De gemeente heeft plannen om het voetgangersgebied in de binnenstad uit te breiden. Om dit zo goed mogelijk door te voeren wordt er 18 mei een zogeheten stadsgesprek gehouden. Een moment waar geïnteresseerden, ondernemers en binnenstadbewoners met de gemeente in gesprek kunnen over de plannen.
De gemeente wil een groter voetgangersgebied creëren in de binnenstad om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. Het huidige voetgangersgebied rond de Oudegracht en de Steenweg moet ook uitgebreid worden vanwege het actieplan voetganger dat de gemeente vorig jaar heeft opgezet.
De uitkomsten van het Stadsgesprek Voetganger gebruikt de gemeente voor het maken van een concreet voorstel voor de uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad en de verbetering van de positie van de voetganger.
Het Stadsgesprek vindt plaats op 18 mei om 17:30 uur op tien verschillende locaties die allemaal in aanmerking komen voor uitbreiding van het voetgangersgebied. Het gesprek op de locatie duurt een half uur. Daarna gaan alle deelnemers richting het stadhuiswaar ze in twee rondes de gelegenheid krijgen om met elkaar in gesprek te gaan
Tot en met 11 mei kan men zich via utrecht.nl/voetganger aanmelden. Er is in totaal plek voor 100 deelnemers.
Gekoppelde berichten
DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden?
Fietsen over de Oudegracht-oostzijde tussen het oude postkantoor en Kafé België wordt wellicht in de…
15 Reacties
ReagerenAlweer een stadsgesprek, was dat ook al niet toen het college aantrad, volgens mij een grootte farce.
Slecht plan. Zo wordt het centrum steeds meer een toeristengebied.
‘Stal je fiets maar aan de rand, en loop verder’ zegt de gemeente.
Nu dat is prima voor dagjesmensen die lekker een dagje het centrum in willen, maar voor gewone inwoners die even met de fiets een paar boodschapjes willen doen in de stad is het een hoop meer moeite als je eerst je fiets op de Neude moet zetten, dan lopen naar de Simon Levelt, fiets weer ophalen, en dan met een omweg naar de Twijnstraat voor de Persepolis.
Om maar even een voorbeeld te nemen.
De belangrijkste punten die komen uit de gesprekken:
1. Ongefundeerde angsten van ondernemers over bereikbaarheid van hun winkels;
2. Noodzaak van voorzieningen en uitzonderingen voor de minder-mobiele mens en bestemmingsverkeer van bewoners;
3. Keihard bestaande en nieuwe situatie handhaven en optreden tegen hufterige fietsers
4. Goede fietsroutes regelen voor fietsers.
Voor de rest gewoon invoeren. Kijk maar naar de Steenweg, de Mariastraat, de Lange Elisabethstraat: de populairste gebieden zijn auto en fietsvrij.
Wel van echt belang zijn goede fietsroutes en fietsparkeerplekken. Het is nu een samengeraapt zooitje vaak. Ik doe maar wat voor de hand liggende suggesties:
1. Domplein richting Domstraat herbestraten (zelfs lopen is daar niet fijn) en aansluiten op inrichting en uitstraling Domstraat.
2. Meer ietsparkeerplekken (met name) op Domplein richting ‘t Wed.
3. Parkeerplekken Korte Nieuwstraat weg voor meer ruimte (auto en fiets)verkeer (goddomme niet voor niets een heel woonblok daar gesloopt in de jaren 70 onder vervanging van de lelijkste nieuwbouw om de weg breder te maken).
4. Minder autoparkeer- en meer fietsparkeerplekken op Minrebroederstraat om toename fietsverkeer daar aan te kunnen
5. Handhaving op Minrebroederplein zodat fietsgarage daar fatsoenlijk gebruik krijgt (de Annastraat kan ook wel wat liefde gebruiken als men daar fietsen kwijt kan, maar goed).
6. Situatie oversteek Korte Jansstraat / Janskerkhof aanpakken (doorgaand fietsverkeer direct over taxi-standplaats (die toch praktisch onbereikbaar is voor een voetganger) in plaats van de rare dubbele oversteek langs Willibrordus (echt, deze plek is qua inrichting volstrekt onbegrijpelijk), de oversteek direct bij Broers ook geheel weg (bij Drift (ene kant) of bij Broodje Carlo/Mario2 (andere kant) kan prima, hoewel die situaties ook aangepast moeten worden, maar dat valt buiten het bestek van uitbreiding van het voetgangersgebied).
7. Verbetering situatie bij Viebrug voor overstekende fietsers (en sluit dat stukje oudegracht bij Rembrandt nou eindelijk eens voor goed af);
8. Opknappen uitstraling en verder voor-fietsverkeer-afsluiten ingang Slachtstraat vanaf Lange Jansstraat met aanleg degelijke fietsparkeerplekken (het hele Lorjé-gebouw en dat gebouw waar Kartoffel in zit mag ook wel plat van mij, maar dat terzijde).
9. Drakenburgstraat parkeerplekken weg en fietsenrekken plaatsen, met betere aansluiting op rest van oudegracht/Neude (idealiter die rare ingang van het postkantoor helemaal weghalen van maainiveau en een gigantisch brede weg hebben, maar goed).
Zo’n gesprek met een “soep en een broodje” voel ik overigens niets voor, en zeker niet twee uur lang in discussie met willekeurige mensen… Brrr.
@Ischa: je kunt je fiets ook aan de hand meenemen… Zo’n radicaal concept kun je al in werking zien in het voetgangersgebied dat er nu is!
He, hebben we net de auto’s weggepest, zijn de fietsers aan de beurt. Nu de voetgangers nog, is de stad definitief dood.
Even vanuit de rolstoel.
Het zou de gemeente sieren als er eens goed naar de vaak erbarmelijke staat van de op- en afritten van stoepen, voor rolstoelers, wordt gekeken. Ik heb het hier niet alleen over het centrum maar vooral ook de stoepen in de omliggende wijken.
Niet zelden is het – om niet voorover uit je stoel te kukelen – veiliger om een afrit maar niet te gebruiken. Dit komt door het risico dat de voorwielen vanwege wegverzakkingen in een soort goot vast komen te zitten.
Dan moet je weer doorrijden naar een volgende afrit of gewoon de (lage) stoeprand afrollen, maar dit laatste vergt enige behendigheid en soms zelfs lef.
Ook zijn er stoepen waar een op-afrit überhaupt niet bestaand is en de rolstoeler M/V (of heet dat bij Groen ‘Links’ GLBTQ(H) zelf mag uitzoeken hoe de geachte GLBTQ/H rolstoeler naar de overkant of anderzins komt?
Doe eens echt sociaal GL. Start een stadsbrede herstelcampagne en stuur die stoere gemeente arbeiders er eens langs.
30 minuten voor “het gesprek” op een van de 10 locaties (“kijk op de kaart voor locaties”): welke kaart waar?
Na lang gezocht en doorgeklikt te hebben, vind ik een kaart waar men “ideeen” zelf toe kan voegen, maar DE 10 locaties zijn echt nergens duidelijk aangegeven).
En na “het gesprek” 2x maar 20 minuten om te discusieren?
Oh ja, 70 minuten totaal is RUIM genoeg tijd om buurtbewoners te geven om hun inbreng hierover te doen….
Leuk idee maar iedereen weet al wat de knelpunten zijn. Een wassen neus om uiteindelijk het idee dat er al ligt door te drukken. Meer voetgangersgebied klinkt leuk voor voetgangers. Op de fiets is de stad nu al een opgave omdat de voetgangers vijf rijen dik stug blijven lopen op de rijbaan terwijl er al zoveel voetgangers gebied is aan de overkant. Als we het omdraaien hebben de voetgangers maar uit te kijken en blijven de fietsers lekker op weg naar huis of de winkel doortrappen op de weg die daar voor bestemd is. Je kan als voetganger overal komen en er toch voor kiezen het verkeer niet te hinderen.
Zie mijn eerder Grimlachje in Utrecht Dichtbij. Ik neem aan dat de redactie deze reactie gewoon laat staan 🙂
Ook ik was -al weer enkele jaren geleden – aanwezig bij zo’n soort “stadsgesprek”. Het bleek een één-tweetje tussen gepreksleider en binnenstadsmiddenstand. Inderdaad een farce, zoals geenstijl al schreef.
Binnenstad opgeknapt (bijvoorbeeld Mariaplaats, Zadelstraat) en nog vóór alles klaar is staat alle zooi al weer op straat:reklameborden, luifels, stoelen,tafels en koopwaar. Mooie ruime allee vanaf de singel richting conservatorium en daar staat alles weer dicht met terrassen (en aan de overkant met fietsen).
Voor wie was die herinrichting bedoeld?
Te vrezen valt dat het geen open gesprek zal worden. De vraag wordt namelijk niet gesteld OF het voetgangersgebied vergroot moet worden, ook als dat ten koste gaat van de bereikbaarheid van de stad voor fietsers, terwijl andere oplossingen als duidelijk aangeven waar je mag fietsen niet geprobeerd zijn.
Men wil alleen horen HOE en WAAR het voetgangersgebied vergroot moet worden.
Vind je dat ook vreemd, dan kun je dat trouwens ook duidelijk maken door het liken van onderstaande Facebook pagina.
https://www.facebook.com/houdUtrechtDoorfietsbaar/
@Karenlee: het kaartje met de 10 locaties staat inmiddels online! De pagina http://www.utrecht.nl/voetganger/stadsgesprek-voetganger verversen we regelmatig met de laatste informatie.
@Luc, kennelijk ben jij in the loop. Kun je ook uitleggen wat we moeten verstaan onder “uitbreiding voetgangersgebied” bijv. op de Oudegracht en “verbetering positie voetgangers” bijv. in de Zadelstraat?
Staat bijv. al vast dat fietsen vanaf de Potterstraat tot en met ‘t Wed wordt verboden?
@Roos. We hebben wat voorbeelden toegevoegd aan de pagina over het stadsgesprek. Hopelijk wordt zo het één en ander duidelijker. Er staat nog niets vast. Het Stadsgesprek Voetganger is bedoeld om informatie op te halen bij allerlei gebruikers van het voetgangersgebied in de binnenstad. We nodigen je graag uit om deel te nemen aan het Stadsgesprek.
@Luc Dank voor de extra info. Inmiddels heb ik begrepen (als toehoorder bij de wijkraadbijeenkomst voor de binnenstad) dat er nog besloten moet worden en dat het bericht op DUIC gebaseerd was op een niet-definitieve versie van het convenant.