Het wervengebied in de Utrechtse binnenstad is vanaf 2 maart verboden terrein voor vrachtwagens en te brede voertuigen. De gemeente weert dit verkeer om de historische werfkelders te beschermen.
Ondanks de geldende aslastbeperking van maximaal twee ton, merkt de gemeente dat er nog steeds te zwaar verkeer over de grachten en werfkelders rijdt. Dat zorgt voor schade aan de oude en soms slecht onderhouden werfkelders.
Op de Oudegracht, de (Kromme) Nieuwegracht, de Plompetorengracht en op de Drift stelt de gemeente een vrachtwagenverbod in. De verboden gebieden worden met borden aangegeven.
Daarbij komen er beperkingen op de breedte van de voertuigen die in het wervengebied mogen rijden. De weg wordt versmald door obstakels. Vrachtwagens en voertuigen breder dan 2,2 meter kunnen dan niet meer over de grachten rijden.
Bezwaar maken
Mensen die willen meepraten over onderwerpen als de breedtebeperking in het Utrechtse wervengebied, kunnen zich tot 1 februari melden. Bezwaar maken tegen het aangekondigde vrachtwagenverbod kan ook nog tot 2 maart. Daarna wordt het verkeersbesluit definitief.
Op dit kaartje is te zien waar het vrachtwagenverbod nu geldt (donkergrijs) en waar vanaf 2 maart het verbod moet gelden (gekleurd).
Gekoppelde berichten
Zeer zware betonmixer op Nieuwegracht, mogelijk schade aan werfkelders
Een zeer zware betonmixer is op de ochtend van vrijdag 8 januari over de Nieuwegracht…
Project herstel Utrechtse werven loopt volgens planning, maar gaat nog jaren duren
De drie projecten voor herstel van de wal- en kluismuren aan de Oudegracht – degene…
Herstel kluismuren Kromme Nieuwegracht ging niet zonder slag of stoot
De gemeente Utrecht begon in januari 2017 met het herstellen van de kluismuren aan de…
Nieuwegracht en Kromme Nieuwegracht gaan weer open na herstelwerkzaamheden
De Nieuwegracht en de Kromme Nieuwegracht kunnen weer open voor verkeer. Afgelopen periode ontstonden scheuren…
20 Reacties
Reagerenzo dat is op tijd zullen we maar zeggen
Hè hè eindelijk, was dat nou zo moeilijk? Het allermooiste en meest beeldbepalende onderdeel van onze stad ( samen met de Dom) te grabbel gegooid door het toestaan van auto’s . Dit zou een begin moeten zijn. Nu nog alle parkeerplaatsen langs de grachten opheffen.
Nou, verhuizen zit er niet meer in movht je daar wonen. Ook nieuwe meubels of andere grote artikelen kun je vergeten. Ben benieuwd of dat standhoud bij de rechter
@JdV
Bij een bestelbus tot 3.500kg (voor rijbewijs B(E), zal de asdruk niet boven de 2 ton uitkomen. Die mogen daar dus nog steeds komen, en daar kan je echt wel een hoop spul in kwijt hoor.
Voor bedrijven die met een vrachtauto iets komen afleveren wordt het een ander verhaal.
@JDV: Dat kan nog prima maar wel met kleinere busjes en niet met grote vrachtwagens. Of (en dat is natuurlijk een heel gek idee aan de grachten) via het water.
Veel te lang geduurd, dit hadden ze al in 2010 moeten invoeren.
Nou JdV, met een door de straat gezakte cementmolen in je werfkelder krijg je geen stuiver meer voor je monumentale pand en kun je ook geen nieuw huis betalen. Prima maatregel dus.
@JdV: zeer waarschijnlijk wel. waarom niet?
@JdV:
Tuurlijk wel. Voor de meeste zaken heb je geen vrachtwagen nodig, daar volstaat een bakwagen prima, en die mogen er gewoon komen.
Prima om te zware vrachtwagens te weren van de grachten. En hou eens op met het dat gezemel over autovrij maken van de grachten. Het is gewoon een woonwijk waar mensen wonen welke ook afhankelijk zijn van een auto. Helemaal als die klagers in een buitenwijk wonen en eens per week/maand over de gracht fietsen.
Nu nog een algemeen parkeerverbod langs de grachten en we zijn er.
@ 3512
Een woonwijk waar je aan de randen daarvan prima parkeergarages zou kunnen maken, maximaal 5 minuten lopen.
Voor verhuizen/ zware spullen, boodschappen uitladen, kan je makkelijk ontheffingen met tijdsloten regelen.
De auto of autobezit zijn geen recht. En zeker niet een recht om overal te mogen of kunnen komen met het apparaat of voertuig. Dat geldt voor zo’n beetje alle voertuigen en machines. Dat ze niet overal gebruikt/ ingezet kunnen worden, bij praktische bezwaren.
Pakeergarages: onder Lepelenburg zou er 1 kunnen liggen, onder de Maliebaan, onder het parkeerdek van het Spoorwegmuseum, bij de IBB, etc…
Het centrum uit de middeleeuwen/ gouden eeuw is niet ontworpen en bedacht op auto’s. Dat zou je jezelf als bewoner ook kunnen realiseren. Zeker als toekomstig bewoner.
Niet alles kan of moet maar kunnen. Als de straten instorten en verzakken door onjuist gebruik, ben je verder van huis.
Willen bewoners per sé daar met auto’s rijden, dan betalen zelf, maar verplicht de versteviging van de kades en werfkelders. Zo kan je ook redeneren. Waarom ook niet?
Nu de personenauto’s nog.
@ duic: Als belanghebbende willen meepraten over het voorstel van de breedtebeperking in het Utrechtse wervengebied moeten zij zich voor 1 februari 2021 melden. Maar hoe krijg je het plan-besluit in huis.? De gemeente stelt: Bezwaar maken tegen het aangekondigde vrachtwagenverbod kan ook nog tot 2 maart. Daarna wordt het verkeersbesluit definitief. Maar het besluit vrachtwagenverbod is al jaren definitief op de kwetsbare grachten. Ook voor vuilniswagens. In bijna alle zijstraten van de grachten zijn zonder inspraak voor automobilisten en (regio) taxi’s gekmakende obstakels geplaatst. De verbodsborden voor vrachtverkeer langer dan 9 meter staan op alle toegangsbruggen net als het bord: verboden harder te rijden dan 30 km per uur op alle wegen binnen de singels. Ik krijg de indruk dat de gemeente weer met een fakeplan komt.
Huh…. er is toch al een verbod. Dat wordt slecht nageleefd cq gehandhaafd.
Een extra verbod gaat verschil niet maken, daar zijn andere maatregelen voor nodig.
Uuutje, wie gaat die garages bekostigen dan? De bewoners? Dat lijkt me wat disproportioneel. De gemeente? Dat lijkt me ook verkwisting van gemeenschapsgeld. En 5 minuten lopen? Hoe dan? Het gebied is niet binnen 5 minuten te lopen. De ibb is al verder… mensen hebben nu behoefte aan deze vorm van mobiliteit. Waarom wil je dat moeilijker maken?
@ De Count
En waarom zouden de bewoners er niet aan meebetalen? Het gaat toch ook hoofdzakelijk om hun auto’s, hun eigendom, hun voertuigen?
Als ik mijn vliegtuig ergens wil stallen kost mij dat ook (heel veel) geld, of mijn helikopter, of mijn boot, of zelfs mijn fiets in een stalling voor lange tijd (of ik moet misschien wel een schuur bouwen).
De straten zijn niet geschikt voor auto’s, het is niet per sé de taak van de gemeenschap om er maar voor te zorgen dat de bewoners daar maar per sé met de auto voor de deur moeten parkeren (of in de buurt).
Dat is dus blijkbaar op dit moment wel de taak van de gemeenschap. Net zoals we parkeerterreinen voor de flats bij overvecht hebben. Daar betalen die bewoners ook niet voor. Het klinkt raar maar hier levert de overheid dus een zeer gewaarde dienst aan haar burgers (in ruil voor belasting op alle mogelijke manieren/niveaus)
Ik vind het al ‘n Godswonder , dat de grachtenwerven het al zo lang hebben volgehouden , met dat veel te zware verkeer erover heen , waar ze in ‘n ver verleden toch niet op gebouwd waren denk ik … Dus ‘n algemeen verbod is zeker op z’n plaats , als je de boel wil heel houden in de toekomst ….
@ De Count
Je maakt al een belangrijk onderscheid.
De wijk, omgeving en straten in Overvecht zijn specifiek ontworpen op veelvuldig gebruik van de auto en privé-bezit van de auto.
Dat is het hele uitgangspunt in die wijk waar werkelijk alles op aangepast is.
In het oude centrum is dat niet het geval, dus het is meer passen, meten en behelpen. Dat hoort erbij. Je hoeft niet in het centrum te gaan wonen. Dat is een keuze. Als ik buitendijks woon; is er ook een kans dat ik natte voeten krijg.