan is de volgende stap “betaald fietsparkeren” .

  5. JdV

    @Herman: Prima. Waarom moeten auto’s betalen om ruimte in te mogen nemen op de openbare weg en fietsen niet? Een m2 is een m2 en kost evenveel of je er een fiets, auto of bloembak op zet lijkt me.

  6. herman

    @JdV, misschien moet je iets beter lezen. Ik stel toch nergens dat het niet prima is als fietsers gaan betalen voor stallen?

    Kan me wel voorstellen dat tarief aanzienlijk lager kan. Fietsen is gezonder, weinig ruimtebeslag zowel op de weg als gestald en de aanslag op ons milieu is zoveel minder dan de auto.

  7. Jelle

    Heel goed. Ik werd als doorgaande fietser gek van de truzen (m/v) die uitgebreid bellend, midden op een van de drukste fietspaden ter wereld hun net even te ver op het fietspad geparkeerde stadswrak langzaam maar zeker van het slot stonden te halen. Het aantal keren dat ik hierdoor vloekend in de ankers moest, is niet meer op de vingers van een hand te tellen. In de stalling ermee.

  8. henk

    @ Angelique? Uw punt? Bestuurlijke drang wordt ook toegepast op dieven, moordenaars verkrachters, foutparkeerders met de auto. Iedere dag opnieuw. Stopzetten?

  9. Scherpschutter

    Wat?! 20.000 fietsen in een jaar tijd?! Als je dat zou projecteren op alle inwoners van Utrecht dan betekent dat dus dat pakweg 1/15e van de bevolking in een jaar tijd haar fiets ‘ontvreemd’ heeft zien worden…?!

    Met zulke ‘ordehandhavers’ heb je geen criminelen meer nodig. Hier kan werkelijk geen enkele criminele bende tegenop.

  10. JdV

    @Herman: En ik zeg ook nergens dat je dat niet zegt. Auto’s dragen, itt fietsers, via MRB, BTW, Accijns, BPM, Parkeerkosten etc etc. financieel bij aan de kosten die ze veroorzaken. Volgens sommige onderzoeken zelfs meer dan de kosten die ze maken. Automobilisten zijn dus netto-betalers. Itt fietsers, waarbij de meeste kosten worden afgewenteld op de gemeenschap.

  11. G.H.

    @Scherpschutter: Wat bedoelt u precies?
    Je fiets mag er niet staan. De gemeente kondigt ruim van te voren aan dat ze toch geparkeerde fietsen gaan weghalen. Je zet je fiets er desondanks neer. De gemeente haalt hem weg en stelt je in de gelegenheid om je fiets elders op te halen.
    In welke zin is dat crimineel?

  12. peter R

    Ook op de Vredenburgbrug tussen het Gegeven Paard en de Mediamarkt staan elke dag weer meerdere, deels wrakkige fietsen met hangsloten aan de brugleuning geparkeerd, ondanks een duidelijk aangegeven verbod. De foutparkeerderij van deze brutalio’s, die klaarblijkelijk menen dat je zomaar overal je fiets kunt neerkwakken, verpest werkelijk het hele aanzien daar. Handhaven dat verbod!

  13. Herman

    @JdV, misschien zijn automobilisten netto-betalers, maar als je alleen naar geld kijkt dan is mis je wel een enorm deel van het totaal.

    De ruimte bijvoorbeeld die auto’s innemen voor parkeren (zowel thuis in de wijk als op locatie bij werk of winkelgebied), wegen (al het asfalt in Nederland), maar ook geluidsoverlast, uitstoot, gevaarlijke situaties rond wegen, scholen, visuele overlast (overal waar auto’s verdwijnen wordt het mooier, ga eens op Mariaplaats/Zadelstraat of Domplein kijken).

    Al deze zaken zijn nauwelijks in geld uit te drukken, maar eigenlijk onbetaalbaar daar weegt wat belasting, accijnzen en parkeergeld bij lange na niet tegenop!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).