Gemeente onderzoekt mogelijkheid van fietsroute langs Weerdsingel Oost- en Westzijde | De Utrechtse Internet Courant Gemeente onderzoekt mogelijkheid van fietsroute langs Weerdsingel Oost- en Westzijde | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente onderzoekt mogelijkheid van fietsroute langs Weerdsingel Oost- en Westzijde

Gemeente onderzoekt mogelijkheid van fietsroute langs Weerdsingel Oost- en Westzijde
Foto: Robert Oosterbroek
De gemeente Utrecht wil van de Weerdsingel Oost- en Westzijde een fietsroute maken. Daarbij wordt ook gekeken naar een nieuwe oversteek bij de Weerdsluis.

De gemeente Utrecht wil van de Weerdsingel Oost- en Westzijde een fietsroute maken. Daarbij wordt ook gekeken naar een nieuwe oversteek bij de Weerdsluis.

Deze fietsroute Singel-Noord moet een schakel worden tussen het westen en oosten van de stad. Daarnaast zou de route bijdragen aan spreiding van het fietsverkeer waarmee de drukte binnen de singels afneemt.

Volgens de gemeente groeit het fietsverkeer in Utrecht jaarlijks met 5 procent. Op de Vredenburg-route is dit zelfs 9 procent. “De verwachting is dat deze groei zich doorzet, waardoor de hoofdroute via het Vredenburg (te) zwaarbelast wordt”, aldus de gemeente.

Onderzoek

In 2017 heeft een onafhankelijk bureau onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een fietsroute langs de Weerdsingel Oost- en Westzijde. Daaruit kwam naar voren dat het aantal fietsers zou toenemen van ongeveer 2.200 per dag naar maximaal 8.000. Zo’n 2.500 fietsers zouden in plaats van de Vredenburg-route, de fietsroute Singel-Noord nemen.

De gemeente zegt dat de herinrichting van de Weerdsingel Oost- en Westzijde ook gebruikt kan worden om een groenstrook met wandelpad langs het water te maken. “Net als langs de Singel Oost.”

Het concept van de gemeente wordt momenteel verder uitgewerkt. In het najaar worden de plannen toegelicht tijdens een informatiebijeenkomst voor de buurt.

17 Reacties

Reageren
  1. Dorine

    De fiets is de auto van de jaren 60-70. Alles moet plaats maken voor de fiets. Prima, maar dan graag ook een rijexamen en een rijbewijs om de verkeersregels weer even onder de aandacht te brengen. O ja, en handhaven van die regels!

  2. Frits

    @Dorine,
    Vertel, welke gebouwen worden afgebroken voor de fiets?

  3. hetty Janssen

    Zou fijn zijn als Lauwerecht, het stukje tussen de Adelaarstraat en de Draaiweg daar in meegenomen wordt. Als fietser moet je daar regelmatig tussen de geparkeerde auto’s duiken omdat tegenliggers (auto’s) zo nodig door dit straatje moeten!!!

  4. Koel Hoofd

    @Dorine eens!
    En alle fietsen van kenteken voorzien!

    Er zijn groeperingen die vinden dat fietsers recht hebben dezelfde als auto’s.
    Dan ook gelijke plichten want alleen de zon gaat gratis op..

  5. Bahco

    Het stukje Lauwerecht tussen de Adelaarstraat en de Draaiweg kom ik nooit meer. Sinds een paar maanden is aan de andere kant van de Vecht de Zeedijk weer open, een strak, recht, breed en rustig stuk asfalt zonder parkeerplaatsen.

  6. Henri Koopman

    Fietsbrug Weerdsluis helemaal niet nodig. Roue via Kaatstraat, Adelaarstraat, Willem van Noortstraat, en Peter Nieuwlandstraat komt ook uit bij Griftpark, deze route wordt binnenkort (afwachten na 25 jaar praten) opnieuw ingericht

  7. BramD

    Vreselijk… Alleen het idee al dat de sfeerrijke plek ter hoogte van de Zandbrug en de Weerdsluis vernacheld moet worden met zo’n fietsmoetvoorrang roze asfaltstrook en bijbehorend beton…

  8. John

    Een fietsvrije zone binnen de stadsbuitengracht !
    Dat zou toch fantastisch zijn !

  9. Pee

    Fietsbelasting invoeren .
    Fietsen van voor 2010 mogen de binnenstad niet meer in ,te vervuilend.

  10. Leon

    Goed plan, hopelijk verdwijnen die rijen stilstaande auto’s daar dan ook uit het straatbeeld. Lelijke ondingen.

  11. Fabian

    En voor auto’s de rijrichting tussen de noorderburg en het griftpark omdraaien. Dan worden adelaar, van Noortplein en de Koekkoekstraat ook een beetje ontlast.

  12. Ton

    Helemaal mooi als er maar geen (fiets)brug komt over het open water tussen Weerdsluis en Zandbrug. Terecht een van de meest gefotografeerde plekjes van Utrecht.

  13. Rinke Doornekamp

    Mooie foto!

  14. Toine Goossens

    Weg met het OV dwars door Utrecht heen. Geef de ruimte aan de fiets. De middeleeuwse binnenstad is te smal voor die brede bussen. Stop daarmee, onder de grond is plaats genoeg.

  15. Frits

    @Koel Hoofd,
    Waarom zou een automobilist meer rechten hebben dan een fietser? Recht van de sterkste?

  16. D. Emping

    Misschien nu hoog tijd om de Oudegracht, Nieuwegracht en de Singel te dempen en hier een fietspad van te maken, tevens kunnen de kades dienst doen als fietsparkeerplekken.
    Zijn we eindelijk van die fietsers in het voetgangersgebied verlost.
    Dan kunnen we na 40 jaar, als het eindelijk gelukt is om de fietser en de bijbehorende neergekwakte trottoir versperrende fietswrakken de binnenstad uit te jagen, de gracht weer feestelijk uitgraven.

  17. PeterH

    @ Frits
    Waarop baseert u de idee dat Koel hoofd de automobilist meer rechten dan de fietser toekent? De stelling was volgens mij “gelijke rechten en plichten”
    Overigens beleef ik als voetganger geregeld het zelf aangemeten recht van de sterkste door fietsers , die tevens blijk geven lak te hebben aan de verkeersafspraken die we middels de wegenverkeerswet met elkaar gemaakt hebben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).