Snorfiets volgend jaar definitief verbannen van het fietspad in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Snorfiets volgend jaar definitief verbannen van het fietspad in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Snorfiets volgend jaar definitief verbannen van het fietspad in Utrecht

Snorfiets volgend jaar definitief verbannen van het fietspad in Utrecht
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
De gemeente Utrecht wil in 2019 snorfietsers naar de rijbaan verplaatsen. Wettelijk gezien is het nu al mogelijk, maar er moet eerst onderzoek en enkele aanpassingen worden gedaan.

De gemeente Utrecht wil in 2019 snorfietsers naar de rijbaan verplaatsen. Wettelijk gezien is het nu al mogelijk, maar er moet eerst onderzoek en enkele aanpassingen worden gedaan.

De gemeente wil al langer af van de snorfiets – met blauw kenteken – tussen de fietsers. De brommers zouden geluidshinder, overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren. Zeker tijdens het wachten bij een stoplicht is de uitstoot van brom- en snorfietsen voor fietsers en wandelaars ongezond. Voordat de snorfiets daadwerkelijk naar de rijbaan kan worden verplaatst is echter nog wel extra onderzoek nodig.

De gemeente heeft een voorlopige indeling gemaakt van fietspaden waar de snorfiets wel en niet naar de rijbaan kan worden verplaatst. Voor de snorfietser wordt het verplicht om een helm te dragen op de rijbaan. “Op basis hiervan achten we het gebied binnen de stadsring als meest kansrijke gebied voor het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan”, aldus de gemeente.

Indicatie geschikte rijbanen voor de snorfiets. Beeld: Gemeente Utrecht

Er moeten wel aanpassingen op een aantal wegen komen zoals op- en afritten en nieuwe borden. Ook wordt er extra handhaving gedurende een jaar ingepland en moet er een goede communicatie zijn over de veranderende situatie.

Het project ‘snorfiets naar de rijbaan’ zou in totaal tussen 580.000 en 880.000 euro gaan kosten. Eventuele maatregelen om snorfietsers te compenseren door bijvoorbeeld de aanschaf van een helm zijn daarin niet meegenomen.

Nadat duidelijk is welke infrastructurele aanpassingen nodig zijn kunnen snorfietsen in 2019, waarschijnlijk na besluitvorming in de Voorjaarsnota 2019, naar de rijbaan worden verplaatst.

Fotoverslag

30 Reacties

Reageren
  1. Cor

    Goede ontwikkeling, die dingen rijden vaak snoeihard, veel harder dan de voorgeschreven 25 km/u. Prima als je harder wilt rijden dan dat, maar dan lekker op de rijbaan en niet tussen het al krioelende fietsverkeer. Nu hopen dat er dan (in elk geval bij vlagen) flink op gehandhaafd wordt.

  2. JeGeTe

    Maak er echt landelijk beleid van. Zo wordt het een jan-boel: fietspad af: “hoedje op”, fietspad op: “hoedje af” NIEUW SOORT VERMAAK !?!?!?!?!

  3. Fred

    Een goede zaak.
    Met name de snorfietsen van die bezorgdiensten zijn een ramp, ze scheuren overal asociaal hard tussendoor op het fietspad en houden zich nergens aan, zeer onveilig dus.
    Daarnaast inderdaad een klereherrie.
    En een hap uitlaatgassen inademen als je achter zo’n ding staat is ook al niet erg lekker.
    Beter is het om ze helemaal te verbieden, maar dit is een stap in de goede richting.

  4. cas

    Gelukkig is er geen uitstoot meer als deze 1 meter naar links voor het stoplicht stilstaat. Ook heel goed dat deze bijvoorbeeld op de Europalaan tussen de bussen en auto’s door kunnen slingeren met 20 km/h. Veiligheid boven alles!!

  5. schone lucht

    In Amsterdam zijn brom- en snorfietsen uit 2010 en eerder niet meer toegestaan in de milieuzone.
    Zou dat voor deze vervuilers in Utrecht ook geen optie zijn!

  6. Salie

    Wat is het toch met snorfietsers dat ze te beroerd zijn over te stappen op de elektrische fiets. Je zou haast denken dat ze er een sport van maken zoveel mogelijk geluid te produceren en zo veel mogelijk fijnstof in het gezicht van fietsers te blazen. Naar de grote weg ermee als je je zo’n grote jongen m/v waant.

  7. cas

    Waarom verbannen we fietsers ook niet naar de rijbaan?

  8. bee

    @cas
    mensen denken dat als je een milieuzone inrijdt de lucht daar schoner is dan waar de auto´s wel mogen komen.
    ze vergeten dat er ook wind staat dus de lucht waait over de wijken maar laat de “schone” plekken schoon en de vervuilde plekken vervuild.
    ik weet niet waarom mensen nog in die milieuonzin blijven geloven .
    nu gaan ze langzaam verkeer mengen met snel verkeer terwijl niet iedereen dat ziet zitten en door nerveus gedrag de grootste ongelukken gaan gebeuren.

  9. JC

    En wat nou als we een simpele regel bedenken vanuit veiligheidsperspectief, ipv vanuit de stankoverlast? Dan krijg je veel meer handen op elkaar.

    Bijvoorbeeld: Fietspad maximaal 25 km/uur.
    (en dat dan ook handhaven..)

    Dan zorg je dat ook alle opgevoerde elektrische fietsen, racefietsers en andere snelheidsduivels niet rakelings langs de medeweggebruiker roetsjen en onveilige situaties veroorzaken…

  10. Toine Goossens

    Dit is verschrikkelijke onzin, en dus niet definitief. De gemeente moet eerst aantonen dat zowel de gezondheid als de veiligheid van fietsers een bedreiging vormen.
    Dat gaat niet lukken. Er is noch wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid, noch naar de gezondheid uitgevoerd.

    Er ligt een notitie van een aantal amateurs van de GGD. Daar heb ik 2 jaar geleden al gehakt van gemaakt. De ambtenaren van de gemeente weten dat, maar zij misleiden de wethouder en straks de raad. Dit plan sneuvelt hoe dan ook.

    Het geld is beter besteed aan het opheffen van de burocratische rompslomp van de wijkteams. Die kunnendan veel en veel voor de burgers doen. Dat is hard nodig. De rekenkamer Rotterdam heeft geconcludeert dat de wijkteams in de huidige situatie vrijwel niets kunnen bereiken. Dat is veel en veel erger dan de geuren die GroenLinkse burgers opsnuiven.

  11. Cor

    @JC: de snorfietsen (met blauwe plaat) mogen nu al max 25 km/u, los van waar ze rijden. En jammer genoeg is het handhaven daarvan nog veel moeilijker dan het algehele verbod op het fietspad waar het artikel over spreekt.

  12. Benya

    Dit slaat echt nergens op, weer geld over de balk smijten voor minimaal effect. Zonde gewoon. Geef dat geld dan aan subsidie voor electrische snorscooters? Ownee daar hebben mensen profijt aan. Dit gaat alleen maar voor ongelukken zorgen. Ik ga niet van het fietspad af met mijn scooter jullie mogen het lekker bekijken.

  13. Scherpschutter

    Mmm. Een nieuwe verkeersregel in Utrecht die als gevolg heeft dat er voortaan op iedere 50km weg in Utrecht mobiele snelheidsdrempels rondrijden, die ervoor zorgen dat automobilisten nog maar 25 kunnen i.p.v. 50, en dan word ik geacht om te geloven dat dit iets te maken heeft met veiligheidsverbetering en luchtverbetering? Right.

    Ik ben benieuwd of de verantwoordelijke ambtenaar ook zijn verantwoordelijkheid durft te nemen als die snorfietsers straks stuk voor stuk worden platgereden door auto’s. Het is nu af en toe voor automobilisten niet te doen met al die bromscooters op de weg. Nu krijg je er dus ook nog eens verkeer bij dat maximaal 25 kilometer per uur gaat….Op een 50km weg komt het zo eens voor dat je 70 rijdt als je even niet oplet. Dan heb je dus 45km/pu snelheidsverschil met de gemotoriseerde slak, ervan uitgaande dat de slak het gas altijd vol open heeft tenminste. Daar gaan natuurlijk grote problemen van komen.

    Persoonlijk hou ik het erop dat dit uiteraard simpelweg een verkapte maatregel is om automobilisten te pesten. Een nieuwe innovatieve, spreekwoordelijke en mobiele drempel, ontwikkeld om het toch al ge-terroriseerde autoverkeer in Utrecht verder tot op het bot te frustreren en ontmoedigen.

    Men zal er bij de eerste paar gewonden (hopelijk komen ze daar mee weg) waarschijnlijk de keutel wel weer intrekken. Dit is uiteraard vragen om grote veiligheidsproblemen.

  14. Inez

    @Toine Goossens; Het gaat niet om geuren die mensen opsnuiven, maar ongezonde lucht. En iedereen ademt ze in, niet alleen Groenlinksers.

  15. Ben

    Dit slaat echt nergens op, weer geld over de balk smijten voor minimaal effect. Zonde gewoon. Geef dat geld dan aan subsidie voor electrische snorscooters? Ownee daar hebben mensen profijt aan. Dit gaat alleen maar voor ongelukken zorgen. Ik ga niet van het fietspad af met mijn scooter jullie mogen het lekker bekijken. Ik wil best een nog vervuilerende auto kopen hoor?

  16. Berend

    Goede zaak. Minder van die grote stinkdingen om me heen. Misschien dat er nu nog een keer zo’n luiwammes de fiets gaat pakken.

  17. Wim Vreeswijk

    Als er geen behoorlijke scheidingsdrempels op die wegen komen tussen snel en snorverkeer kun je de uitvaartverzorgers flink laten overwerken zo is mij duidelijk. Wie of welke partij heeft dit krankzinnige plan bedacht ? Het wordt tijd voor een stadsoproer burgers van Utrecht !

  18. Jansen

    Een eventuele Helmplicht moet landelijk geregeld worden, dus kan deze maatregel nooit veilig worden ingevoerd, en is dus gedoemd te mislukken, 2019 gaat het niet worden, de landelijke politiek heeft wel belangrijkere zaken te behandelen.

  19. Robert

    Overal van de fietspaden af binnen de bebouwde kom (waar zeker iets voor te zeggen is) of nergens. Inbouwen van variatie is werkelijk het domst mogelijke en maakt per direct de situatie onduidelijk en dus ernstig onveiliger. Het is werkelijk verbluffend hoe dit soort plannen tot uitvoering komen, met tunnelzicht op één onderwerp/argument en dan het grotere plaatje en het gezond verstand ver achter zich laten.

  20. CorrieGM

    Zo’n verschrikkelijk slecht idee. Ja, zo’n brom- of snor- of hoe het ook heet fietser kan mij een gebroken been bezorgen. Maar een auto kan zo’n snorder doodrijden. Dan toch maar liever dat gebroken been (al zal ik ze de huid volschelden als ze me dat bezorgen).

  21. Fred

    Een betrouwbare overheid ziet er toch anders uit dan mensen verplichten een helm op hun hoofd te laten zetten terwijl ze juist een vervoermiddel kochten waarbij dat niet nodig was.
    Wat gaan mensen doen als ze alleen nog in een harnas met een oranje knipperlicht erbovenop aan het verkeer mogen deelnemen?

  22. Toine Goossens

    @ Inez,

    Die ongezonde lucht is een fabeltje waar alleen GroenLinks in gelooft.

  23. Inez

    @Toine Goossens, Was het maar een fabeltje. Ik heb er zelf astmatische bronchitis van gekregen, dus ik heb er direct last van.
    En ik stem niet GroenLinks.

  24. Mwah

    @ Inez, best knap van u dat u exact de oorzaak kan duiden. Met name omdat astmatische bronchitis vele oorzaken kan hebben, zoals erfelijkheid, allergie, mist, luchtverontreiniging, inspanning, roken, overgewicht etc.

    Komt op mij over als gevalletje doelredeneren…

  25. Piet

    Het gevaar is grotendeels wat ze zelf uitlokken. Pasgeleden rijdt een scooter een hele rij wachtende auto’s voor het stoplicht voorbij en gaat vooraan staan en dan vreemd vinden dat je door 4 auto’s van de baan wordt gedrukt. Sluit netjes achteraan en er was niets aan de hand geweest een auto is nou eenmaal sneller en sterker moet je niet van die domme acties doen.

  26. Hans

    De overlast en het gevaar wordt veroorzaakt door snorSCOOTERS, bakbeesten waarvan de topsnelheid met kleine aanpassingen rond de 80 ligt. En die vaak veel harder dan 25 rijden. Terecht dat ze naar de weg gaan. De nette, voorzichtige rijders moeten er helaas onder lijden.

  27. Fredsnel

    “overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren” alle fietsen zitten meer op hun mobiel en niet op de weg aan het opletten. Ook spookrijden en door rood rijden worden veel meer door fietsers gedaan. Als iedereen zich aan de regels houdt wordt het al vijliger. En de uitlaatgassen krijgen we binnen via auto’s, de gemeente stads bussen, brommers, houdkabels, BBQ in de parken en zo voor, als je eerst de bussen elektrische maken en de BBQ elektrische maken en de houdkabels werwijdert uit elke huis( ook nog brand fijliger) is er al meer Coolstofdioxide uitstoot uit de stad dan als je alles snorfietsen veranderd in bromfietsen! Want hiermee win je niks( en ik ben geen snorfietser, en schaam me om hier in Utrecht te fietsen door dat fietsaso gedrag!)

  28. cas

    Het is gewoon een wassen neus, als mensen geloven dat dit beter is voor de luchtkwaliteit of veiligheid zijn dit wel hele domme koeien. Voor de luchtkwaliteit maakt het namelijk niks uit, en de veiligheid komt dit allerminst ten goede.

  29. Toine Goossens

    @ Inez,

    Ook ik heb last van bronchitis. Dat steekt met name de kop op als ik mijn lijf onder te veel stress heb gebracht. Ik was ook COPD patient. Mijn longen zijn al meer dan tien jaar tip top in orde. Ik gebruik geen medicijnen meer, de luchtkwaliteit is namelijk fantastisch tegenwoordig.

  30. John

    Een nieuwe snorscooter uit de winkel is stil, heeft de Euro 4 norm, is zuinig, heeft nauwelijks uitstoot en rijdt niet harder dan 25km/uur.
    Tenminste… dat is voordat de knutselaar zn schroevendraaier in het ding steekt en na een middagje vernietigend sleutelen de afstelling volledig om zeep heeft geholpen.
    BAM!! Scooter voldoet nu niet meer aan de norm, rijdt 80, rookt, stinkt en drijft nu andere weggebruikers tot wanhoop. En juist die scooter wordt door mensen herinnert.
    Dan is verplaatsen naar de rijbaan niet de oplossing maar handhaving het enige antwoord.
    Nu voelt het als een gedoogbeleid voor het opvoeren van snorscooters!
    De goeden lijden onder deze kleine groep die het voor iedereen verpesten. De nette snorscooter valt niet op, de lawaai scooter wel!
    Ik ga iig niet met mijn dochter van 7 door het snelle verkeer op mijn nette originele 25km/uur snorscooter.
    Hopelijk volgt het inzicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).