Gemeente onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor brug over Weerdsingel bij Wolvenplein | De Utrechtse Internet Courant Gemeente onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor brug over Weerdsingel bij Wolvenplein | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor brug over Weerdsingel bij Wolvenplein

Gemeente onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor brug over Weerdsingel bij Wolvenplein
Zeven jaar geleden werd er al over gesproken: een brug over de Weerdsingel OZ (eind Wittevrouwensingel) die de Grifthoekgarage verbindt met de binnenstad. Destijds is het plan afgekeurd omdat bewoners er niets voor voelden, maar sinds de sluiting van Wolvenplein liggen de zaken anders en gaat de gemeente een tweede poging wagen.

Zeven jaar geleden werd er al over gesproken: een brug over de Weerdsingel OZ (eind Wittevrouwensingel) die de Grifthoekgarage verbindt met de binnenstad. Destijds is het plan afgekeurd omdat bewoners er niets voor voelden, maar sinds de sluiting van Wolvenplein liggen de zaken anders en gaat de gemeente een tweede poging wagen.

Dat heeft het college van B&W laten weten. “De verkeerskundige argumenten zijn sinds die tijd onveranderd gebleven, namelijk dat door een brug tussen Grifhoekgarage en de binnenstad automobilisten met bestemming centrum een goed alternatief voor parkeren in de binnenstad wordt geboden,” stelt het college van B&W.

Door de bouw van een langzaamverkeersbrug wordt de loopafstand tussen de garage en bijvoorbeeld het Janskerkhof zo’n 150 meter korter en moet ook de looproute via de Plompentorengracht aantrekkelijker worden. Door de kortere looproute wordt de aantrekkelijkheid van de garage voor bezoekers aan de binnenstad verhoogd, meent het college.

De zogeheten Grifthoekbrug kan nu in vergelijking met 2008 op een andere plek komen die meer recht doet aan de rijksmonumentale status van de singel en op meer draagvlak kan rekenen in de buurt. Daarnaast moet de nieuwe brug ook voor fietsers beschikbaar worden.

22 Reacties

Reageren
  1. Theo

    Het bezwaar dat zo’n brug leidt tot overlast van brommers en hangjongeren in dat rustige wijkje is nog steeds geldig.

  2. Johan

    Goede zaak dat dit plan weer wordt opgepakt. De stad heeft dit nodig; door alle Groenlinkse verkeersmaatregelen wordt de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de binnenstad steeds minder. En deze brug brengt de binnenstad voor automobilisten die uit het oosten aanrijden net weer iets dichterbij. Doen dus.

  3. Jasper Fastl

    Deze GroenLinkser (hoi Johan!) zegt: doen!

  4. Rob

    Vroeg me sinds upgraden van Wolvenplein al af waar dit plan gebleven was. Veel steden hebben dit soort routes naar parkeergarages net buiten de singels/grachten. Veel betere aanvliegroute dan Kruisstraat en Springweg. Leuke wandelroute ook naar binnenstad. Overlast van hangjongeren? Hangt er van af hoe je het inricht. En geven die niet de voorkeur aan het Griftpark? Enige puntje lijkt me..hoe houdt je scooters van de brug? Risico van snelweg voor pizzacouriers e.d.

  5. RobH

    @Theo: Leg eens uit waarom een brug hangjongeren en overlast van brommers aan zou trekken?

  6. BramD

    Met een brug alleen voor voetgangers heb je meer kans dat het rustig blijft in het wijkje. Daarmee hou je fietshugo’s buiten de deur.
    De gebruikers van de parkeergarage zijn te voet en voor fietsers is de omweg gering.

  7. Toine Goossens

    Deze brug voegt heel veel waarde toe aan de binnenstad. Doen.

  8. Jose

    Wordt tijd dat ze dit weer oppakken, kan de griftparkgarage ook eens goed gebruikt worden. Dat is pas een mislukt project. De huurders van het wolvenplein kunnen dan makkelijk bij griftpark parkeren en neemt er misschien wat parkeerdruk weg in de wijk van wolvenplein.

  9. JanH

    Prima. Voetgangersbrug en parkeergelegenheid buiten de oude stad. Dan de binnenstad nog autovrij: grachten, breedstraat en andere straten. Dat zal van Utrecht een unieke stad maken. Herinrichting zoals op Mariaplaats. Met in vroege ochtend gelegenheid voor aanvoer winkels. Vanaf 9.00 uur geen auto’s meer.

  10. wilko

    Ik snap het even niet. Elke brug is toch een fietsbrug?

  11. sander

    Ik hoop dan dat ze er niet een modern gedrocht neerzetten. een brug zoals verderop aan de gracht van baksteen en met ouderwetse lantarenpalen erop enzo, lijkt mij veel beter passen.

  12. Mo

    Deze brug voegt niets toe behalve ellende in de wijk. Er is al eens uitgerekend dat de effectieve tijdwinst eigenlijk niet opweegt tegen de kosten. De Noorderburg is amper 200m verder richting de stad.
    Dit is een van de weinige stille plekken in de binnenstad die behouden moet worden.
    Hangjongeren zijn er in de buurt al zat met alle drugdealers op de Wittevrouwenkade en de jongeren van opvangcentrum De Singel. Dus ja hangjongeren zijn er al en we hoeven er niet nog meer op een plek die voor politie moeilijk te controleren is, want aan de kant binnen de SIngel is een fietspad en een doodlopende straat.

  13. Freek

    Goed idee! Dit scheelt tenminste één stoplicht voor fietsers van binnenstad naar Griftpark.

    Een brug zorgt voor doorstroming en dus eerder voor minder dan meer hangjongeren, als die daar al zijn. Als je in of rond de binnenstad woont moet je ook niet mensen-schuw zijn…

  14. Toon der kinderen

    Laten we dan op zijn minst een brug neerleggen op de hoogte van de parkeergarage en niet een die midden in onze woonwijk uitkomt. Een brug waar niet alleen gebruikers zich goed bij voelen, maar zeker ook de bewoners van de wolvenbuurt. Een bewoner, toon der kinderen

  15. Wilfried

    Eindelijk. Dit is echt de oplossing die door veel bewoners al lang gewenst is. En onmisbaar voor de bezoekers van de activiteiten van Stadsdorp Wolvenburg. Er ligt al een mooi ontwerp. Een iets andere plek die nog meer recht doet aan het monumentale karakter van de singel en het bolwerk zorgt zeker voor nog meer draagvlak in de buurt.

  16. Ikke

    Komt de brug niet uit in de tuin van The Village of zie ik dat verkeerd? Dat zou wel zonde zijn.. Maar ik begrijp het nut van de brug wel.

  17. Peter

    Prima plan. De tegenwerping van overlast slaat nergens op. Zo’n brug gaat per saldo niet leiden tot meer hangjongeren of verkeer. Hangjongeren zullen zich hooguit iets verplaatsen. Dus de plus op de ene plek is een min op een andere plek. Datzelfde geldt voor het verkeer, waarbij je nog kunt zeggen dat er in het verkeer door de brug per saldo juist minder meters gemaakt zullen worden.

    De bereikbaarheid van de stad/binnenstad is de laatste jaren juist enorm verbeterd. Fiets, trein, tram, bus etc: per saldo wordt het allemaal beter. Alleen met de auto moet je met iets meer beperkingen rekening houden. En dat is ook goed nieuws. De auto heeft niets te zoeken in een historisch stadscentrum De mobiliteit wordt beter als je het autoverkeer nog verder terugdringt. Dat is ook beter voor de winkels en horeca (zoals wel blijkt).

  18. John

    Tussen de vele positieve reacties doemt af en toe ook het ‘not in my backyard syndroom’ op. Ik hoop dat de gemeente daar nu niet te veel gehoor aan geeft en aan het buurtbewoners overstijgend belang van deze brug voorrang geeft.

  19. Jan

    Heeft Utrecht niet iets beters om geld aan uit te geven? Waarom moeten er miljoenen worden uitgegeven om 150 meter minder te lopen.
    Het is gewoon BS dat iedereen hier al lang op zit te wachten and dat er sprake zou zijn van een overstijgend belang… alsof het gaat om KILOOOOOMEETERS om.

    Het is veel verstandiger te wachten tot er een definitieve bestemming is voor de gevangenis, misschien wil de nieuwe eigenaar wel helemaal geen brug. Rijskgebouwendienst heeft de brug ook altijd tegen gehouden en inderdaad het terras van The Village is meteen verleden tijd, zonde.

    niet zeiken gewoon een stukkie omlopen/fietsen Het scheelt misschien 1-2 min

  20. John

    @Jan

    Typische NIMBY-reactie.

  21. Jan

    @John
    Wat vervelend voor je dat je zo slecht ter been bent dat je geen 150m extra kan lopen.

    Typische reactie van iemand voor wie geld geen rol speelt als hem dat uitkomt.
    Hij wil zeker liever bezuinigen op thuiszorg en allerlei hulpvoorzieningen die veel harder nodig zijn.
    Heeft nimby niets mee te maken ik woon daar niet eens maar het is wel een enorme geldverspilling.

  22. Chandra Verstappen

    Ik weet het nog niet: ik woon aan de singel en ben gehecht aan het rustige en wijdse beeld zonder brug. Voor mij klinkt 150 meter niet heel ver… Jammer dat je als buurtbewoner met vragen het argument NIMBY terug krijgt!
    Misschien dat het werkt: minder auto’s aan de kwetsbare Plompetorengracht en meer gebruik van de Griftgarage. Dat werkt volgens mij alleen als er een samenhangend plan is voor de buurt om het Wolvenplein heen. En daarvan ben ik niet op de hoogte. Alléén een brug zal het gewenste effect niet bereiken.
    Belangrijk vanuit mijn perspectief zijn de volgende punten.
    Zorg dat er niet over de brug geracet kan worden. Of dat het een nieuwe hangplek wordt: die hebben wij al langs het water aan het ‘kastanjelaantje’ en op het Hooghiemstraplein. Onze omgeving wordt steeds drukker: terras van The Village aan de overkant, terras van Voer aan het Hooghiemstraplein. Gezellig, maar steeds meer gedruis tot in de avond.
    Zorg dat er geen parkeerplaatsen aan de Wittevrouwensingel verloren gaan voor de bewoners daar: een abonnement in de garage is erg duur, veel duurder dan onze ‘straatvergunning’. En er zijn weinig plekken langs dat stuk singel (en nee, ik hoef niet per se pal voor de deur te parkeren).
    En als ie er dan toch moet komen: een beetje mooie brug is wel leuk. Volgend onderwerp van debat…;)).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).