De gemeente Utrecht heeft een nieuw Actieplan Geluid opgesteld. Op basis van in 2013 vastgestelde geluidsbelastingskaarten beschrijft het actieplan de mogelijkheden voor vermindering van geluidsoverlast in onze stad.
Gemeenten moeten volgens Europese richtlijnen eens in de vijf jaar een actieplan geluid maken. Het eerste Utrechtse actieplan geluid dateert uit 2008. Nu is er dus opnieuw een actieplan opgesteld, dat van 5 maart tot 16 april ter inzage heeft gelegen voor inwoners van de gemeente Utrecht.
De grootste geluidsproblemen in Utrecht doen zich volgens de gemeente voor in straten met veel autoverkeer en woningen dicht op de weg, zoals de St. Josephlaan en de Adelaarstraat. Het actieplan laat zien welke mogelijkheden én moeilijkheden er zijn om het geluid van het autoverkeer in de stad terug te dringen.
In het actieplan beschrijft de gemeente diverse maatregelen om de geluidsituatie komende jaren te verbeteren. Van meer OV en fietspaden, stiller asfalt en snelheidsverlagingen, tot stillere bussen en trams, vergroening van bermen en betere geluidsschermen. Ook moeten er meer pizzakoeriers op elektrische scooters gaan rijden. Een ander punt is de gevelisolatie van woningen en gebouwen.
Kwaliteit openbare ruimte
Om Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te maken en te houden, werkt de gemeente aan de kwaliteit van de openbare ruimte en stimuleert de gemeente het gebruik van openbaar vervoer, fiets en schone vervoersmiddelen.
Deze aanpak leidt op verschillende plekken tot minder autoverkeer en levert daarmee een positief effect op voor de hoeveelheid geluid. Door bij aanpassing en onderhoud van wegen ook meteen stil asfalt aan te leggen, verbetert de geluidssituatie nog verder, aldus de gemeente.
Later dit jaar wordt het Actieplan Geluid definitief vastgesteld door de raad.
5 Reacties
ReagerenAls dan ook motoren – die met veel gebrul en geknal, ook s,nachts langs razen en quads nog een halt toegeroepen worden, wie weet wordt het dan echt leefbaarder op bijv. het Oudenoord en andere plekken waar je door je huis stuitert als dit soort voertuigen door het gedrag van de rijder de straat terroriseert
Leuk gevelisolatie, maar ik wil in de zomer ook rustig met een open raam kunnen slapen. Dan heb ik daar weinig aan.
maatregelen aan de bron (geluiddempers, “stil asfalt”, verlaging maximumsnelheid, etc., en niet alleen op de wegen waar de gemeente het voor het zeggen heeft) blijven de belangrijkste maatregelen. en vervolgens moeten die ook effectief gehandhaafd worden (dus zonodig ook een rijverbod en/of inbeslagname van voertuigen die niet adequaat gedempt zijn).
Jammer dat dit nu pas zo duidelijk bij duic in de schiinwerpers staat.
Hopelijk beseft gemeente dat mensen in de stad willen wonen. En dat betekent tussen 22.00 en 07.00 stilte en in de tussenliggende uren normale herrie.
Laatst op groot internationaal stoomfeest in dordrecht geweest en ondanks de vele bandjes geen geluidsoverlast.
Zo kan het dus ook als er feest is!!!
Ik vind jammer dat de redactie het persbericht van gemeente zonder controle overneemt. “De grootste geluidsproblemen in Utrecht doen zich volgens de gemeente voor in straten met veel autoverkeer en woningen dicht op de weg, zoals de St. Josephlaan en de Adelaarstraat.”
Als men een kijk zou nemen in het actieplan zelf, vind men op de p.9 een kaart met knelpuntlocaties. De grootste geluidsproblemen doen zich voor op de Amsterdamsestraatweg tot aan Marnixlaan. De gemeente heeft dit alleen in het persbericht niet gemeld, want er wordt in het actieplan geen enkel ingreep maatregel genoemd ter verbetering van deze knelpuntlocatie.