Gemeente laat met bord zien wat vuurwerkvandalisme kost | De Utrechtse Internet Courant Gemeente laat met bord zien wat vuurwerkvandalisme kost | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente laat met bord zien wat vuurwerkvandalisme kost

Gemeente laat met bord zien wat vuurwerkvandalisme kost
Op de plek waar voor de jaarwisseling nog een prullenbak stond, heeft de gemeente nu een bord geplaatst met de daarop de kosten van de schade.

Op de plek waar voor de jaarwisseling nog een prullenbak stond, heeft de gemeente nu een bord geplaatst met de daarop de kosten van de schade.

Stadsbedrijven wil met dit bord duidelijk maken dat het slopen van objecten in de openbare ruimte erg duur kan zijn.

‘Wat jammer, 2400 euro schade’, staat er op het bord dat in winkelcentrum De Plantage in de wijk Zuilen is neergezet. Rond de jaarwisseling stond daar nog een gele prullenbak, die met vuurwerk volledig uit elkaar geknald werd.

De totale schade tijdens de jaarwisseling moet de gemeente Utrecht nog berekenen. Een andere grote schadepost zijn 37 auto’s die volledig uitbranden tijdens Oud en Nieuw.

11 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Stom die mensen die dit soort dingen doen… Helaas is de vogel die dit met illegaal vuurwerk heeft opgeblazen vaak al gevlogen…

    Hebben we het trouwens over zo’n standaard prullenbak? Die zijn 2400 euro? Lijkt me vrij fors…

  2. Anna

    Wat een onzinnige maatregel. Nu is er ook nog geld uitgegeven aan een bord. Kappen met consumentenvuurwerk dan hoef je ook niet meer te handhaven. Lekker centraal feest en diegene die het wel verstierd de boel laten terugbetalen. Aanpakken die hap.

  3. BozeWolf

    @Anna: je denkt toch niet dat die prullenbak met een paar legale rotjes en vuurpijlen is opgeblazen?

  4. Lekkage

    Wat is de prijs van het bord, het plaatsen van het bord, het oderhoud van het bord, het weghalen van het bord, de opslag van het bord en de reparatie van het bord.

    Meer dan 2400 Euro.

    Dus dit is een soort van Gemeente verdubbelaar!

  5. Objectivist

    Echt alleen een gemeente krijgt het voor elkaar om een eenvoudig prullenbakje € 2400,00 te laten kosten….Geen bedrijf dat afhankelijk is van vrijwillige betaling die dat in de eerste plaats zelfs ook maar zou durven aanbieden tegen die prijs.

  6. Rob

    Ik vrees dat dit bord bij de doelgroep weinig bereikt. We zien nu allemaal de mening bevestigd over vandalisme, maar de vandalen zelf hebben niet de intelligentie om zich te realiseren dat zij hier aangesproken worden.
    Als ze een rekening thuis gestuurd kregen was het misschien anders.

  7. Bert

    Wat voor bord het zou worden als ze dat beleid ook zouden doorvoeren bij het nieuwe stadskantoor, de singel of Tivoli Vredenburg?

  8. Lekkage

    Ik was nog wat vergeten.

    De kosten van de vergaderingen, de verslaglegging, de kosten overleg commissie bebording. De behandeling bij het college B&W en de gemeenteraad. De publicatie in een dagblad.

    Ik denk dat we nu op €12.000 euro zitten.

  9. Ellen

    Dit is een vreemde boodschap van de gemeente.
    Het is volstrekt onzinnig om objecten in de openbare ruimte te slopen. Hoeveel of hoe weinig die ook kosten.
    Fout gedrag alleen als schadepost aanduiden; dat is echt jammer.

  10. Marco Knol

    Ik heb in het verleden wel eens als vrijwilliger begeleid bij projecten waarbij jongeren wegwijs werden gemaakt met gemeentepolitiek. Dan werd een budget beschikbaar gesteld en mochten ze kiezen.

    Een lullig bankje koste toen (jaren geleden) ook al bijna € 2500,–. Relatief hufterproof (dus zwaar uitgevoerd) en inclusief plaatsing, dat dan weer wel. En natuurlijk een redelijke winst voor het bedrijf dat het levert en plaatst. Dus die € 2400,– voor een prullenbak komen mij niet eens zo onwaarschijnlijk voor.

  11. Frank

    Als je het handboek straatmeubilair van de Gemeente Utrecht erbij pakt, zul je zien dat de prijs van zo’n vuilnisbak de 600 Euro niet overstijgt. Laat daar nou nog eens 400,- bij komen voor opruimen en plaatsing, dan zit je op 1000,-

    Ik weet niet welke bizarre kosten de gemeente er nog allemaal bij plust om van 1000,- op 2400,- te komen, maar als die extra 1400,- niet klopt, hebben ze een probleem met de waarheid. En als die extra 1400,- wel klopt, hebben ze een probleem met hun kostenbeheersing.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).