Herinrichting Amsterdamsestraatweg is moeilijker dan gedacht en uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting Amsterdamsestraatweg is moeilijker dan gedacht en uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting Amsterdamsestraatweg is moeilijker dan gedacht en uitgesteld

Herinrichting Amsterdamsestraatweg is moeilijker dan gedacht en uitgesteld
Archieffoto Amsterdamsestraatweg
De herinrichting van de Amsterdamsestraatweg is uitgesteld. De gemeente werkt aan een conceptontwerp om de weg tussen Paardenveld en Marnixlaan verkeersveiliger te maken, maar dit blijkt lastig te zijn. Dit komt vooral door de hoeveelheid autoverkeer.

De herinrichting van de Amsterdamsestraatweg is uitgesteld. De gemeente werkt aan een conceptontwerp om de weg tussen Paardenveld en Marnixlaan verkeersveiliger te maken, maar dit blijkt lastig te zijn. Dit komt vooral door de hoeveelheid autoverkeer.

Voordat het ontwerp kan worden afgerond moet er nu eerst een verkeersstudie worden gedaan. Daardoor schuift de planning op. De gemeente neemt daarom nu wel alvast een aantal maatregelen om het veiliger te maken.

Er komen twee drempels voor en na het spoorviaduct om de snelheid van autoverkeer af te remmen. Er worden enkele parkeerplaatsen opgeheven om het zicht voor afslaand autoverkeer van en naar zijstraten te verbeteren.

Begin 2019 wordt een snelheidsmeter geplaatst waarop automobilisten kunnen zien of ze zich aan de snelheid houden.

Ingewikkeld

Bewoners en ondernemers werken al langer met de gemeente aan een ontwerp om de straatweg een 30 kilometerstraat te maken. Omdat de opgave zo ingewikkeld is, neemt de gemeente wat meer tijd voor het conceptontwerp dan gepland.

De verkeersstudie is waarschijnlijk klaar in het voorjaar van 2019.

21 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Dus het duurt allemaal weer langer ? Kunnen ze dus blijven jakkeren met illegale uitlaten met herrie zonder DB-killers ? En graag drempels vlak vóór en ná het viaduct, niet 20 meter of zo, want dan werkt het niet. En verkeerslichten terug !

  2. Breinbaas

    De meeste mensen veranderen hun gewoontes zodra het hun flink veel geld gaat kosten, dus gewoon over hele straat 6 a 8 flitspalen plaatsen!

  3. paul

    ik zou er een fietsstraat van maken zoals op de romerolaan/kapteijlaan en dan maar hopen dat de auto’s wegblijven – not. hoop is de beste strategie van onze verkeerswethouder, lijkt het wel.

  4. JvS

    ‘Begin 2019 wordt een snelheidsmeter geplaatst waarop automobilisten kunnen zien of ze zich aan de snelheid houden’
    Geniale oplossing, dat zal ze leren! Niet handhaven maar een snelheidsmeter.
    Het is toch om te janken zeg.

  5. Fred

    Voor dit autoriool is maar 1 structurele oplossing:

    Maak van de ASW een 1-richting straat. En van de Oudenoord ook, de andere kant op. Weg met die auto’s.

  6. JdV

    Ik ben er een groot voorstander van om de straat stukken veiliger voor automobilisten te maken. Al die voetgangers, fietsers en bussen die ook van de weg gebruik willen maken moeten worden verplaatst naar de zijstraten en parallelwegen. Met een extra viaduct aan elke zijde van de ASW kunnen auto’s dan eindelijk doorrijden zonder om de haverklap te moeten stoppen voor OV of fietsers die zo nodig moeten oversteken.

  7. Rottebert Peermans

    Ik juich dit uitstel toe. Hopelijk wordt het afstel. Er moet een einde komen aan het verpesten van het traditionele straatbeeld in Utrecht. Straten zoals de Amsterdamsestraatweg en de Kanaalstraat zijn al decennialang verbonden met racende auto’s, dubbel parkeren, eigenwijs rijgedrag en geflaneer met dure bolides. Dat is ook de charme van die straten! Gun de mens ook een pleziertje en stop met drempels, flitsers en handhaving!! Bescherm ons multicultureel erfgoed!

  8. Berend

    Wat is er moeilijk aan een paar nieuwe 30 borden en een flitspaal om mee te beginnen?

  9. Herman

    als ze maar lief en voor mooie materialen, misschien een mozaïek?
    sluit mooi aan op de historische afkomst van vele weggebruikers daar. in het mozaïek kun je allerlei taferelen verwerken.

  10. Adje

    Ik denk dat elke aanpak van dit gebied enorme overlast gaat geven tijdens de werkzaamheden, jarenlange onduidelijkheid en ontevredenheid met zich meebrengt. Maar ik sta erachter dat het gebied wordt aangepakt. En wat mij betreft dan met een enorme verandering die ook láng zal duren om uit te voeren … Maar die wél ook decennia voordeel op kan leveren : maak een echte scheiding tussen doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer, zorg dat doorgaand verkeer een eigen weg krijgt. Ik zie dat als tunnel, met de Marnixlaan als afslag – maar die tunnel zou dan vanaf het stationsgebied tot aan de stadsgrens met Maarssendorp kunnen zijn.

  11. De eenzame fietser

    Goh, je gelooft het niet. Gemeente = verrast door veel autoverkeer op de ASW.
    U, gemeente 030, kan ook eens naar bewoners luisteren, in plaats van een verkeersmeting uit te voeren. Zij weten namelijk allang dat deze straat geteisterd wordt door: teveel. Teveel (sport)auto’s & (sport)motoren, teveel snelheid en teveel (opzettelijk) lawaai. Teveel recreatief, testosteron geïnduceerd wangedrag tot in de kleine uurtjes.
    U, gemeente, kan nog een keer wegduiken en wachten op een studie/commissie/rapportage/inspraakcircus OF de bewoners serieus nemen.
    Ik weet ook wel dat de ASW niet in Utrecht-oost ligt. Daar aan de singel worden de klinkers nu voor de derde keer opnieuw gelegd. Maar stel dat u toch even tijd over hebt, kom dan eens kijken op de ASW. Zet de wethouder en de commissie verkeer een zondagmiddag met een dB-meter onder aan de watertoren. Geef uw ogen en oren de kost. Wij zorgen voor koffie.

  12. Ihsan

    @ Rottebert en Herman

    Al sinds ik hier woon (9 jaar geleden heb ik een huis in deze ‘witte probleemwijk’ gekocht) heb ik de gemeente aangespoord om de situatie op de straatweg te verbeteren. Ik heb gesproken met mensen van de gemeente, heb voorstellen aangedragen voor de herinrichting, heb zelfs gratis een website voor de winkeliersvereniging gebouwd. Ik ben afgestudeerd stedenbouwkundige en sta te popelen om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van de straatweg. Ik spreek ondernemers die al jaren op de straatweg zitten en problemen hebben om een terrasvergunning te krijgen, terwijl nieuwe hippe tenten als het ware een tapijt uitgerold krijgen. De realiteit van mijn straatweg is divers, maar ook volks. Nog niet lang geleden heeft een Nederlandse jongen een andere Nederlandse jongen doodgeslagen in een snackbar aan de straatweg. Hufterig gedrag is niet beperkt tot een bepaalde etniciteit. Met uw opmerkingen kan niemand iets. Ik hoop dat u het heroverweegt.

  13. Zonnewende

    +1 @ breinbaas

    Flitspalen!

    En dan ook graag op de Singel

  14. cas

    Heeft iedereen hier wel door dat de gemeente zelf geen flitspalen mag plaatsen??

  15. JdV

    @Cas: Nee, dat snappen de meeste reaguurders hier niet.

  16. Dick

    Realiseert men zich wel dat de A’damse straatweg ook een belangrijke OV- ader is en dat snelheidsbeperkingen en drempels het OV nog langzamer en onaantrekkelijker maken?

  17. Bertje 030

    De chaos wordt de komende tijd alleen nog maar groter nu de Marnixbrug wordt opgeknapt en de Marnixlaan 1 rijstrook krijgt, sluipverkeer in alle straten rondom de ASW.

  18. Katja

    Er wordt een woonwijk met ca. 1000 woningen gebouwd aan het voormalige spoorterrein aan de 2e Daalsedijk. Verkeersmaatregelen zijn noodzakelijk. Gemeente, denk nou eens groot : éénrichtingverkeer op de ASW en bredere voetpaden. Maak een éénrichtinglus van ASW-Josephlaan-Cartesiusweg-Kempisweg-Vleutenseweg Daardoor een betere doorstroom.

  19. rudolfverhoef

    Ze zijn dus al tijden bezig met een ontwerp, en komen nu tot de conclusie dat er eerst een “verkeerstudie” gedaan moet worden……

  20. Herman

    @RudolfVerhoef, scherp gezien.
    Meestal start een project met een studiefase en wordt daarna voorlopig en definitie fontwerp gemaakt. Dat is de meest efficiënte en goedkopen manier.

    Echter bij de (lokale) Overheid gaat alles anders….

  21. Marcel

    Ik ben geboren op het Vredenburg. Heb dus gezien wat onze bestuurders er van gemaakt hebben. EEN GROTE ZOOI!!!
    Het is zo makkelijk. Gewoon mooie flitspalen neerzetten en klaar is Kees.
    In Zwitserland kan dat. Zurich al zowieso. Dus waarom hier niet?
    Express moeilijk doen lijkt t wel.
    Mag ik ff wethouder worden?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).